20 Kształtowanie pojęć w edukacji technicznej.docx

(13 KB) Pobierz

20 Kształtowanie pojęć w edukacji technicznej

R. Więckowski podkreśla, że etap edukacji wczesnoszkolnej jest okresem szczególnie korzystnym dla rozwijania sprawności manualnych i technicznych. W działaniu, które zawsze dzieci pasjonuje, rozwija się myślenie praktyczne, techniczne i konstrukcyjne oraz organizacyjne. Dzieci chętnie wypowiadają się za pomocą różnorodnych materiałów, poznając ich nazwy, właściwości, a także w pewnym zakresie technologię, wykonują przy tym różne przedmioty, montują z gotowych elementów konstrukcje. Poznają przy tym budowę podstawowych narzędzi, ich przeznaczenie, sposoby zabezpieczania przed uszkodzeniem oraz sposoby właściwego i bezpiecznego posługiwania się nimi.

Podkreślając znaczenie techniki można powiedzieć, że daje duże możliwości kształtowania osobowości ucznia, korelując działalność praktyczną z myśleniem:

 

·         umożliwia uczniowi uczestniczenie w pełnym procesie poznawania (spostrzeganie-myślenie-praktyka),
daje uczniowi możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy,

·         poprzez spostrzeżenia i doświadczenia warunkuje proces kształtowania się pojęć-daje podstawy rozwoju procesów abstrahowania,

·         ułatwia procesy myślowe, rozwija pomysłowość,

·         daje uczniom możliwość zastosowania i sprawdzenia wiedzy zdobytej na różnych przedmiotach,

·         przygotowuje do poprawnego wykonywania czynności np. obsługi urządzeń technicznych, prawidłowego i bezpiecznego stosowania prostych narzędzi,

·         rozwija sprawność, dokładność, koordynację ruchów oraz wpływa na rozwój drobnych mięśni rąk,

·         rozwija umiejętność racjonalnego organizowania pracy,

·         wdraża uczniów do korzystania z różnych form informacji technicznej,

·         daje możliwość kształtowania wielu cech charakteru uczniów np. wytrwałość, dociekliwość, zaradność, spostrzegawczość,

·         rozwija umiejętność współpracy, dyscyplinę, zaangażowanie,kształtuje szacunek do pracy i chęć wykonywania potrzebnych prac, wdraża do majsterkowania,

·         pozwala rozumieć pozytywne i negatywne aspekty techniki w życiu człowieka,

·         daje możliwość poznania i zrozumienia procesów społeczno-produkcyjnych, 

·         pozwala rozumieć zasady funkcjonowania urządzeń technicznych.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin