rozdzial 09.pdf

(984 KB) Pobierz
69549181 UNPDF
Rozdział IX: Smarowanie łożysk, wrzecion i sprzęgieł
Rozdział IX
SMAROWANIE
ŁOŻYSK, WRZECION
I SPRZĘGIEŁ
9.1 Połączenia ruchowe maszyn
tocznych, kierunku przenoszenia obciążeń, położenia osi pier-
ścieni, liczby rzędów elementów tocznych oraz liczby zwrotów.
Z punktu widzenia techniki smarowniczej, w maszynach można
wyróżnić kilka podstawowych rodzajów skojarzeń trących, do któ-
rych zalicza się:
q łożyska toczne,
q łożyska ślizgowe,
q wrzeciona,
q sprzęgła z nimi współpracujące.
9.1.1 Łożyska toczne
Łożyska są to części maszyn, które podtrzymują osie i wały lub osa-
dzone na nich części i umożliwiają wzajemny ruch obrotowy tych
części względem innych. Łożyska dzieli się na dwa podstawowe
rodzaje:
q łożyska toczne, w których podstawowym rodzajem tarcia jest
tarcie toczne,
q łożyska ślizgowe, w których podstawowym rodzajem tarcia jest
tarcie ślizgowe.
Podstawowymi częściami typowego łożyska tocznego (rys. 9.1), są:
q elementy toczne (kulki, wałeczki, stożki, igiełki, baryłki),
umieszczone między pierścieniem zewnętrznym i wewnętrz-
nym łożyska, stykające się z bieżniami,
q pierścień zewnętrzny, osadzony nieruchomo w oprawie, na
którego wewnętrznej powierzchni znajduje się bieżnia pier-
ścienia zewnętrznego,
q pierścień wewnętrzny, osadzony nieruchomo na osi czopa lub
wału, na którego zewnętrznej powierzchni znajduje się bieżnia
pierścienia wewnętrznego,
q bieżnie: pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego,
q koszyk, utrzymujący części toczne we właściwym dla łożyska
położeniu.
Ponadto, niektóre łożyska toczne mają części dodatkowe:
osłonki, stożkowe tuleje, gumowe uszczelki o różnych kształtach
i inne. Część łożysk tocznych może nie mieć któregoś z wymie-
nionych, podstawowych elementów, a ich rolę mogą pełnić inne
części konstrukcyjne maszyny.
Wymiary większości stosowanych łożysk są ściśle znormalizo-
wane, co pozwala na ich szybką wymianę w przypadku uszko-
dzenia. Zasadniczymi, znormalizowanymi wymiarami łożyska
tocznego (rys. 9.1, 9.2), stosowanymi przy konstruowaniu i do
obliczeń są:
D – zewnętrzna średnica łożyska,
d – wewnętrzna średnica łożyska,
B – szerokość łożyska, w przypadku łożysk poprzecznych,
H – wysokość łożyska, w przypadku łożysk wzdłużnych.
Łożyska toczne są klasyikowane według: rodzaju elementów
Rys. 9.1 Zasadnicze elementy i wymiary łożysk tocznych
A – łożysko wałeczkowe tu walcowe, B – łożysko kulkowe, 1 – pierścień zewnętrzny,
2 – pierścień wewnętrzny, 3 – koszyk, 4 – wałeczki, 5 – kulki, 6 – bieżnia pierścienia
wewnętrznego, 7 – wał, D – zewnętrzna średnica łożyska, d – wewnętrzna średnica
łożyska, B – szerokość łożyska
Rys. 9.2 Zasadnicze wymiary łożysk tocznych
A-łożysko poprzeczne, kulkowe, jednorzędowe, B-łożysko wzdłużne, kulkowe, jed-
norzędowe, C-łożysko wzdłużne, kulkowe, dwurzędowe, D – zewnętrzna średnica
łożyska, d – wewnętrzna średnica łożyska, B – szerokość łożyska, H – wysokość ło-
żyska 1 – pierścień zewnętrzny, 2 – pierścień wewnętrzny, 3 – koszyk, 4 – wałeczki,
5 – kulki, 6 – wał, 7 – tulejka
IX
1
69549181.480.png 69549181.491.png 69549181.502.png 69549181.513.png 69549181.001.png 69549181.012.png 69549181.023.png 69549181.034.png 69549181.045.png 69549181.056.png 69549181.067.png 69549181.078.png 69549181.089.png 69549181.100.png 69549181.111.png 69549181.122.png 69549181.133.png 69549181.144.png 69549181.155.png 69549181.166.png 69549181.177.png 69549181.188.png 69549181.199.png 69549181.210.png 69549181.221.png
Rys. 9.3 Podział łożysk tocznych według rodzaju elementów tocznych
Rys. 9.6 Łożyska baryłkowe, wahliwe
A – poprzeczne, jednorzędowe, B – poprzeczne, dwurzędowe, C – wzdłużne jedno-
rzędowe, jednokierunkowe 1 – pierścień zewnętrzny, 2 – pierścień wewnętrzny,
3 – baryłki
Podział łożysk tocznych według rodzaju elementów tocznych,
przedstawia rys. 9.3.
Wyróżnia się łożyska:
q wałeczkowe (rys. 9.1A), w których elementem tocznym są wa-
łeczki o różnych kształtach obrotowych,
q kulkowe (rys.9.1B), w których elementem tocznym są kulki.
Wśród łożysk wałeczkowych, w zależności od kształtu wałecz-
ków, wyróżnia się łożyska:
q walcowe (rys. 9.1A, 9.4),
q stożkowe (rys. 9.5),
q baryłkowe (rys. 9.6),
q igiełkowe (rys. 9.7).
Podział według kierunku przenoszenia obciążeń (rys. 9.8) obej-
muje łożyska:
q poprzeczne zwane również promieniowymi (rys. 9.1, 9.2, 9.4,
9.7), przenoszące obciążenia prostopadłe do osi łożyska,
q wzdłużne zwane również oporowymi (rys. 9.13B), przenoszące
obciążenia równoległe do osi,
Rys. 9.7 Łożyska wałeczkowe, igiełkowe, sztywne.
A – z pierścieniem wewnętrznym, B – bez pierścienia wewnętrznego, 1 – pierścień
zewnętrzny, 2 – pierścień wewnętrzny, 3 – igiełki, 4 – koszyk
Rys. 9.8 Podział łożysk tocznych według kierunku przenoszenia obciążeń
Rys. 9.4 Łożyska stożkowe
A – sztywne, jednorzędowe, z koszykiem, B – sztywne, czterorzędowe. bez koszyka,
1 – pierścień zewnętrzna, 2 – pierścień wewnętrzny, 3 – wałeczki stożkowe,
4 – koszyk
Rys. 9.9 Podział łożysk tocznych według położenia osi pierścieni
Rys. 9.5 Łożyska walcowe w obudowie
A – sztywne, jednorzędowe, B – wahliwe, dwurzędowe, 1 – obudowa, 2 – wałeczki,
3 – pierścień wewnętrzny, 4 – pierścień zewnętrzny, 5 – wał
Rys. 9.10 Podział łożysk tocznych według liczby rzędów elementów tocznych
2 IX
69549181.232.png 69549181.243.png 69549181.254.png 69549181.265.png 69549181.276.png 69549181.287.png 69549181.295.png 69549181.304.png 69549181.315.png 69549181.326.png 69549181.337.png 69549181.348.png 69549181.359.png 69549181.370.png 69549181.381.png 69549181.392.png 69549181.403.png 69549181.414.png 69549181.425.png 69549181.436.png 69549181.447.png 69549181.458.png 69549181.469.png 69549181.474.png 69549181.475.png 69549181.476.png 69549181.477.png 69549181.478.png 69549181.479.png 69549181.481.png 69549181.482.png 69549181.483.png 69549181.484.png 69549181.485.png 69549181.486.png 69549181.487.png 69549181.488.png 69549181.489.png 69549181.490.png 69549181.492.png 69549181.493.png 69549181.494.png 69549181.495.png 69549181.496.png 69549181.497.png 69549181.498.png
Rozdział IX: Smarowanie łożysk, wrzecion i sprzęgieł
Rys. 9.11 Łożysko śrubowe, kulkowe
1 – kanał prowadzący kulki, 2 – kulki, 3 – wrzeciono, 4 – rowek na wrzecionie
prowadzący kulki, 5 – nakrętka, 6 – pierścień zamykający
Rys. 9.14 Łożysko niekompletne, w którym jako bieżnie wykorzystano elementy
konstrukcyjne maszyny
1 – pokrywa mocująca koło zębate, 2 – koło zębate, 3 – kulki łożyska
Rys. 9.12 Podział łożysk tocznych według liczby zwrotów
q skośne zwane również poprzeczno wzdłużnymi (rys. 9.6C, 9.13A,
9.13B, 9.14), przenoszące jednocześnie obciążenia prostopadłe
i równoległe do osi.
Podział według położenia osi pierścieni (rys. 9.9) obejmuje
łożyska:
q sztywne (rys. 9.1, 9.2, 9.4A, 9.5, 9.6C, 9.7, 9.13, 9.14), w których
osie obu pierścieni nie zmieniają wzajemnego położenia i po-
krywają się,
q wahliwe (rys. 9.4B, 9.6A, 9.6B), których pierścienie mogą się wy-
chylać od położenia współosiowego.
Podział według liczby rzędów elementów tocznych (rys. 9.10)
obejmuje łożyska:
q jednorzędowe (rys. 9.1, 9.2A, 9.4A, 9.5A, 9.6A, 9.6C, 9.7, 9.13A),
q dwurzędowe (rys. 9.2B, 9.4B, 9.6B, 9.13B, 9.14),
q wielorzędowe (rys. 9.5B), do których również są zaliczane łoży-
ska śrubowe (rys.9.11).
Podział według liczby zwrotów (rys. 9.12) obejmuje łożyska:
q jednokierunkowe, przykładowo pokazane na rys.: 9.13A i 9.13B,
q dwukierunkowe, stanowiące większość stosowanych łożysk.
Łożyska jednokierunkowe, najczęściej są to łożyska stożkowe
(zazwyczaj mocowane parami – rys. 9.13A) lub kulkowe o kon-
strukcji przedstawionej na rys. 9.13B. Dzięki specjalnie skonstru-
Rys. 9.15 Łożyska z pierścieniami z drutu
A-łożysko jednorzędowe, B-łożysko dwurzędowe, 1 – koło pasowe, 2 – kulki,
3 – pierścienie z drutu, 4 – koszyk, 5 – pierścień dociskający
owanej obudowie, nie mają one możliwości wzdłużnych przesu-
nięć. Zacisk jest regulowany poprzez zmianę grubości podkładek
lub śrubą kontrującą. Najczęściej są one smarowane smarami pla-
stycznymi, zabezpieczonymi szczelną pokrywą przed dostępem
zanieczyszczeń i wilgoci.
Ponadto wyróżniane są łożyska:
q kompletne, które zawierają wszystkie typowe elementy, stano-
wiące większość stosowanych łożysk,
q niekompletne, które nie zawierają
jednego lub kilku typowych ele-
mentów np.: pierścieni (rys. 9.7,
9.14), koszyka (rys. 9.4A, 9.4B, 9.5B,
9.6A, 9.6B, 9.13A, 9.14), stosowane
w rozwiązaniach konstrukcyjnych,
w których brak miejsca na zasto-
sowanie łożyska kompletnego lub
z innych względów konstrukcyj-
nych.
W niektórych rozwiązaniach kon-
strukcyjnych, jako elementy łożyska
są wykorzystywane elementy kon-
strukcyjne maszyn, jak to przykładowo
przedstawia rys. 9.14.
Istnieje również wiele rodzajów
łożysk o konstrukcji kombinowanej:
igiełkowo-kulkowe, wieńcowe, ślizgo-
wo-toczne o pierścieniach z drutu,
które bywają jednorzędowe (rys. 9.15A) lub dwurzędowe (rys.
9.15B), mimośrodowe i wiele innych, przeznaczonych do specjal-
nych zastosowań.
Rys. 9.13 Łożyska jednokierunkowe
A – stożkowe, jedno rzędowe, zamocowane jako para na wspólnym wale,
B – kulkowe, dwurzędowe o specjalnej konstrukcji, 1 – pokrywa, 2 – uszczelka
dystansowa, 3 – pierścienie, 4 – nakrętka dociskająca pierścień
IX
3
69549181.499.png 69549181.500.png 69549181.501.png 69549181.503.png 69549181.504.png 69549181.505.png 69549181.506.png 69549181.507.png 69549181.508.png 69549181.509.png 69549181.510.png 69549181.511.png 69549181.512.png 69549181.514.png 69549181.515.png 69549181.516.png 69549181.517.png 69549181.518.png 69549181.519.png 69549181.520.png 69549181.521.png 69549181.522.png 69549181.523.png 69549181.002.png 69549181.003.png 69549181.004.png 69549181.005.png 69549181.006.png 69549181.007.png 69549181.008.png 69549181.009.png 69549181.010.png 69549181.011.png 69549181.013.png 69549181.014.png 69549181.015.png 69549181.016.png 69549181.017.png 69549181.018.png 69549181.019.png 69549181.020.png 69549181.021.png 69549181.022.png 69549181.024.png 69549181.025.png 69549181.026.png 69549181.027.png 69549181.028.png 69549181.029.png 69549181.030.png 69549181.031.png 69549181.032.png 69549181.033.png 69549181.035.png 69549181.036.png 69549181.037.png 69549181.038.png 69549181.039.png 69549181.040.png 69549181.041.png 69549181.042.png 69549181.043.png 69549181.044.png 69549181.046.png 69549181.047.png 69549181.048.png 69549181.049.png 69549181.050.png 69549181.051.png 69549181.052.png 69549181.053.png 69549181.054.png 69549181.055.png 69549181.057.png 69549181.058.png 69549181.059.png 69549181.060.png 69549181.061.png 69549181.062.png 69549181.063.png 69549181.064.png 69549181.065.png 69549181.066.png 69549181.068.png 69549181.069.png 69549181.070.png 69549181.071.png 69549181.072.png 69549181.073.png 69549181.074.png 69549181.075.png 69549181.076.png 69549181.077.png 69549181.079.png 69549181.080.png 69549181.081.png 69549181.082.png 69549181.083.png 69549181.084.png 69549181.085.png 69549181.086.png 69549181.087.png 69549181.088.png 69549181.090.png 69549181.091.png 69549181.092.png 69549181.093.png 69549181.094.png 69549181.095.png 69549181.096.png 69549181.097.png 69549181.098.png 69549181.099.png 69549181.101.png 69549181.102.png 69549181.103.png 69549181.104.png 69549181.105.png 69549181.106.png 69549181.107.png 69549181.108.png 69549181.109.png 69549181.110.png 69549181.112.png 69549181.113.png 69549181.114.png 69549181.115.png 69549181.116.png 69549181.117.png 69549181.118.png 69549181.119.png 69549181.120.png 69549181.121.png 69549181.123.png 69549181.124.png 69549181.125.png 69549181.126.png 69549181.127.png 69549181.128.png 69549181.129.png 69549181.130.png 69549181.131.png 69549181.132.png 69549181.134.png 69549181.135.png 69549181.136.png 69549181.137.png 69549181.138.png 69549181.139.png 69549181.140.png 69549181.141.png 69549181.142.png 69549181.143.png 69549181.145.png 69549181.146.png 69549181.147.png 69549181.148.png 69549181.149.png 69549181.150.png 69549181.151.png 69549181.152.png 69549181.153.png 69549181.154.png 69549181.156.png 69549181.157.png 69549181.158.png 69549181.159.png 69549181.160.png 69549181.161.png 69549181.162.png 69549181.163.png 69549181.164.png 69549181.165.png 69549181.167.png 69549181.168.png 69549181.169.png 69549181.170.png 69549181.171.png 69549181.172.png 69549181.173.png 69549181.174.png 69549181.175.png 69549181.176.png 69549181.178.png 69549181.179.png 69549181.180.png 69549181.181.png 69549181.182.png 69549181.183.png 69549181.184.png 69549181.185.png 69549181.186.png 69549181.187.png 69549181.189.png 69549181.190.png 69549181.191.png 69549181.192.png 69549181.193.png 69549181.194.png 69549181.195.png
Rys. 9.16. Przykłady uszczelnień łożyska
A-uszczelnienie całkowite, B-uszczelnienie częściowe, 1 – uszczelka wykonana
z tworzywa sztucznego, 2 – uszczelka metalowa w postaci pierścienia, 3 – kulka, 4
– pierścień zewnętrzny, 5 – pierścień wewnętrzny, 6 – koszyk
zamontowane na końcu osi (rys. 9.17A) lub na wale (rys. 9.17B),
z uszczelkami gumowymi lub z tworzyw sztucznych.
W zależności od konstrukcji maszyny, warunków pracy, miejsca
zabudowy istnieje bardzo wiele sposobów uszczelniania łożysk
tocznych smarowanych olejem, w układach przelotowych (patrz
rozdział 5) i obiegowych. Przykłady takich rozwiązań przedstawia
rys. 9.18.
Materiał uszczelki w każdym przypadku powinien być kompa-
tybilny z zastosowanym olejem lub smarem plastycznym, o czym
należy pamiętać w przypadku doboru środka smarnego do łożyska
lub układu.
Ze względów konstrukcyjnych i dokładności wykonania są wy-
różniane łożyska:
q szybkoobrotowe, o prędkości obrotowej powyżej 5 000 obr/min,
q średnioobrotowe, o prędkości obrotowej w granicach
500 … 5 000 obr/min,
q wolnoobrotowe, o prędkości obrotowej do 500 obr/min.
Dla trwałości łożysk istotną rolę ma również sposób smarowania
oraz dobór odpowiedniego środka smarnego.
9.1.2 Łożyska ślizgowe
Rys. 9.17 Przykłady uszczelnień ułożyskowania czopu i osi wału, poprzez specjalne
pokrywki
A – uszczelnienie czopu wału, B – jednostronne uszczelnienie osi wału, 1 – czop
wału, 2 – oś wału, 3 – pokrywka, 4 – uszczelka pokrywki
Łożyska ślizgowe są to łożyska, w których zasadniczym
rodzajem tarcia jest tarcie ślizgowe, zwane niekiedy tarciem
posuwistym. Istnieje bardzo duża różnorodność rozwiązań kon-
strukcyjnych łożysk ślizgowych. Są one klasyikowane na wiele
sposobów.
W zależności od kierunku przenoszonej siły względem osi wału,
łożyska ślizgowe są klasyikowane jako:
q poprzeczne, zwane również promieniowymi, w których wektor
przenoszonej siły F jest prostopadły (lub w przybliżeniu prosto-
padły) do osi łożyska (rys. 9.19A). Przykłady rozwiązań konstruk-
cyjnych łożysk poprzecznych, przedstawiają rys.: 9.20 i 9.21,
q wzdłużne, zwane również osiowymi, w których wektor przeno-
szonej siły F jest równoległy (lub w przybliżeniu równoległy) do
osi wału (rys. 9.19B), którego przykład rozwiązania konstrukcyj-
nego, przedstawia rys. 9.22,
q poprzeczno-wzdłużne, zwane również skośnymi, w których
wektor przenoszonej siły F tworzy z osią łożyska kąt ostry (rys.
9.19C) i można go rozłożyć na wektory sił: prostopadły do osi
F 1 równoległy do osi F 2 . Wyróżnia się łożyska ślizgowe po-
przeczno-wzdłużne: poziome i pionowe. Przykład rozwiązania
kon-strukcyjnego łożyska ślizgowego poprzeczno-wzdłużnego,
pionowego, przedstawia rys. 9.23.
Wały lub czopy łożysk ślizgowych poprzecznych (rys. 9.21) i po-
przeczno-wzdłużnych (rys. 9.22 i 9.23) są osadzane w tzw. panwi,
która przenosi siły poprzeczne na kadłub. Łożyska ślizgowe piono-
we, wzdłużne i poprzeczno-wzdłużne (rys. 9.23) często zawierają
płytkę oporową 3, zwaną czasami kamieniem, która przenosi siły
wzdłużne na kadłub 4. Siły poprzeczne są przenoszone przez pa-
new 2.
Ze względu na położenie czopa względem długości wału, są
wyróżniane łożyska ślizgowe: środkowe (rys. 9.24A) oraz końcowe
(rys. 9.24B).
Rys. 9.18 Przykłady sposobu uszczelniania łożysk tocznych smarowanych olejem,
w układach obiegowych
A – ułożyskowanie i uszczelnienie czopu wału dwoma łożyskami kulkowymi,
B – ułożyskowanie i uszczelnienie czopu wału dwurzędowym łożyskiem kulkowym,
C – ułożyskowanie i uszczelnienie czopu wału dwurzędowym, wahliwym łożyskiem
kulkowym, 1 – wał, 2 – pokrywka uszczelniająca, 3 – uszczelka wału, 4 – uszczelka
pokrywki, 5 – kanał dopływu oleju, 6 – kanał odpływu oleju
Z punktu widzenia techniki smarowniczej, obok sposobu
osadzenia łożyska na wale lub osi (sposobu zabudowy) istotne
znaczenie ma sposób smarowania oraz sposób uszczelnienia
łożyska. Przykładowe sposoby zabudowy i uszczelnienia łożysk
tocznych, przedstawiono na rys. 9.16. Rysunek 9.16A przedstawia
przykład łożyska całkowicie uszczelnionego. W takim przypadku
uszczelka najczęściej jest wykonana z tworzywa sztucznego, a ło-
żysko smarowane smarem plastycznym na „okres całego życia”.
Rysunek 9.16B przedstawia łożysko z uszczelnieniem częściowym,
wykonanym w postaci metalowego pierścienia, zapobiegającego
wypływaniu smaru plastycznego.
Istnieją również łożyska nie mające własnych uszczelnień. Wów-
czas, najczęściej są one uszczelniane poprzez specjalne pokrywki
Rys. 9.19 Podział łożysk ślizgowych w zależności od kierunku przenoszonej siły
A – poprzeczne (promieniowe), B – wzdłużne (osiowe), C – poprzeczno-wzdłużne
(skośne)
4 IX
69549181.196.png 69549181.197.png 69549181.198.png 69549181.200.png 69549181.201.png 69549181.202.png 69549181.203.png 69549181.204.png 69549181.205.png 69549181.206.png 69549181.207.png 69549181.208.png 69549181.209.png 69549181.211.png 69549181.212.png 69549181.213.png 69549181.214.png 69549181.215.png 69549181.216.png 69549181.217.png 69549181.218.png 69549181.219.png 69549181.220.png 69549181.222.png 69549181.223.png 69549181.224.png 69549181.225.png 69549181.226.png 69549181.227.png 69549181.228.png 69549181.229.png 69549181.230.png 69549181.231.png 69549181.233.png 69549181.234.png 69549181.235.png 69549181.236.png 69549181.237.png 69549181.238.png 69549181.239.png 69549181.240.png 69549181.241.png 69549181.242.png 69549181.244.png 69549181.245.png 69549181.246.png 69549181.247.png 69549181.248.png 69549181.249.png 69549181.250.png 69549181.251.png 69549181.252.png 69549181.253.png 69549181.255.png 69549181.256.png 69549181.257.png 69549181.258.png 69549181.259.png 69549181.260.png 69549181.261.png 69549181.262.png 69549181.263.png 69549181.264.png 69549181.266.png 69549181.267.png 69549181.268.png 69549181.269.png 69549181.270.png 69549181.271.png 69549181.272.png 69549181.273.png 69549181.274.png 69549181.275.png 69549181.277.png 69549181.278.png
Rozdział IX: Smarowanie łożysk, wrzecion i sprzęgieł
Rys. 9.20 Łożysko ślizgowe poprzecz-
ne, sztywne
1 – panew, 2 – kadłub, 3 – olej,
4 – pierścień smarujący
Rys. 9.25 Rozkład sił na styku czopa i panwi w łożysku ślizgowym
A – sztywnym, B-wahliwym (samonastawnym)
Rys. 9.21 Łożysko ślizgowe
poprzeczne, dzielone, wahliwe
(samonastawne)
1 – pokrywa, 2 – półpanew gór-
na, 3 – wał, 4 – olej, 5 – kadłub,
6 – półpanew dolna
Wyróżnia się łożyska ślizgowe:
q dzielone, gdy panew lub kadłub łożyska składa się z dwóch lub
więcej części (np. rys. 9.19C), którego przykład rozwiązania kon-
strukcyjnego, przedstawia rys. 9.22,
q nie dzielone (rys. 9.19A i 9.19B), gdy panew łożyska stanowi
jedną całość.
Istnieją również łożyska ślizgowe:
q sztywne, którego schemat przedstawia rys.: 9.25A, stanowiące
większość stosowanych łożysk ślizgowych. Przykład rozwiązania
konstrukcyjnego łożyska ślizgowego sztywnego, przedstawia
rys. 9.20,
q wahliwe, zwane również samonastawnymi (rys. 9.25B), których
panew ma możliwość wychylania się względem kadłuba pod
naciskiem czopa wału lub osi. Przykłady rozwiązań konstrukcyj-
nych łożysk wahliwych, przedstawiają rys.: 9.21, 9.26 i 9.27.
W łożysku ślizgowym sztywnym panew jest sztywno zamo-
cowana w kadłubie, a kadłub sztywno połączony z konstrukcją
nośną. W takim łożysku, w rezultacie niedokładności montażu,
drgań, uginania się wału, zmian temperatury i innych czynników,
osie otworu łożyska i czopa wału nie są równoległe. Powoduje to
nierównomierny rozkład nacisków wzdłuż powierzchni styku czo-
pa i panwi, co schematycznie przedstawia rys. 9.25A. Zjawisko to
jest powodem nierównomiernego zużywania zarówno czopa jak
i panwi. W celu częściowego wyrównania nacisków, często panew
jest wykonywana z materiałów podatnych na uginanie, np. mięk-
kich metali lub tworzyw sztucznych.
Znacznie lepsze wyrównanie nacisków i równomierności zu-
żywania współpracujących powierzchni jest uzyskiwane w przy-
padku łożysk ślizgowych wahliwych (samonastawnych). W łoży-
sku takim, którego schemat przedstawia rys. 9.25B, a przykłady
rozwiązań konstrukcyjnych rys. 9.20 i 9.22, panew jest osadzona
Rys. 9.22 Łożysko ślizgowe,
poprzeczno-wzdłużne
1 – pokrywa, 2 – panew, 3 – czop
wału, 4 – kołnierz, 5 – olej,
6 – pierścienie smarujące,
7 – korpus
Rys. 9.23 Łożysko ślizgowe,
poprzeczno-wzdłużne, pionowe
osadzone na tzw. kamieniu
1 – wał z czopem, 2 – panew,
3 – kamień, 4 – korpus
Rys. 9.24 Podział łożysk ślizgowych ze względu na położenie czopa względem
długości wału; F – kierunek działania siły przenoszonej przez łożysko
A-środkowe, B-końcowe, 1 – wał, 2 – panew, 3 – czop wału
Rys. 9.26 Łożysko ślizgowe wahliwe (samonastawne), przegubowe
1 – przegub, 2 – kadłub
IX
5
69549181.279.png 69549181.280.png 69549181.281.png 69549181.282.png 69549181.283.png 69549181.284.png 69549181.285.png 69549181.286.png 69549181.288.png 69549181.289.png 69549181.290.png 69549181.291.png 69549181.292.png 69549181.293.png 69549181.294.png 69549181.296.png 69549181.297.png 69549181.298.png 69549181.299.png 69549181.300.png 69549181.301.png 69549181.302.png 69549181.303.png 69549181.305.png 69549181.306.png 69549181.307.png 69549181.308.png 69549181.309.png 69549181.310.png 69549181.311.png 69549181.312.png 69549181.313.png 69549181.314.png 69549181.316.png 69549181.317.png 69549181.318.png 69549181.319.png 69549181.320.png 69549181.321.png 69549181.322.png 69549181.323.png 69549181.324.png 69549181.325.png 69549181.327.png 69549181.328.png 69549181.329.png 69549181.330.png 69549181.331.png 69549181.332.png 69549181.333.png 69549181.334.png 69549181.335.png 69549181.336.png 69549181.338.png 69549181.339.png 69549181.340.png 69549181.341.png 69549181.342.png 69549181.343.png 69549181.344.png 69549181.345.png 69549181.346.png 69549181.347.png 69549181.349.png 69549181.350.png 69549181.351.png 69549181.352.png 69549181.353.png 69549181.354.png 69549181.355.png 69549181.356.png 69549181.357.png 69549181.358.png 69549181.360.png 69549181.361.png 69549181.362.png 69549181.363.png 69549181.364.png 69549181.365.png 69549181.366.png 69549181.367.png 69549181.368.png 69549181.369.png 69549181.371.png 69549181.372.png 69549181.373.png 69549181.374.png 69549181.375.png 69549181.376.png 69549181.377.png 69549181.378.png 69549181.379.png 69549181.380.png 69549181.382.png 69549181.383.png 69549181.384.png 69549181.385.png 69549181.386.png 69549181.387.png 69549181.388.png 69549181.389.png 69549181.390.png 69549181.391.png 69549181.393.png 69549181.394.png 69549181.395.png 69549181.396.png 69549181.397.png 69549181.398.png 69549181.399.png 69549181.400.png 69549181.401.png 69549181.402.png 69549181.404.png 69549181.405.png 69549181.406.png 69549181.407.png 69549181.408.png 69549181.409.png 69549181.410.png 69549181.411.png 69549181.412.png 69549181.413.png 69549181.415.png 69549181.416.png 69549181.417.png 69549181.418.png 69549181.419.png 69549181.420.png 69549181.421.png 69549181.422.png 69549181.423.png 69549181.424.png 69549181.426.png 69549181.427.png 69549181.428.png 69549181.429.png 69549181.430.png 69549181.431.png 69549181.432.png 69549181.433.png 69549181.434.png 69549181.435.png 69549181.437.png 69549181.438.png 69549181.439.png 69549181.440.png 69549181.441.png 69549181.442.png 69549181.443.png 69549181.444.png 69549181.445.png 69549181.446.png 69549181.448.png 69549181.449.png 69549181.450.png 69549181.451.png 69549181.452.png 69549181.453.png 69549181.454.png 69549181.455.png 69549181.456.png 69549181.457.png 69549181.459.png 69549181.460.png 69549181.461.png 69549181.462.png 69549181.463.png 69549181.464.png 69549181.465.png 69549181.466.png 69549181.467.png 69549181.468.png 69549181.470.png 69549181.471.png 69549181.472.png 69549181.473.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin