rozdzial 22.pdf

(1410 KB) Pobierz
69551705 UNPDF
Rozdział XXII: Nadzór nad stanem maszyny i oleju
Rozdział XXII
NADZÓR
NAD STANEM
MASZYNY I OLEJU
22.1 Systemy nadzoru nad stanem maszyny
i kalendarzowego. Monitorowanie i wydłużanie resursu może być
dokonywane wielokrotnie.
W czasie eksploatowania maszyna jest obsługiwana. Aby ma-
szyna była eksploatowana optymalnie pod względem kosztów,
należy dążyć do maksymalnego wydłużenia okresu przydatności
użytkowej (okresu międzyremontowego) przy minimalizowaniu
kosztów obsługiwania technicznego lub kosztów produkcji detali.
Obsługiwanie techniczne maszyn – czynności niezbędne do
zachowania wszystkich mechanizmów maszyny w stanie peł-
nej sprawności technicznej w okresie eksploatowania oraz do
ograniczenia do minimum intensywności zużywania się części
i mechanizmów. Wyróżnia się obsługę: eksploatacyjną, między-
remontową, sezonową, okresową i codzienną (bieżącą).
Stosowane systemy eksploatowania przewidują trzy podstawo-
we typy nadzoru nad stanem maszyny:
q eksploatowanie według resursu maszyny, ustalonego przez jej
producenta,
q eksploatowanie według aktualnego stanu technicznego ma-
szyny,
q systemy mieszane, w których jest brany pod uwagę zarówno
resurs jak i aktualny stan techniczny.
Eksploatacja – jest to działanie (proces) realizowany od chwili
wytworzenia maszyny do chwili jej izycznej likwidacji. Zasad-
niczym okresem eksploatacji jest okres przydatności użytkowej
maszyny, jej zdolności do osiągania określonych celów (eksplo-
atowania). Do zasadniczych cech maszyny, stanowiących o przy-
datności maszyny do eksploatacji zalicza się: niezawodność,
trwałość, wytrzymałość, wrażliwość na przeciążenia, łatwość
obsługiwania.
Dla prawidłowego eksploatowania maszyny jest niezbędna
znajomość jej aktualnego stanu technicznego, pozwala to na
podejmowanie właściwych decyzji, dotyczących: dalszego eksplo-
atowania, wyłączenia z ruchu, naprawy lub podjęcia innych prawi-
dłowych działań zaradczych.
22.2 Proces zużywania maszyny podczas
eksploatowania
Eksploatowanie – jest to użytkowanie, maszyn i urządzeń, w ce-
lach produkcyjnych, transportowych, usługowych itp.
Resurs – ustalony doświadczalnie i teoretycznie okres pracy
maszyny (środka transportu), w czasie którego jest zagwaranto-
wane bezpieczeństwo i sprawność eksploatacji.
W okresie eksploatowania maszyny wyróżnia się trzy zasadnicze
okresy:
q docieranie – jest to okres pracy maszyny, w którym współpra-
cujące części dopasowują się wzajemnie, zazwyczaj w warun-
kach zmniejszonego obciążenia; przebieg zużywania w okresie
docierania jest nieustalony;
q eksploatowanie normalne – jest to okres pracy maszyny,
w którym maszyna jest w pełnej sprawności technicznej;
w okresie tym następuje normalne zużywanie części i zespołów
maszyny, a także oleju,
q awarię – jest to moment uszkodzenia, zepsucia się maszyny;
awaria uniemożliwia jej dalsze użytkowanie zgodnie z przezna-
czeniem. W okresie tym następuje zużywanie awaryjne; najczę-
ściej końcowym efektem awarii maszyny jest jej zatrzymanie lub
nawet zużycie katastroiczne. Moment awarii jest poprzedzany
symptomami, umożliwiającymi przewidywanie awarii. W tym
okresie następuje tzw. zużycie przedawaryjne, sygnalizujące
zbliżający się moment awarii.
Przebieg powyższych procesów eksploatowania maszyny zilu-
strowano na rys. 22.1.
Na rysunku tym wyróżniono:
q Okres docierania (przedział czasu oznaczony A ) - odpowiadający
procesowi nieustalonego zużywania się maszyny i jej zespołów;
W tym okresie, w wyniku oddziaływań termicznych, ścinania
oraz katalitycznego działania odsłanianych świeżych po-
Okres międzyremontowy – czas od początku eksploatowania
maszyny do momentu remontu lub czas od jednego remontu
do kolejnego.
Eksploatowanie według ustalonego resursu stosuje się w przy-
padku maszyn i środków transportu o bardzo dużym znaczeniu
np. samolotów, reaktorów atomowych itp. Wyróżnia się eksplo-
atowanie wg resursu kalendarzowego, w przypadku którego
jest określony dopuszczalny okres pracy, wyrażony w latach,
miesiącach itp. oraz wg tzw. resursu godzinowego, określającego
dopuszczalny, rejestrowany czas pracy maszyny. W przypadkach
niektórych maszyn jest ustalany zarówno resurs kalendarzowy jak
i godzinowy.
Eksploatowanie według stanu technicznego ma miejsce wów-
czas, gdy w sposób ciągły lub okresowy jest monitorowany stan
techniczny maszyny (środka transportu) i na tej podstawie są po-
dejmowane decyzje, co do dalszego eksploatowania lub podjęcia
innych działań zaradczych, np. remontu, wymiany detali podzespo-
łów, czy oleju.
Systemy mieszane polegają na okresowym monitorowaniu
stanu maszyny (środka transportu) i na podstawie rezultatów
oceny, podejmowaniu decyzji o wydłużeniu resursu godzinowego
XXII
1
69551705.047.png 69551705.048.png 69551705.049.png 69551705.050.png 69551705.001.png
Rys. 22.1 Przebieg procesu eksploatacji maszyny - zużywanie się części maszyny
– emisja produktów zużycia
A – docieranie (zużywanie nieustalone), B – eksploatacja normalna (zużywanie
normalne), C – okres przedawaryjny, D – przebieg dalszego zużywania maszyny,
w przypadku gdyby nie zaistniała awaria.
1 – prawdopodobne wystąpienie problemu,
2 – awaria (wyłączenie maszyny z ruchu).
Rys. 22.2 Liczba kwasowa oleju hydraulicznego, klasy jakościowej ISO-L-HM,
w czasie normalnej eksploatacji.
wierzchni metali, skojarzenia trące maszyny emitują znaczne
ilości cząstek metalicznych, a właściwości oleju ulegają szybkim
zmianom.
q Okres stabilnej i bezawaryjnej pracy maszyny (przedział czasu
oznaczony B ) - okres zużywania normalnego.
W tym okresie następuje powolne stałe zużywanie poszczegól-
nych zespołów i części maszyny. Trące powierzchnie emitują do
oleju cząstki metaliczne. Stężenie metali i innych zanieczyszczeń
w oleju narasta stopniowo.
q okres przedawaryjny (przedział czasu oznaczony C ) - nadmierne
zużywanie.
Okres przedawaryjny rozpoczyna się w momencie 1, wówczas,
gdy nastąpi uszkodzenie któregoś z pozornie mało istotnych ele-
mentów maszyny. Maszyna może jeszcze pracować, ale sygnalizuje
ona już swoją niesprawność poprzez: drgania, wibracje, nienatu-
ralne dźwięki, nienaturalnie wysokie temperatury poszczególnych
zespołów i oleju, wahania ciśnienia oleju itp.
W odniesieniu do oleju okres przedawaryjny uwidacznia się
przyśpieszonym starzeniem, zwiększoną zawartością metali
i innymi zmianami jakościowymi oleju. Niezauważenie okresu
przedawaryjnego przez obsługę maszyny, lub zlekceważenie jego
objawów, może prowadzić do awarii maszyny i jej całkowitego
wyłączenia z ruchu (2).
Przebieg dalszego zużywania maszyny, w przypadku, gdyby nie
zaistniała awaria, oznaczono linią przerywaną (D).
Olej jako element konstrukcyjny maszyny również ulega
zmianom jakościowym, właściwym dla wymienionych okresów
eksploatacji maszyny. Jakość oleju odzwierciedla stan techniczny
maszyny. Na podstawie tej tezy został opracowany system nad-
zoru nad stanem technicznym maszyny i oleju, którego podsta-
wowe zasady oraz uzyskiwane rezultaty, przedstawiono w dalszej
części tekstu.
22.3 Zmiany jakościowe oleju podczas pracy
Rys. 22.3 Lepkość kinematyczna w temperaturze 100°C oleju hydraulicznego,
klasy jakościowej ISO-L-HM, w czasie normalnej eksploatacji.
Rys. 22.4 Zawartość cząstek stałych (zanieczyszczeń stałych) w oleju
hydraulicznym, klasy jakościowej ISO-L-HM, w czasie normalnej eksploatacji.
Degradacja oleju jest to proces zmiany jego właściwości,
zwłaszcza użytkowych, następujących w wyniku oddziaływa-
nia wysokiej temperatury oraz tlenu z powietrza, w obecności
katalitycznie oddziaływujących metali oraz mechanicznych sił
ścinających. Skutkiem degradacji oleju najczęściej jest: zmiana
barwy, wzrost liczby kwasowej, powstawanie osadów i laków,
wzrost zawartości cząstek stałych (zanieczyszczeń stałych), zmiana
lepkości itp.
Przykłady zmian właściwości oleju hydraulicznego w czasie
normalnego eksploatowania, zilustrowano na rys.: 22.2 (liczba
kwasowa), 22.3 (lepkość kinematyczna) oraz 22.4 (zawartość czą-
stek stałych).
Na rys. 22.5, przykładowo przedstawiono przebieg zmian za-
wartości wybranych pierwiastków w oleju do pomp próżniowych,
podczas normalnego eksploatowania w układzie smarowania tło-
kowej pompy próżniowej.
W procesie eksploatowania następuje zanieczyszczenie oleju
W okresie eksploatowania jakość oleju (środka smarowego) ule-
ga zmianie (degradacji), na ogół pogorszeniu. Proces pogarszania
się jakości oleju postępuje w miarę upływu czasu pracy maszyny.
Przeciwdziałają mu prowadzone zabiegi pielęgnacyjne, iltracja
oleju, odstawanie oraz niezbędne dolewki. Korzystnie wpływają
właściwe działania zapobiegawcze tj. niedopuszczanie do zawod-
nienia, do zanieczyszczenia pyłami atmosferycznymi oraz obcymi
cieczami eksploatacyjnymi, niedopuszczanie do przegrzewania itp.
Niezależnie od podejmowanych działań pielęgnacyjnych,
normalne eksploatowanie nieuchronnie prowadzi do stopniowej
degradacji i zanieczyszczenia oleju.
2 XXII
69551705.002.png 69551705.003.png 69551705.004.png 69551705.005.png 69551705.006.png 69551705.007.png 69551705.008.png 69551705.009.png 69551705.010.png 69551705.011.png 69551705.012.png 69551705.013.png 69551705.014.png 69551705.015.png 69551705.016.png
Rozdział XXII: Nadzór nad stanem maszyny i oleju
Rys. 22.5 Zawartość pierwiastków w oleju do pomp próżniowych, w czasie normal-
nej eksploatacji.
Na podstawie wieloletnich doświadczeń i badań naukowców
i inżynierów ustalono, które parametry jakościowe oleju dostarcza-
ją najwięcej informacji o stanie technicznym maszyny. Oczywiście,
w przypadku różnych rodzajów maszyn będą to różne parametry.
Wyłoniono grupę parametrów wspólnych dla wszystkich rodzajów
maszyn - nazwano ją analizą standardową. Badania tej grupy para-
metrów są wykonywane dla wszystkich rodzajów olejów przemy-
słowych.
Zakres oznaczeń w analizach standardowych, wykonywanych
w systemie badań laboratoryjnych olejów przemysłowych LU-
BIANA, z wyróżnieniem rodzaju maszyny lub zespołu maszyny
oraz rodzaju oleju, przedstawiono w tabeli 22.1. W tabeli tej nie
uwzględniono zakresu badań olejów do obróbki cieplnej metali
(olejów hartowniczych). Ze względu na specyikę tej grupy olejów
ich badania omówiono odrębnie, w p. 18.
Znormalizowane metody oznaczania poszczególnych parame-
trów jakościowych olejów oraz ich podstawy teoretyczne zostały,
w zarysie omówione w p. 4. W badaniach stosowanych w syste-
mie LUBIANA, są używane metody właściwe dla poszczególnych
rodzajów olejów oraz adaptowane lub opracowane specjalnie do
potrzeb tego systemu.
Pobieranie próbek oleju do badań jest istotnym elementem
systemu LUBIANA. Niewłaściwe pobrana próbka oleju może być
przyczyną niereprezentatywnych wyników badań, a co za tym idzie
mylnych interpretacji. Z tego względu pobieraniu próbki oleju do
badań należy poświęcić należytą uwagę.
W tym zakresie jest zalecane przestrzeganie kilku poniższych
reguł o znaczeniu zasadniczym:
q Próbka powinna być reprezentatywna dla całej masy oleju znaj-
dującej się w układzie. W celu spełnienia tego zalecenia próbkę
oleju należy pobierać najlepiej z maszyny pracującej lub bezpo-
średnio po jej zatrzymaniu, najpóźniej 15 minut po zakończeniu
pracy, zawsze przed iltrem.
q Jeżeli próbka jest pobierana ze specjalnego króćca do pobiera-
nia próbek (rys. 22.6), należy zadbać o jego czystość (przepłu-
kać), a przed pobraniem próbki zlać porcję oleju tak, by z prze-
wodów spłynęły zebrane tam zanieczyszczenia i olej.
q Króciec do pobierania próbek powinien być zainstalowany
w układzie w taki sposób, aby zapewniał on laminarny przepływ
oleju w przewodzie, na którym jest zainstalowany. Długość
prostego odcinka przewodu przed króćcem, powinna być nie
mniejsza niż 50 średnic przewodu (odcinek A), a za króćcem nie
mniejsza niż 20 średnic przewodu (odcinek B), co ilustruje rys.
22.6.
q Jako króciec do pobierania próbek najczęściej jest stosowany
zawór, zakończony szybkozłączem lub też specjalny zawór,
otwierający się pod naciskiem szyjki naczynia do pobierania
próbek. W maszynach starszego typu może to być przewód
zakończony ręcznie otwieranym kranem. W każdym przypadku
należy przestrzegać, aby w czasie, gdy próbka nie jest pobiera-
stałymi cząstkami obcymi (zanieczyszczeniami stałymi). Mogą to
być zanieczyszczenia wewnętrzne:
q cząstki metali i stopów, zwłaszcza intensywnie wytwarzane
podczas docierania, a w okresie normalnego eksploatowania,
pochodzące z normalnego zużywania powierzchni trących,
q cząstki elastomerów, pochodzące z uszczelnień,
q cząstki przegród iltracyjnych,
q produkty degradacji oleju.
lub zewnętrzne:
q kurz (krzemionka),
q cząstki organiczne (pyłki kwiatowe, nasiona i inne części roślin,
owady itp.),
q zanieczyszczenia stałe wnoszone wraz z dolewkami oleju.
Kurz i cząstki organiczne najczęściej przedostają się do oleju
w wyniku:
q nieszczelności układu smarowania,
q niewłaściwej wentylacji zbiornika oleju,
q niewłaściwych warunków uzupełniania oleju.
Olej może również być zanieczyszczony innymi cieczami eks-
ploatacyjnymi:
q olejami pochodzącymi z innych układów lub olejami technolo-
gicznymi,
q wodą,
q paliwem,
q środkami myjącymi,
q cieczami do obróbki metali.
W niektórych przypadkach, jako zanieczyszczenia są traktowa-
ne gazy rozpuszczone w oleju lub tworzące z olejem pianę. Mogą
to być gazy używane w różnych procesach technologicznych, takie
jak: lotne węglowodory, czynnik chłodzący: freony, amoniak, ditle-
nek węgla itp. Wpływają one szkodliwie na jakość oleju i procesy
zużywania maszyny (kawitacja).
W wyniku prowadzonych zabiegów pielęgnacyjnych i dolewek,
zawartość zanieczyszczeń stałych w oleju może przejściowo ulegać
zmniejszeniu, ale na ogół jest obserwowany ogólny trend wzrosto-
wy, zwłaszcza w zakresie cząstek o średnicach poniżej 2 μm.
22.4 System analiz laboratoryjnych
W celu bieżącej kontroli stanu technicznego maszyn oraz jakości
oleju Ośrodek Badawczo-Rozwojowy w Solaise, opracował system
badań laboratoryjnych olejów przemysłowych, o nazwie LUBIANA 1 .
Przewodnią ideą systemu LUBIANA jest istnienie zależności między
stanem jakościowym oleju, jego czasem pracy w maszynie oraz sta-
nem technicznym maszyny. Na podstawie tych zależności, opraco-
wanych w postaci modeli matematycznych, można prognozować
przyszły stan techniczny maszyny, a w szczególności przewidywać
awarie i im zapobiegać.
1 Analogiczny system do nadzoru nad stanem silnika i oleju silnikowego w pojazdach,
jest oznaczany akronimem ANAC.
Rys. 22.6 Króciec do pobierania próbek z przewodów układu olejowego maszyny
1- wlot oleju do króćca, 2 – nakrętka przytwierdzająca zawór szybkozłączny,
3 – zawór szybkozłączny, 4 – kapturek ochronny.
XXII
3
69551705.017.png 69551705.018.png 69551705.019.png 69551705.020.png 69551705.021.png 69551705.022.png 69551705.023.png 69551705.024.png 69551705.025.png 69551705.026.png 69551705.027.png 69551705.028.png 69551705.029.png 69551705.030.png 69551705.031.png 69551705.032.png 69551705.033.png 69551705.034.png 69551705.035.png 69551705.036.png
Tabela 22.1 Zalecane analizy standardowe olejów przemysłowych w zależności od rodzaju maszyny (zespołu)
Turbina
Sprężarka
rotacyjna
Inne
sprężarki
Sprężarka
tłokowa
Układy
grzewcze
Silnik
benzynowy
Silnik
Diesla
Sprężarka
chłodnicza
Rodzaj maszyny (zespołu) Hydraulika
gazowa
parowa
lub wodna
Przekładnia Transformator
Rodzaj oleju
Olej HM Olej HV
Turbinowy
Odpowiedni do danego
typu sprężarki
Sprężarkowy
Przekładnio-
wy
Transformato-
rowy
Nośnik ciepła Silnikowy
Silnikowy Chłodniczy
Wygląd oleju
X X X X X X
X
X
X
O
X X X
Zawartość wody
X X X X X
X
X K. Fischer
O X K. Fischer
Zawartość nierozpuszczalnych
osadów
X X X X X X
X
X
O
Lepkość kinematyczna,
– w temp. 40°C
– w temp. 100°C
X X X X X X
X
X
O
X X X
X
Wskaźnik lepkości
X
Liczba kwasowa
X X X X X X
X
X
X X (TAN) X (TAN)
X
Zawartość pierwiastków
(P, Zn, Fe, Cu, Al, Pb, Si, Cr, Sn)
X X X X X X
X
X
O
X X X
Zdolność do wydzielania po-
wietrza
X
Liczba zasadowa
X
Zdolność dyspergujące
X
Spektrometria w podczerwieni
X
Zdolność wydzielania wody
O O
Skłonność do pienienia
O O
Przebicie elektryczne
O
Temperatura zapłonu
X
Koksy (Rambosttom)
X
Węgiel (sadza)
X
Klasa czystości (HIAC) O O
Analityczny wskaźnik cząstek O O O O O O X
X
X X X
X - badania wykonywane każdorazowo; O - badania wykonywane na żądanie
69551705.037.png 69551705.038.png 69551705.039.png 69551705.040.png 69551705.041.png
Rozdział XXII: Nadzór nad stanem maszyny i oleju
na, był on zabezpieczony przed zanieczyszczeniem specjalnym
kapturkiem.
q Nie należy pobierać próbki z dna zbiornika, w którym to miejscu
zbierają się zanieczyszczenia.
q Próbkę należy pobierać do suchych i czystych naczyń, najlepiej
dostarczonych w ramach systemu LUBIANA.
q Szczególną czystość należy zachować przy pobieraniu próbki
do oznaczania składu granulometrycznego; jako naczynia na
próbki, w tym przypadku, należy stosować pojemniki specjalnie
oczyszczone, o skontrolowanej czystości, dostarczane w ramach
systemu LUBIANA.
q W przypadku braku specjalnych urządzeń do pobierania pró-
bek, zainstalowanych na przewodach olejowych maszyny,
próbkę można pobrać ze zbiornika oleju; w takim przypadku,
należy użyć specjalnych urządzeń do pobierania próbek lub
w ostateczności czystej rury szklanej lub lewara.
q Gdy próbka jest pobierana ze zbiornika oleju, powinna być po-
brana próbka o większej objętości (np. 1 litr); powinna ona zostać
dokładnie wymieszana przez wstrząsanie, a dopiero odpowied-
nia jej część przelana do dostarczonego pojemnika na próbki.
q Do poprawnej interpretacji wyników i wyeliminowania błędów
wynikających ze sposobu pobierania próbek, zaleca się pobie-
ranie kolejnych próbek zawsze z tego samego miejsca układu
olejowego, w taki sam sposób i przez tego samego pracownika,
specjalnie do tego celu przeszkolonego.
q Sposoby pobierania próbek regulują odpowiednie normy mię-
dzynarodowe (ISO 3170) oraz krajowe (PN-ISO 3170), a w przy-
padku cieczy do badań czystości PN-81/ C-04002. Przestrzega-
nie postanowień tych norm daje gwarancję reprezentatywności
próbki. Postanowienia tych norm nie w każdym przypadku są
przydatne do pobierania próbek oleju z maszyn, ale przestrze-
ganie zawartych w nich reguł ogólnych, jest celowe i niezbędne
dla prawidłowego pobrania próbki.
Należy mieć na względzie, że nie ma prostych reguł dotyczących
częstotliwości pobierania próbek do badań. Należy kierować się
zasadą: im większe znaczenie w procesie produkcji danej maszyny
i im kosztowniejsza będzie jej naprawa w przypadku poważnej
awarii, tym częściej należy prowadzić badania. Koszt badań, w po-
równaniu do kosztów związanych z naprawą i przestojem maszyny,
jest nieznaczny.
W tabeli 22.2 podano zalecaną przez LUBIANA częstotliwość
pobierania próbek z podstawowych typów maszyn.
Każdy z parametrów, ocenianych w systemie LUBIANA, jest
źródłem wielu informacji, pozwalających na ocenę stanu maszyny
oraz oleju. Znaczenie poszczególnych parametrów dla procesu eks-
ploatowania omówiono w kolejności, podanej w tabeli 22.2.
Wygląd oleju jest oceniany wzrokowo. Jest on źródłem informa-
cji zarówno o stanie oleju jak i stanie maszyny. Zmieniony wygląd
oleju (znaczne pociemnienie) w stosunku do świeżego świadczy,
że uległ on procesom degradacji. Gdy olej nie uległ pociemnieniu
świadczy to, że jest on właściwie dobrany do warunków pracy (wy-
stępujących wymuszeń termicznych i mechanicznych), a maszyna
(zespół) pracuje prawidłowo.
Zmieniona barwa oleju na ciemną, świadczy o postępującym
procesie jego starzenia lub termicznego rozkładu. Może to być
skutkiem zbyt długiego użytkowania lub działania zbyt wysokiej
temperatury. Zmieniona barwa oleju może również świadczyć
o odmyciu osadów po oleju wcześniej użytkowanym, który był
zbyt niskiej jakości w stosunku do wymagań maszyny.
Zmętnienie oleju (wygląd mleczny) świadczy o przedostaniu się
do oleju wody lub innych nierozpuszczalnych w nim cieczy eksplo-
atacyjnych, np. olejów syntetycznych na bazie glikoli. Zmętnienie
może również świadczyć o wypadaniu z oleju osadów, pochodzą-
cych z dodatków.
Zawartość wody, w większości przypadków, jest oznaczana
tzw. metodą wodorkową, a w niektórych przypadkach, gdy jest
wymagana duża dokładność, metodą Karla Fischera. Metody ozna-
czania zawartości wody szerzej zostały omówione w p. 4.23.
Na podstawie badań olejów w okresie eksploatowania, ustalo-
no dopuszczalne wartości zawartości wody, które dla przykładowo
wybranych olejów podano poniżej:
q oleje hydrauliczne: 0,2%,
q oleje turbinowe: 0,2%,
q oleje maszynowe: 0,5%,
q oleje przekładniowe: 0,5%,
q oleje do sprężarek chłodniczych: 0,01% (100 ppm),
q oleje elektroizolacyjne: 0,003% (30 ppm),
q oleje hartownicze: 0,02%.
Stwierdzono, że taka zawartość wody w oleju nie powinna
wywierać jeszcze niekorzystnych oddziaływań na maszynę i nie
powoduje istotnych zmian jakościowych oleju.
Obecność wody w oleju, w ilościach większych niż dopuszczal-
na dla danego rodzaju oleju, może świadczyć o przedostawaniu się
wody do układu olejowego z innych obiegów (np. układu chłodze-
nia wodą) lub z atmosfery.
Woda w oleju może być przyczyną rozkładu bazy (degradacji)
niektórych rodzajów olejów (np. estrowych), rozkładu zawartych
w oleju dodatków uszlachetniających, a także przyczyną zaciera-
nia lub przyśpieszonego zużycia skojarzeń trących i korozji metali.
W niektórych typach układów (np. hydraulicznych) w obecności
wody może następować rozwój mikroorganizmów.
W przypadku olejów elektroizolacyjnych (transformatorowych),
obecność wody w znacznym stopniu pogarsza ich odporność na
przebicie i stratność dielektryczną.
W przypadkach, gdy olej z założenia wchodzi w kontakt z wodą
(np. turbiny wodne), obecność wody w pobranej próbce oleju
może świadczyć o małej skuteczności układu separacji wody.
Cząstki stałe są to zanieczyszczenia stałe. Najczęściej są to
cząstki ścieru metalicznego, produkty korozji, a także krzemionka
i inne minerały, przedostające się do oleju z zewnątrz (kurz). Po-
wodują one zarysowywanie i szlifowanie współpracujących po-
wierzchni skojarzeń trących. Nagromadzenie cząstek nierozpusz-
czalnych w oleju smarowym, jest jedną z podstawowych przyczyn
zużywania maszyn.
Zawartość cząstek nierozpuszczalnych jest oznaczana jedną
z poniższych metod:
q metodą grawimetryczną,
q przy użyciu automatycznych liczników cząstek, jako tzw. skład
granulometryczny,
q metodą ferrograiczną,
Tabela 22.2 Zalecana przez system LUBIANA częstotliwość pobierania
próbek z podstawowych typów maszyny
Rodzaj maszyny
Zalecana częstotliwość
pobierania próbek
Po zalaniu oleju do maszyny,
odstaniu i zlaniu odstojów (drenażu)
Każdorazowo, z każdej nowo
napełnionej olejem maszyny
Sprężarki powietrzne
500 h…1000 h
Sprężarki gazowe
(przemysł chemiczny)
500 h…1000 h
Systemy hydrauliczne
1000 h
Systemy przenoszenia ciepła
1000 h
Sprężarki chłodnicze
1000…2000 h
Turbiny
2000 h
Przekładnie redukcyjne
2000 h
Centralne systemy smarowania
2000 h
Wanny hartownicze
2000 h
Transformatory i olejowe łączniki
elektryczne
5000 h
Silniki
15000 km lub 250 h
Centralne systemy chłodzenia do
obróbki metali:
– roztwory wodne
– oleje obróbkowe
zależnie od instalacji 1…4 tygodni
zależnie od instalacji 2…4 tygodni
XXII
5
69551705.042.png 69551705.043.png 69551705.044.png 69551705.045.png 69551705.046.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin