wykłady zdrowie.doc
(
464 KB
)
Pobierz
Propedeutyka psychologii zdrowia i jakości życia
Wykład I
POJĘCIA, KONCEPCJE I TEORIE W PSYCHOLOGII JAKOŚCI ŻYCIA
Psychologia jakości życia i psychologia zdrowia
Psychologia jakości życia
¢
Swoista metanauka, zbierająca w sobie wyniki badań i refleksje teoretyczne z różnych działów psychologii oraz innyc
h nauk (np. socjologii, ekonomii, medycyny)
¢
Przedmiotem jej rozważań jest szczęście / dobrostan człowieka utożsamiany z w
ysoką jakością życia
, przy czym jakość życia jest nie tylko
przedmiotem
, ale i
celem
badań i rozważań w jej ramach.
¢
Jej istotną cechą jest usadowienie w nurcie pozytywnej psychologii, koncentrującej się na „
mocnych stronach człowieka i osobistym spełnieniu
”
Psychologia zdrowia
¢
Stosowanie wiedzy psychologicznej do zagadnień zdrowia, choroby i systemu opieki zdrowotnej
¢
Psychologia zdrowia jest działem psychologii zajmującym się poznaniem wpływu czynników psychologicznych na to, że ludzie pozostają zdrowi, określeniem ich znaczenia w powstawaniu chorób oraz ich roli w kształtowaniu zachowania ludzi, kiedy zachorują
¢
Z samej swej istoty integralna część psychologii jakości życia
Podstawowe pojęcia i relacje między nimi
¢
Jakość życia (
quality of life
)
¢
Poziom życia
¢
Dobrobyt (
wealth, well-being
)
¢
Dobrostan psychiczny (
psychological well-being
)
¢
Satysfakcja życiowa (
life satisfaction
)
¢
Szczęście (
ha
ppiness
)
Jakość życia (QoL)
Pojęcie funkcjonujące w naukach społecznych, medycznych i w psychologii
¢
Ujęcie medyczne
– jakość życia w chorobie, odnosi się do możliwości człowieka chorego w zakresie prowadzenia „normalnego” życia , wolnego od bólu i dolegliwości, samodzielnego, niezależnego od innych ludzi. Podkreśla się, że pewne zabiegi medyczne są w stanie podtrzymać życie, bądź nawet poprawić wskaźniki anatomiczno-fizjologiczne, nie poprawiając jakości życia.
¢
Ujęcie socjologiczno-ekonomiczne
– odnosi się do istnienia pewnych obiektywnych czynników, wskaźnikowanych przez twarde dane statystyczne, które – jak się zakłada – składają się na warunki, w jakich ludzie powinni doświadczać zadowolenia i poczucia dobrostanu. Na czynniki te składa się materialny poziom życia (niegdyś wskaźnikowany jedynie przez PKB
per capita
), zdrowie i opieka medyczna, stan środowiska naturalnego, poziom konsumpcji, przestępczość, poziom demokracji, funkcjonowanie społeczności lokalnych, itp.
¢
Ujęcie psychologiczne
– uznając rolę czynników obiektywnych, przyznaje się szczególne miejsce czynnikom subiektywnym, czyli percepcji, doświadczaniu, nadawaniu sensu zdarzeniom i warunkom, w jakich człowiek żyje, co skutkuje poczuciem psychologicznego dobrostanu i/lub szczęścia w perspektywie czasowej (nawet całego życia jednostki)
Ujęcie World Health Organisation
¢
Jakość życia jednostki rozumieć należy w kontekście postrzegania przez nią swej sytuacji życiowej, odnoszonej do kontekstu kulturowego i systemu wartości akceptowanego przez społeczeństwo, w którym jednostka żyje oraz w relacji z jej celami życiowymi, oczekiwaniami i zainteresowaniami. Mówiąc o jakości życia należy uwzględnić także zdrowie fizyczne i psychiczne jednostki, poziom niezależności od innych, relacje społeczne, osobiste przekonania oraz ich wpływ na środowisko.
¢
Jakość życia odnosi się więc do subiektywnych ocen własnego życia, zakorzenionych w kontekście kulturowym i społecznym
.
¢
Przyjąć należy, że jest to pojęcie wielowymiarowe.
Inne definicje
¢
Jakość życia to ogólny dobrostan, na który składa się obiektywny opis tego dobrostanu oraz subiektywna jego ocena dokonana (…) z uwzględnieniem tych obszarów dobrostanu, które jednostka uznaje za istotne
(Felce & Perry)
¢
O jakości życia można mówić wtedy, gdy jednostka zaspokoi swoje podstawowe potrzeby egzystencjalne i gdy ma możliwości do realizowania i osiągania postawionych przez siebie celów życiowych w środowisku, w jakim żyje. Jakość życia jednostki jest nierozerwalnie związana z jakością życia innych osób w jej środowisku społecznym
¢
Jakość życia ma dla jednostki charakter subiektywny i normatywny, a jest wyznaczona przez zakres, w jakim może ona realizować swoje zamierzenia i potrzeby. Istotną częścią jakości życia są warunki życia. Na warunki te składa się fizyczne i kulturowe otoczenie, środki, jakie ma do dyspozycji oraz społeczne warunki do zaspokojenia swych potrzeb i dążeń
Podsumowując – określając jakość życia należy wziąć pod uwagę:
¢
Indywidualne potrzeby, wartości, preferencje, oczekiwania i aspiracje oraz cele życiowe.
¢
Ich społeczny i kulturowy kontekst
¢
Zewnętrzne – ekonomiczne, kulturowe, społeczne i instytucjonalne ramy i warunki ich realizacji.
¢
Subiektywność ocen:
-
„
Pojęcie jakości życia nie ma żadnej wartości w oderwaniu od jednostkowych
doświadczeń i przeżyć”
-
„
Jakością życia jest to, co ludzie uważają za jakość życia” )
Personalistyczno-egzystencjalna koncepcja poczucia jakości życia
Jakość życia odnosi się do rodzaju problemów człowieka i sposobów ich rozwiązywania, charakterystycznych dla czterech wymiarów życia psychicznego:
¢
Wymiar psychofizyczny
, na którym istotne jest utrzymanie homeostazy w sensie optymalizacji funkcji biologicznych, zabezpieczającej utrzymanie organizmu przy życiu. Podejmowane działania zmierzają do uzyskania możliwie najwyższego poziomu komfortu i przyjemności (dobrostanu psychofizycznego), życie w zgodzie z „mądrością ciała”.
¢
Wymiar psychospołeczny
- podporządkowany jest regule przystosowania. Jakość życia zależy tu od efektywności rozwiązywania problemów o charakterze adaptacyjnym. Wszystkie działania służą maksymalizowaniu poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, szacunku ze strony innych, tożsamości społecznej – czyli poczuciu bycia wartościowym członkiem swojej społeczności, przez co redukowany być może lęk egzystencjalny – przed pustką i śmiercią.
¢
Wymiar podmiotowy
– służy realizacji specyficznie ludzkich potrzeb: niezależności, wolności, indywidualności i podmiotowości. Istota podmiotowości jest „przeżywanie świata i siebie w świecie, świadomość własnej egzystencji i własnego losu jako niepowtarzalnego zdarzenia. Wymiar ten lokuje człowieka w świecie kultury. Zaspokojenie potrzeby autonomii, wolności, samorealizacji, indywidualności jest źródłem poczucia jakości życia.
¢
Wymiar metafizyczny
– odnosi się do poszukiwania głębokiego sensu zdarzeń i własnego życia, w obliczu zmiennych kolei losu. Charakteryzuje go wykraczanie poznawcze poza świat materialny , zmienny i przemijający i kierowanie się ku wartościom transcendentnym, trwałym i uniwersalnym.
Ostatecznie to rozwój duchowy człowieka sprzyja osiąganiu coraz wyższego poczucia jakości życia, co przejawia się w doświadczaniu jedności ze światem, sprzyja osiąganiu wewnętrznej równowagi i harmonii, przyczyniając się do doświadczania głębokiego poczucia bezpieczeństwa i radości życia, pomimo „trudu istnienia”
Materialne aspekty jakości życia
¢
Poziom życia
– warunki bytu w danym społeczeństwie, tzn. całokształt obiektywnych warunków infrastrukturalnych, wiążących się z kondycją materialną, zabezpieczeniem egzystencjonalnym i środowiskowym życia jednostek; determinują zaspokojenie potrzeb materialnych i kulturalnych. Mierzalne za pomocą „twardych” wskaźników, np. dochody
per capita
, wyposażenie gospodarstw domowych w sprzęt AGD, dostęp do edukacji, dostęp do opieki zdrowotnej, zanieczyszczenie środowiska
¢
Dobrobyt
– pojęcie ekonomiczne, obiektywistyczne, stopniowalne, definiowane w terminach posiadanych dóbr, zasobów finansowych, poziomu zadłużenia, itp.
Psychologiczne aspekty jakości życia
¢
Dobrostan psychiczny
¢
Satysfakcja życiowa
¢
Szczęście
Dobrostan psychiczny
Poznawcza i emocjonalna ocena własnego życia. Obejmuje:
1)
pozytywny bilans emocjonalny
, czyli doświadczanie pozytywnych emocji oraz niski
poziom emocji negatywnych,
2)
wysoki poziom
satysfakcji życiowej,
która jest poznawczym osądem stopnia zgodności między rzeczywistym stanem rzeczy a zakładanym standardem.
Szczęście – jak je zdefiniować
¢
Podejście „dół – góra” i „góra – dół”
¢
Ujęcie hedonistyczne i eudajmonistyczne
¢
Główne psychologiczne teorie szczęścia
(a) teoria potrzeb
(b) teorie kontekstowe
(c) teorie eudajmonistyczne
(d) teorie genetyczne
(e) teorie atraktora szczęścia
Podejście „dół – góra” i „góra – dół”
Podejście „dół – góra”
¢
Poczucie szczęścia jest funkcją satysfakcji cząstkowych i doświadczeń emocjonalnych wynikających ze zmiennych warunków życia.
¢
Im częściej doświadczamy zadowolenia w różnych obszarach naszego życia, tym bardziej jesteśmy szczęśliwi „w ogóle”
Podejście „góra – dół”
¢
Poziom poczucia szczęścia jest względnie stałą właściwością każdej osoby.
¢
Im bardziej szczęśliwi jesteśmy „z natury”, tym częściej doświadczamy zadowolenia w różnych obszarach naszego życia
Tradycja hedonistyczna i eudajmonistyczna w ujmowaniu szczęścia i dobrostanu psychicznego
Tradycja hedonistyczna
¢
Arystyp z Cyreny – IV w. p.n.e., Thomas Hobbes – (XVII w.), Jeremy Bentham i utylitaryści – XVIII/XIX w.
¢
Szczęście to doświadczanie przyjemności i spełnienia oraz unikanie przykrości i niespełnienia
¢
Ważny jest pozytywny bilans przyjemności i przykrości oraz satysfakcji z osiągania dowolnych celów w dowolnej dziedzinie – „rób co chcesz, bylebyś był z tego zadowolony”
¢
Szerokie zastosowanie w badaniach eksperymentalnych i analizach statystycznych z uwagi na łatwość operacjonalizacji szczęścia / dobrostanu psychicznego
¢
Czołowi przedstawiciele: Ed Diener, Daniel Kahneman
Tradycja eudajmonistyczna
¢
Arystoteles (IV w.p.n.e).
¢
Szczęście nie ma nic wspólnego z radością lub smutkiem lub sensualnymi doznaniami.
¢
Szczęście to osiąganie tego, co warte jest starań. Warte starań jest to, co jest zgodne z „dajmonem”, czyli prawdziwym Ja)
¢
Miarą szczęścia jest życie autentyczne, rozwijające wartościowe cechy, zapewniające samorealizację, niekoniecznie przy tym przyjemne.
¢
Człowieka jest szczęśliwy, jeśli posiada takie wartościowe cechy, nie jest ważne, czy jest z tego powodu zadowolony
¢
Takie szczęście trudno badać (bo skąd wiadomo, co warte jest starań) i operacjonalizować.
¢
Czołowi przedstawiciele: Martin Seligman, Carol Ryff (badania eksperymentalno-ilościowe)
Próby konsolidacji
¢
Systemowe ujęcie Kennona Sheldona – jakość życia jest związana z integracją wszystkich poziomów regulacji organizmu – neurobiologicznego, psychicznego i społeczno-kulturowego; hedonistyczna przyjemność i eudajmonistyczne spełnienie to dwa odmienne aspekty tego samego procesu samoregulacji)
¢
Personalistyczno-egzystencjalna koncepcja jakości życia Marii Straś-Romanowskiej
¢
Dan McAdams i in. – to dwie odmienne formy dobrostanu wynikające ze zdobywania przez człowieka w toku rozwoju dwóch rodzajów kompetencji. Pierwsza to osiąganie coraz większej dojrzałości społeczno-poznawczej, polegającej na poznawczej kontroli impulsów, integracji różnych punktów widzenia, rozumienia sensu życia oraz rozumowania moralnego. Druga to osiąganie coraz większej satysfakcji z życia poprzez coraz lepsze układanie sobie relacji z otoczeniem.
¢
Badania w nurcie teorii autodeterminacji Richarda Ryana i Edwarda Deciego, przy zastosowaniu subiektywnej (hedonistycznej) miary dobrostanu i traktowania eudajmonistycznych składników szczęścia jako determinant
Psychologiczne teorie szczęścia
Teoria potrzeb Ruuta Veenhovena
¢
Szczęście jest funkcją zaspokojenia potrzeb.
¢
&...
Plik z chomika:
mpwjs
Inne pliki z tego folderu:
Dysfunkcje seksualne.docx
(26 KB)
o wsparciu.rar
(3201 KB)
Wsparcie.pdf
(1941 KB)
temat 9.PDF
(423 KB)
O wsparciu.pdf
(360 KB)
Inne foldery tego chomika:
! Integracja i animacja (gry i zabawy)
! Integracja i animacja (gry i zabawy)(1)
! Rożności
✹Resocjalizacja, patologie społeczne
✹Resocjalizacja, patologie społeczne(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin