Znachorzy od egzorcyzmów.txt

(10 KB) Pobierz
Znachorzy od egzorcyzm�w  
 Marek Wo� 
 47/2005 
  
W ostatnich latach pojawi�o si� wielu tzw. �wieckich egzorcyst�w, kt�rzy wietrz�c dobry interes zacz�li samowolnie podejmowa� si� egzorcyzmowania os�b i miejsc. 

Dominika chcia�a by� prymusk� za wszelk� cen�. Tak bardzo zale�a�o jej na dobrych ocenach, �e postanowi�a podpisa� cyrograf za zdanie matury. K�opoty zacz�y si� na studiach: pojawi�a si� silna depresja i problemy ze zdrowiem. Dominika uda�a si� po pomoc do homeopaty. Podczas jednej z wizyt homeopata zadzwoni� po porad� do �wieckiej egzorcystki. Ta przez telefon stwierdzi�a, �e w ciele Dominiki przebywa duch zmar�ej osoby. Po tej zaskakuj�cej diagnozie zaproponowa�a swoj� pomoc w uwolnieniu od "dolegliwo�ci". Cena? - Trzysta z�otych za kilka seans�w na odleg�o��. Mia�y pom�c.


Wedle opinii egzorcystki duch dr�cz�cy Dominik� by� "najuci��liwszy z mo�liwych". Sam proces uwolnienia mia� polega� na "odprowadzeniu do �wiat�a" ducha, kt�ry nie czu� si� godny, by sam to uczyni�. Po pierwszej serii seans�w nasza bohaterka da�a sobie wm�wi� drugiego ducha, z czym wi�za�y si� kolejne kosztowne egzorcyzmy. Sytuacja zacz�a si� komplikowa� coraz bardziej. Ale Dominika mia�a szcz�cie: kr�tko po incydencie ze �wieck� egzorcystk� pozna�a katolickiego kap�ana podejmuj�cego modlitwy o uwolnienie. Dzi�ki jego bezinteresownej pomocy duszpasterskiej wypl�ta�a si� z side� znachorki i zacz�a prze�ywa� autentyczne nawr�cenie. Jak m�wi, �ywa wiara daje jej rado��, przynosi duchow� ulg� i pozostawia w sercu prawdziw� nadziej�. Z b�lem wspomina okres, kiedy pod wp�ywem ksi��ek pseudoegzorcystki niemal straci�a wiar�, pl�cz�c si� w sieci spirytystycznych interpretacji �wiata duchowego. 


Moda na egzorcyzmy?

Temat egzorcyzm�w prze�ywa sw�j renesans, o czym �wiadczy cho�by rosn�ca liczba publikacji ksi��kowych i prasowych oraz program�w telewizyjnych na temat tego sakramentalium. �yjemy w czasach, w kt�rych ksi�a egzorcy�ci niestety nie narzekaj� na brak zaj��. - Mnogo�� r�nych form okultyzmu, spirytyzmu czy (nad)naturalnych terapii oznacza wi�ksz� skal� dzia�ania z�ego ducha. Pojawiaj� si� problemy duchowe, kt�re nierzadko wymagaj� pomocy ze strony ksi�dza egzorcysty. Tych jest w Polsce oko�o siedemdziesi�ciu, co oznacza, �e na jedn� diecezj� przypada �rednio dw�ch do trzech mianowanych egzorcyst�w. Liczb� pomna�a wielu kap�an�w podejmuj�cych tzw. egzorcyzmy proste, czyli modlitw� o uwolnienie. Nie jest to egzorcyzm w �cis�ym tego s�owa znaczeniu, jednak w wielu przypadkach wystarcza, by odci�� cz�owieka od wp�yw�w z�ego ducha.
Jednocze�nie w ostatnich latach pojawi�o si� wielu tzw. �wieckich egzorcyst�w, kt�rzy wietrz�c dobry interes, zacz�li samowolnie podejmowa� si� egzorcyzmowania os�b i miejsc. Zwykle oferuj� r�wnie� inne "us�ugi", pocz�wszy od tzw. medycyny naturalnej (energoterapii, r�d�karstwa), sko�czywszy na bardziej wyrafinowanych formach okultyzmu (magii i wr�biarstwie). �wieccy egzorcy�ci nale�� do os�b medialnych: reklamuj� si� w czasopismach, nie stroni� od wyst�p�w w sensacyjnych programach telewizyjnych. Najtrafniejsze domeny internetowe zwi�zane z tematyk� egzorcyzm�w zosta�y wykupione w�a�nie przez oszust�w, kt�rzy poprzez Internet pr�buj� sprzeda� swoje szarlata�skie us�ugi. Przy okazji na r�ne sposoby zniech�caj� do szukania pomocy u katolickich ksi�y. W standardowej ofercie znajduj� si� egzorcyzmy na odleg�o�� w cenie od kilkuset z�otych wzwy�. Inny cennik obowi�zuje firmy, kt�re musz� zap�aci� nawet kilka tysi�cy z�otych za seans maj�cy uwolni� ich przedsi�biorstwo od rzekomych kl�tw konkurencji. Aby egzorcyzmy przynios�y trwa�y efekt, trzeba je powtarza� a� do skutku, jakim zwykle okazuje si� wyczerpanie cierpliwo�ci - i portfela - klienta. W takich przypadkach mamy do czynienia ze zwyk�ym oszustwem, �erowaniem na ludzkim nieszcz�ciu i naiwno�ci. Przypomnie� tu trzeba nakaz Jezusa: "Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umar�ych, oczyszczajcie tr�dowatych, wyp�dzajcie z�e duchy! Darmo otrzymali�cie, darmo dawajcie! Nie zdobywajcie z�ota ani srebra, ani miedzi do swych trzos�w". (Mt 10, 8-9). Katolicki egzorcysta nie mo�e przyjmowa� �adnych materialnych "dowod�w wdzi�czno�ci" pod restrykcj� cofni�cia biskupiego mandatu do pe�nienia swojej pos�ugi. Przeciwnie - �wieccy "wyklinacze", kt�rzy w swoich poczynaniach pozostaj� ca�kowicie bezkarni.


Kim wy jeste�cie?

�wieccy egzorcy�ci - aby z�ama� skrupu�y tych katolik�w, kt�rzy niewiele wiedz� o opinii Ko�cio�a na ich temat - tworz� pozory, �e dzia�aj� w duchu Ewangelii. Chc�c uzasadni� teologicznej legalno�� swoich praktyk powo�uj� si� na s�owa Pana Jezusa: "Wtedy Jan rzek� do Niego: "Nauczycielu, widzieli�my kogo�, kto nie chodzi z nami, jak w Twoje imi� wyrzuca� z�e duchy, i zabraniali�my mu, bo nie chodzi� z nami". Lecz Jezus odrzek�: "Nie zabraniajcie mu, bo nikt, kto czyni cuda w imi� moje, nie b�dzie m�g� zaraz �le m�wi� o Mnie. Kto bowiem nie jest przeciwko nam, ten jest z nami"" (Mk 9, 38-9). 
Kto jest przeciwko nam? - Czy� nie fa�szywi egzorcy�ci, kt�rzy podejmuj� si� wyrzucania z�ych duch�w w niezgodzie z Ko�cio�em? Kodeks Prawa Kanonicznego podaje, �e "nikt nie mo�e dokonywa� (...) egzorcyzm�w nad op�tanymi, je�li nie otrzyma� od ordynariusza miejsca specjalnego i wyra�nego zezwolenia" (KPK 1172 � 1). Zezwolenia takiego udziela biskup prezbiterowi, kt�ry odznacza si� "pobo�no�ci�, wiedz�, roztropno�ci� i nieskazitelno�ci� �ycia" (KPK 1172 � 2). Jak wida�, w Kodeksie nie ma mowy o powo�ywaniu �wieckich egzorcyst�w, s� za to jasne i czytelne zasady mianowania egzorcyst�w spo�r�d kap�an�w. Ostro�no�� Ko�cio�a w tej materii dyktowana jest przes�aniem Ewangelii, jak i wielowiekowym do�wiadczeniem duszpasterskim. 
�wieckie egzorcyzmy nios� ze sob� niebezpiecze�stwo niekontrolowanego uaktywnienia si� z�ego ducha, czego dowodzi pouczaj�ca historia z Dziej�w Apostolskich. - Kiedy w�drowni egzorcy�ci �ydowscy pr�bowali egzorcyzmowa� moc� imienia Jezusa, "z�y duch odpowiedzia� im: "Znam Jezusa i wiem o Pawle, a wy co�cie za jedni?" I rzuci� si� na nich cz�owiek, w kt�rym by� z�y duch, powali� wszystkich i pobi� tak, �e nadzy i poranieni uciekli z owego domu" (Dz 19, 13-17). Kilku m�czyzn nie da�o rady obroni� si� przed furi� demona dzia�aj�cego poprzez op�tanego. Diabe� gardzi tymi, kt�rzy podejmuj� si� pos�ugi uwalniania w spos�b samowolny i bez rzeczywistej wiary w Jezusa Chrystusa. Takie egzorcyzmy w niczym nie pomagaj� op�tanemu, za to mog� zako�czy� si� niebezpieczn� manifestacj� w�adzy diabelskiej. Przy tym nie ma mowy o g�oszeniu Dobrej Nowiny i powrocie na drog� �ywej wiary. Brakuje duszpasterskiej diagnozy, kt�ra pozwoli�aby wskaza� przyczyny zakorzenienia si� z�a w cz�owieku. A w�a�nie nawr�cenie, sakramenty spowiedzi i Eucharystii oraz wyrzeczenie si� z�a w ka�dej postaci stanowi fundament rzeczywistego uwolnienia. Nawet je�li egzorcyzmuj�cy �wiecki wzywa pomocy Boga, anio��w i �wi�tych, nie oznacza to automatycznego sukcesu egzorcyzm�w. Tak przeprowadzane egzorcyzmy nosz� znamiona nastawienia magicznego. - Nie mo�na pos�ugiwa� si� Imieniem Bo�ym jak zakl�ciem. Jezus Chrystus przestrzega: "Wielu powie Mi w owym dniu: Panie, Panie, czy (...) nie wyrzucali�my z�ych duch�w moc� Twego imienia (...)? Wtedy o�wiadcz� im: "Nigdy was nie zna�em. Odejd�cie ode Mnie wy, kt�rzy dopuszczacie si� nieprawo�ci!"" (Mt 7, 22-23). 
Wsp�cze�ni �wieccy egzorcy�ci wymawiaj� imi� Jezusa jak jak�� mantr�. Nieraz do przesady obwieszaj� si� krzy�ami i wizerunkami �wi�tych, tak�e rekwizytami znanymi z bioenergoterapii i wahadlarstwa. Zwykle opracowuj� w�asne techniki wyrzucania duch�w, np. poprzez improwizowane wezwania i nakazy czy spontaniczne modlitwy. Wielu w og�le nie wierzy w istnienie upad�ych anio��w i piek�a. Uznaj� raczej, �e ludzi op�tuj� dusze os�b zmar�ych, tajemnicze b�stwa czy tzw. byty astralne, znane ze wsp�czesnych technik spirytystycznych. Z takiego nastawienia wynika d��enie do pertraktowania z op�tuj�cymi istotami, by nak�oni� je do "pokojowego" opuszczenia osoby. Czasem tak�e do pozyskania tajemnej wiedzy. Biblia i Tradycja katolicka ucz�, �e dyskusja z diab�em - "ojcem k�amstwa" (J 8, 44) - prowadzi na manowce. O tej prawdzie przypomina nam biblijna scena kuszenia Jezusa na pustyni. Tak�e Rytua� rzymski, kieruj�c si� roztropno�ci� zaleca, by kap�an egzorcysta nie wchodzi� w niepotrzebny dialog ze z�ym duchem.


Egzorcyzm dobry na wszystko?

Skutki �wieckich egzorcyzm�w b�d� w najlepszym przypadku zerowe. Jednak zwykle nast�puje pogorszenie stanu osoby b�d�cej pod wp�ywem z�ego ducha. Nie zaznaje ona duchowej ulgi, jak� niesie ze sob� prawdziwe nawr�cenie i rzeczywiste przeci�cie wp�yw�w z�ego ducha. �wieccy "wyklinacze" popadaj� w swoist� demonomani�, dopatruj�c si� we wszystkim jakich� z�ych wp�yw�w. Swoj� obsesj� potrafi� zarazi� innych i doprowadzi� do przekonania o omnipotencji upad�ego anio�a. Jeden ze s�awniejszych ameryka�skich egzorcyst�w-szarlatan�w twierdzi, �e wr�cz 90proc. ludzi na ziemi jest op�tanych. Inni w ka�dej z nawet najb�ahszych chor�b dopatruj� si� ingerencji diabelskich. Nietrudno si� domy�li�, do jak przykrych to mo�e prowadzi� skutk�w. 
Smutnym przyk�adem jest historia dziecka ze zdiagnozowanym autyzmem. Lekarskiej diagnozie przeciwstawi� si� �wiecki egzorcysta, kt�ry stwierdzi�, �e w ciele dziecka przebywa r�wno sto (sic!) duch�w. Terapia? - Egzorcyzmy, najlepiej w jego w�asnym wykonaniu. Hochsztapler zaleci� odrzuci� wszelkie formy rehabilitacji i uprzedzi�, by za wszelk� cen� unika� ksi�y egzorcyst�w. Wedle jego s��w, katoliccy kap�ani zmuszaj� z�e duchy do op�tywania nienarodzonych dzieci. Trudno chyba o wi�kszy absurd, ale c� z tego, skoro sugestywnie przekazana teoria skutecznie podzia�a�a na wyobra�ni� rodzic�w autystycznego ch�opca.
Trzeba tu podkre�li�, �e �wieccy egzorcy�ci nie bior� �adnej odpowiedzialno�ci za swoje znachorskie praktyki. Z punktu widzenia prawnego i ekonomicznego stanowi� szar� stref�, kt�ra nie jest obj�ta kodeksem zawodowym czy cho�by przepisami podat...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin