Gra terenowa z biwakiem
„Żywioły"
„Żywioły" to program dla gromad zuchowych z zakresu edukacji ekologicznej, mający na celu budowanie świadomości ekologicznej oraz rozwijanie potrzeby obcowania z przyrodą poprzez atrakcyjne, lecz jednocześnie pełne treści zajęcia dotyczące tytułowych żywiołów. Projekt składa się z czterech części — w każdej z nich zuchy poznają inny żywioł. Zachęcamy do skorzystania z materiałów. Poszczególne pomysły doskonale nadają się do realizacji podczas zdobywania sprawności przyrodniczych.
CELE PROJEKTU:
• rozwój świadomości ekologicznej
• promocja form spędzania wolnego czasu polegająca na obcowaniu z naturą
• zwrócenie uwagi uczestników projektu na problem ochrony środowiska (poprzez np. doświadczalne zbadanie poziomu za-
nieczyszczenia gruntu, wody czy powietrza)
• propagowanie proekologicznego i prozdrowotnego trybu życia
• wpojenie praktycznych nawyków ekologicznych
„ZIEMIA z cyklu „Żywioły" - PLAN PRACY GRY TERENOWEJ
Cele:
— rozwój świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży
— zwrócenie uwagi uczestników na problem ochrony środowiska
— aktywne badanie danego żywiołu poprzez doświadczenia chemiczne
— aktywne przeciwdziałanie dewastacji przyrody poprzez wspólne sprzątanie ziemi oraz wykonanie tabliczek
— promocja form spędzania wolnego czasu polegająca na obcowaniu z naturą.
PLAN GRY
Gra rozpoczyna się krótkim wprowadzeniem przez Matkę Ziemię.
Po wstępie zuchy wyruszają w teren — co 15 min. Podczas oczekiwania pozostałe szóstki mogą w tym czasie pląsać, oraz brać udział w grach i ćwiczeniach związanych z przyrodą, ziemią i ekologią. Podobnie z grupami, które wcześniej dotrą na metę — będą miały ww. gry po mecie.
Punkty:
1. „Sprzątamy ziemię" — Zajęcia terenowe, zbieranie jak największej ilości śmieci w jak najkrótszym czasie
2. Nauka piosenki — na drugiej stacji „Matka Ziemia" będzie uczyć zuchy piosenki o ziemi.
3. Zagadki przyrodnicze — ta stacja kryje za sobą zagadki przyrodnicze, które czekają aż zuchy je odgadną.
4. Przeciwdziałanie dewastacji przyrody — Tabliczki — na tej stacji czeka na uczestników ważne zadanie, mają przygotować drewniane tabliczki z hasłami ekologicznymi.
5. Hasło, okrzyk — tutaj uczestnicy mają za zadanie wymyślić hasło lub okrzyk ekologiczny.
6. Zajęcia relaksacyjne — po męczących zadaniach przyszedł czas na odrobinę relaksu którą zapewni zuchom właśnie ta stacja.
7. Krzyżówka — ostatni wysiłek dla zuchów, tu mają rozszyfrować ekologiczną krzyżówkę.
Kiedy już wszystkie szóstki dotrą wspólnie sprawdzona zostanie krzyżówka, zostanie odśpiewana wspólnie piosenka o ziemi oraz pokaz wykonanych tabliczek.
Na końcu zuchy mogą otrzymać dyplomy i nagrody dla szóstek- drzewka, które można posadzić w pobliżu miejsca gdzie odbywają się zbiórki i opiekować się nimi.
Worek z tworzywem: Przykładowe pytania do krzyżówki:
1. Nad morzem znajdujesz ;.
2. Są w nim grzyby i wiele różnych gatunków drzew
3. Kolorowe rosną na łące
4. Inaczej podłoże leśne
5. Spulchnia glebę
6. Z niego roślina
7. Z niej mąka
8. Inaczej ziemia
9. Np.: Bałtyckie, Śródziemne, Czerwone
10. Biały i pulchny zimą
11. Otacza nas w koło
Odpowiedzi do krzyżówki:
1. muszelki
2. las
3. kwiatki
4. ściółka
5. dżdżownica
6. ziarno
7. pszenica
8. gleba
9. morze
10. śnieg
11. natura
HASŁO: MATKA ZIEMIA
Przykładowe pytania do krzyżówki 2:
1. Żywioły są cztery i nic tego nie zmienia. Są to: powietrze, woda, ogień i ... (ZIEMIA)
2. Z ZIEMI wyrastają fiołki, frezje i bratki. Każdy zuch wie, że są to... (KWIATKI)
3. Krecik w ZIEMI śpi i jada śniadanie, bo ZIEMIA jest dla krecika... (MIESZKANIEM)
4. Chociaż przeczytasz książek tom, to nie zaprzeczysz, że ZIEMIA to nasz wspólny (DOM)
5. Niestety na co dzień drogie dzieci zanieczyszczamy ZIEMIĘ tonami ... (ŚMIECI)
6. Dla nas to życie, napój i ochłoda. Również dla roślin niezbędna jest... (WODA).
PIOSENKA „ZIEMIA — WYSPA ZIELONA"
Nie warto mieszkać na Marsie
Nie warto mieszkać na Wenus
Na Ziemi życie ciekawsze
Powtarzam to każdemu
Ref: Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona Wśród innych dalekich planet
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt Więc musi być bardzo zadbane Chcę poznać, życie delfinów I wiedzieć co piszczy w trawie Zachwycać się lotem motyla I z kotem móc się bawić
Ref: Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona Wśród innych dalekich planet To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt Więc musi być bardzo zadbane Posadźmy kwiatów tysiące Posadźmy krzewy i drzewa Niech z nieba świeci nam słońce Pozwólmy ptakom śpiewać
Ref: Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona Wśród innych dalekich planet To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt Więc musi być bardzo zadbane
„POWIETRZE" z cyklu „Żywioły" - PLAN PRACY GRY TERENOWEJ
— zwrócenie uwagi na rolę, jaką odgrywa powietrze, wiatr w naszym życiu
— poznanie podstaw meteorologii
— poznanie historii zmagań człowieka z żywiołem, jakim jest powietrze
— kreowanie wśród uczestników pozytywnych cech (troskliwość, chęć niesienia pomocy, bezinteresowność)
Troskliwe Misie to grupa uroczych, futrzanych przyjaciół, z których każdy ma specjalną misję. Troskliwe Misie pomagają nauczyć ludzi jak troszczyć się, dbać o drugiego człowieka, każdy miś ma na brzuchu jasno pomalowany obrazek, pokazujący światu o jaka dziedzinę troszczenia się każdy z nich dba. W chmurkowym domku zwanym Care-a-lot (Troszcz się bardzo), Troskliwe Misie uczą się nawzajem jak się troszczyć. Czasami magicznie przeprowadzają do Care-a-lot (Troszcz się bardzo) dziecko, które ma wyjątkowe zmartwienie związane z troszczeniem się. W ten sposób Troskliwe Misie potrafią lepiej nauczyć dzieci niezbędnych cech, które posiada troskliwa osoba. Czasami również, Troskliwe Misie muszą pospieszyć na Ziemię, aby pomóc złagodzić kryzys w dbaniu i troszczeniu miedzy ludźmi. Gdziekolwiek Troskliwe Misie będą i cokolwiek będą robić, w swój mięciutki i zabawny sposób, zawsze dzielą swój specjalny dar troszczenia się, z każdym, kogo napotkają na drodze. Niestety Troskliwe Misie mają również swoich wrogów, Brzydala i jego Panią. Pewnego dnia, gdy Misie były akurat na ratunkowej akcji na Ziemi porwali naszych bohaterów, gdyż chcą, aby na świecie zapanowało zło. Dlatego my zuchy pomożemy troskliwym Misiom i uratujemy je. Na każdej placówce wykonamy bardzo trudne zadania, które nauczą nas, jakimi mamy być, aby pomóc Troskliwym Misiom. Spróbujemy zachowywać się jak przystało na Przyjaciół Troskliwych Misiów.
2. Gawęda — Najstarszy z Troskliwych misiów opowiada historię latania.
3. Ratujemy Troskliwe Misie przed Brzydalem i jego Panią.
Start gry.
Chodząc po poszczególnych punktach zuchy uzyskują punkty za wykonane zadania. (Punkty są w formie małych Troskliwych Misiów) Punkty:
— Wiatr jako alternatywne źródło energii — wykonanie wiatraczków, dyskusja
— Zabawy ze spadochronem (na podstawie materiałów programowych wydawnictwa KLANZA)
— Uczymy się hymnu Troskliwych Misiów
— Słodki posiłek
— Gry i ćwiczenia z balonami
— Konkurs meteorologiczny (rozpoznawanie chmur, przewidywanie pogody)
— Zajęcia o prawdziwych spadochroniarzach
4. Uratowaliśmy Misie w nagrodę Ona zapraszają nas do zwiedzenia prawdziwego samolotu, można też puścić zuchom film itp.
6. Podsumowanie. Rozdanie nagród, wspólne podsumowanie gry
7. Obrzędowe zakończenie zbiórki.
„OGIEŃ" z cyklu „Żywioły" - PLAN PRACY BIWAKU EKOLOGICZNEGO
Cele biwaku:
— Poznanie pozytywnych, pomocnych funkcji ognia oraz tych niszczycielskich — jak groźne są pożary, jaki mają wpływ na naszą planetę; jak ich unikać i jak z nimi walczyć?
— Jakie warunki muszą być spełnione, aby ogień płonął?
— Uświadomienie zanieczyszczenia atmosfery wynikającego z procesu spalania — jakie może mieć ono skutki?
— Poznanie sposobów krzesania i zastosowania ognia na przełomie lat i w różnych miejscach świata
— Przeniesienie się w świat legend i opowieści o ogniu różnych ludów (poznanie dziedzictwa kulturowego m.in. Słowian, Indian, starożytnych Greków).
Plan biwaku:
SOBOTA:
16:00 — 18(19):00
GRA TERENOWA
Jesteśmy na Biegunie Północnym, gdzie spotykamy Eskimosów, którzy żalą się nam, że z naszą Ziemią jest coraz gorzej — w wyniku naszych zaniedbań atmosfera nad biegunami jest tak zniszczona, że w żadnej z tutejszych wiosek nie da się rozpalić ognia!!! Ogień jest niezbędny Eskimosom do życia, dlatego proszą nas o pomoc — jeśli przyniesiemy im ogień, może uda im się go podtrzymać i nie będą już tak nieszczęśliwi. Wyruszamy w podróż w poszukiwaniu ognia dla naszych nowych przyjaciół.
— na kolejnych punktach trasy zuchy dostają fragmenty puzzli, które po połączeniu ułożą się w ognisko.
UWAGA!!! Każdy zuch zabiera ze sobą w trasę słoik zabrany z domu!!!
PUNKTY NA TRASIE:
1. NAUKOWIEC Z BIEGUNA — na biegunie jest wiele stacji badawczych. My odwiedzamy jedną z nich. Spotykamy tutaj naukowca pochłoniętego pracą. Siedzi na śniegu, zapala świeczki, a dookoła niego stoi mnóstwo szklanek... Uczony opowiada nam, że zajmuje się problemami atmosfery i teraz ma nie lada pro...
albus.dumbledore