Swami Vivekananda - Sześć lekcji Raja Jogi.pdf

(214 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Swami Vivekananda - Sze\234\346 lekcji RajaJogi)
Swami Vivekananda
Sześć lekcji Rādźa Jogi
Published by Swami Yishwashrayananda
Udbodhan Office 1 Udbodhan Lane, Calcutta 700003
Copyrighted by the President, Ramakrishna Math, Belur, Howrah
Tenth Edition June, 1976
Price Rs. 1-50
Printed by Arun Chandra Mazumdar
Ava Press 6-B, Guripara Road, Calcutta-15
OD WYDAWCY
Zawartość niniejszej publikacji stanowią notatki z lekcji danych wąskiemu audytorium przez
Swami Vivekananda w domu Pani Sara C. Bull, jego oddanej amerykańskiej uczennicy.
Zostały one przez nią przechowane i w końcu przedrukowane w 1913 roku do prywatnego
obiegu pośród tych, którzy chcieli z nich skorzystać. Teraz, po raz pierwszy, oddajemy je do
powszechnego uŜytku.
Wypowiedzi Swamiego nie potrzebują wprowadzenia. MoŜna powiedzieć, Ŝe lekcje te
przedstawiają przedmiot praktycznej duchowości w bardzo jasnej i zwięzłej formie i oferują
wiele wartościowych wskazówek i instrukcji do Sadhany, szczególnie RadŜa Jogi. KsiąŜka
jest zaprojektowana w ten sposób, by być wiarygodnym i przydatnym, przewodnikiem dla
powaŜnych uczniów praktycznej religii.
Swami Vishwashrayananda Luty, 1928
WPROWADZENIE
RadŜa joga jest tak bardziej nauką niŜ cokolwiek innego na świecie. Jest to analiza umysłu,
gromadzenie faktów bardzo zmysłowego świata i w ten sposób budowanie duchowego
świata. Wszyscy duchowi nauczyciele, których znał świat, mówili: „widzę i wiem". Jezus,
Paweł i Piotr wszyscy oni głosili o faktycznej percepcji duchowych prawd, których nauczali.
Ta percepcja jest uzyskiwana przez jogę.
Ani pamięć ani świadomość nie mogą być ograniczeniem istnienia. Istnieje stan
nadświadomości. Zarówno on jak i stan podświadomości są pozbawione wraŜeń zmysłowych,
ale między nimi jest ogromna róŜnica to róŜnica między ignorancją a wiedzą. Obecna Joga
jest odwołaniem się do rozumowego wyciągania wniosków tak jak czyni to nauka.
Koncentracja umysłu jest źródłem wszelkiej wiedzy .
18742098.002.png
Joga uczy nas, by uczynić materię naszym niewolnikiem tak jak to być powinno. Joga
oznacza „łączyć", „połączyć się" to znaczy połączyć duszę człowieka z najwyŜszą Duszą
Boga.
Umysł działa w świadomości i w podświadomości. To, co nazywamy świadomością jest tylko
jednym z połączeń w nieskończonym łańcuchu, który jest naszą naturą.
To nasze, ja" obejmuje zaledwie niewielką część świadomości i ogromną ilość
nieświadomości, podczas gdy ponad nią i w większości dla niej nieznany jest plan
nadświadomości.
Poprzez solidną praktykę, warstwa po warstwie umysłu otwiera się przed nami i kaŜda z nich
objawia nam nowe fakty. Oglądamy je, jak gdyby były to nowe światy przed nami stworzone,
nowe moce, które dane nam są do ręki. Nie powinniśmy jednak zatrzymywać się po drodze
czy teŜ dać się omamić tymi „szklanymi paciorkami" kiedy przed nami jest kopalnia
diamentów.
To Bóg jedynie jest naszym celem. Nie radząc sobie w dotarciu do Boga umieramy.
Trzy rzeczy potrzebne są uczniowi, który chce osiągnąć sukces.
Po pierwsze: porzuć wszelkie koncepcje cieszenia się w tym świecie i następnie troszcz się
tylko o Boga i Prawdę. Jesteśmy tutaj by poznać prawdę a nie dla cieszenia się. Pozostaw to
bydlętom, które cieszą się tak jak my nie jesteśmy w stanie. Człowiek jest istotą myślącą i
musi walczyć aŜ pokona śmierć, aŜ zobaczy światło. Nie powinien angaŜować się w jałowe
rozmowy, które nie przynoszą owoców. Uwielbienie dla społeczeństwa i obiegowych opinii
jest bałwochwalstwem. Dusza nie ma płci, ojczyzny, miejsca, czasu.
Po drugie: zintensyfikuj swoje pragnienie poznania Prawdy i Boga Pragnij ich, tęsknij za nimi
tak jak tonący człowiek pragnie oddechu. Chciej tylko Boga. Nie przyjmuj nic innego. Niech
„coś co ci się zdaje" nie oszuka cię juŜ więcej. Odwróć się od wszystkiego i szukaj tylko
Boga.
Po trzecie to sześć ćwiczeń. Pierwsze powstrzymywanie umysłu od kierowania się na
zewnątrz. Drugie to kontrolowanie umysłu. Trzecie zwrócenie umysłu do wewnątrz. Czwarte
znoszenie wszystkiego bez narzekania. Piąte to związanie umysłu z jedną ideą. Zajmij się
tematem i myśl o nim; nigdy go nie porzucaj. Nie licz czasu. Szóste myśl stale o twojej
prawdziwej naturze. Pozbądź się przesądów. Nie wmawiaj sobie własnej niŜszości. Dniem i
nocą mów sobie kim naprawdę jesteś do czasu aŜ urzeczywistnisz (naprawdę
urzeczywistnisz) twoją jedność z Bogiem.
śadne rezultaty nie mogą być osiągnięte bez takiej dyscypliny.
MoŜemy być świadomi Absolutu, ale nigdy nie moŜemy Go wyrazić. W momencie gdy
próbujemy Go wyrazić, ograniczmy Go i To przestaje być Absolutem.
Musimy przekroczyć ograniczenia zmysłów i pokonać nawet rozumowanie. Mamy moc aby
to robić.
(Uczeń kontaktuje się z nauczycielem po przepraktykowaniu pierwszej lekcji oddychania
przez tydzień).
LEKCJA PIERWSZA
18742098.003.png
Jest to lekcja poszukiwania tego jak przejawić indywidualność. KaŜda indywidualność musi
być pielęgnowana. Wszystkie spotkają się w środku. „Wyobraźnia jest drzwiami do inspiracji
i podstawą wszystkich myśli". Wszyscy prorocy, poeci i odkrywcy mieli wielką moc
wyobraźni. Wyjaśnienie natury jest w nas. Kamień spada poza nami, ale grawitacja jest w nas
a nie poza nami. Ci, którzy nadmiernie się opychają, ci którzy morzą się głodem, ci którzy
śpią zbyt długo, ci którzy śpią zbyt krótko nie mogą zostać joginami. Ignorancja, brak
stałości, zazdrość, lenistwo i nadmierne przewiązanie są wielkimi wrogami sukcesu w
praktyce jogi. Trzema wielkimi przymiotami są:
Pierwszy : czystość, fizyczna i mentalna; wszelka nieczystość, to wszystko co ściąga umysł w
dół, musi być odrzucone.
Drugi to cierpliwość. Na początku będą cudowne materializacje ale one wszystkie ustaną.
Jest to najtrudniejszy okres, ale bądź konsekwentny. W końcu, jeśli masz cierpliwość,
wygrana jest pewna.
Trzeci : wytrwałość. Bądź wytrwały w łatwych i trudnych czasach, w zdrowiu i w chorobie;
nigdy nie opuść ani jednego dnia w praktyce.
Najlepszym czasem na praktykę jest czas spotkania dnia z nocą, najcichszy czas w falach
naszego ciała, punkt zerowy między dwoma stanami. Jeśli nie jest to moŜliwe, to praktykuj
po wstaniu rano i przed pójściem spać wieczorem. Wymagana jest teŜ duŜa czystość osobista
codzienna kąpiel.
1) Po kąpieli usiądź i uczyń siedzenie potęŜnym, tzn. wyobraź sobie, Ŝe siedzisz tak twardo
jak skała i Ŝe nic nie moŜe ciebie ruszyć. Utrzymuj głowę, ramiona i biodra w prostej linii
czyniąc kręgosłup luźnym. Wszelkie procesy dzieją się wzdłuŜ niego i nie powinny być
zakłócone.
2) Rozpocznij od palców stóp i myśl o kaŜdej części ciała jako doskonałej. WyobraŜaj ją
sobie taką w swoim umyśle, dotykając kaŜdej części jeśli tak wolisz. Przemieszczaj się
kawałek po kawałku w górę aŜ dotrzesz do głowy, myśląc o kaŜdym kawałku jako
doskonałym, któremu nic nie brakuje.
3) Potem pomyśl o całości jako doskonałej, instrumencie danym Tobie przez Boga by
umoŜliwić ci osiągnięcie Prawdy, statku na którym masz przepłynąć przez ocean i osiągnąć
brzegi wiecznej prawdy.
4) Gdy to zrobisz, weź długi oddech przez oba nozdrza, wypuść go a następnie zatrzymuj
oddech po wdechu tak długo jak moŜesz to robić swobodnie. Weź cztery takie oddechy, a
potem oddychaj naturalnie i módl się o oświecenie:
„Skupiam się w chwale istoty Tego, który stworzył ten wszechświat! Niechaj oświeca on mój
umysł" siedź i medytuj nad tym przez dziesięć lub piętnaście minut.
Opowiadaj o swoich doświadczeniach jedynie swojemu Guru, nikomu innemu.
Mów tak mało jak to tylko jest moŜliwe.
Myśl o zaletach. Mamy tendencję do stawania się tym o czym myślimy.
Święta medytacja pomaga spalić wszystkie mentalne nieczystości. Wszyscy, którzy nie są
joginami, są niewolnikami. Związanie po związaniu musi być usunięte aby uczynić nas
wolnymi.
Wszyscy mogą odnaleźć Ŝycie pozagrobowe. JeŜeli Bóg jest prawdziwy, musimy czuć go
18742098.004.png
jako fakt oraz jeŜeli dusza istnieje, powinniśmy być w stanie widzieć ją i czuć.
Jedynym sposobem stwierdzenia czy jest dusza jest bycie czymś co nie jest ciałem.
Jogini klasyfikują nasze organy na dwie grupy: organy zmysłów i organy ruchu, lub wiedzy i
działania.
Organ wewnętrzny lub umysł ma cztery aspekty. Pierwszy Manas , zdolność rozwaŜania lub
myślenia, która jest zwykle prawie całkowicie tracona, poniewaŜ jest niekontrolowana zaś
prawidłowo rządzona jest cudowną mocą. Drugi Buddhi , wola (czasami nazywana
intelektem).
Trzeci Ahamkara , samoświadomy egotyzm (od Aham). Czwarty Ćitta , substancja, w
której i poprzez którą wszystkie zdolności działają, jak by była podłoŜem umysłu lub
morzem, w którym róŜne zdolności są falami.
Joga jest nauką, dzięki której zatrzymujemy Ćittę od przyjmowania albo bycia
transformowaną w kilka zdolności. Tak jak odbicie księŜyca w morzu jest zakłócone lub
rozmazywane przez fale, tak odbicie Atmana, prawdziwego ja jest zakłócone przez fale
mentalne. Tylko wtedy, gdy morze jest wyciszone do stanu spokoju podobnemu tafli lustra,
odbicie księŜyca moŜe być widziane. Tylko wtedy, gdy „tworzywo umysłu", Ćitta, jest
kontrolowane aŜ do całkowitego wyciszenia, moŜna poznać Jaźń.
Umysł nie jest ciałem, aczkolwiek jest on materią w subtelniejszej formie. Nie jest wiecznie
związany przez ciało. Jest na to dowód gdy czasami ta więź się rozluźnia. MoŜemy nauczyć
się robić to wolitywnie poprzez kontrolowanie zmysłów.
Kiedy będziemy mogli robić to w pełni, będziemy kontrolować wszechświat, poniewaŜ nasz
świat jest tylko tym co przynoszą nam zmysły. Wolność jest sprawdzianem wyŜszych istot.
śycie duchowe rozpoczyna się kiedy uwolnisz się spod kontroli zmysłów. Ten, którym Ŝądzą
zmysły jest światowy jest niewolnikiem.
Jeśli moglibyśmy całkowicie zatrzymać nasz materiał umysłu od rozbijania się w fale, to
byłby to koniec naszych ciał. Przez miliony lat pracowaliśmy tak cięŜko, Ŝeby wytworzyć te
ciała, Ŝe zapomnieliśmy o naszym prawdziwym celu w otrzymaniu ich; a było to stawanie się
doskonałymi. Wyrastaliśmy w myśleniu, Ŝe budowanie ciała jest końcem naszych wysiłków.
To jest Mājā. Musimy rozbić to złudzenie i powrócić do naszego oryginalnego celu i
uświadomić sobie, Ŝe nie jesteśmy ciałem; ono jest naszym słuŜącym.
Naucz się uwalniać umysł i zobacz, Ŝe jest on oddzielny od ciała. Obdarzamy ciało
wraŜeniami i Ŝyciem i wtedy myślimy, Ŝe jest Ŝywe i rzeczywiste. Nosiliśmy je tak długo, Ŝe
zapominamy, Ŝe nie jest identyczne z nami. Joga jest po to, by pomóc nam oddzielić od nas
nasze ciało kiedy chcemy i widzieć je jako naszego sługę a nie zarządcę. Kontrolowanie mocy
mentalnych jest pierwszym wielkim celem praktyk Jogi. Drugim jest koncentrowanie ich z
pełną mocą na wybranym przedmiocie.
Nie moŜesz być Jogiem jeŜeli mówisz zbyt duŜo.
LEKCJA DRUGA
Ta joga nazywa się ośmioraką jogą, poniewaŜ jest podzielona na osiem podstawowych części.
Są nimi:
Pierwsza Jama . To najwaŜniejsze i musi kierować całym Ŝyciem, ma pięć działów:
18742098.005.png
1szy: Nie krzywdzenie Ŝadnej istoty myślą, słowem lub uczynkiem.
2gi: Brak chciwości w myśli, mowie lub uczynku.
3ci: Doskonała prostota w myśli, mowie i uczynku.
4ty: Doskonała prawdomówność w myśli, mowie i uczynku.
5ty: Nie przyjmowanie prezentów.
Druga Nijama . Troska o ciało, codzienna kąpiel, dieta, itp.
Trzecia Āsana . Postawa. Biodra, ramiona i głowa muszą być utrzymywane prosto,
pozostając kręgosłup rozluźnionym.
Czwarta Prānājāma. Powstrzymywanie oddechu (aby uzyskać kontrolę nad praną lub siłą
witalną).
Piąta Pratjāhāra . Skierowanie umysłu do wewnątrz i powstrzymanie go od kierowania na
zewnątrz.; rozwaŜanie materii w umyśle aby zrozumieć ją.
Szósta Dhāranā . Koncentracja na jednym przedmiocie.
Siódma Dhjāna . Medytacja.
Ósma Samādhi . Oświecenie, cel wszystkich naszych wysiłków.
Jama i Nijama są praktykami na całe Ŝycie. Działamy tak jak środek Ŝrący, nie pozostawiamy
nienaruszonego źdźbła trawy zanim sięgniemy po następne. Innymi słowy, musimy uwaŜnie
rozumieć i praktykować jeden krok zanim zrobimy następny.
Przedmiotem tej lekcji jest Prānājāma, lub kontrolowanie Prāny. W RadŜa Jodze oddychanie
wchodzi na plan psychiczny i doprowadza nas do duchowego. Jest to koło zamachowe całego
systemu ciała. Działa najpierw na płuca, płuca działają na serce, serce wpływa na krąŜenie, to
z kolei oddziaływuje na mózg, a mózg na umysł. Wola moŜe tworzyć zewnętrzne wraŜenia, i
zewnętrzne wraŜenia mogą pobudzić wolę. Nasza wola jest słaba; nie urzeczywistniamy jej
mocy; jesteśmy tak bardzo związani w materii. Większość naszych działań jest skierowana z
zewnątrz do środka. Zewnętrzna natura wytrąca nas z równowagi i nie moŜemy (jak to
powinniśmy) przywrócić naturę do jej równowagi. To wszystko jest niewłaściwe większa
moc jest naprawdę wewnątrz nas.
Wielcy święci i nauczyciele byli tymi, którzy pokonali świat myśli w sobie i w ten sposób mówili
z mocą. Historia 1 ( 1 Historia opisana w „Complete Works of Swami Vivekananda", 1.1, str. 143 lub „Rają
Yoga", Rozdz. II.) ministra zamkniętego w wysokiej wieŜy, który został uwolniony dzięki wysiłkom
swojej Ŝony, która przyniosła mu miód, przędze jedwabną, miecz i sznur, ilustruje sposób, w jaki
uzyskujemy kontrolę nad naszym umysłem, na początku uŜywając fizycznej kontroli oddechu jak
nici jedwabnej. To umoŜliwia nam poleganie na jednej mocy po drugiej aŜ lina koncentracji
uwolni nas z więzienia ciała i jesteśmy wolni. Uzyskując wolność moŜemy odrzucić środki
uŜywanie przez nas do dojścia do niej.
Prānājāma ma trzy części:
1sza Puraka wdychanie.
2ga Kumbhaka zatrzymanie oddechu.
3 cia Rećaka wydychanie.
Dwa strumienie przebiegają przez mózg i biegną w dół po bokach kręgosłupa, krzyŜując się przy
18742098.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin