PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE I DZIECI 3 – LETNICH
NA MIESIĄC – GRUDZIEŃ
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Wesołe Mikołajki w przedszkolu.
II TYDZIEŃ - Szczebiot sikorki.
III TYDZIEŃ - Zawitała u nas na dobre zima.
IV TYDZIEŃ - Zanim przyjdą Święta.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Wesołe Mikołajki w przedszkolu.
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
· Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej pt. „ Idzie Mikołaj”.
· Ćwiczenie oddechowe wg Hatha Jogi „ Balonik”.
· Zabawa dydaktyczna „ Czarodziejski worek Mikołaja”.
· Spotkanie z Mikołajem – wizyta Mikołaja w przedszkolu.
· Zabawa manipulacyjna „Prezenty od Mikołaja”.
o Swobodne wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza. Stwarzanie radosnego nastroju oczekiwania na Mikołaja.
o Próby uważnego słuchania, wzbogacanie wrażeń, spostrzeżeń, myślenia i mowy.
o Próby prawidłowego ułożenia obrazka z części.
o Pogłębienie fazy wydechu i wdechu, uspokojenie, relaksacja.
o Rozpoznawanie prawdziwych zabawek ukrytych w dużym worku po dotyku.
o Tworzenia radosnego nastroju w grupie podczas wizyty Mikołaja, samodzielne odbieranie prezentu z rąk przybyłego gościa.
o Tworzenie dwóch zbiorów z różnorodnych elementów pasujących do siebie np. Mikołaj – sanie – prezenty; ptaki – karmnik. Klasyfikowanie zbiorów wg cech jakościowych. Porównywanie liczebności zbiorów : dużo, mało, tyle samo.
RUCHOWA
· Zestaw zabaw ruchowych nr 7 (wł.)
„Zimowe igraszki”. Przybory: krążki, gazeta.
· Zabawy ruchowe
-orient. - porządk. „Wyścigi zaprzęgów”.
- z elem. biegu „ Kto szybciej dowiezie
bagaż”
- Z elem. celowania : „Kto przewróci
klocek”.
· Spacery po najbliższej okolicy.
o Kształcenie koordynacji ruchowo – wzrokowej . Doskonalenie skoków na jednej nodze.
o Sprawne ustawianie się w parach na sygnał słowny.
o Doskonalenie szybkiej reakcji i orientacji.
o Przyjmowanie prawidłowej postawy podczas toczenia.
o Dostrzeganie zmian w otaczającym krajobrazie.
ESTETYCZNA
· Słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela pt. „Mruga gwiazdka na niebie” D. Dziamskiej .
· Opowieść muzyczna pt. „Jedzie do nas Mikołaj”.
· Zagadki muzyczne.
· Zabawy muzyczno – ruchowe do kasety magnetofonowej.
· Słuchanie piosenki do nauki pt. „Mikołaj”.
o Rozmowa na temat piosenki, pobudzenie wyobraźni.
o Próby odzwierciedlenia ruchem treści opowiadania .Doskonalenie pamięci muzycznej.
o Rozpoznawanie brzmienia bębenka, grzechotki, kołatki.
o Przenikanie do struktury całego utworu a w konsekwencji jego radosny i rozumny odbiór.
o Poznanie słów i melodii nowej piosenki. Sprawne ustawianie się w parach tworząc zaprzęgi, pobudzenie wyobraźni.
· Budowanie z klocków drewnianych i plastikowych na temat dowolny.
· Malowanie farbami akwarelowymi na dużym formacie szarego papieru.
· „Mikołaj” – praca zbiorowa .
o Rozwijanie pomysłowości i własnej inwencji twórczej dziecka.
o Doskonalenie sprawności manualnych rąk. Wyrażanie w formie plastycznej swoich pragnień i marzeń.
o Rozwijanie ruchu okrężnego ręki przy domalowywaniu „Mikołajowi” czapki i brody.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Szczebiot sikorki.
· Rozmowa połączona z działaniem „Stołówka dla ptaków”.
· Słuchanie wiersza pt. „Sikorki”.
· Ćwiczenie słuchowe pt. „Głosy”.
· Zabawa gramatyczna pt. „Sikorki w karmniku”.
· Ćwiczenia oddechowe „Piórko”.
· Ćwiczenie liczbowe „Ptaki w karmnikach”.
o Zapoznanie z nowym gatunkiem – sikorką : wielkość, kolor upierzenia, sposób poruszania się i odżywiania.
o Uświadomienie konieczności niesienia pomocy ptakom w zimie.
o Rozpoznawanie ptasich głosów odtwarzanych z kasety magnetofonowej : sikorka, wróbel, gołąb, wrona.
o Nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu myśli, zadawaniu pytań. Poprawne stosowanie form fleksyjnych osób.
o Rozwijanie pojemności płuc, regulowanie oddechu poprzez dmuchanie na piórko tak, by je przesuwać po dywanie.
o Przeliczanie sylwet gołębi i wróbli w zakresie liczby 4 i więcej w zależności od umiejętności dzieci. Zapoznanie z liczebnikiem głównym – „jeden”, prawidłowe stosowanie go w zabawie.
· Zestaw zabaw ruchowych nr 7 (wł.) (powt.) „Zimowe igraszki”. P : krążki, gazeta.
· Zabawy ruchowe :
- orient. – porząd. „Ptaki”.
- z elem. biegu „Spłoszone ptaki”.
- z elem. równowagi „Gałązka”.
· Spacer do ogrodu przedszkolnego lub w najbliższej okolicy w celu obserwacji zmian.
o Lekki bieg po sali, szybka reakcja na sygnał słowny, sprężyste podskoki obunóż.
o Nabywanie lepszej orientacji podczas biegu.
o Doskonalenie umiejętności utrzymywania równowagi.
o Zauważenie zmian w otoczeniu związanych z nastąpieniem nowej pory roku. Pojawienie się utrudnionych warunków bytowania, ubogość świata roślinnego.
· Słuchanie piosenki „Lata ptaszek”.
· Opowieść ruchowa pt. „Spacer na skwer”.
· Słuchanie zjawisk akustycznych.
· Zabawa ilustracyjna do piosenki „Lata ptaszek”.
· Ćwiczenia relaksacyjne wg Jacobsona.
andzia_8617