Gra terenowa z biwakiem.doc

(111 KB) Pobierz
ZW nr 4-2007.indd

Gra terenowa z biwakiem

Żywioły"

„Żywioły" to program dla gromad zucho­wych z zakresu edukacji ekologicznej, mający na celu budowanie świadomości ekologicznej oraz rozwijanie potrzeby obcowania z przyrodą poprzez atrakcyjne, lecz jednocześnie pełne treści zajęcia dotyczące tytułowych żywiołów. Projekt składa się z czterech części — w każdej z nich zuchy poznają inny żywioł. Zachęcamy do skorzystania z materiałów. Poszczególne po­mysły doskonale nadają się do realizacji pod­czas zdobywania sprawności przyrodniczych.

CELE PROJEKTU:

     rozwój świadomości ekologicznej

     promocja form spędzania wolnego czasu polegająca na obcowaniu z naturą

     zwrócenie uwagi uczestników projektu na problem ochrony środowiska (poprzez np. doświadczalne zbadanie poziomu za-

nieczyszczenia gruntu, wody czy powietrza)

     propagowanie proekologicznego i prozdrowotnego trybu życia

     wpojenie praktycznych nawyków ekolo­gicznych

 

„ZIEMIA z cyklu „Żywioły" - PLAN PRACY GRY TERENOWEJ

Cele:

    rozwój świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży

    zwrócenie uwagi uczestników na problem ochrony środowiska

    aktywne badanie danego żywiołu poprzez doświadczenia chemiczne

 

    aktywne przeciwdziałanie dewastacji przyrody poprzez wspólne sprzątanie zie­mi oraz wykonanie tabliczek

— promocja form spędzania wolnego czasu polegająca na obcowaniu z naturą.

PLAN GRY

Gra rozpoczyna się krótkim wprowadzeniem przez Matkę Ziemię.

Po wstępie zuchy wyruszają w teren — co 15 min. Podczas oczekiwania pozostałe szóst­ki mogą w tym czasie pląsać, oraz brać udział w grach i ćwiczeniach związanych z przyrodą, ziemią i ekologią. Podobnie z grupami, które wcześniej dotrą na metę — będą miały ww. gry po mecie.

Punkty:

1.  „Sprzątamy ziemię" — Zajęcia terenowe, zbieranie jak największej ilości śmieci w jak najkrótszym czasie

2.   Nauka piosenki — na drugiej stacji „Mat­ka Ziemia" będzie uczyć zuchy piosenki o ziemi.

3.  Zagadki przyrodnicze — ta stacja kryje za sobą zagadki przyrodnicze, które czekają aż zuchy je odgadną.

4.   Przeciwdziałanie dewastacji przyrody — Tabliczki — na tej stacji czeka na uczestników ważne zadanie, mają przy­gotować drewniane tabliczki z hasłami ekologicznymi.

5.   Hasło, okrzyk — tutaj uczestnicy mają za zadanie wymyślić hasło lub okrzyk ekolo­giczny.

6.   Zajęcia relaksacyjne — po męczących zadaniach przyszedł czas na odrobinę relaksu którą zapewni zuchom właśnie ta stacja.

7.   Krzyżówka — ostatni wysiłek dla zuchów, tu mają rozszyfrować ekologiczną krzy­żówkę.

Kiedy już wszystkie szóstki dotrą wspól­nie sprawdzona zostanie krzyżówka, zostanie odśpiewana wspólnie piosenka o ziemi oraz pokaz wykonanych tabliczek.

Na końcu zuchy mogą otrzymać dyplomy i nagrody dla szóstek- drzewka, które można posadzić w pobliżu miejsca gdzie odbywają się zbiórki i opiekować się nimi.

Worek z tworzywem: Przykładowe pytania do krzyżówki:

1.      Nad morzem znajdujesz              ;.

2.       Są w nim grzyby i wiele różnych gatun­ków drzew

3.       Kolorowe rosną na łące

4.       Inaczej podłoże leśne

5.      Spulchnia glebę

6.      Z niego roślina

7.      Z niej mąka

8.       Inaczej ziemia

9.  Np.: Bałtyckie, Śródziemne, Czerwone

10.  Biały i pulchny zimą

11.  Otacza nas w koło

Odpowiedzi do krzyżówki:

1.  muszelki

2.  las

3.  kwiatki

4.  ściółka

5.  dżdżownica

6.  ziarno

7.  pszenica

8.  gleba

9.  morze

10.              śnieg

11.   natura

HASŁO: MATKA ZIEMIA

Przykładowe pytania do krzyżówki 2:

1.  Żywioły są cztery i nic tego nie zmienia. Są to: powietrze, woda, ogień i ... (ZIEMIA)

2.  Z ZIEMI wyrastają fiołki, frezje i bratki. Każdy zuch wie, że są to... (KWIATKI)

3.  Krecik w ZIEMI śpi i jada śniadanie, bo ZIEMIA jest dla krecika... (MIESZKANIEM)

4.  Chociaż przeczytasz książek tom, to nie za­przeczysz, że ZIEMIA to nasz wspólny (DOM)

5.  Niestety na co dzień drogie dzieci zanie­czyszczamy ZIEMIĘ tonami ... (ŚMIECI)

6.  Dla nas to życie, napój i ochłoda. Również dla roślin niezbędna jest... (WODA).

PIOSENKA „ZIEMIA — WYSPA ZIELONA"

Nie warto mieszkać na Marsie

Nie warto mieszkać na Wenus

Na Ziemi życie ciekawsze

Powtarzam to każdemu

Ref: Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona Wśród innych dalekich planet

To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt Więc musi być bardzo zadbane Chcę poznać, życie delfinów I wiedzieć co piszczy w trawie Zachwycać się lotem motyla I z kotem móc się bawić

Ref: Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona Wśród innych dalekich planet To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt Więc musi być bardzo zadbane Posadźmy kwiatów tysiące Posadźmy krzewy i drzewa Niech z nieba świeci nam słońce Pozwólmy ptakom śpiewać

Ref: Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona Wśród innych dalekich planet To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt Więc musi być bardzo zadbane

 

„POWIETRZE" z cyklu „Żywioły" - PLAN PRACY GRY TERENOWEJ

Cele:

    zwrócenie uwagi na rolę, jaką odgrywa powietrze, wiatr w naszym życiu

    poznanie podstaw meteorologii

    rozwój świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży

    poznanie historii zmagań człowieka z ży­wiołem, jakim jest powietrze

    kreowanie wśród uczestników pozytyw­nych cech (troskliwość, chęć niesienia pomocy, bezinteresowność)

Troskliwe Misie to grupa uroczych, futrza­nych przyjaciół, z których każdy ma specjalną misję. Troskliwe Misie pomagają nauczyć lu­dzi jak troszczyć się, dbać o drugiego człowieka, każ­dy miś ma na brzuchu jasno pomalowany obrazek, poka­zujący światu o jaka dzie­dzinę troszczenia się każdy z nich dba. W chmurkowym domku zwanym Care-a-lot (Troszcz się bardzo), Troskli­we Misie uczą się nawzajem jak się troszczyć. Czasami magicznie przeprowadza­ją do Care-a-lot (Troszcz się bardzo) dziecko, które ma wyjątkowe zmartwienie związane z troszczeniem się. W ten sposób Troskliwe Mi­sie potrafią lepiej nauczyć dzieci niezbędnych cech, które posiada troskliwa osoba. Czasami również, Troskliwe Misie muszą pospieszyć na Ziemię, aby pomóc złagodzić kryzys w dba­niu i troszczeniu miedzy ludźmi. Gdziekolwiek Troskliwe Misie będą i cokolwiek będą robić, w swój mięciutki i zabawny sposób, zawsze dzie­lą swój specjalny dar troszczenia się, z każdym, kogo napotkają na drodze. Niestety Troskliwe Misie mają również swoich wrogów, Brzydala i jego Panią. Pewnego dnia, gdy Misie były aku­rat na ratunkowej akcji na Ziemi porwali naszych bohaterów, gdyż chcą, aby na świecie zapanowało zło. Dlatego my zuchy pomożemy troskliwym Misiom i uratujemy je. Na każdej pla­cówce wykonamy bardzo trud­ne zadania, które nauczą nas, jakimi mamy być, aby pomóc Troskliwym Misiom. Spróbuje­my zachowywać się jak przystało na Przyjaciół Troskliwych Misiów.

2.   Gawęda — Najstarszy z Troskliwych mi­siów opowiada historię latania.

3.   Ratujemy Troskliwe Misie przed Brzyda­lem i jego Panią.

Start gry.

Chodząc po poszczególnych punktach zuchy uzyskują punkty za wykonane zadania. (Punkty są w formie małych Troskliwych Misiów) Punkty:

    Wiatr jako alternatywne źródło energii — wykonanie wiatraczków, dyskusja

    Zabawy ze spadochronem (na podsta­wie materiałów programowych wy­dawnictwa KLANZA)

    Uczymy się hymnu Troskliwych Misiów

    Słodki posiłek

    Gry i ćwiczenia z balonami

    Konkurs meteorologiczny (rozpozna­wanie chmur, przewidywanie pogody)

    Zajęcia o prawdziwych spadochroniarzach

4.   Uratowaliśmy Misie w nagrodę Ona zapra­szają nas do zwiedzenia prawdziwego sa­molotu, można też puścić zuchom film itp.

6.   Podsumowanie. Rozdanie nagród, wspól­ne podsumowanie gry

7.   Obrzędowe zakończenie zbiórki.

 

„OGIEŃ" z cyklu „Żywioły" - PLAN PRACY BIWAKU EKOLOGICZNEGO

Cele biwaku:

    Poznanie pozytywnych, pomocnych funk­cji ognia oraz tych niszczycielskich — jak groźne są pożary, jaki mają wpływ na na­szą planetę; jak ich unikać i jak z nimi walczyć?

    Jakie warunki muszą być spełnione, aby ogień płonął?

    Uświadomienie zanieczyszczenia atmos­fery wynikającego z procesu spalania — jakie może mieć ono skutki?

    Poznanie sposobów krzesania i zastoso­wania ognia na przełomie lat i w różnych miejscach świata

    Przeniesienie się w świat legend i opo­wieści o ogniu różnych ludów (poznanie dziedzictwa kulturowego m.in. Słowian, Indian, starożytnych Greków).

Plan biwaku:

SOBOTA:

16:00 — 18(19):00

GRA TERENOWA

Jesteśmy na Biegunie Północnym, gdzie spo­tykamy Eskimosów, którzy żalą się nam, że z naszą Ziemią jest coraz gorzej — w wyniku na­szych zaniedbań atmosfera nad biegunami jest tak zniszczona, że w żadnej z tutejszych wio­sek nie da się rozpalić ognia!!! Ogień jest nie­zbędny Eskimosom do życia, dlatego proszą nas o pomoc — jeśli przyniesiemy im ogień, może uda im się go podtrzymać i nie będą już tak nieszczęśliwi. Wyruszamy w podróż w poszuki­waniu ognia dla naszych nowych przyjaciół.

— na kolejnych punktach trasy zuchy dosta­ją fragmenty puzzli, które po połączeniu ułożą się w ognisko.

UWAGA!!! Każdy zuch zabiera ze sobą w tra­sę słoik zabrany z domu!!!

PUNKTY NA TRASIE:

1.   NAUKOWIEC Z BIEGUNA — na biegunie jest wiele stacji badawczych. My odwiedza­my jedną z nich. Spotykamy tutaj naukowca pochłoniętego pracą. Siedzi na śniegu, zapala świeczki, a dookoła niego stoi mnóstwo szkla­nek... Uczony opowiada nam, że zajmuje się problemami atmosfery i teraz ma nie lada pro...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin