scenariusz_05_2006_w_czasie_deszczu.doc

(39 KB) Pobierz
Nr 5- scenariusze

W czasie deszczu dzieci się nudzą

 

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

Twórczo i zgodnie pracuje w zespole.

• Posługuje się różnymi źródłami informacji.

Wyszukuje wskazane hasła w encyklopedii.

Porusza się w rytm muzyki.

Kreśli obiema rękami wzory na płaszczyźnie kartki (stabilizacja literalna).

Uważnie słucha wypowiedzi innych uczestników zajęć.

Odpowiada zdaniami na postawione pytania.

Podejmuje próby rymowania.

Zastępuje wyrażenia poetyckie własnymi.

• Aktywnie uczestniczy w zabawach plastycznych.

Przydadzą się:

„Świerszczyk” nr 5/2006,

nagranie odgłosów burzy, deszczu, wiatru (płyta „Już w szkole” klasa 1. semestr 1.), nagranie utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku („Wiosna, Jesień”), utwór Laryssa (płyta „Już w szkole”, klasa 2. semestr 1.), instrumenty perkusyjne, encyklopedia, kartki z bloku, kredki świecowe, taśma klejąca, nożyczki, kolorowy tusz, słomki, bibułkowe serwetki, kartki samoprzylepne, tekst wiersza „Deszcz” z lukami, kartki z wyrazami; wycięta z kartonu duża kropla deszczu; małe kropelki; akwarele.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

◙ Wysłuchanie nagrania i rozpoznawanie odgłosów: burzy, wiatru, deszczu.

◙ Co kojarzy Ci się z wyrazem deszcz?

Każde dziecko zapisuje na karteczce samoprzylepnej, z czym kojarzy mu się wyraz deszcz, a następnie przykleja kartkę na tablicy zgodnie z zasadą uszeregowania promyczkowego. Na koniec dzieci odczytują zapisy. Wybierają najczęściej występujące skojarzenia i zapisują w zeszytach.

◙ Ustalenie, czym jest deszcz? – uczniowie podają swoje propozycje, a następnie wyszukują w encyklopedii hasło deszcz (praca w grupach). Przedstawiciele zespołów odczytują definicje i porównują z utworzoną wcześniej listą skojarzeń.

◙ „Dmuchanie w chmury” – zabawa ruchowa.

Każde dziecko podrzuca do góry bibułkową serwetkę i, dmuchając na nią, stara się jak najdłużej utrzymać w powietrzu.

„Z jakimi porami roku kojarzy się nam deszcz?” – swobodne wypowiedzi dzieci (jesień, wiosna) i uzasadnianie swojego zdania.

◙  „Barwy jesieni i wiosny” – zabawa plastyczna przy muzyce.

Nauczyciel ustawia ławki do pracy w grupach (czteroosobowych) i przygotowuje dla każdego dziecka kartkę z bloku przyklejoną taśmą do ławki. Dzieci wybierają po dwie kredki w kolorach jesieni i, poruszając się w rytm muzyki („Jesień A. Vivaldiego) wokół stolików, kreślą obiema rękami dowolne wzory na przyklejonych kartkach. Następnie ponownie wybiera kredki, tym razem w kolorach wiosny, i powtarzają ćwiczenie na tych samych kartkach, poruszając się rytmicznie przy muzyce („WiosnaA. Vivaldiego).

Zabawy językowe w grupach.

Utrwalanie różnych nazw związanych z deszczem: kapuśniaczek, ulewa, burza, mżawka.

Dobieranie nazw czynności i zapisywanie ich na kartkach lub na tablicy, np.: kapuśniaczek – mży, siąpi, kropi; deszcz – pada, kropi, leje, zacina; ulewa – leje; burza – huczy, grzmi, błyska.

◙ Kreślenie obiema rękami niebieskimi kredkami (na tych samych kartkach, co wcześniej) małych i dużych kropli deszczu w rytmie ustalanym przez nauczyciela (można też powtórzyć utwory A. Vivaldiego).

„Deszczowa pogoda” – zabawa ruchowa.

Dzieci swobodnie biegają po sali z rozłożonymi ramionami, naśladując wiatr; na sygnał kołatki zaczynają podskakiwać (pada deszcz); gdy zabrzmi grzechotka, skaczą szybciej (ulewa); dźwięk tamburyna oznacza burzę – dzieci skaczą wysoko; na sygnał kołatki zatrzymują się, siadają na podłodze lub wracają do ławek, zachowują ciszę (burza ucichła, deszcz kropi).

◙ Recytacja wiersza Ryszarda Marka Grońskiego „Deszcz” („Świerszczyk nr 5/2006) przez nauczyciela. Omówienie utworu, np..: Co robił deszcz? Dlaczego chciał wejść do domu?; wyszukiwanie rymujących się wyrazów.

„Nasze poezjowanie” zabawy słowami.

Dzieci otrzymują kartki z wierszem Deszcz” (tekst z lukami, w wierszu brakuje wyrazów: srebrne, pada, piosenkach, balladach, milczący, przemoknie, stuka, rozpłynę) oraz karteczki z różnymi wyrazami są wśród nich wyrazy, których brakuje w wierszu. Zadaniem dzieci jest dobranie odpowiednich wyrazów i wpisanie ich w miejsce luk. Uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w grupach. Po ukończeniu zadania zespoły prezentują uzupełniony wiersz.

Dzieci wykonują indywidualnie zadanie „Głową rusz i wierszyk złóż” („Świerszczyk” nr 5/2006, s. 19).

◙ „Jak ciekawie możemy spędzić deszczowy, wiosenny dzień, aby się nie nudzić?” – gromadzenie pomysłów.

Zapisanie najciekawszych pomysłów na „kropli deszczu” wyciętej z niebieskiego kartonu i wyeksponowanie jej w klasie.

◙ „Wiosenny motyl” – zajęcia plastyczne.

Wykonanie (wycięcie) motyli z kartek, na których dzieci kreśliły barwy jesieni i wiosny. Motyle można wykorzystać jako rekwizyty w zabawie ruchowej przy muzyce (utwór „Laryssa”) – nauczyciel opowiada o wiosennym tańcu motyli, a papierowe motyle przyklejone taśmą do dłoni „fruwają” w rytm muzyki. Po zabawie dzieci dekorują salę swoimi motylami.

Uwaga! Alternatywne propozycje zajęć plastycznych:

„Wesołe kropelki” – dzieci rozprowadzają kolorowy tusz na papierze, dmuchając na niego przez słomkę.

„Kropelka deszczu” – dzieci rozpryskują farbę akwarelową wokół szablonu kropelki deszczu.

◙ Rundka niedokończonych zdań: Lubię deszcz, bo...; Nie lubię deszczu, bo...

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin