Test czytania ze zrozumieniem klasa szósta - Mur Chiński.doc

(38 KB) Pobierz
Test czytania ze zrozumieniem klasa szósta

Test czytania ze zrozumieniem klasa szósta

Imię i nazwisko ucznia:                                                         data: ……………….

………………………………………

Wielki Mur Chiński jest jednym z najznakomitszych dokonań budowlanych wszech czasów. Jego pierwsze odcinki powstały około VI wieku p.n.e. Mur chronił Chiny przed najeźdźcami z równin mongolskich. Umieszczono w nim w regularnych odstępach wieże strażnicze i bramy. Na szczycie na wysokości 8 metrów biegła ka­mienna droga, którą w razie zagrożenia kawaleria chińska ruszała przepędzić wroga.

Wielki Mur był także drogą transportu. Wił się, wznosząc i opadając, wśród gór, pustkowi i moczarów. Wzniesiono go na kamiennych fundamentach, a przestrzeń między zbudowanymi z cegieł ścianami wypełniono ziemią. W ciągu wieków kilka­krotnie go przebudowywano. Ostatecznie budowę zakończono w XVI wieku. Do na­szych czasów zachowało się około 2400 km muru, choć w okresie świetności liczył ponad 7600 km długości.

Mur Chiński jest największą budowlą, jaką kiedykolwiek wzniosły ludzkie ręce. Jest jedyną budowlą ziemską widoczną z kosmosu. Został wpisany na listę Świato­wego Dziedzictwa Kultury i Przyrody UNESCO*.

Na podstawie informacji z Internetu

* UNESCO - Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury, zajmuje się między innymi ochroną dziedzictwa kulturowego.

1.              Mur Chiński zbudowano po to, aby

A.              świadczył o chwale cesarstwa.

B.              chronił kraj przed najeźdźcami.

C.              był atrakcją dla turystów.

D.              był widoczny z kosmosu.

2. Z tekstu wynika, że do budowy Muru Chińskiego użyto

A.              drobnych kamieni i cementu.

B.              kamiennych głazów i kości.

C.              cegły, kamieni i ziemi.

D.              ziemi, kości i piasku.

3.              W zdaniu, które pozwala lepiej wyobrazić sobie Mur Chiński -   Mur wił się,
wznosząc i opadając wśród gór i pustkowi" - znajduje się

A.              wyraz dżwiękonaśladowczy.

B.              przenośnia.

C.              porównanie.

D.              epitet.

4.               Wielki Mur Chiński został wpisany na listę UNESCO, ponieważ

A.              spełniał w Chinach funkcję obronną.

B.              budowało go wiele tysięcy robotników.

C.              budowano go bardzo długo.

D.              stanowi cenny zabytek dawnej kultury.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W roku 43 n.e. armia rzymska dokonała inwazji na Brytanię. Za czasów Hadriana, który był cesarzem rzymskim od 117 r. n.e., najeźdźcy zbudowali mur, aby łatwiej im było utrzymać w posłuszeństwie podbite plemiona. Pełnił on funkcje obronne, bę­dąc symbolem rzymskiej potęgi.

Mur Hadriana ma długość 120 km, ciągnie się przez północną Anglię od wybrzeża do wybrzeża. Ma 4,5 m wysokości i 2,5-3 m szerokości. Składa się z około 750 000 m3 kamieni.

W XVIII wieku długie odcinki muru wyrównano, przeznaczając go na drogę.

Na podstawie: Cuda świata. Przewodnik po skarbach cywilizacji, Warszawa 1992 r.

5.              Mur Hadriana znajduje się na

A.              północy Anglii.

B.              zachodzie dawnej Brytanii.

C.              południowym wybrzeżu dawnej Brytanii.

D.              drodze łączącej północ z południem Anglii.

6.              Kim był Hadrian?

A.              Wojownikiem rzymskim.

B.              Pogromcą Rzymian.

C.              Obrońcą Brytanii.

D.              Władcą Rży mu.

7.              Zwrot dokonać inwazji można zastąpić przez

A.              osiągnąć cel.

B....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin