wykorzystanie warstw do zabawy z barwami.pdf

(915 KB) Pobierz
Microsoft Word - wykorzystanie warstw do zabawy z barwami.doc
Wykorzystanie warstw do zabawy z barwami .
( Fragment książki Thinking in Photoshop autorki Sharon Steuer ) .
Sharon Steuer jest artystką, która włączyła technikę cyfrową do swej bogatej palety narzędzi artystycznych już w 1983
roku. Jej obrazy, rysunki i sztuka cyfrowa znalazły swoje miejsce w książkach, magazynach i galeriach na terenie całych
Stanów Zjednoczonych. W książce "Thinking in Photoshop" Sharon dzieli się z czytelnikami swoimi spostrzeżeniami,
technikami tworzenia i podejściem do zagadnień "cyfrowego myślenia".
Rozdział III "Thinking in Photoshop"
W rozdziale tym opisuję, w jaki sposób wykorzystać warstwy zawierające informację o barwach, aby nadać istniejącym
pracom inny charakter. Rozpoczynam od prostego dodania kolorów, kończę zaś na zabawach z barwami i teksturą. Gdy
rozpoczniesz poszukiwania i eksperymenty z własnymi fotografiami lub szkicami, przekonasz się, że zaproszenie
Photoshopa do uczestnictwa w procesie tworzenia przeniesie Twoje prace w zupełnie inny, magiczny świat.
Dla mnie jako artysty plastyka jedną z najbardziej ekscytujących rzeczy dotyczących Photoshopa jest fakt, iż dzięki jego
pomocy mogę stworzyć gotową kompozycję z rysunków, nie rezygnując z owego pierwiastka spontaniczności, który
cechuje wstępne szkice. W przeszłości po stworzeniu rysunku bądź szkicu artysta musiał rozwinąć ideę zawartą w
pierwotnym dziele, aby stworzyć jego ukończoną, kompletną wersję. Niemniej jednak poprzez ciągłe przerysowywanie
lub mechaniczne przenoszenie rysunku na inny nośnik (na przykład odwzorowanie kompozycji graficznej na płótnie czy
w postaci fresku na ścianie) łatwo jest utracić spontaniczność pierwszego spojrzenia i inspiracji.
Ważne jest, abyś zdał sobie sprawę, że bardzo rzadko wiem z góry, jaki wygląd gotowego obrazu chciałabym uzyskać.
Nigdy nie wiem też dokładnie, jak wiele warstw będzie on zawierał czy też jakie będą tryby ich mieszania. Jedyna
zasada, jaką się kieruję, jest następująca: jeśli napotkam efekt, który będzie mi się podobał, tworzę dla niego nową
warstwę, na której mogę eksperymentować z nim do woli, jednocześnie zawsze mając możliwość powrotu do ostatniego
momentu, w którym praca mi się podobała. Aby powtórzyć zauważony efekt przy innej okazji, zapisuję go, a następnie
odtwarzam konkretną konfigurację warstw.
Poprzez eksperymenty z kopiowaniem warstw zawierających barwy Photoshop umożliwia osiągnięcie efektów znacznie
wykraczających poza zwykłe pokolorowanie rysunku. Pracując w ten sposób z Photoshopem możesz wpaść na twórczy
pomysł, wprowadzić element improwizacji lub nawet osiągnąć całkowicie nieoczekiwany efekt artystyczny.
46728993.011.png
Podstawy kolorowania za pomocą warstw.
W ciągu pierwszych dziesięciu lat tworzenia sztuki za pomocą komputera praktycznie nigdy nie wykorzystywałam w
swoich cyfrowych pracach tradycyjnie stworzonych rysunków czy obrazów.
Stan ten uległ zasadniczej zmianie, gdy po raz pierwszy w programie Photoshop pojawiły się tryby
mieszania warstw. Właśnie od przedstawionego obok portretu Mai i Pumy rozpoczęłam eksperymenty z kolorowaniem
czarno-białych obrazów (rysunek 3.1). Zeskanowałam rysunek i zapisałam go w formacie .tiff.
Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, aby dodać kolor czarno-białemu obrazowi, jest zmiana trybu kolorów ze skali
szarości do trybu RGB lub CMYK. Wybierz przestrzeń kolorów RGB lub CMYK z menu Image/Mode (Obrazek/Tryb) .
W palecie Layers (Warstwy) domyślnym trybem mieszania jest Normal (Zwykły) . Najprostszym sposobem
pokolorowania czarno-białego obrazka jest stworzenie nowej warstwy ponad głównym obrazem.
46728993.012.png 46728993.013.png 46728993.014.png
Możesz to zrobić, klikając ikonę New Layer (Utwórz nową warstwę) . Kliknięcie tej ikony przy wciśniętym klawiszu Alt
(lub Option w Mac OS) pozwoli Ci nadać nazwę warstwie przed jej utworzeniem. Następnie, korzystając z palety
Layers (Warstwy) , zmień tryb mieszania nowej warstwy na Multiply (Mnożenie) . W tym trybie mieszania kolory
nałożone na warstwę nie zasłonią obrazu poniżej, lecz połączą się z nim. Będziesz mógł malować ponad białymi i
jasnymi obszarami, zachowując elementy czarne i tekstury znajdujące się na obrazie poniżej. W przypadku
opisywanego portretu wykorzystałam narzędzia malarskie, nakładając barwy na warstwę wyświetlaną w trybie Multiply
(Mnożenie) (rysunek 3.2).
Obraz wyglądał jednak zbyt płasko, a czarne kreski rysunku sprawiały wrażenie nienaturalnie nienaruszonych. Aby
rozjaśnić niektóre obszary obrazu, umieść kolejną warstwę ponad warstwą w trybie Multiply (Mnożenie) i nadaj jej tryb
Screen (Mnożenie odwrotności) . Dzięki właściwościom tego trybu mieszania mogłam delikatnie rozjaśnić niektóre
obszary rysunku i wprowadzić poprawki, czując się tak, jakbym malowała światłem.
W celu wprowadzenia ostatecznych zmian do rysunku (takich na przykład jak rozjaśnienie tła) dołożyłam jeszcze jedną
warstwę w trybie Normal (Zwykły) . Pracując na niej i posługując się nieprzezroczystym kolorem oraz narzędziami
malarskimi mogłam zakryć dowolne fragmenty warstw obrazu pod spodem (rysunek 3.4).
46728993.001.png 46728993.002.png
Eksperymenty z warstwami i trybami mieszania.
Wiedząc, że mogę nadać barwy istniejącym obrazom, zaczęłam wykraczać poza tradycyjny schemat myślowy. W
rozdziale 1., zatytułowanym "Kompozycja w procesie twórczym", opisuję, w jaki sposób połączyłam kilka oddzielnych
szkiców, aby otrzymać kompletny obraz. Opowiem teraz, w jaki sposób pokolorowałam go, korzystając z warstw. Swoją
pracę rozpoczęłam bardzo podobnie, jak w przypadku poprzedniego projektu, zmieniając przestrzeń kolorów obrazu ze
skali szarości na RGB, a następnie dodając warstwę wyświetlaną w trybie Multiply (Mnożenie) . Posługując się
narzędziami malarskimi wypełniłam tę warstwę kilkoma prostymi barwami (rysunek 3.5 oraz 3.6).
Z czystej chęci eksperymentowania postanowiłam wypróbować różne tryby mieszania dla stworzonej warstwy.
Zatrzymałam się przy trybie Color Burn (Ściemnianie) — zobaczyłam bowiem efekt, którego nie uzyskałam nigdy
wcześniej. Barwy przestały nakładać się i wypełniać szkic, lecz zmieniły charakter samych kresek, nadając obrazowi
wygląd szkicu narysowanego kolorowymi kredkami (rysunek 3.7).
Postanowiłam następnie powielić warstwę wyświetlaną w trybie Color Burn (Ściemnianie) (przeciągając ją ponad ikonę
New Layer (Utwórz nową warstwę) w palecie Layers (Warstwy) ) i zauważyłam, że efekt uległ wzmocnieniu (rysunek
3.8).
46728993.003.png 46728993.004.png 46728993.005.png 46728993.006.png
Aby nadać barwę białym obszarom rysunku, powieliłam warstwę ponownie, przesunęłam ją ponad inne (zaznaczając ją i
przeciągając jej nazwę w palecie warstw), a jako jej tryb mieszania wybrałam Multiply (Mnożenie) . Efekt możesz
obejrzeć na ilustracjach (rysunek 3.9 oraz rysunek 3.10).
Nowa warstwa w trybie Multiply (Mnożenie) okazała się zbyt ciemna w niektórych miejscach. Aby zmniejszyć efekt jej
nałożenia w wybranych obszarach, przypisałam do niej maskę, klikając ikonę Layer Mask (Utwórz maskę warstwy) w
palecie Layers (Warstwy) . W miejscach, w których chciałam zredukować efekt, nałożyłam narzędziami malarskimi
czerń i odcienie szarości (rysunek 3.11).
Aby przywrócić natężenie efektu, skorzystaj z narzędzia Eraser (Gumka) lub maluj jasnymi odcieniami szarego albo
bielą (bardziej szczegółowo o maskach warstw piszę w rozdziale 1.) Warstwa pracująca w trybie Multiply (Mnożenie)
nie prezentowała się zbyt dobrze, gdy jej współczynnik krycia był maksymalny, lecz utraciła nasycenie, gdy rozjaśniłam
ją suwakiem Opacity (Krycie) do 61% . Postanowiłam więc spróbować powielić tę warstwę (wraz z jej maską).
Skopiowanej warstwie nadałam współczynnik Opacity (Krycie) wynoszący 100% , co sprawiło, że stała się ona
ponownie ciemna, lecz nie aż tak ciemna, jak wówczas, gdy była to pojedyncza, samodzielna warstwa (rysunek 3.12).
Ponieważ obraz nadal był zbyt ciemny, stopniowo zmniejszałam wartość parametru Opacity (Krycie) powielonej
warstwy Multiply (Mnożenie) , aż osiągnęłam zadowalający efekt (przy 71% ). To zaskakujące, ale z powodu pewnych
uwarunkowań technicznych trybu mieszania układ dwóch warstw, których współczynniki krycia wynoszą 61% i 71% ,
daje mniej intensywny i ciemny obraz niż jedna warstwa Multiply (Mnożenie) , ustawiona na 100% . Dzięki zwykłym
eksperymentom okazało się, że jeśli powielisz warstwę i dostosujesz jej współczynnik krycia, możesz osiągnąć rezultaty
odmienne niż w przypadku pojedynczej warstwy.
46728993.007.png 46728993.008.png 46728993.009.png 46728993.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin