Wyklad 7 - Ocenianie pracownikow.pdf

(314 KB) Pobierz
Wykład 7 - Ocenianie pracowników
Ocenypracownicze
Wykład7
Przygotowanieiprowadzenie
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Ocenianiepracowników
Definicja
System ocen pracowniczych jest to sformalizowany program
porównywania aktualnego wykonania zada ń przez pracowników z
poziomem oczekiwanym wykorzystywany do ró Ŝ nego rodzaju
celów z zakresu zarz ą dzania zasobami ludzkimi.
Ocenianie pełni dwie waŜne funkcje:
¡ ewaluacyjn ą ;
¡ rozwojow ą.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
1
317469224.016.png 317469224.017.png 317469224.018.png 317469224.019.png
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Determinantysystemuocenokresowych
1. rodzaj działalno ś ci (praca) ;
2. cele strategiczne i strategia przedsi ę biorstwa ;
3. wielko ść organizacji ;
4. metoda zarz ą dzania ;
5. styl kierowania ;
6. poziom kierowania ;
7. poziom wymaga ń;
8. wiek pracowników ;
9. cechy osobowo ś ciowe pracowników ;
10. kompetencje i autorytet oceniaj ą cych ;
11. tradycje .
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Proceduraoceny– wprowadzenie
Proces oceny pracowników składa si ę z nast ę puj ą cych etapów:
1. ustalenie standardów wyników , określenie jakie efekty są szczególnie
istotne, co charakteryzuje wyniki dobre, a co przeciętne i złe;
2. wybór metody oceny , i to takiej, która najlepiej odpowiada ze względu na
moŜliwość pomiaru interesujących nas wyników, dokładności, istotności,
rzetelności pomiarów, a takŜe kosztów jej przygotowania i stosowania;
3. szkolenie oceniaj ą cych , wybór osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie
oceny i ich wykwalifikowanie;
4. przeprowadzenie oceny ;
5. omówienie jej wyników z ocenianymi pracownikami ;
6. wyci ą gniecie praktycznych konsekwencji wobec pracowników , zgodnie z
wcześniejszymi ustaleniami;
7. wyci ą gni ę cie wniosków na przyszło ść, eliminacja słabych stron,
udoskonalenie metod oceny.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
2
317469224.001.png 317469224.002.png 317469224.003.png 317469224.004.png
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Systemokresowychocenpracowniczych(SOOP)
Faza I. Projektowanie systemu
·
określenie celów, jakie mają pełnić oceny okresowe;
·
ustalenie zasad ocen okresowych;
·
zidentyfikowanie przedmiotu i podmiotu ocen okresowych;
·
dobór kryteriów ocen okresowych;
·
wybór metod i narzędzi ocen okresowych oraz zaprojektowanie procedury oceniania.
Faza II. Wdra Ŝ anie systemu
·
przygotowanie psychologiczne; merytoryczne i organizacyjne;
·
przeprowadzenie okresowych ocen;
·
opracowanie wyników okresowych ocen.
Faza III. Wykorzystanie systemu w procesie zarz ą dzania lud ź mi
·
stawianie zadań i podnoszenie efektów pracy;
·
przemieszczenia pracowników (awanse, degradacje, zwolnienia); motywowanie
pracowników oraz rozwój i doskonalenie pracowników;
·
doskonalenie systemu informacji kadrowej;
·
strategia kadrowa.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Celesystemuocenpracowniczych
planowe ustalanie zadań i wymagań wobec pracownika;
· ocenianie ich wykonania z moŜliwością wprowadzenia korekt;
· w konsekwencji pobudzenie rozwoju osobowego i zwiększenie wkładu
pracownika w osiąganie lepszych rezultatów.
2. Wła ś ciwe wykorzystanie potencjału kadrowego:
· analiza rozwoju pracownika w długim okresie;
· odkrywanie nowych talentów;
· planowanie indywidualnych ścieŜek karier;
· kwalifikowanie do rezerwy kadrowej;
· przesunięcia lub zwolnienia.
3. Wzrost motywacji:
·
konkurencja do osiągania jak najlepszych wyników (wzrost wydajności,
poprawa jakości, zwiększenie gospodarności, itp.);
·
zdobywanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych;
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
3
·
1. Zwi ę kszenie efektywno ś ci pracy poszczególnych pracowników oraz
zespołów zadaniowych :
·
kreowanie inicjatyw i innowacyjności.
317469224.005.png 317469224.006.png 317469224.007.png 317469224.008.png
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Celesystemuocenpracowniczych,c.d.
wzmocnienie więzi pracowników z organizacją;
· integracja zespołów pracowniczych;
· poprawa stosunków międzyludzkich;
· oddziaływanie wychowawcze ocen (świadome i podświadome) eliminujące
postawy negatywne i stymulujące powstawanie postaw akceptowanych w
środowisku.
6. Zapewnienie dopływu danych do systemu informacji kadrowej:
·
źródła niesprawności w polityce kadrowej;
·
potrzeby i aspiracje pracowników - planowanie szkoleń.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Zasadyokresowegooceniania
1. Celowo ść – realizacja wcześniej przyjętych celów, a nie incydentalna akcja;
2. U Ŝ yteczno ść – pełne i konsekwentne wykorzystanie wyników ocen w polityce kadrowej;
3. Powszechno ść – dotyczy kaŜdego zatrudnionego;
4. Jednolito ść – stosowanie kryteriów ocen gwarantujących porównywalność wyników;
5. Kompleksowo ść – ocena dokonywana z punktu widzenia róŜnych aspektów;
6. Adekwatno ść – uwzględnianie specyfiki działalności przy formułowaniu kryteriów oceny;
7. Stało ść i okresowo ść – moŜliwość porównania pracowników i analizowania ich rozwoju w
ściśle określonych przedziałach czasowych;
8. Ci ą gło ść – poprzedzenie kolejnej oceny analizą wyników poprzedniej z uwzględnieniem
realizacji wniosków;
9. Fachowo ść – szerokie korzystanie z usług ekspertów spoza organizacji;
10. Etapowo ść – ocenianie powinno przebiegać etapowo zgodnie z hierarchią organizacyjną;
11. Systemowo ść – ocenianie powinno być powiązane z innymi podsystemami zzl;
12. Metodyczno ść – przyjęcie i bezwzględne przestrzeganie określonej procedury;
13.Formalizacja – wyniki powinny mieć charakter dokumentów;
14. Poufno ść – prawo kaŜdego ocenianego do utajnienia wyników jego oceny;
15. Mo Ŝ liwo ść odwołania od wyników oceny.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
4
4. Zaspokojenie odczuwanej przez pracowników potrzeby oceny własnej
pracy (potrzeby uznania, osi ą gni ęć ):
· informacja, jak są postrzegani przez innych.
5. Kształtowanie wła ś ciwych postaw pracowniczych:
·
317469224.009.png 317469224.010.png 317469224.011.png 317469224.012.png
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Przedmiotipodmiotokresowegooceniania
Przedmiotem okresowego oceniania powinni być wszyscy pracownicy
organizacji. Z okresowego oceniania naleŜy wyłączyć jedynie osoby, które
nie posiadają odpowiedniego staŜu pracy w organizacji (zasadniczo poniŜej
sześciu miesięcy pracy).
Podmiotami okresowego oceniania , w zaleŜności od przyjętych
szczegółowych rozwiązań, mogą być: przeło Ŝ eni ocenianych, przeło Ŝ eni
wy Ŝ szego szczebla, inni kierownicy tego samego szczebla, koledzy,
klienci wewn ę trzni (odbiorcy wyników prac osoby ocenianej), podwładni,
zespół oceniaj ą cy, pracownik działu personalnego, sami oceniani oraz
eksperci z zewn ą trz .
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
PolitechnikaLubelska,WydziałZarządzania
Kryteriaokresowegooceniania
Najcz ęś ciej stosowane w praktyce kryteria ocen okresowych w orga nizacji
Kryteria oceny Przykład stosowanych kryteriów
Kwalifikacyjne Ogół wiedzy i umiejętności nabytych w szkole, uczelni, na kursach, w
ramach samokształcenia oraz w toku wykonywanej wcześniej pracy,
umoŜliwiających prawidłowe wykonywanie czynności na danym
stanowisku. Przykład: sta Ŝ pracy, wykształcenie, odbyte szkolenia,
dorobek zawodowy, kolejne miejsca pracy i stanowiska itp.
Wyniki pracy w ujęciu rzeczowym i wartościowym osiągane przez
indywidualnego pracownika lub zespól pracowniczy. Przykład: sposób
realizacji zada ń regulaminowych – skuteczno ść realizacji, jako ść ,
terminowo ść ; sposób realizacji polece ń przeło Ŝ onych oraz inicjatyw
własnych itp.
Behawioralne SłuŜą do oceniania zachowań pracowników lub zespołów, gdyŜ nie na
kaŜdym stanowisku moŜna zdefiniować kryteria efektywnościowe, przez
co definiuje się specyficzne dla tych stanowisk wzorce zachowań.
Przykład: wytrwało ść i systematyczno ść w działaniu, staranno ść ,
gotowo ść doskonalenia zawodowego, uczciwo ść , lojalno ść , przestrzeganie
dyscypliny pracy, stosunek do klientów, przeło Ŝ onych i
współpracowników.
Osobowo ś ciowe Względnie stałe cechy psychiki człowieka, które są istotne z punktu
widzenia wymogów stanowiska pracy. Przykład: cechy intelektu – np.
pami ęć , inteligencja, umiej ę tno ść analizy i syntezy, kreatywno ść itp.;
cechy charakteru – np. poziom aktywno ś ci, emocjonalno ś ci, pewno ść
siebie, wra Ŝ liwo ść na krytyk ę , itp.
Inne
Zainteresowania zawodowe i pozazawodowe, stan zdrowia, wygląd
zewnętrzny itp.
Zarządzaniezasobamiludzkimi
drinŜ.AnnaZarębska
5
Efektywno ś ciow
e
317469224.013.png 317469224.014.png 317469224.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin