1. Konspekt zajęć logopedycznych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Temat: Utrwalenie prawidłowej artykulacji głosek szeregu szumiącego w zabawach językowych.
CELE:
Operacyjne:
1. Dziecko precyzyjnie wykonuje ćwiczenia narządów artykulacyjnych.
2. Prawidłowo wymawia głoski sz, ż, cz.
3. Potrafi poprawnie wykonać ćwiczenia oddechowe.
4. Potrafi zauważyć różnicę między artykulacją prawidłową a nieprawidłową.
Rewalidacyjne:
1. Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
2. Usprawnianie motoryki rąk i dłoni.
3. Usprawnianie analizatorów wzrokowego wzrokowego słuchowego.
Wychowawcze:
1. Kształcenie umiejętności pracy w zespole.
2. Wdrażanie do utrzymywania porządku w miejscu pracy.
METODY:
1.) Wizualna.
2.) Instrukcje słowne.
3.) Ćwiczenia praktyczne.
4.) Zabawowe.
CZĘŚC WSTĘPNA
1) Przygotowanie aparatu artykulacyjnego do ćwiczeń.
Ø Logopeda opowiada historyjkę o ,, Babie Jaga robi porządki” i wykonuje ćwiczenia języka,
Ø Dzieci naśladują ruchy języka, obserwują je w lusterku.
2) Przygotowanie warg i języka do uzyskania prawidłowej artykulacji głosek szeregu szumiącego - sz, ż, cz.
Ø Przypomnienie i demonstracja układu warg i języka przy artykulacji głosek sz, ż, cz.
Ø Naśladowanie szumu drzew (sz), warkotu startującego samolotu (ż), jazdy pociągiem (cz).
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
1. Nazywanie przedmiotów. Układanie zdań.
Ø Wybieranie przedmiotów z głoską ż, nazywanie ich.
Ø Układanie zdań.
2. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne.
Ø Nakładanie liści przy pomocy plastikowych rurek.
Ø Zwrócenie uwagi na głęboki wdech i wydech po nałożeniu listka.
3. Ćwiczenia autokontroli słuchowej.
Ø Nagrywanie na taśmę wymowy dzieci, a następnie odtwarzanie.
Ø Potwierdzanie przez dzieci wymowy prawidłowej lub nieprawidłowej. Korygowanie błędów.
4. Stabilizacja ż w wymowie spontanicznej w oparciu o grę planszową ,,Zwierzęta”.
Ø Objaśnienie zasad gry.
Ø Poprawne nazywanie zwierząt na planszy.
5. Obrysowywanie kształtów przedmiotów z głoskami sz, ż, cz.
Ø Wyszukiwanie przedmiotów na rysunku i nazywanie ich.
Ø Obrysowywanie ich kształtu kolorowymi kredkami.
ZAJĘCIA WŁAŚCIWE
-Podsumowanie zajęć, pożegnanie - żegnają się ręce, kolana, łokcie.
Temat: Wiosenna przygoda węża
Prowadząca: Maria Rozwodowska
Grupa 5 i 4- latki
Cele:
- utrwalenie prawidłowej wymowy głosek s, z , c
- rozwijanie percepcji słuchowej
- utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
- usprawnianie motoryki artykulacyjnej
Pomoce:
- lusterka dla wszystkich dzieci
- tablica ze schematem przedstawiającym układ narządów mowy
- papierowe trawki dla każdego dziecka
- papierowe rybki z obrazkami
- obrazki, w nazwach, których znajduje się głoska s, z, c
Przebieg zajęć:
1. Gimnastyka narządów mowy –Przygoda węża
Wąż. spał smacznie w swojej jaskini (język leży płasko na dnie jamy ustnej). Kiedy mocniej zaświeciło słońce, zaczął się wiercić (dzieci poruszają czubkiem języka za dolnymi zębami ). Obudził się , podniósł (dotykają językiem do dziąseł za górnymi zębami ) i rozejrzał dookoła ( oblizują górne i dolne zęby od strony wewnętrznej ). Chciał wyśliznąć się ze swojej jaskini ( dzieci przeciskają język między zbliżonymi do siebie zębami ), ale okazało się, że przejście zablokował duży kamień ( przy złączonych zębach rozchylają i łączą wargi ). Wąż wyszedł na zalaną słońcem polanę ( wysuwają język daleko do przodu ) . Zatańczył uradowany (dzieci rozchylają usta jak przy uśmiechu, oblizują wargi ruchem okrężnym ) i zasyczał głośno (wymawiają sss...).
2. Zabawa słuchowo- ruchowa- Wiosna czy zima?
Prowadzący umawia się z dziećmi, że kiedy usłyszą informacje związane z wiosną, będą wyraźnie syczeć sss...
W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.
Nad stawem stoją bociany.
Dzieci zjeżdżają z górki na sankach.
Mocno świeci słońce, dni są coraz dłuższe.
Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.
Na drzewie pojawiły się zielone pączki.
3. Zabawa oddechowa – Wiosenny wiatr
Dzieci delikatnie dmuchają na papierowe trawki długim strumieniem powietrza. Naśladują wiosenny wiatr. Prowadzący zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy.
4. Zabawa słuchowo - artykulacyjna - Łowienie wyrazówProwadząca układa ze sznurka kontury stawu. Wkłada do niego papierowe rybki z wrysowanymi w nie obrazkami, w nazwie których znajduje się głoska s. Proponuje dzieciom łowienie rybek przy pomocy wędki z magnesem. Zwraca uwagę na prawidłowe ułożenie narządów artykulacyjnych podczas wymawiania głoski s.
5. Zabawa słuchowo- artykulacyjna- Sen węża
Prowadząca opowiada dzieciom historyjkę. Umawia się, że na każde słowo, w którym usłyszą głoskę s, będą reagowały krótkim sykiem.
Wąż spał sobie smacznie w swojej jaskini pod wiszącą skałą.
Promienie słońca wpadły przez małą szczelinę i muskały jego niebieską skórę.
Nagle wąż obudził się z sykiem.
Śniło mu się, że gonił go wielki tygrys.
6. Zabawa artykulacyjna – Co znajduje się w pudełku?
Zadaniem dzieci jest odgadnięcie dotykiem przedmiotów umieszczonych w ,,czarodziejskim pudełku”, a następnie starają się wyraźnie i poprawnie nazywać przedmioty.
7....
magda.wer