piesni_artystyczne.pdf

(220 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S CENARIUSZE LEKCJI
P IEŚNI ARTYSTYCZNE W TWÓRCZOŚCI F. C HOPINA
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
PIEŚNI ARTYSTYCZNE W TWÓRCZOŚCI FRYDERYKA CHOPINA
Małgorzata Barcikowska-Gałązka
Cele:
poznanie pojęcia miniatura muzyczna,
poznanie formy muzycznej A B A1 na przykładzie pieśni Fryderyka Chopina „Życzenie”,
doskonalenie umiejętności przeprowadzania analizy słuchowej,
uwrażliwianie na zmiany różnych elementów kompozycji, np. rytmu.
Metody pracy: pogadanka, działania praktyczne, przekład intersemiotyczny.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: podręcznik, pianino, nagranie mazurków Chopina, kredki.
Rys. Portret Fryderyka Chopina
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel prezentuje pieśń Fryderyka Chopina „Życzenie” - gra na pianinie i śpiewa.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227082039.007.png 227082039.008.png 227082039.009.png
S CENARIUSZE LEKCJI
P IEŚNI ARTYSTYCZNE W TWÓRCZOŚCI F. C HOPINA
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
2. Następnie uczy pieśni, przeprowadzając analizę słuchową. Prosi o zwrócenie uwagi na budowę utworu
- pieśń zbudowana jest z trzech odcinków, które stanowią zminiaturyzowaną formę A B A1 - i porówna-
nie części A i A1. Uczniowie powinni zauważyć i określić zmiany występujące w taktach 4 i 18 oraz 6 i
20. Należy oddzielnie przećwiczyć, recytując i wyklaskując, fragmenty, w których zmienia się przede
wszystkim rytm: takt: 12, 14, 25 i 27.
3. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie miniatura muzyczna i zapoznaje z formą muzyczną A B A1.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227082039.010.png 227082039.001.png 227082039.002.png
S CENARIUSZE LEKCJI
P IEŚNI ARTYSTYCZNE W TWÓRCZOŚCI F. C HOPINA
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
Jest to krótki utwór instrumentalny lub wokalny rozpowszechniony w romantyzmie, np. preludium, etiu-
da, kołysanka, nokturn.
Następnie rysuje na tablicy tę formę muzyczną za pomocą figur geometrycznych, np.
4. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w zeszytach narysowali formę muzyczną, wykorzystując do tego np.
kwiaty, liście, drzewa, owoce.
5. Podsumowaniem lekcji jest wysłuchanie jednego z mazurków Fryderyka Chopina o budowie A B A1.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227082039.003.png 227082039.004.png 227082039.005.png 227082039.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin