TEMAT: Teatr uczy, rozwija , bawi .
Ludzie pracujący w teatrze i ich zajęcia . Poznanie słownictwa związanego z
teatrem. Formułowanie zasad kulturalnego zachowania się w teatrze .
Odgrywanie scenek teatralnych .
CELE :
Uczeń :
- zna słownictwo związane z teatrem
- zna zasady kulturalnego zachowania się w teatrze
- potrafi w skupieniu słuchać tekstu czytanego przez nauczyciela
- rozumie tekst czytany przez nauczyciela
- potrafi współdziałać w grupie
- wie, że dyscyplina sprzyja procesowi uczenia się
METODY : pokaz , pogadanka , praktycznego działania , praca z tekstem
FORMY : zbiorowa , zespołowa , indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tekst wiersza Marii Witewskiej „ Teatr”, pacynki,
kukiełki, ilustracje sceny teatralnej wraz z podpisami, „Teatralne rady”, notesik teatralnych
zachowań.
1. Czytanie przez nauczyciela wiersza pt. „Teatr” Marii Witewskiej
Teatr to magia, teatr to czary,
Miejsce niezwykłe, aż nie do wiary.
Tutaj królują sny i marzenia,
Świat szaro- bury w bajkę się zmienia.
Światła przygasły, w górę kurtyna,
Podróż w nieznane się rozpoczyna....
2. Rozmowa na temat treści wiersza
- Jakim miejscem jest teatr?
- Co przeżywa widz w teatrze?
- Co przeżywa aktor występujący w spektaklu?
3. Gromadzenie słownictwa związanego z teatrem. Wyjaśnienie ich znaczenia.
aktor, reżyser, kurtyna, dekorator, sufler, scenograf, charakteryzator, garderoba.
4. Przyporządkowanie podpisów ilustracji sceny teatralnej .
Na tablicy przypięta jest ilustracja sceny teatralnej . Uczniowie wybierają wyrazy , które przyporządkowują ilustracji.
Kurtyna, scenograf, bileter, brawa, kasa, kukiełka, dekoracja, reżyser, reflektor, przedstawienie, rekwizyt, widownia, pacynka, scena, aktor.
5. Pokaz lalek, nazywanie ich przez uczniów (pacynka , kukiełka , marionetka).
6. Ćwiczenie śródlekcyjne - zabawy ruchowe przy piosence „Widowisko”.
7. Rozmowa na temat właściwego zachowania się w teatrze . Czytanie „ Teatralnych rad”. Wybór właściwych zadań.
TEATRALNE RADY
Ubierz się odświętnie.
Nie szeleść papierkami od cukierków .
Głośno rozmawiaj podczas spektaklu .
Nie rozpychaj się łokciami czasie wychodzenia z teatru .
Fikaj koziołki z radości .
Nie spóźniaj się na sztukę .
Zajmij właściwe miejsce .
Nie jedz w czasie spektaklu .
Podziękuj aktorom za ich występ brawami .
W czasie przedstawienia nie wychodź do ubikacji .
Nie wstawaj z miejsca w czasie spektaklu .
8. Wklejenie „ Teatralnych rad” do notesiku .
Uczniowie poprzedniego dnia przygotowują z kartek bloku rysunkowego notesik. Kartki związują kolorową wstążką lub tasiemką, ozdabiają pierwszą stronę.
9. Drama : „Gram w teatrze - jestem aktorem”
Uczniowie odgrywają krótkie scenki teatralne . Korzystają z pacynek , kukiełek.
10. Podsumowanie zajęć i ocena pracy uczniów.
udydek