Mirosława Marody i Anna Giza Poleszczuk- przemiany więzi społecznych.doc

(63 KB) Pobierz
Mirosława Marody i Anna Giza-Poleszczuk

Mirosława Marody i Anna Giza-Poleszczuk:       Przemiany więzi społecznych.

 

Katarzyna Lewandowska

 

Mirosława Marody i Anna Giza-Poleszczuk

Przemiany więzi społecznych.

 

  1. Przemiany pracy.

 

ü            Kategoria pracy należy do klasyki problemów będących przedmiotem badań socjologii – zajmuje także szczególne miejsce w rozwijanych w niej systemach teoretycznych.

ü            Emil Durkheim w pierwszej swojej książce próbował opisać przemiany solidarności społecznej ze zmian jakim podlegał podział pracy.

ü            Max Weber: zmiany w stosunku do pracy są główną przyczyną tworzenia się kapitalizmu, formacji społeczno-ekonomicznej [odmienność od społeczeństwa tradycyjnego].

ü            Georg Simmel „Filozofia pieniądza”- praca jako czynnik zmieniający wartość obiektów, osób i czynności.

ü            Praca- skupia centralne problemy socjologii [wiąże poziom działań jednostki z poziomem własności systemowych lub jak u Simmla obszar jednostkowych doznań z ich społeczną standaryzacją i obiektywizacją.

ü            W współczesnej socjologii praca staje się samoistnym przedmiotem badań, traktowanym jako wydzielony obszar ludzkiej aktywności, realizowanej w różnych organizacjach społecznych.

ü            Społeczny wymiar pracy analizowany jest przez badanie stosunków między ludźmi zatrudnionymi w jednej firmie, zakładzie oraz postaw wobec pracy jako takiej.

ü            Zainteresowanie socjologów pracy skupia się na formach pracy, sposobach jej organizacji, relacjach pracowniczych, wartościach związanych z pracą, a także na bezrobociu, które stanowi dopełnienie pojęcia pracy.

ü            W powszechnej świadomości praca łączy się z wytwarzaniem narzędzi i przetwarzaniem środowiska naturalnego.

ü            Cechą pracy ludzkiej jest to, że celem bezpośrednim lub pośrednim jest pozyskiwanie środków służących podtrzymaniu egzystencji gatunku ludzkiego i świata- włącza te pojecie wszystkie formy aktywności ludzkiej, które nie są odpoczynkiem. Odpowiada to podziałowi we współczesnych społeczeństwach na sferę działalności zawodowej i sferę wypoczynku, jako na dwa podstawowe obszary ludzkiego działania co utrudnia socjologii pojmowania pracy w odpowiednich dla niej analizach.

ü            To co jest pracą a co nie jest nią jest uwarunkowane historycznie i kulturowo.

ü            Hannah Arendt: „Świat,  w którym dokonuje się Vita Activa, składa się z rzeczy będących wytworami czynności ludzkich, ale chociaż rzeczy te zawdzięczają swe istnienie wyłącznie ludziom, nieustannie warunkują swych ludzkich wytwórców. Oprócz warunków, na których dane jest człowiekowi życie na ziemi, i częściowo poza nimi, ludzie nieustannie tworzą własne uwarunkowania, które, mimo swego ludzkiego pochodzenia i zmienności, mają tę samą siłę warunkowania co rzeczy naturalne".

ü            Wśród "rzeczy" - "dzieł, czynów i myśli"- powinno się zamieścić społecznie wytwarzane pojęcie pracy, jako czynnika, który zwrotnie warunkuje nie tylko ludzkie działania, lecz także formy ich uspołeczniania.

ü            Vita Activa: [trzy fundamentalne rodzaje ludzkiej aktywności]

o Praca

o Wytwarzanie

o Działanie

 

Są one fundamentalne gdyż każde z nich odpowiada jednemu z trzech uwarunkowań, którym podległe jest życie człowieka.

ü            Praca- aktywność konieczna do podtrzymania biologicznego trwania organizmu. Jest bardziej fundamentalna : podtrzymanie biologicznego życia jest konieczne by jednostka mogła się udzielać w innych dziedzinach życia kulturowego oraz łączy w sobie przed-społeczne fazy historii gatunku ludzkiego. Może być różnie zorganizowana i pojmowana => może różnie kształtować więzi społeczne i treść towarzyszących im zobowiązań.

ü            Wytwarzanie- odnosi się do świata kultury [ekstensja]

ü            Działanie- dotyczy najszerszej polityki i uwarunkowane jest faktem [decyzje podjęte przez jednostkę mają konsekwencje nie tylko dla niej całej ale dla całego społeczeństwa].

 

1.1.  Praca jako element bycia w świecie- społeczności zbieracko-łowieckiej.

 

ü            Wspólnoty zbieracko-łowieckie: [dwie role w naukach społecznych]

o       Negatywny przykład gospodarki przetrwania

o       Koronny argument w traktowaniu historii ludzkich społeczeństw jako wznoszącej się linii rozwoju, nie tylko gospodarczego, ale także ludzkiego.

ü            Praca:

o       Zbieractwo- kobiety

o       Łowiectwo- mężczyźni- małe zwierzęta, uzupełnienie diety roślinnej

ü            Zdobywanie pożywienia jest podstawowym zajęciem w społecznościach zbieracko- łowieckich, to tak naprawdę zajmuje mało czasu.

ü            Praca nie wytwarza odrębnych, przynależnych tylko do tej formy aktywności, rodzajów uspołecznienia, nie tworzy podziałów społecznych, nie jest źródłem właściwych tylko jej społecznych uregulowań jest wpleciona w codzienny rytm bycia w świecie, na takiej samej zasadzie, na jakiej ma to miejsce u innych gatunków ożywionych.

ü            Stan równowagi tych zgrupowań zostanie naruszony gdy nastąpi przejście do rolniczego i osiadłego trybu życia.

ü            Rewolucja neolityczna: termin określający przechodzenie skupisk ludzkich od wędrownego trybu życia związanego ze zbieractwem, myślistwem i łowieniem ryb do trybu osiadłego, w którym źródłem utrzymania stało się rolnictwo i hodowla. Rewolucja neolityczna rozpoczęła się około 10 000 lat temu (około 7 000 lat przed naszą erą) wśród ludów Bliskiego Wschodu zamieszkujących obszary Mezopotamii, Syrii i Egiptu. Jednocześnie rozpoczęła się epoka kamienia gładzonego – neolit. Do około 4 000 r. p.n.e. proces osiedlania się objął już większość Europy, w tym Polskę. W czasie rewolucji neolitycznej powstawały osady, a następnie miasta niekiedy otaczane murami. Wynaleziono także sposób wykonywania naczyń z gliny, innym wynalazkiem było tkactwo.

 

1.2.  Praca jako zadanie- społeczeństwa tradycyjne.

 

ü      Społeczeństwo tradycyjne: formy organizacji społecznej, które istniały przed wyłonieniem się społeczeństwa nowoczesnego.

ü      Osiadły tryb życia umożliwiał skrócenie okresu  między narodzinami kolejnych dzieci, to zaś prowadziło do zwiększenia liczby ludności, zazwyczaj wyprzedzającej wzrost produkcji żywności.

ü      Skutkiem wzrostu ludności były zmiany w systemie organizacji życia społecznego i zastępowanie egalitarnych systemów plemiennych przez systemy wodzowskie

ü      6000 p.n.e. Bliski Wschód podział na pracujących i bezrobotnych.

ü      Najwcześniejsze imperia powstały w Mezopotamii [region między Eufratem i Tygrysem był jednym z pierwszych, gdzie rozpoczęła się rewolucja neolityczna.

ü      Rewolucja: Państwa-Miasta

ü      Zorganizowanie pierwszego Miasta-Państwa przypisuje się Sumerom. Gospodarka oparta na w pełni już rozwiniętej specjalizacji.

Dwa aspekty:

ü      Rozwój sztuki i rzemiosł

ü      Wyodrębnienie się grupy społecznej, zawodowo zajmującej się religijnymi przejawami reakcji człowieka na formę życia, jaką narzucał mu cykl rolniczy.

ü      Początkowo mają charakter teoretyczny. Ziemia należy do świątyń, świecki naczelnik przedstawicielem miejscowego bóstwa.

ü      Zarządzanie opiera się na systemie biurokratycznym- pracę wykonują wyspecjalizowane zespoły, kierowane przez odpowiednie urzędy- rachunkowość [powoduje rozwój pisma]

ü      Potem następuje umocnienie się władzy świeckiej wszelakie ziemie są własnością króla, państwa.

ü      Pojawienie się rozbudowanej administracji państwowej.

ü      Rzemieślnicy są „ludźmi świątyni” lub „ludźmi króla”.

ü      Kto nie radzi sobie z przyznanymi mu zadaniami, spada na niższe szczeble hierarchii społecznej.

ü      Wraz z napływem kolejnych najazdów „stary sumeryjski ustrój socjalizmu państwowego zaczął się załamywać”.

ü      Owe załamanie dało się odczuwać w narastaniu zróżnicowania majątkowego.

ü      Na początku świątynie pomagały rzemieślnikom ale wraz z upływem czasu zaczęły dawać tylko pożyczki na wysoki procent co powodowało wysokie zadłużenie się rzemieślnika. Sytuacje mógł tylko umorzyć król.

ü      Zadaniem starożytnych systemów prawa jest ustanowienie sprawiedliwości- praw.

ü      Grecka polis: klub tylko obywateli oraz mężczyzn.

ü      Grecy pogardzali pracą

ü      Dla Rzymian nie pracowanie jest przede wszystkim wskaźnikiem wysokiej pozycji społecznej. Liczyło się bogactwo i urodzenie.

ü      W Grecji podstawowym podziałem jest podział na obywateli, metojków i niewolników.

ü      W Rzymie wolni obywatele dzielą się na stany- zwykłych obywateli, dekturionów, ekwitów i senatorów- podział ten opiera się na cenzusie majątkowym, którego podstawowym zasobem jest ziemia.

ü      Cechy, które rozmazywały podział stanowy to:

o       Angażowanie cudzej i własnej przedsiębiorczości

o       Pogoń za zyskiem

o       Zabieganie o przychylność tych najbogatszych

o       Wykorzystywanie każdej okazji by powiększyć majątek

ü      Świat średniowiecza to świat wsi, zaś świat imperium rzymskiego to miasta [gospodarka agralna]

ü      Oblicze społeczeństwa średniowiecznego kształtuje ruralizacja ludności.

ü      Najeźdźcy:

o       Uciekający ludzie osiedli

o       Wspólnoty barbarzyńskie są głęboko zróżnicowane społecznie [ludzie słabi, silni, bogaci, biedni itd.]

o       Chęć zachowania własnej odrębności powoduje, że najeźdźcy najpierw najeżdżają wsie,  w których potem zamieszkują- łatwiej im zachować stare zwyczaje [prawo salickie]

o       Stopili w jedna całość 3 barbarzyństwa: swoje własne, barbarzyństwo starego świata rzymskiego i barbarzyństwo pierwotnych sił.

ü      Dżuma przerwała uspołecznienie- powrót do pogaństwa, wyrafinowanych tortur, rozpasania i bezprzykładnego „despotyzmu miarkowanego mordem”- prawo silniejszego.

ü      W okresie wczesnego średniowiecza kategorie wykorzystywane do opisu społeczeństwa mają charakter bipolarny np. na ubogich i bogatych, na duchowieństwo i na ludzi świeckich.

ü      XI w. rozróżnienie:

o       Ci, którzy się modlą

o       Walczą

o       Pracują

ü      W średniowieczu rycerstwo jak i duchowieństwo żywiło wstręt do pracy.

ü      Wg chrześcijańskich teologów ludzie powinni się troszczyć o zbawienie duszy, a nie o dobra materialne

ü      Pracujący [laboratores] są nieodłączną częścią organicznej wizji społeczeństwa, które nie mogłoby bez nich żyć.

ü      Tomasz z Akwinu [XIII w.] praca na 4 cele:

o       Daje środki do życia

o       Powinna unicestwiać lenistwo

o       Powinna poskramiać pożądliwość przez umartwienie ciała

o       Pozwala czynić jałmużnę

ü      Celem gospodarki średniowiecznej jest umożliwienie ludziom przetrwania a nie bogacenia się.

ü      Udział pracy w społeczeństwie tradycyjnym:

o       Podział ludzi na pracujących i nie pracujących-> podział zadań

o       Treść zadań jest definiowana kulturowo. Do podziału zadań dochodzi poprzez odwołanie się do religijnego porządku świata. Praca jako powołanie.

o       Praca związana głównie z  produkcją żywności. Segmentacja społeczeństwa na relatywnie niezależne jednostki terytorialnie ,a nie funkcjonalne.

o       Terytorialnie wydzielone społeczności są w zasadzie samowystarczalne w swym funkcjonowaniu => tworzą rodzaj wspólnot bazowych dla społęczeństw typu tradycyjnego.

o       Miasta średniowieczne skoncentrowane są na wymianie.

 

1.3.  Denaturalizacja pracy- społeczeństwo nowoczesne.

 

ü      Podział na pracujących i nie pracujących jest oparty na kryterium zatrudnienia

ü      Praca staje się zatrudnieniem gdyż pojawia się rzeczywisty podział pracy- ogół czynności, które mają podtrzymywać życie ulegają dalekiej specjalizacji, która jest podporządkowana względom ekonomicznym

ü      Na plan dalszy schodzi produkcja żywności. Pierwszoplanowa jest produkcja przemysłowa, rozbudowaniu także ulega sektor administracyjny i usługowy

ü      Miasto staje się najbardziej znaczącą przestrzenną formą skupienia ludności. Nie jest już wspólnotą bazową.

ü      Ani wieś czy miasto nie są już samowystarczalne w swym funkcjonowaniu

ü      Pojawia się złożona sieć zależności łączących wszelakie formy przestrzennych i społecznych skupień ludzi.

ü      Czynniki towarzyszące zmianom racjonalności:

o       Jednostka zaczyna dbać bardziej o własne interesy

o       Kalkulować może zacząć ten kto ma jakiś już swój kapitał i wierzy, że może go pomnożyć.

ü      Praca leżąca u podstaw społeczeństwa nowoczesnego staje się całkowicie denaturalizowana => praca już nie wiąże się z podtrzymaniem życia.

ü      Praca zostaje oddzielona od wytwarzania, a jednocześnie zostaje mu podporządkowana.

ü      Coraz bardziej wyraźne różnice między miastem a wsią.

ü      Denaturalizacja pracy wiąże się też z tym, że praca nie jest już podporządkowana naturalnemu cyklowi życia, w którym procesy przeplatają się z okresami odpoczynku.

ü      Następuje zdyscyplinowanie ludzkiego ciała:

o       Punktualność

o       Posłuszeństwo

o       Umiejętność wykonywania rutynowej pracy

ü      Celem karania nie jest pokuta ani represja => normalizuje- pochodna użyteczności, rozpatrywanej pod kątem wydajności i efektywności.

ü      Kapitalizm poprzedzony był rozbiciem tradycyjnej formy uspołecznienia pracy. Rozbicie wspólności lokalnych jako wspólnot bazowych. Początkowo ich miejsce zajęły rodziny

ü      Po Pewnym czasie miejsce warsztatów zajęły fabryki.

ü      Związywanie ludzi z przedsiębiorstwem nie ograniczało się tylko z podwyżką płac. Z czasem przedsiębiorcy zaczęli im budować osiedla, otwierać specjalne sklepy i kasy pożyczkowe, a także uruchamiać opiekę zdrowotną i programy emerytalne.

ü      Zaczyna się pojawiać się nowy system społeczny oparty na kontrakcie między kapitałem [pracodawcy], a pracą [pracownicy] oraz państwem [rząd]. Angażowanie się państwa w inwestycje publiczne ma zagwarantować pracownikom stałe zatrudnienie.

ü      Było to spowodowane tym, że było trzeba utrzymać bezrobotnych jako zastępczą siłę roboczą.

 

1.4.  Dematerializacja pracy.

 

ü      Rutyna, która była podstawą pracy sprowadzała ją do podziału czynności.

ü      Owy świat rutyn zaczyna kruszyć się w latach 80-tych.

ü      Podłożem tych zmian był okres nasilonej konkurencji między komunistycznym wschodem, a kapitalistycznym zachodem.

ü      Rewolucja przemysłowa ustąpiła miejsce rewolucji konsumenckiej.

ü      Ludzie pracują po to by zaspokoić swoje pragnienia

ü      Przejści...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin