Data: 15.05.2007
Osoba prowadząca: Marta Krawczyk
Czas 45 min.
Temat; Wielkanocny koszyczek, Święta Wielkiej Nocy
Cele ogólne:
-uczeń wie kiedy są Święta Wielkanocne i zna ich ważność
Cele szczegółowe
- poznanie tradycji wielkanocnych (obchodzenie świąt, symbole świąteczne, tradycje świąteczne, koszyczek wielkanocny, kartki świąteczne-pisanki)
- budzenie przywiązania i szacunku do tradycji wielkanocnych
uczeń - wie co powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym
- wie dlaczego poszczególne pokarmy znajdują się w koszyczku
- wie kiedy święci się koszyczki
- wie co robi się z poświęconymi pokarmami
- potrafi wymienić pokarmy znajdujące się w koszyczku wielkanocnym
- potrafi opowiedzieć o zwyczajach wielkanocnych obchodzonych w domu
- potrafi dobrać obrazki pokarmów z koszyczka wielkanocnego do podpisów
- potrafi nazwać i podpisać obrazki związane z koszyczkiem wielkanocnym
- potrafi uzupełnić rozpoczęte zdania wskazanymi wyrazami
- potrafi uszanować tradycje związane z Wielkanocą
Metody nauczania
- asymilacji wiedzy: pogadanka
- metoda oglądowa: pokaz
- metoda praktyczna: metoda ćwiczeń, metoda zajęć praktycznych
Formy pracy
- indywidualna jednolita
Środki dydaktyczne:
- duża pisanka
- kleje
- mazaki
- etykieta: Wielkanoc
- obrazki przedstawiające symbole i tradycje wielkanocne
- karty pracy:
o Co robią dzieci?
o Koszyczek
o Co jest w koszyczku?
o Zagadki
- obrazki stołu wielkanocnego
Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne
-powitanie za pomocą piosenki utrwalającej imiona uczniów
-sprawdzenie listy obecności w wykorzystaniem tablicy ze zdjęciami
-ustalenie daty za pomocą rysowania symboli danego dnia
-obserwacja pogody, zaznaczenie na tablicy
Zajęcia właściwe
-ustalenie tematu lekcji zapisanie go na tablicy i w zeszycie
-ułożenie rozsypanych pisanek na tablicy i stworzenie „mapy pojęciowej Wielkanoc”:
-pogadanka. Z czym kojarzą Wam się święta? Rozsypane obrazki dzieci przypinają na tablicy
- pogadanka na temat koszyczka – święconki i symboliki posiłków, które znajdują się w koszyczku.
-rozwiązywanie kart pracy – Co robią dzieci? Koszyczek, Co jest w koszyczku?
- dopasowywanie podpisów do obrazków. Na obrazkach dzieci muszą znaleźć baranka, babkę, koszyk, kiełbasę, zajączka i strzałką dopasować odpowiedni podpis.
- dokańczanie zdań
W koszyku jest … W koszyku są …
- Zabawa ruchowa – Kto ma koszyczek?
-pogadanka, jakie tradycje wielkanocne obchodzone są u mnie w domu
- wykonanie pisanek świątecznych, wystawa
Podsumowanie zajęć
-omówienie zajęć
-pożegnanie
mpwjs