Okręty wojenne nr.6(074).pdf

(5547 KB) Pobierz
426914552 UNPDF
Japońskie krążowniki ciężkie Furutaka (na pierwszym planie) i Aoba .
mal. Takeshi Yuki
426914552.014.png 426914552.015.png 426914552.016.png 426914552.017.png 426914552.001.png 426914552.002.png 426914552.003.png
Marynarka Wojenna Republiki Południowej Afryki
Nowy chiński niszczyciel min
Fregata rakietowa Amatola .
fot. SAN
Zaopatrzeniowiec floty Drakensberg .
fot. SAN
Okręt hydrograficzny Protea .
fot. SAN
fot. via Joe Jin-Ho
426914552.004.png 426914552.005.png
Drodzy Czytelnicy
Dwumiesięcznik
Vol. XV, Nr 74 (6/2005)
ISSN-1231-014X, Indeks 386138
Czas płynie nieubłaganie i już mamy grudzień, w którym
zamykamy nasz kolejny rok wydawniczy. Staraliśmy się w nim
zaprezentować Wam w naszym magazynie najciekawsze materiały
dotyczące okrętów, ich historii, czy też nieznanych epizodów wojen
morskich. Przed nami kolejny, jak sądzimy obfitszy rok wydawniczy. O wszelkich
nowościach będziemy skwapliwie informować w kolejnych numerach „OW”.
Korzystając z okazji składamy wszystkim Czytelnikom i ich rodzinom życzenia
zdrowych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz pomyślności w nadchodzącym
Nowym Roku.
Redaktor naczelny
Jarosław Malinowski
Kolegium redakcyjne
Rafał Ciechanowski, Michał Jarczyk,
Maciej S. Sobański
Redakcja
Współpracownicy w kraju
Jarosław Cichy, Andrzej Danilewicz,
Przemysław Federowicz, Maciej K. Franz,
Michał Glock, Tadeusz Górski,Tomasz Grotnik,
Krzysztof Hanuszek, Jerzy Lewandowski,
Andrzej Nitka, Grzegorz Nowak,
Grzegorz Ochmiński, Jarosław Palasek,
Jan Radziemski, Marcin Schiele, Maciej Szopa,
Marek Supłat, Tomasz Walczyk
W NUMERZE
Maciej S. Sobański
2
Z życia flot
Współpracownicy zagraniczni
BELGIA
Leo van Ginderen, Jasper van Raemdonck,
CZECHY
René Greger, Ota Janeček
FRANCJA
Gérard Garier, Jean Guiglini, Pierre Hervieux
HISZPANIA
Alejandro Anca Alamillo
IZRAEL
Aryeh Wetherhorn
LITWA
Aleksandr Mitrofanov
MALTA
Joseph Caruana
NIEMCY
Siegfried Breyer, Richard Dybko, Hartmut Ehlers,
Jürgen Eichardt, Zvonimir Freivogel, Reinhard Kramer
ROSJA
Siergiej Bałakin, Nikołaj W. Mitiuckow,
Konstantin B. Strelbickij
STANY ZJEDNOCZONE. A.P.
Arthur D. Baker III
UKRAINA
Anatolij N. Odajnik, Władymir P. Zabłockij
WIELKA BRYTANIA
Ralph Edwards
WŁOCHY
Maurizio Brescia, Achille Rastelli
5
Hartmut Ehlers
Monitor rzeczny Parnaiba . Ostatni okręt
tego typu w Brazylii
Maciej K. Franz
10
Lotniskowiec Eagle
– koń roboczy Royal Navy
21
Maciej S. Sobański
Japońskie krążowniki ciężkie typu
Furutaka i Aoba , część III
Przemysław Federowicz
33
Opercja „Ostfront”,
część II
40
Jarosław Palasek
Amerykańskie okręty dowodzenia,
część IVb
Tadeusz Górski
49
Adres redakcji
Wydawnictwo „Okręty Wojenne”
Krzywoustego 16, 42-605 Tarnowskie Góry
Polska/Poland tel: +48 032 384-48-61
www.okretywojenne.pl
e-mail: okrety@ka.home.pl
Niszczyciele flot Morza Bałtyckiego
w latach 50. XX wieku
59
Maciej S. Sobański
Narodziny chińskich sił podwodnych
Skład, druk i oprawa:
DRUKPOL sp. j.
Kochanowskiego 27, 42-600 Tarnowskie Góry
tel. 032 285-40-35, www.drukujemy.pl
Zvonimir Freivogel
63
Typ Wespe i Seelöwe , część II
© by Wydawnictwo „Okręty Wojenne” 2005
Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.
Przedruk i kopiowanie jedynie za zgodą
wydawnictwa. Redakcja zastrzega sobie prawo
skracania i adjustacji tekstów. Materiałów nie
zamówionych nie zwracamy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść
publikowanych artykułów, które prezentują
wyłącznie opinie i punkt widzenia ich autorów.
68
Aleksandr Mitrofanov
Marynarka Wojenna Republiki
Południowej Afryki
Jarosław Malinowski
77
Nakład: 1500 egz.
Nowy chiński niszczyciel min
Na okład ce:
Polski niszczyciel Błyskawica jako okręt-
muzeum w 2004 roku. Weteran II wojny
światowej, jak i Układu Warszawskiego.
80
Recenzje
fot. Jarosław Ciślak
426914552.006.png 426914552.007.png 426914552.008.png 426914552.009.png 426914552.010.png 426914552.011.png
Z życia flot
Bułgarska fregata Drazki (eks-belgijski Wandelaar ) po przybyciu
do Warny
fot. Internet
34 mln USD stary amerykański okręt de-
santowy-dok Trenton (LPD-14 ). Należąca
do typu SCB187B Austin jednostka zo-
stała zbudowana w latach 1966-1971
w stoczni Lockheed SB w Seattle.
Wyporność standardowa 8883 t, a peł-
na odpowiednio 16 590 t przy długości
całkowitej kadłuba 173,4 m, szerokości
25,6 m i zanurzeniu 7,2 m. Napęd sta-
nowią 2 turbiny parowe typu de Laval
o łącznej mocy 24 000 KM, które zapew-
niają maksymalną prędkość 21 węzłów.
Zasięg wynosi 7700 Mm/20 węzłach.
Uzbrojenie jednostki obejmuje 2 ze-
stawy artyleryjskie plot. kal. 20 mm Mk
15 Phalanx” CIWS, 2 pojedyncze dzia-
ła plot. kal. 25 mm L/75 Mk 38 Mod 0
„Bushmaster” oraz 8 pojedynczych
wkm-ów kal. 12,7 mm M2. Okręt posia-
da niezbędne różnorodne wyposażenie
elektroniczne.
Załoga jednostki liczy 402 ludzi, w tym
29 oficerów, zaś na jego pokładzie można
transportować desant w sile 835 żołnie-
rzy, w tym 79 oficerów. W doku znajduje
się 1 LCAC, 1 LCU i 4 LCM(8) względnie
28 LVT, zaś na pokładzie lotniczym mie-
ści się do 6 śmigłowców, z tym jednak,
że w niewielkim teleskopowym hangarze
można parkować tylko jeden z nich.
Trenton, który nadal pozostawał
w służbie, przed przekazaniem stronie in-
dyjskiej zostanie poddany drobnemu re-
montowi.
wyporność standardowa 7700 t, a pełna
odpowiednio ponad 10 000 t, przy czym
nie są znane dokładne wymiary okrętu,
należy jednak sądzić, że niewiele różnią
się od gabarytów wcześniejszych nisz-
czycieli rakietowych typu Kongo (161 x
21 x 6,2 m). Napęd stanowią 4 turbiny
gazowe IHI GE LM-2500 o łącznej mocy
około 100 000 KM, które pracując na
2 śruby zapewniają maksymalną pręd-
kość 30 węzłów.
Uzbrojenie obejmuje pionowe, kadłu-
bowe wyrzutnie Mk 41 VLS z pociskami
„Standard” SM-2 Block III, ESSM „Sea
Sparrow” oraz ASROC do zwalczania ce-
lów podwodnych (ogółem 96 prowadnic
– 32 na pokładzie dziobowym przed nad-
budówką i 64 na hangarze), 8 wyrzut-
ni (2 x IV) pocisków SSM-1B, 1 działo
kal. 127 mm L/54 OTOBreda oraz 2 ze-
stawy plot. kal. 20 mm Mk 15 Mod 12
Block I „Phalanx” CIWS, 2 potrójne wy-
rzutnie torpedowe pop kal. 324 mm Typ
68 z torpedami Typ 73 lub Mk 46 Mod
5 oraz 2 śmigłowce pokładowe SH-60J
„Seahawk”.
W skład bogatego wyposażenia elek-
tronicznego wchodzą radary nawigacyj-
ne, trójwspółrzędny radar dozoru po-
wietrznego Lockheed Martin SPY-1D (V)
Aegis 3-D , 2 radary Raytheon SPG-62
do kierowania ogniem rakietowym, radar
kierowania ogniem artyleryjskim FCS-
2-23, 2 radary General Dynamics Mk
90 Phalanx oraz sonary, dziobowy NEC
OQS-102 i Oki OQR-2.
Po wodowaniu Atago przejdzie do
bazy w Maizuru, gdzie do wiosny 2007
będzie przedmiotem prac wykończenio-
wych, obejmujących montaż uzbrojenia
i wyposażenia. Wejście do służby nowe-
go niszczyciela rakietowego, którego za-
danie będzie obrona zespołów floty przed
pociskami balistycznymi, jest przewidzia-
na na koniec 2007 roku. Seria jednostek
typu Kongo-Kei ma obejmować 2 okręty,
dla drugiego przewidziano znak taktycz-
Dania
Nowe patrolowce
W dniu 20 grudnia 2004 roku do-
wództwo marynarki wojennej Danii pod-
pisało kontrakt ze stocznią Karstensens
Skibsvaerft A/S w Skagen na budowę
2 okrętów inspekcyjnych przeznaczonych
do działania na wodach Wysp Owczych
i Grenlandii, które mają zastąpić znajdujące
większości wizualizacji i rzutów nowych
jednostek inspekcyjnych. Na rufie znajdo-
wać się będzie lądowisko dla śmigłowca,
zaś poniżej specjalna komora dokowa
pozwoli na transportowanie gotowej do
akcji motorówki inspekcyjnej klasy LCP.
Podstawą wyposażenia elektronicznego
stanowić ma radar SCANTER 4100 o za-
sięgu do 160 km. W czasie pokoju zało-
Wizja komputerowa nowego patrolowca duńskiego. fot. Internet
Japonia
Wodowanie nowego Atago
W dniu 24 sierpnia 2005 roku
w stoczni Mitsubishi Heavy Industries
Ltd w Nagasaki wodowano prototypowy
niszczyciel rakietowy Atago (DDG 117),
typu Kongo-Kei, stanowiącego zmoder-
nizowaną wersję typu Kongo, którego
budowę przerwano w 1998 po ukończe-
niu czwartej jednostki serii – Chokai.
Podstawowe dane taktyczno-tech-
niczne nowego niszczyciela rakietowego:
się w służbie od 1974 jednostki typu Agdlek
(wyp. 300 t, 31,4 x 7,7 x 3,3 m, 800 KM,
prędkość 12 węzłów, załoga 15 ludzi).
Pierwszy z okrętów ma zostać ukoń-
czony w roku 2007, a w 2008 rozpocząć
służbę.
Według wstępnych i bardzo niepeł-
nych informacji, wyporność nowych jed-
nostek inspekcyjnych ma wynieść 1720
t przy długości kadłuba 61,9 m, szeroko-
ści 14,6 m i zanurzeniu 4,95 m. Napęd
stanowić mają 2 silniki wysokopręż-
ne, każdy o mocy 3000 kW, które za-
pewnią prędkość maksymalną 17 wę-
złów. Zasięg okrętów ma sięgać 3000
Mm. Moc elektrowni pokładowej 580 kW
(480 kW agregat podstawowy +100
kW agregat pomocniczy), zaś manewro-
wanie ułatwi aktywny dziobowy ster stru-
mieniowy. W czasie pokoju symboliczne
uzbrojenie stanowić będą 2 pojedyncze
wkm-y kal. 12,7 mm, ale dzięki zastoso-
waniu koncepcji modułowej FLEX, w ra-
zie potrzeby na pokładzie dziobowym
może zostać zamontowane działo kal. 76
mm L/62 Oto Melara, które widnieje na
ga jednostki liczyć będzie 18 marynarzy
i oficerów, którą w razie potrzeby moż-
na zwiększyć, wykorzystując 43 miejsca
mieszkalne, jakimi dysponuje okręt.
Indie
Okręt z USA
Wg „Strategy Page” Indie miały zaku-
pić dla swej marynarki wojennej za kwotę
Nowy japoński niszczyciel rakietowy Atago po wodowaniu.
fot. Mitsubishi
2
Nr 74 (6/2005) • OKRĘTY WOJENNE
426914552.012.png
 
Z życia flot
ny DDG 178. Koszt budowy pojedyncze-
go niszczyciela rakietowego określono
wstępnie na około 1,13 mld USD.
stocznia FLW, zaś nr 3 NSWE, co możli-
we będzie właśnie dzięki przyjęciu modu-
łowej koncepcji budowy korwet.
Rosja
Kaspijska „kanonierka”
W dniu 7 października 2005 roku
w stoczni OAO „Ałmaz” w Sankt
Petersburgu odbyło się uroczyste wo-
dowanie małego okrętu artyleryjskie-
go Astrachań, prototypu serii 5 jedno-
stek projektu „Bujak”, które do roku 2007
zasilić mają rosyjską Flotyllę Kaspijską.
Stępkę pod budowę okrętu, jak zauwa-
żył Jurij Goriew, szef wydziału zamó-
wień okrętowych Ministerstwa Obrony
Rosji, pierwszego zaprojektowanego już
w XXI wieku, położono 30 kwietnia 2004,
zaś same prace stoczniowe przebiega-
ły zgodnie z planem, co stanowi swoisty
fenomen w warunkach rosyjskich (i nie
tylko !) i dobry prognostyk na przyszłość
dla stoczni.
Wyporność pełna jednostki wynosi
poniżej 600 t przy zanurzeniu około 2 m,
co pozwala na operowanie w strefie przy-
brzeżnej, w delcie Wołgi i na otwartych
wodach Morza Kaspijskiego. Prędkość
maksymalna 28 węzłów, zasięg 1500
Mm, a autonomiczność 10 dób. Okręt
dysponuje uniwersalnym uzbrojeniem
artyleryjsko-rakietowym, jest również
przystosowany do prowadzenia dzia-
łań antydywersyjnych oraz prowadze-
nia walki radioelektronicznej. Uzbrojenie
główne składa się z armaty kal. 100 mm,
dwóch działek AK-630 kal. 30 mm, wy-
rzutni rakiet przeciwlotniczych „Igła (2
x IV) oraz wyrzutni niekierowanych po-
cisków rakietowym UMS-73 „Grad-M”
(2 x XX) kal. 122 mm.
Astrachań, którego głównym zada-
niem będzie ochrona 200 milowej strefy
ekonomicznej Rosji na Morzu Kaspijskim,
objęła załoga dowodzona przez kpt-lt
Siergieja Babskowa. Wejście jednostki
po zakończeniu cyklu prób stoczniowych
(na uwięzi i morskich) oraz odbiorczych
prób państwowych, przewidziano na lato
2006 roku.
Niemcy
Budowa pierwszej korwety
Trwają prace montażowe prototypo-
wej niemieckiej korwety Braunschweig,
nowego typu K 130 , która w lutym
2006 ma zostać wodowana, tak by
po zakończeniu wszystkich prób zasi-
lić latem 2007 skład Deutsche Marine.
Przypomnijmy pokrótce podstawowe
parametry taktyczno-techniczne nowego
okrętu. Wyporność 1690 t przy długości
całkowitej 88,75 m i szerokości 13,25
m. Silniki o łącznej mocy 19.850 KM za-
pewnić mają maksymalną prędkość 26
węzłów. Zasięg ma wynieść 4100 Mm
przy 15 węzłach, a autonomiczność 21
dób. Uzbrojenie obejmie 8 szwedzkich
przeciwokrętowych pocisków rakieto-
Pakistan
Fregaty z USA?
W dniu 31 sierpnia 2005 r. w cza-
sie promocji książki na Uniwersytecie
Bahria, adm. Shahid Karimullah, do-
wódca marynarki wojennej Pakistanu,
poinformował dziennikarzy, że Stany
Zjednoczone zaoferowały flocie jego
kraju 2 fregaty rakietowe typu Oliver
Hazard Perry (identyczne z 2 znajdu-
jącymi się w składzie PMW). Zdaniem
admirała „... Fregaty typu Oliver Hazard
Perry są nie tylko lepiej wyposażone od
chińskich jednostek typu F-22P, ale są
również większe od nich, co oznacza, że
na ich pokładach możliwa będzie insta-
lacja większej liczby elementów uzbro-
jenia i wyposażenia...” Równocześnie
Kadłub portugalskiego
patrolowca Viana do Castelo
fot. Marinha do Portugal
wyporność 1790 t przy długości całko-
witej kadłuba 83,10 m, szerokości 12,95
m i zanurzeniu 3,69 m. Napęd zapewnia-
ją 2 silniki wysokoprężne, każdy o mocy
3900 kW, które pozwalają na osiągnięcie
prędkości maksymalnej do 20 węzłów.
Zasięg około 4850 Mm przy prędkości
ekonomicznej 15 węzłów. Patrolowiec
posiada symboliczne uzbrojenie w po-
staci 1 działa plot. kal. 40 mm L/70
Bofors na pokładzie dziobowym, na ru-
fie natomiast znajduje się lądowisko dla
śmigłowca. Jednostki mają otrzymać
bogate wyposażenie nawigacyjne, zin-
tegrowany system informacyjny oraz
łączności, pracujący w zakresie często-
tliwości MF, HF, VHF i UHF łącznie z termi-
nalem INMARSAT. Załoga ma liczyć 35
ludzi, w tym 5 oficerów, lecz w razie po-
trzeby można ją powiększyć o dalsze 32
osoby, w tym 4 oficerów, wykorzystując
w pełni pomieszczenia mieszkalne patro-
lowca.
Podstawowym zadaniem okrętów
typu Viana do Castelo będzie ochro-
na portugalskiej Strefy Wyłączności
Ekonomicznej, zwalczanie i likwidacja
zanieczyszczeń oraz działania ratowni-
cze SAR.
Gotowa do wydokowania dziobowa część niemieckiej korwety
Braunschweig .
fot. „Strategie und Technik”
wych RBS-15 Mk 3, które mogą być
również stosowane do rażenia celów lą-
dowych, na śródokręciu, 2 wyrzutnie 21-
-prowadnicowe Mk 49 RAM z pociska-
mi plot. RIM-116 Block IA, 1 uniwersalne
działo 76 mm L/62 OTOBREDA na dzio-
bie i 2 działa plot. kal. 27 mm Mauser
MLG 27 oraz śmigłowiec pokładowy na
rufie. Załoga korwet ma liczyć 50 mary-
narzy i oficerów (maksymalnie 76 miejsc
mieszkalnych)
Przewidywany wstępnie koszt poje-
dynczej korwety szacowany jest na oko-
ło 186 mln. USD, co wydaje się raczej
kwotą zdecydowanie zbyt niską.
Do budowy korwet typ K 130 bazują-
cych na rozwinięciu koncepcji MEKO 100
autorstwa Blohm & Voss, powołano kon-
sorcjum ARGE K 130, obejmujące stocz-
nie Blohm + Voss (B+V), Fr. Lürssen
(FLW) i Nordseewerke (NSWE). Przyjęty
w toku realizacji zlecenia podział pracy
przewiduje, że część dziobowa wszyst-
kich jednostek powstanie w stoczni FLW,
a rufowa w NSWE, natomiast B+V za-
pewni nadbudówki i moduł masztów dla
całej serii 5 korwet. Prace wykończe-
niowe jednostek nr 1 i nr 4 przeprowa-
dzi stocznia B+V, nr 2 i nr 5 odpowiednio
adm. Shahid Karimullah oznajmił, że
trwają aktualnie próby z pakistańskimi
rakietowymi pociskami samosterują-
cymi, choć minie jeszcze zapewne tro-
chę czasu nim będzie można odpalać
je z pokładów fregat. Podobnie, zdaniem
admirała, rzecz się ma z okrętami pod-
wodnymi o napędzie atomowym „.. mu-
simy rozwijać je sami, nie oglądając się,
ani nie oczekując niczego od innych, tak
by pewnego dnia móc zaspokoić swoje
potrzeby w tym względzie...”.
Rosyjski kuter artyleryjski Astrachań po wodowaniu. fot. Ałmaz
Portugalia
Nowy patrolowiec
W portugalskiej stoczni ENVC
(Estalieros Navais Viana do Castelo)
trwają prace przy budowie 2 pierw-
szych patrolowców oceanicznych pro-
jektu NPO-2000. Prototyp noszący na-
zwę Viana do Castelo (P-360) ma wejść
do służby w kwietniu 2006.
Nowe patrolowce oceaniczne, bu-
dowane przy finansowej pomocy Unii
Europejskiej, mają docelowo zastąpić
okręty patrolowe typów João Coutinho
i Baptiste De Andrade. Podstawowe
dane taktyczno-techniczne jednostek
określanych jako typ Viana do Castelo to:
Nr 74 (6/2005) • OKRĘTY WOJENNE
3
426914552.013.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin