Maski.doc

(62 KB) Pobierz
Maski

Maski

Maska to inaczej selekcja przedstawiona za pomocą obrazu w skali szarości. Kolor biały symbolizuje obszary zaznaczone (takie, które nie podlegają maskowaniu), a czarny — niezaznaczone (takie, które podlegają maskowaniu). Elementy obrazka częściowo zaznaczone będą reprezentowane przez odcienie szarości.
Zajmiemy się teraz dwiema szczególnymi metodami pracy z selekcjami: zapisywaniem selekcji w kanałach alfa i trybem Szybka maska (Quick Mask).

Kanały alfa

Jeśli zapiszesz selekcję w oddzielnym kanale, zwanym kanałem alfa, możesz ją w każdej chwili otworzyć na dowolnej warstwie obrazu. Dzięki temu jesteś w stanie przechowywać na dysku selekcje, które w innym przypadku trudno by było odtworzyć. Maksymalnie możesz mieć 24 kanały alfa w jednym dokumencie, ale należy pamiętać, że każdy z nich zwiększa rozmiar pliku.

Zapisywanie kanału alfa

Operacja zapisania selekcji jako kanału alfa jest niezwykle prosta. Wystarczy, że utworzysz selekcję i klikniesz znajdującą się w dolnej części palety Kanały (Channels) ikonę Zapisz zaznaczenie jako kanał (Save selection as Channel). Możesz również wykonać operację zapisywania kanału alfa za pomocą menu Zaznacz/Zapisz zaznaczenie (Select/Save selection). W takim wypadku możesz nadać selekcji nową nazwę.

Wyświetlanie kanału alfa

Na palecie Kanały (Channels) kliknij nazwę kanału alfa. Spowoduje to wyświetlanie wyselekcjonowanego obszaru w kolorze białym, a obszaru chronionego w kolorze czarnym. Jeśli selekcja ma włączone zmiękczanie krawędzi, na granicy pomiędzy kolorami pojawi się pas szarości, a leżące w tym rejonie piksele będą się jedynie częściowo poddawały edycji.

Aby przywrócić normalne wyświetlanie obrazu, kliknij pierwszą pozycję na palecie Kanały (Channels).

Wczytywanie selekcji do obrazu

Aby wczytać selekcję do obrazu z wykorzystaniem bieżących opcji, przytrzymaj wciśnięty klawisz Ctrl i kliknij nazwę kanału alfa na palecie Kanały (Channels).

Jeśli chcesz zmienić opcję:

1. Kliknij pierwszą pozycję na palecie Kanały (Channels) i wybierz z menu polecenie Zaznacz/Wczytaj zaznaczenie (Select/Load selection).

2. Z listy Kanały (Channels) wybierz nazwę kanału, który chcesz wczytać.

3. Aby połączyć ten kanał z istniejącą selekcją, wybierz jedną z opcji dostępnych w części Rezultat (Operation) i kliknij przycisk OK.

Może się okazać, że zechcesz wczytać kanał alfa do innego obrazu. W takim przypadku:

1. Sprawdź, czy obraz źródłowy i docelowy mają takie same rozmiary i rozdzielczość.

2. Następnie uaktywnij obraz docelowy i wybierz z menu polecenie Zaznacz/Wczytaj zaznaczenie (Select/Load selection).

3. Z listy Kanały (Channels) wybierz nazwę kanału w dokumencie źródłowym, który chcesz wczytać.

4. Aby połączyć ten kanał z istniejącą selekcją, wybierz jedną z opcji w części Rezultat (Operation) i kliknij przycisk OK.

Szybka maska

Włączenie opcji Szybka maska (Quick Mask) powoduje pokrycie niewyselekcjonowanych obszarów obrazu półprzezroczystą maską, którą można następnie modyfikować narzędziami do edycji i malowania, a obszary położone pod maską stają się niedostępne dla edycji. W przeciwieństwie do kanału alfa maski nałożonej w ten sposób nie można zapisać na dysku, ale gdy przełączysz się w tryb standardowy, maska zmieni się w selekcję, a tę już można zapisać na dysku.

Uruchamianie trybu szybkiej maski

Otwórz obrazek, na którym masz zamiar uruchomić tryb szybkiej maski, a następnie na pasku narzędziowym kliknij przycisk Edytuj w trybie szybkiej maski (Edit In Quick Mask Mode). Efekt uruchomienia tego trybu jest na razie niewidoczny, ale na panelu Kanały (Channels) pojawił się nowy kanał o nazwie Szybka maska (Quick Mask), w którym będzie zapisywany obraz szybkiej maski, dzięki czemu będziesz mógł ją edytować.

Szybką maskę tworzy się za pomocą narzędzi malarskich, dlatego przed przejściem do jej tworzenia musisz ustawić kolor narzędzia i tła, wybrać narzędzie i ustawić parametry jego pracy. W zależności od zawartości obrazka wybierz końcówkę narzędzia, którą będziesz malować maskę — najlepsza do tego celu będzie miękka końcówka średniej wielkości. Pozwoli to uzyskać naturalne wtopienie krawędzi selekcjonowanego obiektu.

Tworzenie i edycja maski

Tworzenie maski polega na zamalowywaniu obiektu, który chcesz wyselekcjonować.

1. Zacznij od zamalowania krawędzi maski (zalecana jest nieduża końcówka pędzla, która może uwzględnić w masce niezbędne szczegóły).

2. Następnie zmień końcówkę pędzla na nieco większą i maluj wzdłuż wewnętrznej krawędzi.

3. Ostatnim krokiem jest wypełnienie maski. Do tego celu najlepiej wykorzystać narzędzie Wiadro z farbą (Paint Bucket).

Po wstępnej obróbce maska jest już utworzona, ale nie jest na pewno idealna. Na szczęście w drugim etapie obróbki możesz ją poprawić. Jak to zrobić?

Podczas tworzenia maski obowiązuje zasada użycia koloru czarnego i białego. Oznacza to, że czarnym kolorem malujesz maskę, a białym ją usuwasz. Możliwość szybkiego przełączania się między kolorami zapewnia ikona Zamień kolor narzędzia i kolor tła (Switch Foreground and Background Colors) znajdująca się na pasku narzędziowym.

Konwersja maski na zaznaczenie

Gdy maska jest gotowa, możesz przekształcić ją na zaznaczenie, co pozwoli wyizolować zaznaczony obszar z obrazka. W tym celu:

1. Wróć do standardowego trybu edycji, klikając ikonę Edycja w trybie standardowym (Edit in Standard Mode).

2. Program utworzy selekcję na podstawie namalowanej maski.

3. Zaznaczony zostanie obszar, który nie był pokryty maską, więc w celu odwrócenia zaznaczenia należy wybrać z menu polecenie Zaznacz/Odwróć zaznaczenie (Select/Inverse).

4. Możesz zapisać utworzone zaznaczenie, wybierając z menu polecenie Zaznacz/Zapisz zaznaczenie (Select/Save Selection) i podając nazwę kanału, w którym selekcja ma zostać zapisana.

5. Po kliknięciu przycisku OK na palecie Kanały (Channels) pojawi się nowy kanał zawierający utworzoną maskę.

maski 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin