reg.przedniej przerzutki.txt

(8 KB) Pobierz
Regulacja przedniej przerzutki. (10.08.2003) 

    Dzisiaj kolejny artyku� dla pocz�tkuj�cych, kt�rego temat zosta� niejako wyproszony w jednym z komentarzy. Nie jeste�my g�usi na pro�by o pomoc, wi�c mimo dziesi�tek a mo�e nawet setek artyku��w o tym samym tytule znajduj�cych si� w prasie czy w internecie my tak�e dorzucimy swoje kilka groszy.

Regulacja przedniej przerzutki jest troch� trudniejsz� spraw� ni� regulacja przerzutki tylnej, ale i tak ka�dy rowerzysta posiadaj�cy minimum umiej�tno�ci manualnych i czasu wraz z kilkoma kluczami powinien sobie z tym poradzi�. Zapraszam do lektury.

Najprawdopodobniej ka�dy z Was ma zamontowan� przerzutk� na ramie a tylko chce j� wyregulowa�, bo nie dzia�a tak jak powinna. Jednak nawet je�li chcecie j� dopiero zamontowa�, to powinni�cie sobie z tym poradzi� post�puj�c zgodnie z kolejno�ci� wypisanych przeze mnie punkt�w .

Do regulacji i ewentualnego monta�u przerzutki b�dziemy potrzebowa� nast�puj�cych kluczy i narz�dzi:
- klucz imbusowy 5mm lub inny (najcz�ciej klucz oczkowy 10mm) do przykr�cenia przerzutki i linki,
- ma�y �rubokr�t p�aski lub krzy�akowy,
- kombinerki,
- jaki� ko�ek lub trzonek m�otka do pod�o�enia pod przerzutk�.

Je�li macie w planach skraca� link� lub pancerze, to przydadz� si� tak�e specjalne no�yce do przycinania linek. Oczywi�cie zawsze mo�na sobie poradzi� jakimi� przecinakiem, m�otkiem i kowad�em, ale czasy takiej prowizorki dawno ju� min�y i proponuj� raczej po�yczy� takie no�yce od znajomych lub z zaprzyja�nionego serwisu.


Regulacja przerzutki:

1. Na pocz�tek musimy ustawi� odpowiedni� wysoko�� przerzutki nad z�bami najwi�kszej tarczy. Jest to bardzo wa�ne i je�li w tym punkcie pozwolimy sobie na jak�� fuszerk�, to by� mo�e nasza przerzutka nigdy nie b�dzie dzia�a� prawid�owo. W celu ustawienia wysoko�ci przestawiamy manetki tak, �eby �a�cuch znalaz� si� na najwi�kszej tarczy korby i na najmniejszej z�batce kasety. Teraz luzujemy �rub� mocuj�c� przerzutk� do ramy (fotka z prawej strony) i tak ustawiamy przerzutk� (obkr�camy lub zmieniamy jej wysoko��), �eby zewn�trzna �szyna� przerzutki znalaz�a si� r�wnolegle do najwi�kszej tarczy i �eby odleg�o�� dolnej kraw�dzi tej szyny od z�b�w korby wynosi�a 1-3mm (fotka z lewej strony).

Czasami konstrukcja ramy nie pozwala na tak konkretne ustawienia i wtedy odleg�o�� ta musi by� wi�ksza, �eby tylna cz�� przerzutki nie zahacza�a o z�by najwi�kszej tarczy. W takiej sytuacji przerzutka mo�e (ale nie musi) by� mniej precyzyjna - np. ja jestem bardzo zadowolony z dzia�ania mojej przerzutki mimo przynajmniej 6-8mm odleg�o�ci dolnej kraw�dzi przerzutki od z�b�w korby. Na zako�czenie mocno (ale nie na chama) dokr�camy obejm� przerzutki.

2. Teraz czas na regulacje wychyle� przerzutki w d� i w g�r�. Na ka�dej przerzutce znajduj� si� dwie �ruby i w�a�nie one s�u�� do ograniczenia wychylenia przerzutki w d� (�L� � low) i w g�r� (�H� � high). Skoro �a�cuch mamy ju� na najwi�kszej tarczy, to najpierw zajmiemy si� ograniczeniem wychylenia przerzutki w g�r�. W tym celu bierzemy do r�ki �rubokr�t krzy�akowy (lub p�aski jak kto woli) i tak kr�cimy �rub� �H�, �eby przerzutka swobodnie wrzuca�a �a�cuch na najwi�ksz� tarcz� i �eby nie zrzuca�a z niej �a�cucha na zewn�trz. Najprawdopodobniej i tak podczas jazdy b�dzie si� Wam zdarza�, �e mimo perfekcyjnego ustawienia �a�cuch b�dzie spada� na zewn�trz, tak wi�c nie przejmujcie si� tym tylko spr�bujcie tak opanowa� ruch manetk�, �eby np. �a�cuch wskakiwa� na najwi�ksz� tarcz� po pierwszym klikni�ciu manetk� a nie trzymaniu jej przez kilka sekund, w ko�cu zawsze lepiej �pozwoli� czasem spa�� �a�cuchowi ni� �eby �za Chiny Ludowe� nie m�g� on wej�� na najwi�ksz� tarcz� w najbardziej nieodpowiednim momencie.

Je�li chodzi o regulacj� wychylenia przerzutki w d� (dolny ogranicznik), to najpierw zrzucamy �a�cuch na najmniejsz� tarcz� z przodu i na �rodkow� z�batk� w kasecie a nast�pnie tak kr�cimy �rub� �L�, �eby wewn�trzna (lewa) �szyna� przerzutki by�a jak najbli�ej �a�cucha, ale o niego nie ociera�a. Je�li to si� nie udaje, bo np. przerzutka nie chce ni�ej zej��, to najprawdopodobniej b�dziemy musieli lekko poluzowa� link� przez odkr�cenie �ruby trzymaj�cej link� lub przez pokr�t�o przy manetce (fotka poni�ej) je�li takowe posiadamy. Je�li przedobrzyli�my z ogranicznikiem lub naci�giem linki i �a�cuch teraz lub podczas p�niejszej jazdy testowej b�dzie spada� w d� (mi�dzy korb� a ram�), to b�dzie trzeba ponownie skorygowa� po�o�enie dolnego ogranicznika lub naci�g linki (patrz punkt 3).

3. Teraz nadchodzi kolej na naci�gni�cie linki. Je�li nie musicie tego robi�, to odpu�cie sobie ten punkt. Na pocz�tek proponuj� wkr�ci� do ko�ca pokr�t�o znajduj�ce si� przy manetce (fotka obok) a potem odkr�ci� je o 1-2 obroty. Zapewni nam to p�niejsze ostateczne regulacje naci�gu linki ju� bez u�ycia kluczy. Je�li przy swoich manetkach nie mamy takiego pokr�t�a, to praktycznie odpowiednie ustawienie naci�gu linki b�dzie dzie�em przypadku, kt�ry i tak generalnie rz�dzi we wszystkich aspektach regulacji przedniej przerzutki.

No dobra, zabieramy si� wreszcie za naci�ganie linki. Z racji posiadania tylko jednej pary r�k wykonanie tego �zabiegu� jest dosy� uci��liwe. Ja proponuj� w�o�y� mi�dzy przerzutk� a ram� trzonek �rubokr�ta lub jaki� ko�ek (mo�e te� by� trzonek m�otka), kt�ry zapewni nam lekkie oddalenie przerzutki od ramy. W ten spos�b odpada nam potrzeba u�ycia trzeciej r�ki i spokojnie mo�emy jedn� r�k� naci�ga� link� przy pomocy kombinerek a drug� zakr�ca� �rub� 5mm imbusem (strza�ka na fotce obok) lub czym tam akurat musimy dysponowa�. Takim sposobem prawie na pewno w�a�ciwy naci�g linki uzyskamy metod� pr�b i b��d�w (po 2-3 pr�bach), ale zawsze jest to lepsze ni� naci�ganie linki na chama przy u�yciu kombinerek w spoczynkowym po�o�eniu przerzutki.

Sprawdzamy czy wszystko dobrze dzia�a przestawiaj�c �a�cuch na �rodkow� z�batk� kasety a nast�pnie kilkakrotnie przerzucaj�c �a�cuch ze �rodkowej tarczy korby na najmniejsz� i z powrotem. Je�li wszystko jest OK, to teraz zrzucamy �a�cuch na najmniejsz� z�batk� kasety i kilkakrotnie przerzucamy �a�cuch ze �rodkowej tarczy korby na najwi�ksz� i z powrotem. S�k w tym, �eby wszystko dzia�a�o tak jak ma dzia�a� i przy okazji �eby �a�cuch nie ociera� o �adne elementy przerzutki w obr�bie granicznego skosu �a�cucha - za du�y (czytaj: nieodpowiedni) skos �a�cucha zawsze b�dzie powodowa� ocieranie �a�cucha. Na zako�czenie pozostaje jeszcze tylko jazda pr�bna, podczas kt�rej sprawdzamy te same elementy. Je�li i tym razem wszystko dzia�a bez zarzut�w, to praktycznie jeste�my w domu i mo�emy by� z siebie dumni. 

To chyba tyle, w razie jakichkolwiek problem�w lub braku zadowalaj�cej pracy przerzutki trzeba powt�rzy� poszczeg�lne punkty lub ca�o�� od pocz�tku.


Podsumowanie:
Prawda niestety jest taka, �e nawet najdok�adniejszy opis nawet najlepszej metody regulacji przerzutki mo�e si� nie sprawdzi� cho�by z powodu posiadania w swoim rowerze kiepskiej przerzutki za 20 z�otych lub nawet XTR�a z koszmarnymi luzami, czyli sprawny sprz�t to podstawa. Jednak od ka�dej regu�y s� wyj�tki i np. m�j kilkuletni i ju� troch� wys�u�ony XT�ek dzia�a prawie idealnie. Tak wi�c nie zniech�cajcie si� je�li pierwsze pr�by Wam si� nie udaj�, najprawdopodobniej i tak najlepsze mo�liwe ustawienie uzyskacie przypadkiem metod� pr�b i b��d�w.


Przednia przerzutka w odr�nieniu od tylnej nie dostarcza raczej okazji do nerw�w z powodu nie prawid�owego dzia�ania. Raz dobrze ustawiona potrafi dzia�a� ca�ymi latami. Jednak zdarza si�, �e i jej dzia�anie trzeba poprawi�. Jest to czynno�� du�o prostsza od zmaga� z tylnym, bardziej skomplikowanym bratem. 

Ca�a zabaw� zaczynamy od umieszczenia �a�cucha na du�ej koronce kasety i ma�ej z�batce korby. �rubokr�tem krzy�akowym kr�cimy �rub� regulacyjn� "L" (cz�sto �rubki zdarzaj� si� nie oznaczone - wypr�buj ich dzia�anie), a� do momentu, gdy wewn�trzna cz�� wodzika znajdzie si� w odleg�o�ci 1 mm od �a�cucha. Nast�pnie ustawiamy �a�cuch na najmniejszej koronce kasety i na najwi�kszej tarczy z przodu. �rub� regulacyjn� "H" ustawiamy wodzik tak, aby jego zewn�trzna cz�� znalaz�a si� 1 mm od �a�cucha. Przy ustawionym najwy�szym biegu z ty�u, regulatorem linki przy manetce naci�gnij link� tak, aby przerzutka p�ynnie wci�ga�a �a�cuch z ma�ej na �rodkow� tarcz�. I w zasadzie wszystko powinno dzia�a�. 

Pami�taj wodzik musi by� umieszczony r�wnolegle do z�batek, a odleg�o�� zewn�trznej p�ytki wodzika od z�b�w w pionie powinna wynosi� mi�dzy 2, a 4 mm. Nowe przerzutki z regu�y maj� plastikow� blokad� i naklejk� umo�liwiaj�c� prawid�owe jej zamocowanie do ramy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin