Yamacha XJ 600 S N Diversion Regulacja luzu zaworowego.pdf

(836 KB) Pobierz
Regulacja luzu zaworowego Yamacha XJ 600 s
REGULACJA LUZU ZAWOROWEGO YAMACHA XJ 600 S/N
Na wstępie chciałbym zaznaczyć, Ŝe nie ponoszę Ŝadnej odpowiedzialności za
ewentualne uszkodzenia i straty do jakich moŜe dojść podczas zabawy w „domowego
mechanika”. Materiał ten ma na celu, tylko i wyłącznie przedstawienia w jaki sposób
przeprowadzam regulacji luzu zaworowego w moim motocyklu.
UWAGA: Jeśli nie posiadasz odpowiednich narzędzi lub posiadane narzędzia to
hipermarketowe okazje Made In China to dobrze się zastanów zanim zabierzesz się do pracy!
Potrzebne narz ę dzia:
1. Klucze nasadowe (plus przedłuŜka): 8, 10, 12, 14, 16 – do świec, … .
2. Klucze płaskie.
3. Śrubokręty płaskie i krzyŜakowe.
4. Klucze imbusowe.
5. Najlepiej klucz hakowy do podwaŜania szklanki popychacza, moŜna teŜ wykorzystać
szeroki i gruby płaski śrubokręt.
6. Szczelinomierz cechowany co 0,03 mm, inaczej lepiej nawet się nie zabierać.
7. Mikrometr – nie jest niezbędny.
8. Szczypce lub kombinerki, długie i wąsko zakończone.
9. Latarka, chwytak magnetyczny moŜe się przydać.
10. Kartka papieru, coś do pisania.
11. I inne jak sobie przypomnę to dopisze…
Regulacja przeprowadzona jest przez podwaŜanie/podstawianie szklanki popychacza. Ze
względu na brak dokładnego klucza dynamometrycznego, nawet nie brałem pod uwagę
moŜliwości ściągania wałków rozrządu.
REGULACJA
Bardzo przydatny podczas regulacji jest kompresor. Jeśli mamy od kogo to warto
poŜyczyć. Kompresor wykorzystujemy do oczyszczenia wszystkich elementów z kurzu,
brudu, owadów i innych zanieczyszczeń jakie zbierają się na silniku podczas eksploatacji.
Poza tym przy okazji moŜna przedmuchać filtr powietrza.
Nie jest to oczywiści konieczne, ale pozwala na zminimalizowanie zanieczyszczenia
silnika poprzez wyŜej wymienione ‘ciała obce’ podczas pracy . Jeśli nie mamy dostępu ,
moŜe warto wykorzystać kompresor ze stacji benzynowej?
- ś ci ą gni ę cie owiewki:
Nie jest to niezbędne, ale w znacznym stopniu ułatwi nam późniejszą pracę. W moim
przypadku, XJ 600 S 1992, odkręcamy śruby: dwie na końcu owiewki po obu stronach baku
oraz dwie koło szybki przedniej. Potem wystarczy delikatnie rozchylić owiewkę na końcu
koło baku i ściągnąć całość. Myślę, Ŝe kaŜdy sobie poradzi.
- ś ci ą gni ę cie baku, airbox’u, ga ź ników, … :
Ściągamy kanapę, następnie odkręcamy dwie śruby, którymi dokręcony jest bak: w dolnej
części klucz numer 12 lub 14 oraz przy główce ramy 10.
Przed ściągnięciem baku trzeba jeszcze ściągnąć przewód paliwowy i podciśnieniowy
(czerwone strzałki na zdjęciu poniŜej) oraz odkręcić pokrętło kranika paliwa. Do tego celu
potrzebny jest wąski śrubokręt najlepiej krzyŜakowy (czerwone kółeczko na zdjęciu poniŜej).
Następnie podnośmy bak, uwaŜając na węŜyk odpowietrzający i odkładamy na
bezpieczne miejsce. NaleŜy pamiętać o kraniku paliwa!
Po ściągnięciu baku dostajemy się do airbox’u. Po odkręceniu 4 śrub (klucz numer 8
lub 10, czerwone strzałki na zdjęciu poniŜej) dostajemy się do filtra powietrza.
176520626.002.png 176520626.003.png
Kolejnym krokiem jest ściągnięcie airbox’u. NaleŜy odłączyć węŜyki do niego dochodzące
(czerwone krzyŜyki na zdjęciu powyŜej) oraz odkręcić śrubę (zdjęcie poniŜej).
Następnie luzujemy obejmy na króćcach łączących gaźniki z airbox’em.
Jeśli mamy kompresor warto przedmuchać okolice połączenia gaźników z airbox’em,
w celu usunięcia zanieczyszczeń, które podczas ściągania mogłyby się dostać bezpośrednio
do gaźników.
Po ściągnięciu airbox’u mamy dostęp do gaźników. Warto zabezpieczyć wloty gaźników. Ja
uŜywam zwiniętych czystych szmatek, dokładnie dopasowanych do wlotów.
176520626.004.png
Po ściągnięciu gumy zabezpieczającej gaźniki, luzujemy obejmy na króćcach łączących
gaźniki z głowicą.
Jeśli mamy kompresor warto przedmuchać okolice połączenia gaźniki – głowica.
Odpinamy węŜyk podgrzewania olejowego gaźników (czerwona taśma izolacyjna na zdjęciu),
jeśli takowy mamy. Wyciągamy gaźniki, warto zabezpieczyć kanały dolotowe. Tak jak
pisałem wyŜej, ja do tego celu uŜywam czystych szmatek.
Następnie odpinamy linki gazu (czerwone strzałki na zdjęciu). Do ściągnięcia górnej
linki odkręcamy kontr nakrętkę i wyciągamy linkę. Dolna wychodzi po naciśnięciu blaszki
zabezpieczającej.
Po wyciągnięciu gaźników warto wszystkie luźne elementy (węŜyki, linki od gazu)
przymocować za pomocą, na przykład taśmy izolacyjnej do ramy. Jeśli boimy się, Ŝe nie
będziemy wiedzieli co i gdzie, to moŜna uŜyć kolorowej taśmy izolacyjnej ;) .
176520626.005.png
Następnie odkręcamy pokrywę zaworową, osiem śrub imbusowych, jeśli mnie pamięć nie
myli numer 6.
Jeśli mamy kompresor warto przedmuchać okolice pokrywy zaworowej.
Po odkręceniu pokrywa zapewne nie będzie chciała dobrowolnie zejść .
UWAGA: nie naleŜy uŜywać Ŝadnych ostrych przedmiotów do jej podwaŜenia bo w ten
sposób na pewno uszkodzimy uszczelkę.
W moim przypadku wystarczyło delikatne obstukanie gumowym młotkiem.
Po ściągnięciu pokrywy wykręcamy wszystkie świece, w celu łatwiejszego obracania wałem.
Po wykonaniu wyŜej wymienionych czynności uzyskujemy dostęp do rozrządu.
Do przeprowadzenia regulacji niezbędne będzie równieŜ ściągnięcie pokrywy układu
zapłonowego z lewej strony silnika.
- regulacja luzu zaworowego:
Kilka uwag na wstępie części właściwej:
- do mierzenia luzów korzystam ze szczelinomierza dostępnego w ‘larssonie’ o listkach 0.03,
0.05, 0.08, 0.10, 0.12, 0.15, 0.18, 0,20, 0,25 mm. Do pomiaru staram się nie uŜywać więcej
jak dwóch listków! W celu zminimalizowania błędu pomiaru.
- do wciskania szklanki popychacza korzystam z klucza hakowego dostępnego w ‘moto-
akcesoriach’. Próbowałem równieŜ wykorzystać w tym celu gruby śrubokręt płaski i jest to
narzędzie w zupełności wystarczające, aczkolwiek wymagające znacznie więcej precyzji i
ostroŜności.
176520626.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin