Obóz „Athabaska”
Athabaska to rzeka nad którą mieszkało plemię indiańskie Czipewejów. W ciągu roku harcerskiego drużyna podążała przez prerię by odnaleźć rzekę nad którą latem rozłoży się obozem, da młodym możliwość kontaktu z przyrodą i rozwinięcia wyobraźni.
Plan jest pisany dla grupy „biszkoptów”, którzy skończyli właśnie czwartą klasę i po raz pierwszy wyjadą na obóz. Obóz będzie jednym z podobozów w zgrupowaniu.
Celem wychowawczym będzie zdobywanie samodzielności i zaradności życiowej oraz zdyscyplinowanie i rozśpiewanie. Celem naszym będzie także utrwalenie i doskonalenie umiejętności z zakresu technik harcerskich, praca nad własnym charakterem a szczególnie nad kultura osobistą. Jednocześnie chcemy uświadomić potrzebę ochrony środowiska oraz działania z tym związane. Będziemy pracować nad pobudzeniem wyobraźni i samodzielnością naszych harcerzy.
Obóz dla biszkoptów będzie miał jeszcze jedno ważne znaczenie, na nim każdy z harcerzy będzie mógł złożyć przyrzeczenie harcerskie, gdyż do drużyny harcerskiej z gromady zuchowej przeszli w połowie roku.
System nagród i kar.
Nagrody
· Pochwała ustna wobec zastępu lub drużyny
· Drobna nagroda np. Naszywka do stroju obrzędowego
· Pochwała z wpisem do książeczki
· Upominek dla zastępu lub punk to punktacji
· List pochwalny do rodziców
· Pochwała przy całym zgrupowaniu na kominku lub apelu
Kary
· Upomnienie
· Upomnienie wobec zastępu lub drużyny
· Odjęcie punktu z punktacji
· Nagana z wpisem do książeczki
· Rozmowa z rodzicami
· Zawieszenie w pracy drużyny po obozie
· Wydalenie z obozu
Rada drużyny.
W skład Rady Drużyny wchodzi kadra i zastępowi.
Praca z zastępowymi i harcerzami na funkcje zastępowych.
Funkcję zastępowych będą pełnili ci sami harcerze co w roku harcerskim. Dlatego postanowiliśmy poświęcić zastępowym i harcerzom na funkcje zastępowych więcej czasu przekazując im wiedzę kursu zastępowych.
Rywalizacja.
Punktowany będzie:
· porządek,
· zadania dla zastępów,
· każda sprawność zdobyta przez członka zastępu to dodatkowy punkt,
· aktywność zastępów na zajęciach,
Punkty ujemne będą za:
· spóźnianie się na zbiórki,
· nieodpowiednie zachowanie,
Punkty przyznawać będzie Rada Drużyny. Na koniec obozu zastęp, który wygra otrzyma nagrodę.
Ramowy plan dnia: od pobudki 8.00 do ciszy nocnej 22.00.
Plany dni:
1 dzień – plemię Czipewejów dociera nad rzekę gdzie rozkłada się obozem – rozbija wioskę indiańską.
Przedpołudnie
Popołudnie
Wieczór
· wyjazd z np. Warszawy
· podróż w czasie której omawiamy:
regulaminy, uczymy się przewodniej piosenki obozu, omawiamy pomysły pionierki.
· Rozpakowanie autokaru, ciężarówki z plecaków, przebieramy się z mundurów.
· Wydelegowanie osób do kuchni, kopania latryny, rozłożenia namiotów na miejscach i postawieniu ich, budowa pryczy lub rozdanie kanadyjek, lenteksów i koców.
· Obiadokolacja
· Chwila odpoczynku, dalsze prace przy przygotowaniu noclegu lub przy kanadyjkach rozstawienie regałów, stolików.
· Wieczorna kąpiel w rzece.
Sprawności do zdobycia: sobieradek obozowy, technik obozowy, wyga obozowy,
2 dzień – plemię dalej buduje urządzenia potrzebne do życia w nowym miejscu.
· Poprawienie pryczy, budowa kombajnów, wieszaków na mundury, stojaki na menażki.
· stawianie masztu, tablicy ogłoszeń, ppoż, bramy.
· Cd.
· Dokończenie prac.
3 dzień – Indianie pracują nad wyglądem swojej krainy.
· Poprawienie pryczy, kombajnów, wieszaków na mundury, stojaki na menażki.
· zdobienie masztu, tablicy ogłoszeń, ppoż, bramy.
· Kadra kończy budowę komendy
· Harcerze budowa wigwamu, drogowskazów
4 dzień – Praca zmierza ku końcowi, wielki duch Manitu otwiera wioskę indiańską.
· Szukanie miejsc zastępów
· Robienie totemów
· Piosenka zastępu - ułożyć
· Kominek obrzędowy drużyny – otwarcie obozu
· Uroczyste otwarcie zgrupowania
Sprawności do zdobycia: dekorator, rzeźbiarz, piosenkarz.
5 dzień – Dzielni Indianie postanawiają zapoznać się z sąsiadami.
· Zwiady w zgrupowaniu i bliskiej okolicy
· przygotowanie teatrzyków na kominek z innymi drużynami
· kominek obrzędowy
Sprawności do zdobycia: aktor, scenograf, reżyser.
6 dzień – Wielki Duch Manitu powiedział „aby wszystkim dobrze się wiodło w wiosce musicie przejść za starszyzną w wielkim strachu”.
· chrzest
· mycie i pranie
· zajęcia sportowe: skakanie przez linę, siatkówka, badminton, wspinanie po linie, kąpiel.
· Bieg biszkopta
· Kominek
Sprawności do zdobycia: sportowiec, szop_pracz.
7 dzień – Wódz Manitou wysyła plemię do zapoznania się z otaczającymi ich ziemiami.
· Wyjaśnienie zadań dla zastępów
· Wyjście na zwiad historii wsi
· Sporządzenie szkicu mapy
· Teatrzyki z życia wsi.
· kąpiel
· Teatrzyki z życia wsi - wystawienie
· Podsumowanie zwiadu
· ognisko
· śpiewanki
· pieczenie ziemniaków
Sprawności do zdobycia w zależności od wykonanej pracy: rolnik, majsterkowicz, itp.
Zadania dla zastępów:
Zastęp 1.
· Upolowanie największego bizona czyli dowiedzenie się gdzie mieszka, jak się nazywa wójt pierwszej wsi.
· Podjęcie drobnej pracy u rolnika za „garść” ziemniaków na ognisko.
albus.dumbledore