Słownik literatury polskiej - futuryzm.doc

(36 KB) Pobierz
SŁOWNIK LITERATURY POLSKIEJ – FUTURYZM

SŁOWNIK LITERATURY POLSKIEJ – FUTURYZM

 

Idea futuryzmu rozbłysła w Polsce dopiero po odzyskaniu niepodległości

„Będę ja pierwszym w Polsce futurystą” (J .Tuwim – „Czychanie na Boga” – 1918)

inni:

§         Broniewski

§         Kurek

§         Czechowicz

§         Słobodnik

§         Szenwald

 

Krytyka gazetowa, dziennikarska nadawała futuryzmowi sens szeroki i mało precyzyjny – stosowano je do poezji w której uwidaczniała się artystyczna śmiałość i aprobata CYWILIZACJI WSPÓŁCZESNOŚCI (Skamandryci)

 

Europa: 1909 – „Akt założycielski i manifest futuryzmu” – F.T . Marinetti

§         Artystyczne żądania „słowa na wolności” (poezja wyzwolona z rygorów składni)

1912 – futuryzm w Rosji:

§         „EGO-FUTURYŚCI”

§         „KUBO FUTURYŚCI” (szukali nowych założeń poezji – pomysł „jezyka zaumnego” –tj. pozarozumowego.

1913 – wyodrębniły się tendencje związane z „KUBIZMEM POETYCKIM” (przeobrażający lirykę francuską)

1915 – w Zurychu powstaje DADAIZM (najbardziej radykalnie kwestionujący tradycyjne, estetyczne i społeczne podstawy sztuki)

 

Futuryzm polski – wydawał się spóźniony i wtórny podobnie w innych krajach Europy Wschodniej (Czechach, Węgrzech, Łotwie, Chorwacji, Serbii)à tu tak samo wiązało się to z polityczną odnową życia narodowego.

Potrzeba nowoczesności – zlewanie się wpływów pochodzących z różnych źródeł.

 

Polski futuryzm to krótki epizod XX lecia

§         w Warszawie futuryzm zainaugurowali A. Stern i A. Wat - luty 1919 – wystąpili ze swoim pierwszym „Wieczorem podtropikalnym urządzonym przez białych Murzynów” – potem podobne imprezy (recytacje wierszy przelatały się ze skandalizującymi sztubackimi żartami)

§         1920 – wyd. „Gga” – umieścili w nim manifest „Prymitywiści do narodów świata i do Polski” oraz cykl wierszy obrażający polską tradycję i dobry smak.

§         W Krakowie powstało drugie ugrupowanie: klub futurystów „KATARYNKA”

o        T. Czyżewski

o        B. Jasielski

o        S. Młodożeniec (urządzał „pozakoncerty” zwł na UJ)

§         1921 – obie grupy połączyły się (w Krakowie, Warszawie, Łodzi i Lwowie odbywali poranki, wieczore, bale, poprzedzone hałaśliwą reklamą) zaskakiwali nonszalanckimi ekstrawancjami.

§         1921 czerwiec – wydali „Jednodniówkę futurystów” – wypełniona manifestami:

o        manifestamido narodu polskiego w sprawie natychmiastowej futuryzacji zycia

o        w sprawie krytyki artystycznej ( że jest niepotrzebna)

o        w sprawie ortografii fonetycznej (kt. przyjeli i stosowali przez pewien czas)

§         „Nuż w bżuchu” (najbardziej obyczajowo zuchwałe wiersze)

§         dominującym stylem futurystycznego działania byłą strategia skandalu sankcjonująca „prowokację”, naruszanie tabu, świadome awanturnictwo

§         deprecjacja poezji i poety (T. Peiper: „zarówno ze sztuki, jak z artysty nowe warunki życia zbiorowego zdzierają już ten płaszcz gronostajowy i tę koronę ze złotego papieru, kt. lśnili dotąd”

§         MANIFESTY (naczelne hasła futuryzmu europejskiego)

o        europejskiego odrzucenie tradycji i szacunku dla przeszłości

o        pochwała epoki współczesnej

o        żądanie nowatorstwa bezwzględnego (sprzeciwienie się konwencjom, burzenie najbardziej podstawowe i powszechnie przyjmowane zasady artystycznej wypowiedzi)

o        echa dadaizmu (lekceważenie wartości kultury mieszczańskiej i apologia idiotyzmu)

 

„Manifest w sprawie natychmiastowej futuryzacji życia”

Pomysł radykalnej demokratyzacji sztuki i jej ekspansji w wielkomiejską codzienność – by wyzwolić w nim czynnik radości i wynalazczości.

 

„Artyści na ulicę” – wyzwali

Sztuka musi być niespodzianką, wszechprzenikającą i z nóg zwalającą. (zaczerpnięte od rosyjskich Kubo-futurystów)

§         postulat rozbicia składni, żądanie wyzwolenia poezji spod rygorów logiki – stwierdzenie, że tworzywem poezji jest samo SŁOWO , a dzieło poetyckie stanowi kompozycje słów.

§         Zwracanie się do publiczności przeciętnej, krytyka i środowisko literackie ignorowały futurystów

o        Irzykowski „Słoń wśród porcelany” (1934)

o        „Snobizm i postęp” Żeromsiego (1922) – zarzut barbarzyństwa i szkodnictwa kulturalnego

o        Witkiewicz „Parę zarzutów przeciw futuryzmowi” – futuryści podkopują powagę nowej sztuki

o        Zerwali z nimi SKAMANDRYCI

 

1923 – futuryści sami zaczęli ogłaszać, że futuryzm jest zakończony – nazywali już siebie „POETAMI NOWEJ SZTUKI”

 

 

„NOWA SZTUKA” (Stern – tylko 2 numery)

„ALMANACH NOWEJ SZTUKI” (S.S. Gacki – 4 numery; zespół: Gacki, Brucz, Ważyk, Kurek, Przyboś)

(zawieszenie Almanachu –kres ruchu futurystycznego futurystycznego Polsce)

widoczne w nim:

§         Lekceważenie wszelkich konwencji

§         Antyestetyzm

§         Groteskowość

§         Nieobyczajowość

 

FUTURYZM (źródła jego natchnienia)

§         Pochwała cywilizacji i jej technicznych wynalazków, miasta, tłumów

§         Zwraca się ku biologii i żywiołowej naturze (manifest „prymitywistów”)

§         Wrażliwość wobec konkretu

§         Opozycja wobec symbolizmu

§         Lekceważenie realizmu

§         Negacja logiki

§         Akt artystyczny – jest aktem kreacyjnym (sztuka jest „tworzeniem nowych rzeczy”)

§         Eksperyment językowy (np. poetycka wata „ja z jednej strony i ja z drugiej strony mego mopsożelnego piecyka” 1920)

§         Zasada zestawiania

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin