Wielka_uczta_w_ptasiej_stolowce.doc

(32 KB) Pobierz
ZAJĘCIE OTWARTE DLA RODZICÓW – grupie dzieci 6 letnich

 

            ZAJĘCIE OTWARTE DLA RODZICÓW – grupie dzieci 6 letnich

 

Temat:,, Wielka uczta w ptasiej stołówce ‘’- teatrzyk sylwet- pomagamy ptakom przetrwać zimę- w oparciu o wiersz ,, Karmimy ptaki’’- T. Fiutowskiej oraz praktyczną działalność dzieci w kąciku przyrody i w ogrodzie.

 

Zadania edukacyjne:

- utrwalenie przez dzieci nazw i wyglądu ptaków u nas zimujących,

- rozumienia potrzeby opiekowania się ptakami ze względu na trudna warunki bytowania,

- wdrażanie do systematycznego dokarmiania ptaków w czasie zimy,

- kształcenia odpowiedzialności i dokładności w podejmowanych czynnościach.

Cele operacyjne:

Dziecko:

- obserwuje ptaki u nas zimujące, rozpoznaje i nazywa,

- zdaje sobie sprawę ze znaczenia pomocy ludzi w dokarmianiu ptaków zimą,

- wie jaki pokarm należy podawać poszczególnym rodzajom ptaków,

- umie właściwie przygotować ten pokarm i wie gdzie należy go umieszczać,

- potrafi czytać napisy,

- zna cyfry i znaki matematyczne,

- potrafi rozwiązywać proste zadania matematyczne,

- umie tworzyć prace przestrzenne z różnych materiałów.

Metody: słowna- teatrzyk, wypowiedzi dzieci, czytanie

              czynna- praktyczna działalność dzieci, przeliczanie,

              oglądowa- obserwowanie zachowania ptaków przy karmnikach.

Formy: praca z całą grupą, praca indywidualna.

Środki wspomagające działania: teatrzyk, makieta karmnika, sylwety ptaków, napisy, cyfry, znaki matematyczne, materiały plastyczne ( masa solna, plastelina, bibułka karbowana), materiały przyrodnicze ( piórka, nasiona słonecznika, ziarna zbóż, szyszki, patyki, liście)

 

Dzieci siedzą na dywanie. Przed nimi ustawiony jest teatrzyk.

I- Nauczycielka jako narrator rozpoczyna inscenizacje wiersza T. Fiutowskiej

pt. ,, Karmimy ptaki.’’

Przebieg:

Narrator:

,, Spadł śnieg i mróz srogi dookoła

    za oknem cisza, lecz czasem słychać

    jak głodny wróbel coś woła.

Wróbel:

Ćwir, ćwir, przedszkolaki 

na waszą pomoc czekają ptaki.

 

Gil i gołąb:

Szykujcie ziarna,

bo już za chwilę

przyfruną tutaj gołębie  i gile.

Sikorka:

Przynieście także chłopcy, dziewczynki

dla sikoreczki skórkę słoninki.

Dzieci:- ( chłopiec i dziewczynka )

Nam tego nie trzeba przypominać

bo gdy sroga zima

wszystkie dzielne przedszkolaki

z chęcią karmią ptaki,

co dzień rano się szykują,

śnieg z karmnika otrzepują,

a potem pożywne jedzono podsypują.’’

II- Rozmowa z dziećmi na temat treści obejrzanego teatrzyku.

Np.- Jakie ptaki przyleciały do karmnika?

      - O co prosiły ptaki?

      - Co dzieci odpowiedziały ptakom?

III- Co lubią ptaki?- segregowanie pokarmu w zależności od upodobań ptaka    (praktyczne działanie dzieci, a rodzice w razie konieczności pomagają dzieciom)

Na stolikach rozstawione są pojemniki z różnym pożywieniem dla ptaków. Zadaniem dzieci jest dopasowanie sylwet ptaków do rodzaju pożywiania, które lubią poszczególne ptaki:

np. wróbel- ziarna, okruchy chleba,

       sikorka- słoninka,

      gile- nasiona,

      gołębie- groch.

IV- Zabawa orientacyjno- porządkowa ,, Ptaszki lecą do karmnika’’

Dzieci są podzielone na 3 grupy oznaczone emblematami ( wróble, sikorki, gile), fruwają jak ptaki przy dźwiękach tamburina.Na dywanie są umieszczone obręcze ( karmniki). W karmnikach znajduje się pokarm, który najbardziej lubią ptaki. Zadaniem dzieci jest dotarcie ( po usłyszeniu sygnału) do właściwego karmnika.

Zabawa zostanie powtórzona po zmianie rodzaju pokarmu w danym karmniku.

V-,, Goście w karmniku’’- zabawa matematyczna.

Na tablicy są umieszczone sylwety dzieci ( chłopca i dziewczynki) i 2 karmniki. Pod tablicą znajdują się elementy samoprzylepne z sylwetami ptaków, napisami, cyframi i znakami matematycznymi.

*- Pierwszym zadaniem dzieci jest:

- przeczytanie napisów i umieszczenie ich pod właściwym karmnikiem

1./ karmnik chłopca…….To Tomka

2. /karmnik dziewczynki…..To Kamili

*- W drugim zadaniu dzieci muszą umieścić zgodnie z poleceniem nauczycielki właściwą ilość ptaków w odpowiednim karmniku ( dzieci 5- letnie)

np. do karmnika Tomka przyleciały 3 sikorki,

      do karmnika Kamili przyleciało 5 wróbli.

Natomiast 6- latki pod każdym karmnikiem umieszczają prawidłową cyfrę wskazującą liczbę ptaków, porównują ilość i wstawiają między cyframi znaki matematyczne: <, >, =.

VI- Następnie dzieci rozwiązują zadania matematyczne.

5-latki najpierw przyczepiają sylwety ptaków zgodnie z treścią zadania podanego przez nauczycielkę, zaś 6-latki układają prawidłowe działania matematyczne.

Np. Do karmnika Kamili przyleciało 4 gile, a do karmnika Tomka przyleciały 3 sikorki. Ile ptaków jest w obu karmnikach?

Dzieci rozwiązują kilka zadań o podobnej treści.

VII- Po skończonej pracy dzieci wykonują kilka podskoków obunóż.

VII- Ćwiczenia oddechowe:

Dzieci dostają piórka. Zadaniem dzieci jest dmuchanie na swoje piórko tak, żeby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu ( nauczycielka zwraca uwagę na prawidłowy wdech i wydech).

VIII- ,, Ptaki’’- praca przestrzenna z wykorzystaniem materiałów plastycznych i przyrodniczych. ( przy pracy pomagają rodzice).

Na stoliku przygotowane są materiały potrzebne do pracy- masa solna, plastelina, bibułka, szyszki, nasiona zbóż, piórka, liście patyki.

Dzieci wykonują kolorowe ptaki według własnego pomysłu i z pomocą rodziców.

Na koniec zostaje zorganizowana wystawa.

IX- Podsumowanie pracy

Nauczycielka podsumowuje całodzienną pracę i na koniec wszystkim dzieciom wręcza nagrodę za aktywny udział i wręcza medale.

                                                 DBAM

                                                     O

                                                 PTAKI

X- Wspólnie z dziećmi i rodzicami wychodzimy na plac przedszkolny.

Dzieci zabierają ze sobą wcześniej przygotowany pokarm dla ptaków. Następnie umieszczają to pożywienie w karmnikach w ogrodzie przedszkolnym, potem dyskretnie obserwują przylatujące ptaki. Dziękuje rodzicom za udział i się żegnam.

     

                                                               Opracowała:

                                                                      mgr Wiesława Szaciłowska

                                                                          Przedszkole Samorządowe Nr. 69

                                                                              w Białymstoku

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin