polska_opera.pdf

(293 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S CENARIUSZE LEKCJI
P OLSKA O PERA N ARODOWA
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
POLSKA OPERA NARODOWA
STANISŁAW MONIUSZKO
Małgorzata Barcikowska-Gałązka
Cele:
zapoznanie z biografią i twórczością Stanisława Moniuszki,
uświadomienie uczniom, jaką rolę w kulturze polskiej odegrał kompozytor,
zapoznanie z pojęciem opera,
rozwijanie wrażliwości i umiejętności rozpoznania nastroju w muzyce.
Metody pracy: pogadanka, praca z podręcznikiem, śpiew, słuchanie muzyki.
Formy pracy: grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: podręcznik, Stanisław Moniuszko „Śpiewnik domowy”, Polskie Wydawnictwo
Muzyczne, Kraków 1988; nagranie fragmentów opery „Halka” (płyta lub nagrane na wideo przedstawie-
nie), pianino.
Przebieg zajęć
1. Uczniowie w domu czytali tekst w podręczniku o Stanisławie Moniuszce (str.
81 i 83). Nauczyciel rozmawia z nimi o kompozytorze, uzupełnia wiadomości,
które zapamiętały dzieci.
2. Nauka pieśni „Prząśniczka” (str. 82). Nauczyciel opowiada dzieciom o roli, j
ką odegrał „Śpiewnik domowy” w okresie zaborów. Pokazuje współczesne wy
a-
-
danie „Śpiewnika...”. Dzieci oglądają, wypisują pieśni, które znają.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227082206.008.png 227082206.009.png 227082206.010.png
S CENARIUSZE LEKCJI
P OLSKA O PERA N ARODOWA
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
3. Nauczyciel zadaje pytanie
Co to jest opera?
Opera - duże dzieło muzyczno-sceniczne, w którym akcja przekazywana jest śpiewem i muzyką.
4. Nauczyciel opowiada uczniom treść opery „Halka”.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227082206.011.png 227082206.001.png 227082206.002.png
S CENARIUSZE LEKCJI
P OLSKA O PERA N ARODOWA
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
5. Słuchanie muzyki (lub oglądanie na wideo fragmentów przedstawienia) z opery „Halka”:
Mazur z I aktu,
Aria Halki z II aktu.
Po wysłuchaniu utworów uczniowie w grupach zastanawiają się, jaka jest ich atmosfera, w jakim nastroju
znajduje się bohaterka. Dzielą się swoimi spostrzeżeniami i odczuciami. Następnie wykonują rysunki -
propozycje scenografii do opery „Halka”.
6. Na zakończenie lekcji wszyscy śpiewają pieśń „Prząśniczka”.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227082206.003.png 227082206.004.png 227082206.005.png
S CENARIUSZE LEKCJI
P OLSKA O PERA N ARODOWA
M AŁGORZATA B ARCIKOWSKA -G AŁĄZKA
Praca domowa
Odpowiedz na pytania i rozwiąż hasło w wykreślance na str. 53.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
227082206.006.png 227082206.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin