scenariusz_policjant.doc

(30 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć z dziećmi pięcioletnimi

Edukacja drogowa w przedszkolu – scenariusze zajęć dla dzieci ze starszych grup przedszkolnych

 

Scenariusz 1

 

Temat: Policjant – nasz przyjaciel.

 

1. Forma: rozmowa, wiersz, zabawa ruchowa, gra planszowa

 

2. Cele:

-          dziecko opowiada o pracy policjanta

-          dziecko stwierdza, że praca policjanta jest ważna i potrzebna

-          dziecko opisuje wygląd policjanta

-          dziecko przestrzega reguł w grze planszowej

-          dziecko rozumie przedstawione scenki uliczne i odpowiednio dobiera elementy na planszy

 

3. Środki dydaktyczne:

    plansze sytuacyjne, nagrania na płycie CD, gra planszowa, krążki

 

4. Metody:

    metoda słowna(śr. żywego słowa, rozmowa), percepcji(pokazu), czynna (zadań stawianych 

    dziecku)

 

 

Przebieg zajęcia:

 

1.     Przywitanie gościa piosenką na melodię Panie Janie

Dziś policjant, dziś policjant

z nami jest, z nami jest.

To jest nasz przyjaciel, to jest nasz przyjaciel,

o tym wiesz, o tym wiesz.

 

2.     Obejrzenie radiowozu policyjnego (sprzęt policyjny, radiostacja)

3.     Wizyta w sali – opowiadanie policjanta o swojej pracy, o  zasadach ruchu drogowego, ostrzeżenia policjanta przed nierozważnym postępowaniem na ulicy, które często prowadzi do wielkich tragedii.

Policjant odpowiada na pytania dzieci.

4.     Recytacja wiersza dla policjanta:

„Uliczne sygnały”

Jezdnia nie jest do spacerów,

do zabawy także nie,

ciężarówki, 100 rowerów

i tramwaje spieszą się.

 

Uliczne sygnały zna duży i mały,

uliczne sygnały trzeba dobrze znać.

Gdy światło zielone na drugą idź stronę

lecz kiedy jest czerwone wtedy musisz stać.

 

Nie bądź gapą, nie bądź gapą,

gapa może skończyć źle.

Popatrz w lewo, potem w prawo,

jezdnia wolna? Śmiało przejdź!

    5.Zabawa ruchowa „Piesi na jezdni”- ruchem kieruje policjant

       Grupa1- to piesi, grupa2 – to samochody. Na środku skrzyżowania stoi

       policjant z gwizdkiem, jeśli stoi przodem lub tyłem do kierowcy, to oznacza

       „stop”, jeśli stoi bokiem – kierowca może jechać.

5.     Zadania do wykonania: „Zgadywanki”

a)     Dobieranie znaków drogowych, koloru świateł do przedstawionych

scenek ulicznych na ilustracjach

b)    Dzieci zamykają oczy, nauczycielka zmienia ustawienie jednego

lub dwóch elementów na planszy. Zadaniem dziecka jest wykryć błąd i ustawić elementy na właściwym miejscu.

         Policjant sprawdza poprawność wykonywanych zadań.

6.     Gra planszowa „Bezpieczna jazda do domu”

Gra jest narysowana na dużych arkuszach papieru, ustawione są sygnalizatory z odpowiednim kolorem świateł. Grę można wzbogacić

o różne zasady ruchu drogowego np. przystanki autobusowe z wysepkami, znaki drogowe.

P r z e b i e g  g r y: dzieci podzielone są na zespoły. Każda grupa otrzymuje swój samochód i ustawia na starcie. Następnie zawodnicy kolejno rzucają kostką, przeliczają liczbę oczek i przesuwają swój pojazd

na odpowiednie pole. Gdy staną na zielonym świetle, mogą jechać dalej

(mają dodatkowy rzut), gdy staną na żółtym świetle, czekają aż zmieni się światło, gdy staną na czerwonym świetle, czekają jedną kolejkę. Zadaniem zawodników jest jak najszybsze dotarcie do wybranego domu(zawodnik sam wybiera drogę podróżowania). Wygrywa ten, który pierwszy dojedzie do domu przestrzegając zasad ruchu drogowego.

7.     Rozmowa z dziećmi „Dlaczego policjant jest naszym przyjacielem?”

8.     Na zakończenie zajęć policjant rozdaje dzieciom obrazki do kolorowania.

9.     Pożegnanie pana policjanta piosenką i podziękowanie – wręczenie laurki

zrobionej przez dzieci.

 

 

 

       

    

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin