Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 – 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
TEMAT: Wiem co będzie dalej?
ZAGADNIENIE: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu.
„Czy jesteś z nami?” – zabawa integracyjna
CEL: integracja grupy przez powitanie każdego uczestnika zabawy
Dziecko mówi swoje imię a my odpowiadamy. (piosenka nr3 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz)
Czy Bartek jest dziś z nami! - śpiewają wszystkie dzieci
Tak jestem dzisiaj za wami . - śpiewa dziecko
O Bartek jest dziś z nami ! - wszyscy śpiewają
Witamy go brawami ! - wszyscy klaszczą w ręce
„Rymowanie słów” – zabawa orientacyjno – porządkowa
CEL: rozwijanie inwencji twórczej, pomysłowości
Zabawa polega na wymyślaniu rymów do wyrazów. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, który mówi wyraz np. domek – prosi dzieci o wymyślenie rymu do tego wyrazu np. Tomek, i rzuca piłkę do dziecka, które wymyśliło rym:
Burza – kałuża, włosy – kłosy, wata – krata itp.
„Maszerują dzieci drogą” – zabawa ruchowa z piosenką
CEL: utrwalenie kierunków w prawo i w lewo, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
Dzieci maszerują po obwodzie koła jeden za drugim do słów piosenki nr 6
cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy; Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz.
Maszerują dzieci drogą , /marsz po obwodzie koła w prawo
raz dwa trzy /klaszczą rytmicznie w ręce
Prawą nogą, lewą nogą
Raz dwa, trzy /j. w.
A nad drogą słonko świeci
I uśmiecha się do dzieci /pokazujemy słonko – ręce wysoko nad głową
Raz, dwa ,raz, dwa, trzy! /klaszczą w ręce
Maszerują dzieci drogą /marsz po obwodzie koła w lewą stronę
Raz, dwa, trzy /klaszczą rytmicznie w ręce
Prawą nogą , lewą nogą
Raz ,dwa ,trzy /j. w
Naprzód zuchy , naprzód śmiało
Będzie przygód tu niemało /pokazujemy dzieci , kolegów
Raz, dwa, raz, dwa, trzy /klaszczą rytmicznie w ręce
„Wiem co będzie dalej? – zabawa w układanie rytmów
CEL: układanie rytmów z figur geometrycznych, wychwytywanie regularności w układanych szlaczkach i kontynuowanie ich dostrzeżonych regularności
Praca w grupach 2 osobowych, dzieci otrzymują koszyczki z klockami (po 10 drewnianych i 10 plastikowych) układają wg dostrzeżonej regularności na dywanikach
1) wspólnie przeliczamy klocki
2) układamy rytm: np. 2 plastikowe i 2 drewniane itp.
„Teraz tak a dalej jak? – zabawa logarytmiczna
CEL: kodowanie regularności rytmicznych w układankach, wyliczankach, przedstawianie ich w różny sposób
Nauczyciel umawia się z dziećmi, że „bębenek – x” to klocki drewniane, „grzechotka – /” to klocki plastikowe
1) dzieci układają rytm np. xxx / lub ///xx lub x / x /
2) wyklaskiwanie ułożonych rytmów: aaa x aa xx aa aaa x aaa x itp.
„Ważny wyraz” – zabawa artykulacyjna
CEL: wdrażanie do prawidłowej wymowy , rozwijanie słuchu fonematycznego, wyodrębnianie wyrazów zdaniu
Prowadzący prosi dzieci o dokończenie zdań , następnie wspólnie przeliczają wyrazy w zdaniu
Lata osa koło ….nosa.
Radują się dzieci, gdy słonko mocno….świeci.
Za chwilę zakwitną żółte …..żonkile.
Drzew koronę zdobią pączki… zielone.
Piękna i radosna idzie do nas …wiosna.
Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: kodowanie rytmu na papierze, rozwijanie małej motoryki
Dzieci otrzymują pasek papieru z zaznaczonym rytmem ( /\/\ 000 /\/\ 000) uzupełniają samodzielnie, lub karta nr II – 7
(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).
POMOCE:
· piosenka
· piłeczka
· klocki
· karty pracy
3
sewulka