WYKŁAD 3 i 4 NEGOCJACJE.doc

(25 KB) Pobierz
WYKŁAD 3 7

WYKŁAD 3    7.11.1004

 

 

 

STYLE:

 

¨     współzawodnictwo – styl rywalizacyjny

¨     współdziałanie – styl kooperacyjny

¨     kompromis

¨     unikanie

¨     dostosowanie – umiejętności, możliwości adaptacyjne

 

 

WYKŁAD 4     21.11.2004

 

 

Negocjacje oparte na zasadach koncentrują się wokół rozwiązywania problemu. Od naszych strategii zależy czy uświadomić partnerom czy nie.

 

 

Sztuka ustępowania w negocjacjach:

 

1.    Ustępstwa powinny być powolne i stopniowo malejące.

Małe ustępstwa prowokują do wzajemności, duże ustępstwa prowokują mechanizmy roszczeniowe.

 

1.    Nie proponować jednorazowych, dużych ustępstw.

2.    Mówić o korzyściach wynikających z twoich ustępstw.

To ważny punkt psychologiczny.

 

3.    Ustępstwo za ustępstwo, coś za coś

4.    Nie ustępuj jako pierwszy, a jeżeli to w niewiele znaczącej sprawie.

5.    Nie zaleca się ustępować 50  50  czy krakowskim targiem.

 

Kategoria dolnej linii – możemy sobie pozwolić do pewnego poziomu. Bycie niewolnikiem dolnej linii jest bardzo nie kreatywne.

 

 

Przykład nadpłata czynszu (ks. str. 170)

 

 

„Proszę poprawić mnie jeśli się mylę” – jest to zwrot kurtuazyjny

Pytanie poprzedzone jest zwrotem kurtuazyjnym. Włączamy tu drugą stronę w proces decyzyjny. Czy mam fałszywe informacje?.

 

 

Sztuka zadawania pytań ( na przykładzie nadpłaty czynszu):

 

„Czy mogę zadać kilka pytań”

„Czy mieszkanie podlega kontroli czynszu”

 

¨     To są pytania zamknięte. w przykładzie nadpłaty czynszu obserwujemy całą strategię zadawania pytań zamkniętych.

 

Strategia zadawania pytań zamkniętych = metoda sokratyczna = metoda erotematyczna

 

Ta strategia ma ogromny walor perswazyjny. Sztuka zadawania pytań zamkniętych może też służyć manipulacji

 

¨     Pytania otwarte – pytania na interpretację, odwołujące się do interpretacji

¨     Pytania rzeczywiste – pytania o informację

¨     Pytania kurtuazyjne – „Czy mogę zadać kilka pytań, żeby....

                                        „Czy mogę do Pani przyjść jutro..”

 

¨     Pytania retoryczne – nie zaleca się ich raczej w pismach handlowych

¨     Pytania z ukrytym założeniem, z ukrytą informacją, pytania z ukrytą supozycją

 

Supozycja – informacja w informacji

 

¨     Odpowiedź  pytanie na pytanie – jest bardzo erudycyjna, bardzo strategiczna

 

Przeniesienie ciężaru dowodzenia -  musimy to zrobić strategicznie i kulturalnie.

 

¨     Pytania alternatywne  - „ Czy nie lepiej to niż to...”, albo ; albo

-                     perswazyjne

-                     manipulacyjne np. „Czy nie lepiej zrobić to i to.....”

 

Trzeba weryfikować czy rzeczywiście jest albo albo.

 

Zachowanie komunikacyjne w przykładzie czynszu :

 

Wizualizacja symulacji:

 

„Jeśli dojdziemy do porozumienia to....”

„Jeśli nie dojdziemy to .....”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin