Metodyka wykład 2.pdf

(2129 KB) Pobierz
QPrint
2007-11-21
Metodyka nauczania ratownictwa medycznego
Metodyka nauczania ratownictwa medycznego
Wykład 2
Cz.1
PEDEUTOLOGIA
nauka o zawodzie nauczyciela
nauka o zawodzie nauczyciela
podmiotowość
Pedagogiczny świat już
niechciany
Odwrócenie świata
niechcianego jako obraz
pedagogicznego świata
przyszłości
K. Denek 1998r
detradycjonalizacja eliminacja niechcianych
detradycjonalizacja eliminacja niechcianych
pedagogicznych schematów myślenia, działania.
Oczekiwanie na odgórne
wytyczne
Własna inicjatywa,
samodzielność
Naśladownictwo, bezkrytyczne
odtwarzanie gotowych
wzorców praktyczno -
pedagogicznych
Krytyczne ustosunkowanie się
do gotowych schematów
postępowania pedagogicznego
i wybiorcze stosowanie
Detradycjonalization różne formy porzucania tradycji
Narzucanie działań
edukacyjnych
Oferta edukacyjna
nadmierna koncentracja na „być” kosztem „stawać się”
brak autorefleksji pedagogicznej
brak autorefleksji pedagogicznej
reglamentowanie praw ucznia
nadmierny rygoryzm
brak wrażliwości na zmiany
tolerowanie bierności uczniów w procesie
dydaktycznym
niesprawiedliwość, brak tolerancji dla innych
Przygotowanie merytoryczne
Przygotowanie pedagogiczne
Przygotowanie pedagogiczne
Przygotowanie metodyczne
Przygotowanie filozoficzne
Przygotowanie psychologiczne
Przygotowanie z zakresu komunikacji interpersonalnej
Przygotowanie kulturowe
1
wytyczne
samodzielność
60500084.051.png 60500084.062.png 60500084.064.png 60500084.065.png 60500084.001.png 60500084.002.png 60500084.003.png 60500084.004.png 60500084.005.png 60500084.006.png 60500084.007.png 60500084.008.png 60500084.009.png
2007-11-21
Tworzenie samego siebie
Planowanie, organizowanie, kontrola i ocena procesów
edukacyjnych, opracowanie ogólnej strategii pracy grupą i
edukacyjnych, opracowanie ogólnej strategii pracy grupą i
pojedyńczymstudentem;
Rozpoznanie wyjściowego poziomu wiedzy studenta;
Organizowanie procesu poznawania nowej wiedzy;
Operacjonalizacjacelów edukacyjnych, programowanie
treści kształcenia;
treści kształcenia;
Ustalenie przyczyn niepowodzeń szkolnych i
zapobieganie im;
zapobieganie im;
Sprawne posługiwanie się warsztatem dydaktycznym
obejmującym metody oraz formy organizacyjne nauczania
i pracy studentów
Dokonywanie oceny skuteczności własnej pracy i
umiejętne dokonywanie jej korekty;
Kierowanie procesami interioryzacji wiedzy studentów;
Planowanie procesu własnego doskonalenia
zawodowego.
Ustalenie przyczyn niepowodzeń szkolnych i
zapobieganie im;
zapobieganie im;
Umiejętności komunikowania się werbalnego i
niewerbalnego ze studentami;
Dokonywanie oceny skuteczności własnej pracy i
umiejętne dokonywanie jej korekty;
umiejętność wysłuchania studentów, rozumienia ich
interwencji i treści ich wypowiedzi;
Planowanie procesu własnego doskonalenia
zawodowego.
Myślenie dialogiczne;
Umiejętność wykorzystania różnych technik
dyskusyjnych;
2
60500084.010.png 60500084.011.png 60500084.012.png 60500084.013.png 60500084.014.png 60500084.015.png 60500084.016.png 60500084.017.png 60500084.018.png 60500084.019.png 60500084.020.png 60500084.021.png 60500084.022.png
2007-11-21
Umiejętność komunikowania uczuć;
Zachowania prespołecznenauczyciela i umiejętności
działania integracyjnego
działania integracyjnego
Rozbudzanie wrażliwości językowej studentów poprzez
odesłanie wartości dziedzictwa kulturowego i społecznych
funkcji języka jako narzędzia komunikowania się i
myślenia;
Rozumienie związków, jakie zachodzą między własną
postawą zawodową a własną charakterystyką
osobowościową;
Umiejętność dostosowania stylu kierowania pracą
studentów do poziomu ich rozwoju i dojrzałości
społecznej.
Preferowanie przez siebie stylu interakcyjnego a
procesem społecznym jaki zachodzi w grupie studentów;
Innowacyjne i niestandardowe działania nauczycieli;
wykorzystywanie różnorodnych technik twórczego
rozwiązywania problemów;
rozwiązywania problemów;
Preferencja działań na rzecz stymulowania rozwoju
studenta;
Tworzenie warunków do samodzielnego konstruowania
wiedzy przez studentów;
Umiejętność wyzwalania kreatywnych zachowań
studentów i wspomagania ich w rozwoju krytycznego,
samodzielnego i twórczego myślenia;
Zachęcanie studentów do udziału w społecznych
formach tworzenia wiedzy i jej wykorzystywania w
praktycznym działaniu.
Korzystanie przez obydwa podmioty biorące udział w
procesach edukacyjnych (nauczyciel, student) z nowoczesnych
źródeł informacji;
źródeł informacji;
Zdolność do trafnej oceny moralnej dowolnego czynu
etycznego;
etycznego;
Wykorzystywanie przez studenta technologii informatycznej
w procesie poznawania różnych dziedzin rzeczywistości;
Znajomość własnych powinności etycznych wobec
studentów;
Wspomaganie wysiłku poznawczego ucznia nowoczesnymi
mediami oraz wykorzystywanie ich w celach motywacyjnych.
Umiejętność myślenia i działania dla dobra studentów;
3
60500084.023.png 60500084.024.png 60500084.025.png 60500084.026.png 60500084.027.png 60500084.028.png 60500084.029.png 60500084.030.png 60500084.031.png 60500084.032.png 60500084.033.png 60500084.034.png 60500084.035.png
2007-11-21
Współodpowiedzialność za rozwój studenta;
Refleksyjne przewidywanie nauczycielskiego sprawstwa;
Metodyka nauczania ratownictwa medycznego
Metodyka nauczania ratownictwa medycznego
Wykład 2
Cz.2
Działania obejmujące dokonywanie wyborów;
Formułowanie ocen i samoocen;
Formułowanie ocen i samoocen;
Pomaganie studentowi w wyodrębnieniu się
jego indywidualności;
Podejmowanie działań prowadzących do
personalizacji studentów.
Zdolność do refleksji nad podnoszeniem jakości
pracy własnej oraz uczelni;
Poszerzenie form przepływu wiedzy od nauczyciela
Poszerzenie form przepływu wiedzy od nauczyciela
do studenta;
Współpraca ze studentem w procesie nauczania;
Współpraca studentów ze sobą w tworzeniu wiedzy
i operowaniu nią;
Organizowanie czynności poszukiwania wiedzy
przez studentów
Argumenty ekstremalne
„Społeczeństwo bez szkoły” Iwan Ilicz
Szkoła nie odpowiada potrzebom
społeczeństwa
4
60500084.036.png 60500084.037.png 60500084.038.png 60500084.039.png 60500084.040.png 60500084.041.png 60500084.042.png 60500084.043.png 60500084.044.png 60500084.045.png 60500084.046.png 60500084.047.png 60500084.048.png
2007-11-21
NIL
Funkcje
Funkcje
szkoły
„nuda i lęk”
K. Kozielecki
wychowawcza opiekuńcza kształcąca
Ukryte
mechanizmy
selekcji –
1%
doktorat
selekcji –
wykształcenie
rodziców
doktorat
nadzorcza
selekcyjna
16%
licencjat
kontrolować, monitorować,
pilnować
stratyfikacja
Gimnazjum,
szkoła podstawowa
sędziego
wymagający
życzliwy
życzliwy
punktualny
obowiązkowy
podmiotowo traktujący ucznia
mała wiedza
małostkowy
niesprawiedliwy
Nauczyciel
kapłana
detektywa
5
60500084.049.png 60500084.050.png 60500084.052.png 60500084.053.png 60500084.054.png 60500084.055.png 60500084.056.png 60500084.057.png 60500084.058.png 60500084.059.png 60500084.060.png 60500084.061.png 60500084.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin