Silniki elektryczne w praktyce elektronika - EP.pdf

(1519 KB) Pobierz
K U  R S
Silniki elektryczne w praktyce
elektronika, część 1
Jak dzia³a silnik elektryczny
ìNa przewodnik z†pr¹dem w†polu
magnetycznym dzia³a si³a F rÛwna....î
- tyle mniej wiÍcej kaødy pamiÍta ze
szko³y. Øeby zrobiÊ z†tego silnik elek-
tryczny, potrzebny jest nieruchomy sto-
jan i†osadzony na ³oøyskach wirnik.
Kaødy z†tych elementÛw musi spe³niaÊ
przynajmniej jeden warunek:
- musi umoøliwiÊ przep³yw pr¹du,
- musi wytwarzaÊ w³asne pole magne-
tyczne.
Øeby chcia³o siÍ to jeszcze krÍciÊ,
potrzebna jest cykliczna zmiana kierun-
ku przep³ywu pr¹du lub zmiana orien-
tacji i†natÍøenia (wirowanie) pola mag-
netycznego. Takie minimum teorii wy-
starczy do zrozumienia dzia³ania wiÍk-
szoúci silnikÛw elektrycznych.
Na co dzieÒ nie zdajemy sobie sprawy, jak olbrzymia
liczba rÛønych silnikÛw elektrycznych nas otacza. Wielu
elektronikÛw buduj¹c sterowniki mikroprocesorowe,
chcia³oby skorzystaÊ z†tego bogactwa, ale nie zawsze
wiadomo, jak to zrobiÊ.
Dlatego postanowi³em przybliøyÊ Czytelnikom temat
w³aúciwoúci i†sposobÛw sterowania typowych silnikÛw
elektrycznych - moøe w†sposÛb nienaukowy, przystÍpnie
i†bez stosowania wyøszej matematyki.
tzn. moc pobierana przez silnik pod-
czas pracy z†normaln¹ prÍdkoúci¹ obro-
tow¹. Moc mechaniczna, tzw. moc na
wale, jest mniejsza i†zaleøy od spraw-
noúci silnika (typowo 40...80%).
NapiÍcie zasilania . Znamionowa
wartoúÊ napiÍcia zasilaj¹cego (sta³ego
lub zmiennego), przy ktÛrej okreúlane
s¹ inne parametry. WiÍkszoúÊ silnikÛw
moøe byÊ zasilana napiÍciem niøszym
(minimalnie od 5%U z dla silnikÛw ko-
mutatorowych i†od 70%U z dla induk-
cyjnych). Nie naleøy stosowaÊ napiÍÊ
duøo wyøszych od znamionowego (mak-
simum +15%).
Moment obrotowy . W†uproszczeniu
jest to si³a, z†jak¹ silnik potrafi krÍciÊ
obci¹øeniem. Podawany jest w†Nm (niu-
ton * metr), typowe wartoúci dla ma-
³ych silnikÛw: od 0,01 do 50 Nm.
Moment rozruchowy . Jest to bardzo
waøny parametr, informuj¹cy o†tym, czy
silnik jest w†stanie wystartowaÊ pod ob-
ci¹øeniem. Moøe byÊ podany w†Nm lub
w†procentach momentu obrotowego.
W†zaleønoúci od rodzaju silnika moment
rozruchowy moøe byÊ ma³y (do 150%),
úredni (150...250%) lub duøy (powyøej
250%). Moment rozruchowy moøe byÊ
parametrem decyduj¹cym o†przydatnoúci
silnika do okreúlonych zastosowaÒ. Naj-
mniejsze wymagania stawia napÍd wen-
tylatorÛw - obci¹øenie startowe jest ze-
rowe i†roúnie z†kwadratem prÍdkoúci ob-
rotowej, moøna zastosowaÊ nawet silnik
z†momentem rozruchowym niøszym od
100%. Najtrudniejsze warunki rozruchu
wystÍpuj¹ w†napÍdach sprÍøarek, düwi-
gÛw oraz pojazdÛw.
Obroty znamionowe . Zawsze s¹ poda-
wane obroty w†normalnych warunkach
pracy, tzn. przy znamionowym obci¹øe-
niu i†napiÍciu zasilania. Obroty silnikÛw
mog¹ zawieraÊ siÍ w†granicach
100...100000 obr./min., ale najczÍúciej spo-
tykane wartoúci to 1000...4000 obr./min.
Pr¹d znamionowy i†pr¹d rozrucho-
wy . Pr¹d znamionowy jest to pobÛr
pr¹du w†normalnych warunkach pracy.
Pr¹d rozruchowy wystÍpuje tylko pod-
czas rozpÍdzania silnika i†jest 2...8-krot-
nie wiÍkszy od pr¹du znamionowego
(najwiÍksze pr¹dy rozruchowe maj¹ sil-
niki indukcyjne). Warto o†tym pamiÍ-
taÊ, projektuj¹c uk³ad sterowania i†zasi-
lania silnika.
Podzia³ silnikÛw elektrycznych
Istnieje ponad sto rodzajÛw silni-
kÛw, rÛøni¹cych siÍ zasad¹ pracy, bu-
dow¹ i†w³aúciwoúciami. NiektÛre rodza-
je wystÍpuj¹ tylko w†podrÍcznikach
i†prÛøno ich szukaʆw†sklepach. Poniø-
szy podzia³ obejmuje najwaøniejsze ty-
py silnikÛw, produkowane masowo:
Silniki pr¹du sta³ego
- komutatorowe, w†rodzinie ktÛrych s¹
produkowane:
- silniki z†magnesem trwa³ym;
- silniki szeregowe;
- silniki bocznikowe;
- silniki szeregowo-bocznikowe;
- z†wiruj¹cym magnesem, w†rodzinie
ktÛrych s¹ produkowane:
- dwubiegunowe z†czujnikami Halla,
- wielobiegunowe z†czujnikami Halla
lub enkoderem,
- krokowe, w†rodzinie ktÛrych s¹ pro-
dukowane:
- unipolarne,
- bipolarne,
- liniowe.
Silniki pr¹du zmiennego
- komutatorowe (uniwersalne),
- asynchroniczne 1-fazowe, w†rodzinie
ktÛrych s¹ produkowane:
- kondensatorowe;
- ze zwart¹ faz¹ rozruchow¹;
- z†od³¹czanym uzwojeniem rozruchowym;
- asynchroniczne 3-fazowe,
- synchroniczne.
Silniki komutatorowe pr¹du
sta³ego z†magnesem trwa³ym
(PMDC)
Konstrukcja silnika komutatorowego
jest znana od 100 lat i†mimo swoich
wad silniki te nadal s¹ powszechnie
stosowane, g³Ûwnie ze wzglÍdu na ³at-
woúÊ regulacji obrotÛw i†momentu ob-
rotowego.
KonstrukcjÍ silnika komutatorowego
z†magnesem trwa³ym przedstawiono na
rys. 1 . Uzwojenia wirnika umieszczo-
ne s¹ w†szczelinach øelaznego rdzenia
i†pod³¹czone do komutatora. Komutator
sk³ada siÍ z†wielu p³ytek miedzianych
umieszczonych na bocznej powierzchni
walca, po ktÛrym úlizgaj¹ siÍ wÍglowe
szczotki zasilane pr¹dem. Zadaniem
komutatora jest prze³¹czanie kierunku
przep³ywu pr¹du w†uzwojeniach, tak
aby oddzia³ywanie z†polem magnetycz-
nym stojana wprawi³o wirnik w†ruch
obrotowy. Obroty silnika komutatoro-
wego zaleø¹ liniowo od napiÍcia zasi-
lania, a†moment obrotowy od natÍøe-
nia pr¹du. ZmianÍ kierunku obrotÛw
uzyskuje siÍ poprzez zmianÍ bieguno-
Wybrane parametry silnikÛw
elektrycznych
Podstawowe parametry silnika s¹
zwykle podane na jego tabliczce zna-
mionowej, pozosta³e - np. moment roz-
ruchowy, pr¹d rozruchowy, moøna zna-
leüÊ tylko w†katalogach lub oszacowaÊ
wed³ug w³aúciwoúci poszczegÛlnych ro-
dzajÛw silnikÛw.
Moc znamionowa . Zazwyczaj jest
podawana moc elektryczna w†watach,
Rys. 1. Budowa silnika komutatorowe−
go z magnesem trwałym
Elektronika Praktyczna 12/2003
85
806535839.222.png 806535839.233.png 806535839.244.png 806535839.255.png 806535839.001.png 806535839.012.png 806535839.023.png 806535839.034.png 806535839.044.png 806535839.055.png
 
K U  R S
jemy wtedy silnik z†dwoma uzwojenia-
mi: stojana i†wirnika. W†zaleønoúci od
uk³adu po³¹czeÒ otrzymamy silnik sze-
regowy, bocznikowy lub szeregowo-
bocznikowy ( rys. 3 ). Silnik szeregowy
ma bardzo duøy moment obrotowy
i†rozruchowy, ale ìmiÍkk¹î charakterys-
tykÍ obci¹øenia, tzn. obroty bardzo sil-
nie zaleø¹ od obci¹øenia silnika. Bez
obci¹øenia silnik szeregowy moøe roz-
pÍdzaÊ siÍ bez ograniczeÒ, aø do jego
zniszczenia - tzw. ìrozbieganie siÍî sil-
nika. Wady tej jest pozbawiony silnik
bocznikowy - jego obroty s¹ sta³e i†pra-
wie niezaleøne od obci¹øenia. Niestety
silniki bocznikowe (poza bardzo ma³y-
mi) wymagaj¹ skomplikowanych uk³a-
dÛw p³ynnego rozruchu ograniczaj¹cych
pr¹d rozruchowy, a†moment rozruchowy
jest duøo mniejszy niø w†silnikach sze-
regowych. Silnik szeregowo-bocznikowy
ma charakterystykÍ zbliøon¹ do szere-
gowego, dodatkowe uzwojenie boczniko-
we ogranicza maksymalne obroty przy
pracy bez obci¹øenia.
Regulacja obrotÛw jest moøliwa po-
przez zmianÍ napiÍcia zasilania. Kie-
runek obrotÛw jest sta³y bez wzglÍdu
na biegunowoúÊ zasilania, zmiana kie-
runku wymaga zamiany miejscami koÒ-
cÛwek jednego z†uzwojeÒ: wirnika lub
stojana.
Szeregowe silniki pr¹du sta³ego na
12 V†i†24 V s¹ powszechnie stosowane
w†samochodach (dmuchawa - 120 W,
wycieraczki - 50 W, rozrusznik - 1200
W) oraz w†wiertarkach akumulatoro-
wych. Silniki wiÍkszej mocy spotyka
siÍ w†napÍdach maszyn oraz - bardzo
duøe - w†pojazdach szynowych. Silniki
bocznikowe i†szeregowo-bocznikowe
uøywane s¹ g³Ûwnie w†przemyúle -
m.in. do napÍdu düwigÛw.
niska czÍstotliwoúÊ moøe powodowaÊ
skokowe zmiany momentu obrotowego
a†zbyt wysoka - straty indukcyjne w†sil-
niku. Naleøy tak dobraÊ czÍstotliwoúÊ,
aby na kaødy obrÛt silnika przypada³o
przynajmniej kilka impulsÛw.
Taki sposÛb sterowania jest bardzo
wygodny w†przypadku mikroproceso-
rÛw - generator PWM moøe byÊ ³at-
wo zrealizowany programowo (niektÛ-
re procesory maj¹ teø sprzÍtowy ge-
nerator PWM). Przyk³adowy uk³ad ste-
rowania obrotami silnika 12†V/20†W
przedstawiono na rys. 4 . W†uk³adzie
dodatkowo wprowadzono moøliwoúÊ
zmiany kierunku obrotÛw za pomoc¹
przekaünika sterowanego wyjúciem
DIR. Jeøeli nie ma takiej potrzeby to
silnik pod³¹cza siÍ bezpoúrednio miÍ-
dzy dren tranzystora mocy i†ìplusî
zasilania. Przy doborze elementÛw na-
leøy zwrÛciÊ uwagÍ na kilka istotnych
szczegÛ³Ûw:
- Dioda D1 jest nie tylko elementem
t³umi¹cym przepiÍcia, ale umoøliwia
takøe zachowanie ci¹g³oúci przep³ywu
pr¹du w†indukcyjnoúci silnika. Nie
powinna to byÊ zwyk³a dioda pros-
townicza 1N4001, lecz dioda szybka
na pr¹d 1...3 A†(np. BY299, BY397,
BYT03, BYW72).
- Tranzystor kluczuj¹cy moøe byÊ typu
MOS lub bipolarny, powinien mieÊ
dopuszczalny pr¹d drenu (kolektora)
przynajmniej 3-krotnie wiÍkszy od
pr¹du znamionowego silnika. Jeøeli
stosujemy tranzystor bipolarny (np.
Darlington TIP122), to R1=R2=1,8 k
Rys. 2. Budowa silnika z wirnikiem bez
żelaza
woúci zasilania. Obroty moøna ³atwo
regulowaÊ w†szerokich granicach (od
5% do 110% obrotÛw znamionowych)
z†zachowaniem duøego momentu obro-
towego. Istnieje teø odmiana silnika
komutatorowego - tzw. silnik z†wirni-
kiem bez øelaza ( rys. 2 ). W†takim sil-
niku wirnik nie posiada rdzenia øe-
laznego i†jest wykonany podobnie do
p³ytki drukowanej - uzwojenia s¹ wy-
konane w†postaci taúm miedzianych
przyklejonych do kr¹øka z†laminatu.
Ze wzglÍdu na bardzo ma³¹ masÍ
wirnika taki silnik ma ma³¹ bezw³ad-
noúÊ - moøe wiÍc startowaÊ bardzo
szybko i†osi¹gaÊ duøe prÍdkoúci obro-
towe. Szczotki s¹ dociskane do obrze-
øa wirnika, rolÍ komutatora pe³ni¹
pola stykowe na jego obwodzie. Sil-
niki tego typu uøywane s¹ do napÍdu
wirÛwek i†do bardzo szybkich serwo-
mechanizmÛw.
Dodatkow¹ zalet¹ silnikÛw z†magne-
sem trwa³ym jest ³atwoúÊ hamowania.
Wykorzystuje siÍ tutaj odwracalnoúÊ
pracy takiego silnika: obracanie wirni-
kiem bez zasilania powoduje, øe silnik
staje siÍ pr¹dnic¹. Wystarczy w†chwili
od³¹czenia zasilania zewrzeÊ zaciski sil-
nika, aby powsta³ duøy moment hamu-
j¹cy (zaawansowane sterowniki takich
silnikÛw potrafi¹ odzyskiwaÊ energiÍ
hamowania silnika i†zwracaÊ j¹ do
ürÛd³a zasilania).
Niestety silniki komutatorowe maj¹
teø wady. Najwaøniejsza z†nich to zu-
øywanie siÍ szczotek i†komutatora, co
wymaga okresowej konserwacji silnika
(trwa³oúÊ komutatora jest szacowana na
2...3 tysi¹ce godzin pracy). Poza tym
iskrzenie na komutatorze wytwarza spo-
re zak³Ûcenia elektromagnetyczne, do
tego dochodzi ha³aúliwa praca i†wyso-
kie koszty produkcji.
NiskonapiÍciowe silniki komutatoro-
we z†magnesem trwa³ym s¹ powszech-
nie uøywane w†zabawkach, starszych
modelach magnetofonÛw, niektÛrych
serwomechanizmach. Do niedawna by³y
to najczÍúciej stosowane silniki w†za-
kresie mocy do 20 W, obecnie s¹ wy-
pierane przez nowoczeúniejsze silniki
bezszczotkowe z†wiruj¹cym magnesem.
.
- Zastosowanie dwÛch po³¹czonych
rÛwnolegle inwerterÛw 74HC04
u³atwia szybkie prze³adowywanie
pojemnoúci bramki T1. W†tym celu
moøna zamiennie uøyÊ np. bufora
mocy 74HC240 i†R1=100
(dla
czÍstotliwoúci kluczowania powyøej
1 kHz lepiej jest uøyÊ tranzystora
bipolarnego).
- Warto zastosowaÊ w†uk³adzie ogra-
nicznik pr¹du obci¹øenia (lub bez-
piecznik) dla unikniÍcia uszkodzeÒ
w†przypadku przeci¹øenia silnika.
- W†programie steruj¹cym trzeba
uwzglÍdniÊ koniecznoúÊ zatrzymania
Sterowniki silnikÛw
komutatorowych
Opisane poniøej uk³ady mog¹ byÊ
stosowane do wszystkich rodzajÛw sil-
nikÛw komutatorowych, jednak zmiana
kierunku obrotÛw i†hamowanie jest
moøliwe tylko w†przypadku silnikÛw
z†magnesem trwa³ym.
Najprostszym sposobem regulacji ob-
rotÛw jest zastosowanie po-
tencjometru o†odpowiednio
duøej mocy, trochÍ lepszym
- regulowany stabilizator na-
piÍcia. Niestety podstawow¹
wad¹ obu uk³adÛw jest za-
miana duøej traconej mocy
w†ciep³o. Dlatego teø po-
wszechnie stosowane jest za-
silanie silnika fal¹ prostok¹t-
n¹ o†zmiennym wspÛ³czynni-
ku wype³nienia PWM. Ca³-
kowanie impulsÛw steruj¹-
cych, dziÍki czemu ruch
wirnika jest p³ynny, odbywa
siÍ w†sposÛb naturalny - po-
przez bezw³adnoúÊ wirnika.
CzÍstotliwoúÊ impulsÛw za-
wiera siÍ w†przedziale od
100 Hz do kilku kHz. Zbyt
Silniki komutatorowe szeregowe
i†bocznikowe
Zamiast magnesu trwa³ego moøna
do wytworzenia pola magnetycznego
stojana uøyÊ elektromagnesu, otrzymu-
Rys. 3. W zależności od układu połączeń uzwojeń
silniki mogą być szeregowe, bocznikowe lub
szeregowo−bocznikowe
86
Elektronika Praktyczna 12/2003
806535839.076.png 806535839.087.png 806535839.098.png 806535839.109.png 806535839.120.png 806535839.131.png 806535839.142.png 806535839.153.png 806535839.164.png 806535839.175.png 806535839.186.png 806535839.190.png 806535839.191.png 806535839.192.png 806535839.193.png 806535839.194.png 806535839.195.png 806535839.196.png 806535839.197.png 806535839.198.png 806535839.199.png 806535839.200.png 806535839.201.png 806535839.202.png 806535839.203.png 806535839.204.png 806535839.205.png 806535839.206.png 806535839.207.png 806535839.208.png 806535839.209.png 806535839.210.png 806535839.211.png
K U  R S
S³owniczek wybranych angielskich
terminów i skrótów
Armature, winding - uzwojenie
BLDC (Brushless DC motor) - bezszczotkowy
silnik DC z wiruj¹cym magnesem
Brush motor - silnik komutatorowy
Cage motor - silnik indukcyjny AC z wirnikiem
klatkowym
Capstan motor - potoczna nazwa silnika g³ów-
nego w magnetowidach, magnetofonach
Clamp diode - dioda zamykaj¹ca obwód dla
pr¹du samoindukcji
PMDC (Permanent Magnet DC motor) - silnik
komutatorowy z magnesem trwa³ym
REPM (Rare Earth Permanent Magnet) - mag-
nes trwa³y wykonany z pierwiastków ziem
rzadkich (np. neodym)
Spindle motor - 1) potoczna nazwa silnika
g³ównego w napêdach dyskowych i CD, 2)
silnik z elementem napêdzanym zamocowa-
nym bezpoœrednio na osi wirnika
Rotor - wirnik
Stator - stojan
Torque - moment obrotowy
Torque ripple - wahania momentu obrotowego
zale¿ne od k¹ta obrotu wirnika
Voice Coil motor (actuator) - rodzaj silnika (si-
³ownika) liniowego z ruchom¹ cewk¹
X-Bridge (H-Bridge) - mostek 4-tranzystorowy
do bipolarnego sterowania uzwojeñ silników
Rys. 4. Układ sterowania obrotami silnika 12 V/20 W
silnika przed prze³¹czeniem kierunku
obrotÛw, w†przeciwnym razie przez
silnik pop³ynie bardzo duøy pr¹d
w†momencie zmiany kierunku.
- Iskrzenie komutatora moøe zak³ÛcaÊ
pracÍ mikrokontrolera. Silnik moøe
byÊ fabrycznie wyposaøony w†szere-
gowe d³awiki przeciwzak³Ûceniowe,
jeøeli ich brak, to naleøy zastoso-
waÊ dwa d³awiki 22...100
przewodz¹ tranzystory T2 i†T3, to pr¹d
p³ynie od ìplusaî zasilania przez T3,
silnik, T2 i†Rs do masy. W†momencie
zatkania tranzystorÛw pr¹d†samoindukcji
przep³ywa przez D2 i†D3. Sterowanie
T2 i†T3 impulsami z†generatora PWM
pozwala na regulacjÍ obrotÛw silnika.
W†przypadku wysterowania tranzystorÛw
T1 i†T4 pr¹d p³ynie przez silnik
w†przeciwnym kierunku, czyli mamy
zmian͆kierunku obrotÛw. Jednoczesne
przewodzenie tranzystorÛw T1 i†T2 to
zwarcie zaciskÛw silnika - hamowanie.
NapiÍcie z†rezystora Rs jest podawane
na wejúcie komparatora - ogranicznika
pr¹du. Nazwa mostek X†lub mostek
H†pochodzi od graficznego przedstawie-
nia przep³ywu pr¹du, przypominaj¹cego
literÍ X†lub H.
Na rys. 6 przedstawiono schemat
aplikacyjny scalonego sterownika
A3953 firmy Allegro Microsystems,
dzia³aj¹cego wed³ug opisanych powyøej
zasad. Na wejúcie /ENABLE s¹ poda-
wane impulsy z†generatora PWM,
a†stan logiczny na wejúciu PHASE de-
cyduje o†kierunku obrotÛw. Na wejúcie
/BRAKE naleøy podaÊ '1' (stan '0' na
wejúciu /BRAKE powoduje hamowanie
silnika), wejúcie MODE powinno
mieʆstan '0'. Do wejúcia REF do³¹cza
siÍ napiÍcie sta³e z†zakresu 0...0,65
V†w†celu ustalenia wartoúci ogranicza-
nia pr¹du silnika (maksymalny pr¹d
wyjúciowy uk³adu 3953 wynosi 1,3 A).
Uk³ad moøe byÊ zasilany dwoma rÛø-
nymi napiÍciami: V BB (tranzystory wyj-
úciowe) i†V CC (czÍúÊ cyfrowa), dziÍki
temu moøliwe jest bezpoúrednie stero-
wanie wejúÊ A3953 z†wyjúÊ mikropro-
cesora.
H przy-
stosowane do odpowiednio duøego
pr¹du (miniaturowe d³awiki w†obu-
dowach ìrezystorowychî siÍ nie na-
daj¹).
Na rys. 5 przedstawiono uproszczo-
ny schemat sterownika w†uk³adzie mos-
tkowym X, umoøliwiaj¹cy sterowanie
prÍdkoúci¹ obrotow¹, kierunkiem obro-
tÛw†oraz hamowanie silnika komutato-
rowego z†magnesem trwa³ym. Jeøeli
µ
w†tym samym kierunku niezaleønie od
biegunowoúci zasilania - czyli powinien
prawid³owo pracowaÊ takøe przy zasi-
laniu pr¹dem zmiennym. W†praktyce
czÍsto rdzeÒ wirnika i†stojana jest wy-
konany z†jednego kawa³ka metalu i†stra-
ty wywo³ane pr¹dami wirowymi by³yby
bardzo duøe. Dlatego teø w†silnikach
uniwersalnych rdzenie wykonane s¹
w†formie pakietÛw z†cienkich blaszek
(jak w†transformatorach sieciowych). Ta-
ki silnik moøe byÊ zasilany pr¹dem
zmiennym lub sta³ym i†dlatego nazywa-
ny jest silnikiem uniwersalnym. Tego
typu silniki s¹ powszechnie uøywane
Przydatne linki internetowe
Polskie:
- http://www.silniki.pl - dystrybutor silników
i sterowników, doskonale opracowane
informacje praktyczne i teoretyczne,
- http://www.robot.opole.pl - du¿o teorii na
temat silników komutatorowych i liniowych,
- http://www.mikroma.com, http://
www.elcar.com.pl, http://
www.wamel.com.pl - polscy producenci
silników,
Zagraniczne:
- http://www.allegromicro.com - firma
Allegro Microsystems - producent
scalonych sterowników silników, ciekawe
poradniki i noty aplikacyjne,
- http://us.st.com/stonline/books - karty
katalogowe i noty aplikacyjne sterowników
firmy ST Microelectronics,
- http://www.maxonmotor.com - strona
renomowanego szwajcarskiego producenta
silników DC,
Silniki komutatorowe
uniwersalne
Silniki uniwersalne wystÍpuj¹ w†kla-
syfikacji jako silniki pr¹du zmiennego,
jednak nie do koÒca jest to prawda.
Jak wspomniano wczeúniej, silnik ko-
mutatorowy szeregowy obraca siÍ
-
http://www.compumotor.com - strona
firmy Parker Motion & Control, która
opracowa³a doskona³y poradnik “Motor
Technologies” (dostêpny tak¿e na stronie
Allegro Microsystems).
Rys. 5. Uproszczony schemat sterowni−
ka w układzie mostkowym X
88
Elektronika Praktyczna 12/2003
806535839.212.png 806535839.213.png 806535839.214.png 806535839.215.png 806535839.216.png 806535839.217.png 806535839.218.png 806535839.219.png 806535839.220.png 806535839.221.png 806535839.223.png 806535839.224.png 806535839.225.png 806535839.226.png 806535839.227.png 806535839.228.png 806535839.229.png 806535839.230.png 806535839.231.png 806535839.232.png 806535839.234.png 806535839.235.png 806535839.236.png 806535839.237.png 806535839.238.png 806535839.239.png 806535839.240.png 806535839.241.png 806535839.242.png 806535839.243.png 806535839.245.png 806535839.246.png 806535839.247.png 806535839.248.png 806535839.249.png 806535839.250.png 806535839.251.png 806535839.252.png 806535839.253.png 806535839.254.png 806535839.256.png 806535839.257.png 806535839.258.png 806535839.259.png 806535839.260.png 806535839.261.png 806535839.262.png 806535839.263.png 806535839.264.png 806535839.265.png 806535839.002.png 806535839.003.png 806535839.004.png 806535839.005.png 806535839.006.png 806535839.007.png 806535839.008.png 806535839.009.png 806535839.010.png 806535839.011.png 806535839.013.png 806535839.014.png 806535839.015.png 806535839.016.png 806535839.017.png 806535839.018.png 806535839.019.png 806535839.020.png 806535839.021.png 806535839.022.png 806535839.024.png 806535839.025.png 806535839.026.png 806535839.027.png 806535839.028.png 806535839.029.png 806535839.030.png 806535839.031.png 806535839.032.png 806535839.033.png 806535839.035.png 806535839.036.png
 
K U  R S
w†sprzÍcie gospodarstwa domowego (ro-
boty kuchenne, miksery, m³ynki, odku-
rzacze) oraz w†elektronarzÍdziach.
W†przypadku uøywania silnikÛw uni-
wersalnych z†odzysku, naleøy pamiÍtaÊ
o†moøliwoúci rozbiegania siÍ silnika
szeregowego przy braku obci¹øenia.
SzczegÛlnie dotyczy to silnikÛw z†od-
kurzaczy: maj¹ one prÍdkoúÊ znamiono-
w¹ ok. 12†000 obr./min. w†warunkach
obci¹øenia turbin¹, a†bez obci¹øenia po-
trafi¹ osi¹gn¹Ê kilkadziesi¹t tysiÍcy ob-
rotÛw. Przestrzegam przed prÛbami wy-
korzystania silnika z†odkurzacza do bu-
dowy szlifierki - przy np. 30†000 obr./
min. rozpadaj¹ca siÍ tarcza szlifierska
powoduje efekt zbliøony do wybuchu
granatu!
Elektroniczne uk³ady regulacji ob-
rotÛw silnikÛw uniwersalnych zwykle
budowane s¹ w†oparciu o†triaki ze
sterowaniem fazowym. Schematy ta-
kich uk³adÛw moøna bez problemu
znaleüÊ w†literaturze (np. z†uk³adem
U2008 lub U2010B firmy Temic).
Moøna teø zasiliÊ silnik uniwersal-
ny pr¹dem sta³ym o†napiÍciu 230 V,
ale zbudowanie odpowiedniego zasi-
lacza nie jest rzecz¹ prost¹ - wy-
prostowanie i†odfiltrowanie napiÍcia
sieci da na wyjúciu ok. 320 VDC.
Rys. 6. Schemat aplikacyjny scalonego sterownika silników − A3953
Gdyby jednak to siÍ uda³o, to uzys-
kamy odrobinÍ wiÍksz¹ sprawnoúÊ
silnika (brak strat na przemagneso-
wanie rdzenia) i†moøemy regulowaÊ
obroty opisan¹ wczeúniej metod¹
PWM. Do celÛw przemys³owych uøy-
wa siÍ czasem silnikÛw uniwersal-
nych, przewidzianych do pracy przy
napiÍciu 320 VDC (wyprostowane na-
piÍcie sieci) lub 550 VDC (wyprosto-
wane napiÍcie trÛjfazowe).
Jacek Przepiórkowski
Elektronika Praktyczna 12/2003
89
806535839.037.png 806535839.038.png 806535839.039.png 806535839.040.png 806535839.041.png 806535839.042.png 806535839.043.png 806535839.045.png 806535839.046.png 806535839.047.png 806535839.048.png 806535839.049.png 806535839.050.png 806535839.051.png 806535839.052.png 806535839.053.png 806535839.054.png 806535839.056.png 806535839.057.png 806535839.058.png 806535839.059.png 806535839.060.png 806535839.061.png 806535839.062.png 806535839.063.png 806535839.064.png 806535839.065.png 806535839.066.png 806535839.067.png 806535839.068.png 806535839.069.png 806535839.070.png 806535839.071.png 806535839.072.png 806535839.073.png 806535839.074.png 806535839.075.png 806535839.077.png 806535839.078.png 806535839.079.png 806535839.080.png 806535839.081.png 806535839.082.png 806535839.083.png 806535839.084.png 806535839.085.png 806535839.086.png 806535839.088.png 806535839.089.png 806535839.090.png 806535839.091.png 806535839.092.png 806535839.093.png 806535839.094.png 806535839.095.png 806535839.096.png 806535839.097.png 806535839.099.png 806535839.100.png 806535839.101.png 806535839.102.png 806535839.103.png 806535839.104.png 806535839.105.png 806535839.106.png 806535839.107.png 806535839.108.png 806535839.110.png 806535839.111.png 806535839.112.png 806535839.113.png 806535839.114.png
K U  R S
Silniki elektryczne w praktyce
elektronika, część 2
Bezszczotkowe silniki DC s¹ znane od
bardzo dawna, jednak ich powszechne za-
stosowanie umoøliwi³y dopiero tanie sca-
lone sterowniki impulsowe. Budowa silni-
ka z†wiruj¹cym magnesem jest
"odwrÛceniem" budowy silnika komutatoro-
wego z†magnesem trwa³ym: uzwojenia
znajduj¹ siÍ w†stojanie a†wirnik wykonany
jest z†odpowiednio ukszta³towanego magne-
su. W†terminologii angielskiej uøywa siÍ
dla silnikÛw bezszczotkowych akronimu
BLDC, od Brushless DC Motor .
Ze wzglÍdu na liczbÍ uzwojeÒ, wyrÛø-
niamy silniki bezszczotkowe 2-fazowe i†3-
fazowe, natomiast w†zaleønoúci od sposo-
bu zasilania uzwojeÒ - silniki unipolarne
i†bipolarne.
Drug¹ czÍúÊ artyku³u poúwiÍcamy bezszczotkowym silnikom
DC z†wiruj¹cym magnesem. Silniki tego rodzaju nie
istnia³yby bez elektronicznych uk³adÛw steruj¹cych, ktÛre
takøe†opisujemy w†artykule.
tylko 2†zaciski zasilania, co uniemoøliwia
regulacjÍ kierunku i†prÍdkoúci obrotowej
(niektÛre wbudowane sterowniki zmieniaj¹
kierunek obrotÛw silnika przy zmianie bie-
gunowoúci zasilania). W†bardziej rozbudo-
wanych s¹ wejúcia steruj¹ce (analogowe
lub cyfrowe) do regulacji obrotÛw. Najwy-
øszej klasy sterowniki maj¹ takøe wejúcia
komunikacji szeregowej, umoøliwiaj¹ce
konfigurowanie sterownika za pomoc¹ mik-
roprocesora, komputera PC lub wspÛ³pracÍ
ze sterownikami PLC, czujnikami po³oøe-
nia i maj¹ wbudowane algorytmy roz-
pÍdzania/hamowania i†wiele innych ìbaje-
rÛwî. Sterowniki wyøszej klasy zwykle nie
s¹ wbudowane, lecz stanowi¹ modu³ do³¹-
czany do silnika.
W†uk³adzie o schemacie z rys. 7 czuj-
niki Halla powoduj¹ przep³yw pr¹du przez
uzwojenie A†lub B†w†zaleønoúci od po³o-
øenia k¹towego wirnika. Pole magnetyczne
cewek oddzia³uje z†polem magnesu, czego
efektem jest obrÛt wirnika. Analizuj¹c
dzia³anie uk³adu ³atwo zauwaøyÊ, øe mo-
ment obrotowy jest maksymalny w†momen-
cie poziomego ustawienia osi magnetycz-
nej wirnika (jak na rysunku), natomiast po
obrÛceniu wirnika o†90 o moment obrotowy
wynosi zero. Konsekwencj¹ tego faktu jest
niemoøliwoúÊ uruchomienia silnika przy
niektÛrych po³oøeniach wirnika. Moøna so-
bie z†tym poradziÊ poprzez podzia³ uzwo-
jeÒ na pasma u³oøone naprzemiennie lub
zwiÍkszaj¹c liczbÍ biegunÛw magnetycz-
nych wirnika. Przyk³ad silnika o takiej
budowie pokazano na rys. 8 . Kaøde uzwo-
jenie jest podzielone na 4†pasma, a†wirnik
ma 4†bieguny. Symbole ì+î i†ì-î oznacza-
j¹ kierunki uzwojeÒ, sekcje A1+, A2+, A1-
, A2- s¹ po³¹czone szeregowo (analogicz-
nie dla uzwojenia B). W†tak skonstruo-
wanym silniku zmiany momentu obrotowe-
go w†funkcji k¹ta obrotu s¹ mniejsze, ale
nadal dokuczliwe.
Nieco zmodyfikowany uk³ad z†rys. 7
jest powszechnie stosowany w†miniaturo-
wych wentylatorach, uøywanych m.in. do
ch³odzenia urz¹dzeÒ elektronicznych. Ze
wzglÍdu na brak generatora ustalaj¹cego
prÍdkoúÊ obrotow¹, moøna zmieniaÊ obro-
ty takich wentylatorÛw poprzez zmianÍ
napiÍcia zasilania (w zakresie 50...120 %
prÍdkoúci znamionowej). Niestety przy ta-
kim sterowaniu moment obrotowy maleje
przy zmniejszaniu obrotÛw. Powyøej pew-
nego napiÍcia granicznego wentylator mo-
øe przestaÊ pracowaÊ z†powodu zadzia³a-
nia uk³adÛw zabezpieczaj¹cych przed prze-
ci¹øeniem.
W³aúciwoúci i†zastosowanie
silnikÛw BLDC
Parametry mechaniczne bezszczotko-
wych silnikÛw DC s¹ porÛwnywalne z†sil-
nikami komutatorowymi z†magnesem trwa-
³ym - podobna moc i†moment obrotowy
przy zbliøonych wymiarach i†masie. Istot-
nymi ich zaletami s¹:
- wysoka trwa³oúÊ, ograniczona praktycz-
nie wytrzyma³oúci¹ ³oøysk wirnika,
- moøliwoúÊ bardzo precyzyjnej regulacji
obrotÛw - dziÍki zaawansowanym uk³a-
dom sterownikÛw moøna sterowaÊ k¹tem
obrotu wirnika podobnie jak w†silnikach
krokowych.
Cena silnika bezszczotkowego jest
2...3-krotnie wyøsza od podobnego silnika
komutatorowego, jednak kompensuje j¹ 20-
krotnie wiÍksza trwa³oúÊ. MoøliwoúÊ pre-
cyzyjnego sterowania powoduje, øe w†wie-
lu aplikacjach s¹†one stosowane zamiast
silnikÛw krokowych - od ktÛrych s¹
mniejsze, løejsze i†sprawuj¹ siÍ lepiej przy
duøych prÍdkoúciach obrotowych.
Obecnie silniki bezszczotkowe z†wiru-
j¹cym magnesem s¹ powszechnie stosowa-
ne w†serwonapÍdach maszyn oraz w†sprzÍ-
cie powszechnego uøytku (magnetowidy,
magnetofony, wideokamery, napÍdy CD/
DVD). Wypieraj¹ teø silniki krokowe w†na-
pÍdach dyskÛw komputerowych.
Bardzo czÍsto elektroniczny sterownik
jest wbudowany w†silnik. W†najprostszych
silnikach na zewn¹trz s¹ wyprowadzone
Zasada dzia³ania,
silnik 2-fazowy BLDC
ZasadÍ dzia³ania i†uproszczony sche-
mat sterowania silnika 2-fazowego przed-
stawiono na rys. 7 . Elementy oznaczone
jako H1 i†H2 to czujniki Halla (scalone
czujniki pola magnetycznego). Typowy
czujnik Halla stosowany w†silnikach jest
elementem 3-koÒcÛwkowym (ì+î, ì-î
i†wyjúcie) w†obudowie zbliøonej do
obudowy tranzystorÛw ma³ej mocy. Pod
wp³ywem pola magnetycznego o†okreúlo-
nej biegunowoúci, wyjúcie czujnika zmie-
nia stan w†momencie przekroczenia pro-
gowej wartoúci natÍøenia pola. Czujniki
Halla produkuje wiele firm, m.in. Allegro
(A3240, A3280, A3141), Texas (TLE4905,
TLE4945), Everlight(HI300). Produkowane
s¹ takøe czujniki bipolarne, posiadaj¹ce
dwa wyjúcia S†i†N†(lub ì+î i†ì-î). Sygna³
pojawia siÍ na odpowiednim wyjúciu
w†zaleønoúci od biegunowoúci pola mag-
netycznego.
Rys. 7. Zasada działania i uproszczony
schemat sterowania silnika 2−fazowego
Rys. 8. Zmodyfikowane uzwojenie silnika
dwufazowego
Rys. 9. 2−fazowe sterowanie bipolarne
Elektronika Praktyczna 1/2004
95
806535839.115.png 806535839.116.png 806535839.117.png 806535839.118.png 806535839.119.png 806535839.121.png 806535839.122.png 806535839.123.png 806535839.124.png 806535839.125.png 806535839.126.png 806535839.127.png 806535839.128.png 806535839.129.png 806535839.130.png 806535839.132.png 806535839.133.png 806535839.134.png 806535839.135.png 806535839.136.png 806535839.137.png 806535839.138.png 806535839.139.png 806535839.140.png 806535839.141.png 806535839.143.png 806535839.144.png 806535839.145.png 806535839.146.png 806535839.147.png 806535839.148.png 806535839.149.png 806535839.150.png 806535839.151.png 806535839.152.png 806535839.154.png 806535839.155.png 806535839.156.png 806535839.157.png 806535839.158.png 806535839.159.png 806535839.160.png 806535839.161.png 806535839.162.png 806535839.163.png 806535839.165.png 806535839.166.png 806535839.167.png 806535839.168.png 806535839.169.png 806535839.170.png 806535839.171.png 806535839.172.png 806535839.173.png 806535839.174.png 806535839.176.png 806535839.177.png 806535839.178.png 806535839.179.png 806535839.180.png 806535839.181.png 806535839.182.png 806535839.183.png 806535839.184.png 806535839.185.png 806535839.187.png 806535839.188.png 806535839.189.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin