Kancelaria Sejmu s.docx

(71 KB) Pobierz

 

©Kancelaria Sejmu s. 1/40

04-08-23

USTAWA

z dnia 4 lutego 1994 r.

o prawie autorskim i prawach pokrewnych1)

Rozdział 1

Przedmiot prawa autorskiego

Art. 1.

1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym

charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od

wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie,

publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),

2) plastyczne,

3) fotograficzne,

4) lutnicze,

5) wzornictwa przemysłowego,

6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne,

7) muzyczne i słowno-muzyczne,

8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne,

1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot

Europejskich:

1) dyrektywy 91/250/WE z dnia 14 maja 1991 r. w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych

(Dz.Urz. WE L 122 z 17.05.1991),

2) dyrektywy 92/100/WE z dnia 19 listopada 1992 r. w sprawie prawa najmu i użyczenia oraz niektórych

praw pokrewnych prawu autorskiemu w zakresie własności intelektualnej (Dz.Urz. WE

L 346 z 27.11.1992),

3) dyrektywy 93/83/WE z dnia 27 września 1993 r. w sprawie koordynacji niektórych zasad dotyczących

prawa autorskiego oraz praw pokrewnych stosowanych w odniesieniu do przekazu satelitarnego

oraz retransmisji drogą kablową (Dz.Urz. WE L 248 z 06.10.1993),

4) dyrektywy 93/98/WE z dnia 29 października 1993 r. w sprawie harmonizacji czasu ochrony prawa

autorskiego i niektórych praw pokrewnych (Dz.Urz. WE L 290 z 24.11.1993),

5) dyrektywy 96/9/WE z dnia 11 marca 1996 r. w sprawie ochrony prawnej baz danych (Dz.Urz.

WE L 77 z 27.03.1996).

Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z

dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia

tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

Opracowano na podstawie:

tj. Dz.U. z

2000 r. Nr 80, poz.

904, z 2001 r. Nr 128,

poz. 1402, z 2002 r.

Nr 126, poz. 1068, Nr

197, poz. 1662, z 2003

r. Nr 166, poz. 1610,

z 2004 r. Nr 91, poz.

869, Nr 96, poz. 959,

Nr 172, poz. 1804.

©Kancelaria Sejmu s. 2/40

04-08-23

9) audiowizualne (w tym filmowe).

21. Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną

odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.

3. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał

postać nie ukończoną.

4. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.

Art. 2.

1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja,

jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.

2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy utworu

pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do utworu

pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych spełniających cechy utworu zezwolenie

twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.

3. Twórca utworu pierwotnego może cofnąć zezwolenie, jeżeli w ciągu pięciu lat od

jego udzielenia opracowanie nie zostało rozpowszechnione. Wypłacone twórcy

wynagrodzenie nie podlega zwrotowi.

4. Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji cudzym

utworem.

5. Na egzemplarzach opracowania należy wymienić twórcę i tytuł utworu pierwotnego.

Art. 3.

Zbiory, antologie, wybory, bazy danych spełniające cechy utworu są przedmiotem

prawa autorskiego, nawet jeżeli zawierają nie chronione materiały, o ile przyjęty w

nich dobór, układ lub zestawienie ma twórczy charakter, bez uszczerbku dla praw do

wykorzystanych utworów.

Art. 4.

Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:

1) akty normatywne lub ich urzędowe projekty,

2) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole,

3) opublikowane opisy patentowe lub ochronne,

4) proste informacje prasowe.

Art. 5.

Przepisy ustawy stosuje się do utworów:

1) których twórca lub współtwórca jest obywatelem polskim lub

11) których twórca jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej

lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu

(EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub

©Kancelaria Sejmu s. 3/40

04-08-23

2) które zostały opublikowane po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej

Polskiej albo równocześnie na tym terytorium i za granicą, lub

3) które zostały opublikowane po raz pierwszy w języku polskim, lub

4) które są chronione na podstawie umów międzynarodowych, w zakresie, w

jakim ich ochrona wynika z tych umów.

Art. 6.

W rozumieniu ustawy:

1) utworem opublikowanym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został

zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie,

2) opublikowaniem równoczesnym utworu jest opublikowanie utworu na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą w okresie trzydziestu dni od jego

pierwszej publikacji,

3) utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został

w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie,

4) nadawaniem utworu jest jego rozpowszechnianie drogą emisji radiowej lub

telewizyjnej, prowadzonej w sposób bezprzewodowy (naziemny lub satelitarny)

lub w sposób przewodowy,

5) reemitowaniem utworu jest jego rozpowszechnianie przez inny podmiot niż

pierwotnie nadający, drogą przejmowania w całości i bez zmian programu

organizacji radiowej lub telewizyjnej oraz równoczesnego i integralnego

przekazywania tego programu do powszechnego odbioru,

6) wprowadzeniem utworu do obrotu jest publiczne udostępnienie jego oryginału

albo egzemplarzy drogą przeniesienia ich własności dokonanego przez

uprawnionego lub za jego zgodą,

7) najmem egzemplarzy utworu jest ich przekazanie do ograniczonego czasowo

korzystania w celu bezpośredniego lub pośredniego uzyskania korzyści

majątkowej,

8) użyczeniem egzemplarzy utworu jest ich przekazanie do ograniczonego czasowo

korzystania, niemające na celu bezpośredniego lub pośredniego uzyskania

korzyści majątkowej,

9) odtworzeniem utworu jest jego udostępnienie bądź przy pomocy nośników

dźwięku, obrazu lub dźwięku i obrazu, na których utwór został zapisany,

bądź przy pomocy urządzeń służących do odbioru programu radiowego lub

telewizyjnego, w którym utwór jest nadawany,

10) technicznymi zabezpieczeniami są wszelkie technologie, urządzenia lub ich

elementy, których przeznaczeniem jest zapobieganie działaniom lub ograniczenie

działań umożliwiających korzystanie z utworów lub artystycznych

wykonań z naruszeniem prawa,

11) skutecznymi technicznymi zabezpieczeniami są techniczne zabezpieczenia

umożliwiające podmiotom uprawnionym kontrolę nad korzystaniem

z chronionego utworu lub artystycznego wykonania poprzez zastosowanie

kodu dostępu lub mechanizmu zabezpieczenia, w szczególności szyfrowania,

zakłócania lub każdej innej transformacji utworu lub artystycznego wykonania

lub mechanizmu kontroli zwielokrotniania, które spełniają cel

ochronny,

©Kancelaria Sejmu s. 4/40

04-08-23

12) informacjami na temat zarządzania prawami są informacje identyfikujące

utwór, twórcę, podmiot praw autorskich lub informacje o warunkach eksploatacji

utworu, o ile zostały one dołączone do egzemplarza utworu lub są

przekazywane w związku z jego rozpowszechnianiem, w tym kody identyfikacyjne.

Art. 7.

Jeżeli umowy międzynarodowe, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, przewidują

dalej idącą ochronę, niż to wynika z ustawy, do nie opublikowanych utworów

obywateli polskich albo do utworów opublikowanych po raz pierwszy na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej lub równocześnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

albo opublikowanych po raz pierwszy w języku polskim - stosuje się postanowienia

tych umów.

Rozdział 2

Podmiot prawa autorskiego

Art. 8.

1. Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

2. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono

na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej

wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

3. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego

zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja

zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Art. 9.

1. Współtwórcom przysługuje prawo autorskie wspólnie. Domniemywa się, że wielkości

udziałów są równe. Każdy ze współtwórców może żądać określenia wielkości

udziałów przez sąd, na podstawie wkładów pracy twórczej.

2. Każdy ze współtwórców może wykonywać prawo autorskie do swojej części

utworu mającej samodzielne znaczenie, bez uszczerbku dla praw pozostałych

współtwórców.

3. Do wykonywania prawa autorskiego do całości utworu potrzebna jest zgoda

wszystkich współtwórców. W przypadku braku takiej zgody każdy ze współtwórców

może żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeka uwzględniając interesy

wszystkich współtwórców.

4. Każdy ze współtwórców może dochodzić roszczeń z tytułu naruszenia prawa autorskiego

do całości utworu. Uzyskane świadczenie przypada wszystkim współtwórcom,

stosownie do wielkości ich udziałów.

5. Do autorskich praw majątkowych przysługujących współtwórcom stosuje się odpowiednio

przepisy Kodeksu cywilnego o współwłasności w częściach ułamkowych.

©Kancelaria Sejmu s. 5/40

04-08-23

Art. 10.

Jeżeli twórcy połączyli swoje odrębne utwory w celu wspólnego rozpowszechniania,

każdy z nich może żądać od pozostałych twórców udzielenia zezwolenia na rozpowszechnianie

tak powstałej całości, chyba że istnieje słuszna podstawa odmowy, a

umowa nie stanowi inaczej. Przepisy art. 9 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

Art. 11.

Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego, w szczególności do encyklopedii

lub publikacji periodycznej, przysługują producentowi lub wydawcy, a do poszczególnych

części mających samodzielne znaczenie - ich twórcom. Domniemywa

się, że producentowi lub wydawcy przysługuje prawo do tytułu.

Art. 12.

1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik

stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy,

nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających

z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

2. Jeżeli pracodawca, w okresie dwóch lat od daty przyjęcia utworu, nie przystąpi do

rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o pracę do rozpowszechnienia,

twórca może wyznaczyć pracodawcy na piśmie odpowiedni termin na rozpowszechnienie

utworu z tym skutkiem, że po jego bezskutecznym upływie prawa

uzyskane przez pracodawcę wraz z własnością przedmiotu, na którym utwór

utrwalono, powracają do twórcy, chyba że umowa stanowi inaczej. Strony mogą

określić inny termin na przystąpienie do rozpowszechniania utworu.

3. Jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, z chwilą przyjęcia utworu pracodawca

nabywa własność przedmiotu, na którym utwór utrwalono.

Art. 13.

Jeżeli pracodawca nie zawiadomi twórcy w terminie sześciu miesięcy od dostarczenia

utworu o jego nie przyjęciu lub uzależnieniu przyjęcia od dokonania określonych

zmian w wyznaczonym w tym celu odpowiednim terminie, uważa się, że utwór

został przyjęty bez zastrzeżeń. Strony mogą określić inny termin.

Art. 14.

1. Jeżeli w umowie o pracę nie postanowiono inaczej, instytucji naukowej przysługuje

pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika, który stworzył

ten utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy. Twórcy

przysługuje prawo do wynagrodzenia. Pierwszeństwo opublikowania wygasa, jeżeli

w ciągu sześciu miesięcy od dostarczenia utworu nie zawarto z twórcą umowy

o wydanie utworu albo jeżeli w okresie dwóch lat od daty jego przyjęcia

utwór nie został opublikowany.

2. Instytucja naukowa może, bez odrębnego wynagrodzenia, korzystać z materiału

naukowego zawartego w utworze, o którym mowa w ust. 1, oraz udostępniać ten

utwór osobom trzecim, jeżeli to wynika z uzgodnionego przeznaczenia utworu lub

zostało postanowione w umowie.

©Kancelaria Sejmu s. 6/40

04-08-23

Art. 15.

Domniemywa się, że producentem lub wydawcą jest osoba, której nazwisko lub nazwę

uwidoczniono w tym charakterze na przedmiotach, na których utwór utrwalono,

albo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek sposób w związku z rozpowszechnianiem

utworu.

Rozdział 3

Treść prawa autorskiego

Oddział 1

Autorskie prawa osobiste

Art. 16.

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w

czasie i nie podlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w

szczególności prawo do:

1) autorstwa utworu,

2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania

go anonimowo,

3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania,

4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności,

5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

Oddział 2

Autorskie prawa majątkowe

Art. 17.

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania

z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia

za korzystanie z utworu.

Art. 171.

Opracowanie lub zwielokrotnienie bazy danych spełniającej cechy utworu, dokonane

przez legalnego użytkownika bazy danych lub jej kopii, nie wymaga zezwolenia autora

bazy danych, jeśli jest ono konieczne dla dostępu do zawartości bazy danych i

normalnego korzystania z jej zawartości. Jeżeli użytkownik jest upoważniony do

korzystania tylko z części bazy danych, niniejsze postanowienie odnosi się tylko do

tej części.

Art. 18.

1. Autorskie prawa majątkowe nie podlegają egzekucji, dopóki służą twórcy. Nie

dotyczy to wymagalnych wierzytelności.

©Kancelaria Sejmu s. 7/40

04-08-23

2. Po śmierci twórcy, spadkobiercy mogą sprzeciwić się egzekucji z prawa autorskiego

do utworu nie opublikowanego, chyba że sprzeciw byłby niezgodny z

ujawnioną wolą twórcy co do rozpowszechniania utworu.

3. Prawo do wynagrodzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2-4, art. 201, art. 30 ust.

2 oraz art. 70 ust. 3, nie podlega zrzeczeniu się, zbyciu ani egzekucji. Nie dotyczy

to wymagalnych wierzytelności.

Art. 19.

1. Twórcy i jego spadkobiercom przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości

5% ceny dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy utworu

plastycznego oraz rękopisów utworów literackich i muzycznych. Do zapłaty tego

wynagrodzenia jest obowiązany sprzedawca, a gdy działa na rzecz osoby trzeciej,

odpowiada z nią solidarnie. Wynagrodzenie jest wypłacane za pośrednictwem

właściwej organizacji zbiorowego zarządzania.

2. Sprzedawca jest obowiązany do ujawnienia osoby trzeciej, o której mowa w ust. 1.

Z obowiązku tego może się zwolnić płacąc należne wynagrodzenie.

3. Zrzeczenie się wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, jest nieważne, chyba że

dotyczy wymagalnej wierzytelności.

Art. 20.

1. Producenci i importerzy:

1) magnetofonów, magnetowidów i innych podobnych urządzeń,

2) kserokopiarek, skanerów i innych podobnych urządzeń reprograficznych

umożliwiających pozyskiwanie kopii całości lub części egzemplarza opublikowanego

utworu,

3) czystych nośników służących do utrwalania, w zakresie własnego użytku

osobistego, utworów lub przedmiotów praw pokrewnych, przy użyciu urządzeń

wymienionych w pkt 1 i 2

- są obowiązani do uiszczania, określonym zgodnie z ust. 5, organizacjom zbiorowego

zarządzania, działającym na rzecz twórców, artystów wykonawców,

producentów fonogramów i wideogramów oraz wydawców, opłat w wysokości

nieprzekraczającej 3% kwoty należnej z tytułu sprzedaży tych urządzeń i nośników.

2. Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży magnetofonów i innych podobnych

urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników przypada:

1) 50% - twórcom,

2) 25% - artystom wykonawcom,

3) 25% - producentom fonogramów.

3. Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży magnetowidów i innych podobnych

urządzeń oraz związanych z nimi czystych nośników przypada:

1) 35% - twórcom,

2) 25% - artystom wykonawcom,

3) 40% - producentom wideogramów.

4. Z kwoty uzyskanej z tytułu opłat ze sprzedaży urządzeń reprograficznych oraz

związanych z nimi czystych nośników przypada:

©Kancelaria Sejmu s. 8/40

04-08-23

1) 50% - twórcom,

2) 50% - wydawcom.

5. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego po zasięgnięciu

opinii organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub

prawami pokrewnymi, stowarzyszeń twórców, artystów wykonawców, organizacji

producentów fonogramów, producentów wideogramów oraz wydawców,

jak również organizacji producentów lub importerów urządzeń i czystych nośników

wymienionych w ust. 1, określa, w drodze rozporządzenia: kategorie urządzeń

i nośników oraz wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, kierując się

zdolnością urządzenia i nośnika do zwielokrotniania utworów, jak również ich

przeznaczeniem do wykonywania innych funkcji niż zwielokrotnianie utworów,

sposób pobierania i podziału opłat oraz organizacje zbiorowego zarządzania

prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi uprawnione do ich pobierania.

Art. 201.

1. Posiadacze urządzeń reprograficznych, którzy prowadzą działalność gospodarczą

w zakresie zwielokrotniania utworów dla własnego użytku osobistego osób

trzecich, są obowiązani do uiszczania za pośrednictwem organizacji zbiorowego

zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, opłat w wysokości

do 3% wpływów z tego tytułu na rzecz twórców oraz wydawców, chyba że

zwielokrotnienie odbywa się na podstawie umowy z uprawnionym. Opłaty te

przypadają twórcom i wydawcom w częściach równych.

2. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, po zasięgnięciu

opinii organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskim lub

prawami pokrewnymi, stowarzyszeń twórców oraz wydawców, a także opinii

właściwej izby gospodarczej określa, w drodze rozporządzenia, wysokość opłat,

o których mowa w ust. 1, uwzględniając proporcje udziału w zwielokrotnianych

materiałach utworów zwielokrotnianych dla własnego użytku osobistego, sposób

ich pobierania i podziału oraz wskazuje organizację lub organizacje zbiorowego

zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi uprawnione do

ich pobierania.

Art. 21.

1. Organizacjom radiowym i telewizyjnym wolno nadawać opublikowane drobne

utwory muzyczne, słowne i słowno–muzyczne wyłącznie na podstawie umowy

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin