Fazy rozwojowe
Progres –nowe formy zachowania, przystosowania
Plato = zastoj –stymulacja slabnie, a zadania stawiane jednostce wymagaja wykorzystania wlasnie zdobytych umiejetnosci
· Np. Gdy dzicko zaczyna chodzic
Regres – brak stymukacji, lub slaba + pojawia sie jakies zaklocenie, utrudnienie
· Np. Dziecko – schody trudno – zaczyna raczkowac
Kryzys – skutki coraz wyrazniejsze, dzicko niechetnie chodzi, zniechecenie, placze
Kryzys pozwala na artykulacje celu dzialania. Dobrze gdy wowczas pojawi sie jakies wsparcie, np. Babcia mu tlumaczy, pomaga wchodzic na schody i wtedy progres. To jest mozliwe tez bez pomocy zewn.
Progres – zastoj – regres – kryzys – progres
Zmiany rozwojowe
Czynnik rozwojowy = bodzce, przyczyny poprzedzajace rozwoj, przyczyny rozwoju
Sa to
Gdy cos szwankuje w jednym z nich wt. opoznienie.
Procesy rozwojowe = sa dwa : 1. p. dojrzewania i 2. p. uczenia sie
dawniej :Natura obdarza chlopca sklonnosciami, wychowanie pozwala mu sie rozwijac.
Malcaster
Dzis wiemy, ze wiekszy wplyw maja rowiesnicy niz wychowanie.
= pyt : natura czy wychowanie, a priori i a posteriori :
Jednoczynnikowe teorie rozwojowe
John Lock –empiryzm, umysl dziecka to czysta karta / tablica, = dziecko to wytwor srodowiska i wychowania, ale on tez wierzyl we wrodzona ciekawosc dziecka, wiara w srodowisko, ciekawosc niezaspokojona = brak rozwoju
Nic nie jest zdeterminowane, wiara w sile otoczenia
Dzis : najwazniejsze w rozwoju jest zaciekawienie, nie wyprzedzaac dziecka, czekajcie az dziecko sie czyms zaciekawi, nie kupowac mu ksiazek na wyrost
Jakub Rousseau - biologizm, natywizm, rozwoj czl wynika z wrodzonych naturalnych procesow, dziecko rodzi sie z okreslonym zasobem wiedzy, z potencjalnymi mozliwosciami, a priori, ktore sie ujawniaja w czasie, to mozliwosci dziecka kieruja jego rozwojem
Teorie biologistyczne jednoczynnikowe uwazaja, ze najwaz jest rola dziedzicznych i wrodzonych dyspozycji psychicznych, z ktorymi sie rodzimy i kt. ujawniaja sie wraz z dojrzewaniem. Wszystko zwiaz z genotypem, dziedziczne, wrodzone decyduje o naszym zyciu. Wsz zalezy od zegara biologicznego. Indywidualnosc czl wyznaczona jest pred urodzeniem, wychowanie nie narusza planu rozwoju (determinizm), ktory realizujemy. Plan roz moze byc naruszony np przez chorobe etc
Dwuczynnikowe teorie rozwojowe
William Hern ( ?, wymyslil iloraz inteligencji) -nieustanna interakcja miedzy tym co wrodzone a srodowiskiem, wychowaniem. Odziedziczone dyspozycje sa zawiazkami (tak jak na drzewie wiosna) to w co sie rozwina zalezy od srodowiska, bodzcow, stymukacji (np. Na drzewie jesli jest mroz, nie rozwina sie, zalezy od podlewania, preparatow). Na pocz. jestesmy wieloznacznoscia ktora ulega ujednoliceniu pod wplywem srodowiska w kt sie rodze, czasu, otoczenia.
Maria Zebrowska – dwie grupy czynnikow :
43 :00
mysia11111111