broszura recyjkling.pdf

(1052 KB) Pobierz
Broszura Recykling
Recykling
samochodów
Europa
118692446.012.png
Spis treúci
WstÍp:
Tworzenie samochodów przyjaznych
dla ludzi i úrodowiska naturalnego
4
Aktualny stan recyklingu:
Co siÍ dzieje z samochodami wycofywanymi
z eksploatacji?
5
Recykling w całym okresie øycia
technicznego samochodu
6
Grupa robocza recyklingu
Działania w zakresie recyklingu
6
WersjÍ anglojÍzyczn ¹ niniejszej broszury moøna znaleüÊ pod adresem:
Recykling jako kluczowe zagadnienie
w procesie projektowania
- Faza projektowania
8
http://www.toyota-europe.com
natomiast polska wersja dostÍpna jest na stronie internetowej Toyota Motor Poland.
Eliminowanie odpadów poprzez recykling
- Faza produkcji
10
Kontakt:
Toyota Motor Marketing Europe
Environmental Affairs Office
Avenue du Bourget 60
B - 1140 Brussels
Tel.: 0032 2 745 2486
Fax: 0032 2 745 2067
E-mail: eaco@toyota-europe.com
Współdziałanie ze strony stacji dealerskich
- Faza eksploatacji
12
Proces wycofywania samochodu z eksploatacji
- Faza złomowania
14
2
3
118692446.013.png 118692446.014.png 118692446.015.png
Tworzenie samochodów przyjaznych
dla ludzi i úrodowiska naturalnego
Jako istotny warunek utrzymania rozwoju motoryzacji w 21 wieku, Toyota uznaje aktywny udział
w ograniczaniu negatywnego oddziaływania samochodu na úrodowisko naturalne w całym okresie
jego øycia technicznego. Jednym z aspektów, na którym skupia siÍ aktywnoúÊ Toyoty, jest faza
recyklingu.
Aktualny stan
recyklingu
Co siÍ dzieje z samochodami
wycofywanymi z eksploatacji?
Samochody, dla których dobiegł koÒca okres eksploa-
tacji, okreúlane s ¹ jako pojazdy o zakoÒczonym øyciu
technicznym. Obecnie úrednio 75-80% masy
samochodów wycofanych z eksploatacji w wiÍkszoúci
czÍúci metalowych, zarówno stalowych, jak i z metali
nieøelaznych jest poddawana recyklingowi. Natomiast
pozostałe 20-25% ich masy, na któr ¹ składa siÍ głównie
niejednorodna mieszanina róønych materiałów, takich
jak tworzywa sztuczne, gumy, szkło, tekstylia i in.,
pozostaje niezagospodarowane. Ze złomowanych
samochodów stacje demontaøu usuwaj ¹ w pierwszej
kolejnoúci płyny, silnik, skrzyniÍ biegów, ogumienie,
akumulator, reaktory katalityczne oraz inne elementy,
które najczÍúciej zostaj ¹ poddane recyklingowi b ¹
powtórnemu uøyciu. NastÍpnie w procesie rozdrabniania
wraku w tzw. strzÍpiarce zostaj ¹ rozdzielone metale
øelazne i nieøelazne oraz tworzywa sztuczne od
pozostałych czÍúci pojazdu. Podczas gdy metale
øelazne i nieøelazne polegaj ¹ przetopowi, pozostałoúci
z procesu strzÍpienia trafiaj ¹ jako odpad na wysypiska.
W celu osi ¹ gniÍcia jak najbardziej efektywnego
wykorzystania zasobów naturalnych oraz ograniczenia
iloúci deponowanych odpadów, konieczne s ¹ działania
maj ¹ ce na celu stałe zwiÍkszanie stopnia zagospodaro-
wania odpadów i promowanie powtórnego wykorzystania
oraz recyklingu złomowanych czÍúci, aø do osi ¹ gniÍcia
zerowej iloúci traconych surowców.
Droga złomowania pojazdów wycofanych z eksploatacji
Stacje
demontaøu
StrzÍpiarki
Stacje
dealerskie
20 25%
Odpady
Około 2 miliony ton rocznie pozostałoúci po procesie
strzÍpienia trafia na wysypiskach (szacunkowa wartoúÊ
dla Europy)
Sprzedawcy
samochodów
uøywanych
itp.
Metale
nieøelazne
Wi ¹ zki
elektryczne
Skład pozostałoúci z procesu strzÍpienia
(udziały masowe w %)
45 55%
4
5
Uøytkownicy
35 20%
Szkło
7
Tworzywa
sztuczne
16
Szacunkowe dane dla
Europy: 8-9 milionów
pojazdów rocznie
Stal 8
Materiały
niepalne
Papier 2
Drewno 3
Eksport samochodów uøywanych
Materiały palne
Guma 7
Silniki, ogumienie, skrzynie biegów, akumulatory,
reaktory katalityczne, oleje i paliwa,
freony i halogenki, poduszki powietrzne itd.
Metale øelazne
i nieøelazne
Tekstylia
15
Pianka
uretanowa
16
Kompleksowe podejúcie
do recyklingu
Recykling pojazdów samochodowych przyczynia siÍ
do zredukowania zagroøeÒ dla úrodowiska naturalnego.
Efektywne wykorzystywanie zasobów poprzez
zagospodarowanie materiałów odpadowych lub uøycie
ich jako üródła energii zmniejsza niekorzystny wpływ
na úrodowisko naturalne i potencjalne zagroøenia
wynikaj ¹ ce ze składowania odpadów na wysypiskach.
W Toyocie myúlimy o moøliwoúciach recyklingu
samochodów na kaødym etapie ich øycia technicznego
od fazy projektowania, poprzez produkcjÍ i eksploatacjÍ,
aø po ostateczne złomowanie.
W paüdzierniku 2000 roku Unia Europejska przyjÍła
DyrektywÍ (2000/53/EC) dotycz ¹ c ¹ samochodów wycofanych
z eksploatacji (SWE), która poszukuje sposobów zapobiegania
powstawaniu odpadów, ograniczania ich iloúci oraz zwiÍksza-
nia stopnia powtórnego wykorzystania, recyklingu i regeneracji
podzespołów samochodów wycofanych z eksploatacji.
Dyrektywa promuje równieø konstrukcje proekologiczne,
stosowanie materiałów łatwoprzetwarzalnych i doskonalenie
działaÒ w zakresie ochrony úrodowiska wszystkich podmiotów
zaangaøowanych na koÒcowym etapie øycia technicznego
samochodów (m.in. stacji demontaøu i przedsiÍbiorstw
rozdrabniaj ¹ cych złomowane pojazdy).
Cele dyrektywy dotycz ¹ cej SWE obejmuj ¹ miÍdzy innymi:
Wprowadzenie od lipca 2003 r. całkowitego zakazu stoso-
wania w nowych samochodach substancji niebezpiecznych,
takich jak ołów, rtÍÊ, kadm i chrom szeúciowartoúciowy, za
wyj ¹ tkiem przypadków, gdy jest to absolutnie niezbÍdne.
Toyota, stosuj ¹ c siÍ do wymogów wspomnianej Dyrektywy,
aktywnie współpracuje ze swoimi przedstawicielstwami na
rynku europejskim, aby sprostaÊ wyzwaniom, jakie w zwi ¹ zku
z tym siÍ pojawiaj ¹ . Uznaj ¹ c istotn ¹ rolÍ, jak ¹ odgrywaj ¹ ,
Toyota blisko współpracuje równieø z przedsiÍbiorstwami
zajmuj ¹ cymi siÍ recyklingiem i rozdrabnianiem złomowanych
samochodów, aby wypracowywaÊ coraz doskonalsze
i skuteczniejsze rozwi ¹ zania problemu ich utylizacji.
Od 2006 roku minimum 85% masy samochodu powinno
byÊ odzyskiwane, w tym maksymalnie 5% w formie
odzysku energetycznego, a od 2015 minimum 95% masy,
w tym maksymalnie 10% odzysku energetycznego.
Dyrektywa ta nakłada równieø wymóg wiÍkszej dostÍpnoúci
informacji o powyøszych zagadnieniach dla potencjalnych
nabywców samochodów.
4
5
118692446.001.png 118692446.002.png 118692446.003.png 118692446.004.png 118692446.005.png 118692446.006.png
Recykling w całym okresie
øycia technicznego
samochodu
Działania w zakresie recyklingu
System wstÍpnego szacowania
moøliwoúci odzysku
Recykling powinien byÊ traktowany jako
kluczowy aspekt w okresie całego cyklu øycia
technicznego pojazdu od załoøeÒ koncepcyjnych,
aø po koÒcowe złomowanie. W zwi ¹ zku z tym
Toyota podejmuje działania maj ¹ ce na celu
w maksymalnym stopniu zredukowanie iloúci
odpadów i poddawanie wtórnemu przetwarzaniu
wszystkiego, co tylko moøe zostaÊ ponownie
uøyte na etapie konstruowania, produkcji,
eksploatacji i złomowania pojazdu. W celu
bardziej efektywnego wykorzystania zasobów
nieodnawialnych, samochód jest przygotowywany
do recyklingu juø na etapie projektowania.
Projektowanie uwzglÍdniaj ¹ ce
recykling
Projektowanie
Opracowywanie materiałów łatwych do
przetwarzania oraz projektowanie
uwzglÍdniaj ¹ ce łatwoúÊ demontaøu
i rozbiórki.
Projektowanie z trosk ¹
o úrodowisko naturalne
Technologia recyklingu
tworzyw sztucznych
Produkcja
Technologia recyklingu gumy
Recykling odpadów produkcyjnych
i poprawa jego skutecznoúci.
Zwrotne informacje
techniczne o recyklingu.
Stosowanie materiałów
łatwoprzetwarzalnych
Grupa
robocza
recyklingu
Recykling odpadów na poziomie
stacji dealerskich
Złomowanie
Badania nad skutecznymi technologiami
demontaøu złomowanych samochodów
i utylizacji pozostałoúci
z procesu strzÍpienia.
CzÍúci regenerowane
fabrycznie
W celu kontrolowania i monitorowania realizacji
zadaÒ polityki proekologicznej, a takøe zapewnienia
pełnej zgodnoúci prawnej oraz integracji działaÒ
w zakresie ochrony úrodowiska na wszystkich polach
działalnoúci firmy, Toyota powołała w Europie Komitet
Ekologiczny podzielony na grupy robocze, z których
jedna jest poúwiÍcona recyklingowi.
Podstawowe zadania tej grupy roboczej s ¹ zgodne
z wymaganiami wspomnianej dyrektywy dotycz ¹ cej
SWE i maj ¹ na celu uzyskanie wyznaczonego stopnia
odzysku elementów i podzespołów oraz recyklingu
samochodów sprzedawanych na rynku europejskim.
Eksploatacja
Wdraøanie systemów zbiórki i recyklingu
odpadów w stacjach dealerskich;
zbieranie wymienianych podzespołów
w celu ich regeneracji.
Praktyczne narzÍdzie
do demontaøu
Pionierski zakład recyklingu
w Japonii
Uczestnicy grupy roboczej prowadz ¹ badania nad
efektywnymi technologiami demontaøu złomowanych
samochodów, wspieraj ¹ utylizacjÍ pozostałoúci ze
strzÍpienia oraz wdraøaj ¹ strategiÍ stałego
rozszerzania zakresu wykorzystania materiałów
pochodz ¹ cych z recyklingu do wytwarzania
okreúlonych elementów samochodu.
Efektywne zagospodarowanie
pozostałoúci po procesie
strzÍpienia
Powołanie Centrum
Technicznego Recyklingu
Samochodów
Ponadto grupa robocza recyklingu wspiera działania
Komitetu Recyklingu (Toyota Recycling Committee),
zajmuj ¹ cego siÍ w Japonii projektowaniem
ukierunkowanym na recykling.
Budowa systemu recyklingu
akumulatorów trakcyjnych
samochodu Prius
6
7
118692446.007.png
Recykling na etapie projektowania
Recykling jako
kluczowe zagadnienie
w procesie projektowania
Oprócz tych zmian montaøowo-
konstrukcyjnych, Toyota stara siÍ
tworzyÊ konstrukcje ułatwiaj ¹ ce
odzysk materiałów poprzez redukcjÍ
iloúci czÍúci i poł ¹ czeÒ oraz ich
integrowanie.
Projektowanie z trosk ¹
o ochronÍ úrodowiska
W celu ułatwienia detonowania
poduszek powietrznych zostały
specjalnie opracowane i wdroøone
standardowe zł ¹ czki, umoøliwiaj ¹ ce
równoległe odpalenie poduszek przy
obu przednich fotelach. Zostały one
wprowadzone
modelach Toyoty dostÍpnych na
rynku japoÒskim oraz w niektórych
modelach na rynku europejskim.
Prowadzone s ¹ równieø badania
maj ¹ ce na celu badanie moøliwoúci
globalnego ujednolicenia standardów
dla całej branøy motoryzacyjnej.
Coraz wiÍkszy nacisk kładziony jest na
zmniejszenie iloúci oraz wzrost jakoúci
pozostałoúci po rozdrabnianiu złomo-
wanych samochodów. Dlatego od
pewnego czasu Toyota juø na etapie
projektowania ogranicza iloúÊ ołowiu,
który stanowi niebezpieczn ¹ dla
úrodowiska pozostałoúÊ z procesu
strzÍpienia wraku pojazdu. W wielu
elementach produkowanej w Wielkiej
Brytanii nowej Corolli wyeliminowano
zawartoúÊ ołowiu. Na przykład wi ¹ zki
przewodów, tradycyjnie wymagaj ¹ ce
ołowiu ze wzglÍdu na odpornoúÊ
ciepln ¹ , zostały zast ¹ pione w przez i
nny, równie odporny na ciepło materiał
bez domieszki tego pierwiastka. Inne
przykłady to chłodnica, rdzeÒ
nagrzewnicy oraz przewody paliwowe
i zbiornik paliwa. Czynione s ¹ równieø
intensywne starania, aby znacz ¹ co
usprawniÊ sposoby postÍpowania
z poduszkami powietrznymi, zawiera-
j ¹ cymi materiały wytwarzaj ¹ ce gaz.
Na etapie projektowania wprowadzane s ¹ materiały zdatne
do recyklingu oraz rozwi ¹ zania uwzglÍdniaj ¹ ce łatwoúÊ
demontaøu. W procesie tym wykorzystywane s ¹ informacje
zwrotne od wszystkich ogniw łaÒcucha recyklingu.
we
wszystkich
Przed
Zastosowanie materiałów ułatwiaj ¹ cych recykling w modelu LS430
TSOP (polimer olefinowy)
TPU (poliuretany termoplastyczne)
TPO (olefiny termoplastyczne)
RSPP (materiały wygłuszaj ¹ ce pochodz ¹ ce z recyklingu)
PP (polipropylen pochodz ¹ cy z recyklingu)
Kenaf (włókno naturalne)
System wstÍpnego szacowania
moøliwoúci odzysku
bazie nowej teorii krystalizacji, w 1991
roku Toyota opracowała i wprowadziła
na rynek termoplastyczne tworzywo
polimerowe Toyota Super Olefin
Polymer (TSOP), charakteryzuj ¹ ce
siÍ lepszymi moøliwoúciami odzyski-
wania niø konwencjonalny umocniony
polipropylen kompozytowy (PP).
TSOP jest juø stosowane w szerokiej
gamie czÍúci wewnÍtrznych
i zewnÍtrznych nowych modeli Corolli,
np. w przednim i tylnym zderzaku.
Cz ¹ steczkowy skład tworzywa TSOP
przeszedł wiele modyfikacji, a otrzy-
many w ten sposób udoskonalony
materiał jest stosowany od wrzeúnia
1999 roku.
Na bazie technologii recyklingu czÍúci
z tworzyw sztucznych oraz w oparciu
o rezultaty analiz i badaÒ łatwoúci
demontaøu, Toyota sformułowała
wytyczne dotycz ¹ ce projektowania
samochodów. Na ich podstawie
dokonywane s ¹ wstÍpne szacunki
moøliwoúci odzyskiwania juø na etapie
projektowania kaødej nowej serii sa-
mochodów. Wytyczne te szczegółowo
okreúlaj ¹ wymogi projektowe
w zakresie doboru i zdatnoúci do
demontaøu ze złomowanego samo-
chodu kilkuset czÍúci z tworzyw
sztucznych, jak równieø substancji
o szczególnie szkodliwym wpływie na
úrodowisko naturalne. Poprzez nie-
ustanne dopracowywanie powyøszych
wytycznych, jak równieø doskonalenie
systemu wstÍpnego szacowania
(Prior Assessment System), Toyota
stara siÍ zapewniÊ, aby konstrukcja
samochodu uwzglÍdniała problem
odzysku czÍúci i materiałów. Na
pocz ¹ tku 2001 roku system ten
znalazł zastosowanie w 20 róønych
modelach samochodów.
Deska rozdzielcza w modelu Hiace
Po
ZewnÍtrzny
WewnÍtrzny
1 Krok milowy w wyeliminowaniu
ołowiu
1. Unifikacja elementów
wzmacniaj ¹ cych
2. Ograniczenie liczby
kanałów
wentylacyjnych
Dobrowolnie podjÍtym przez ToyotÍ
wyzwaniem było zredukowanie do
roku 2000 iloúci ołowiu uøywanego
w nowych modelach (z wył ¹ czeniem
akumulatorów) do połowy úredniej dla
branøy motoryzacyjnej z roku 1996.
Obecnie proces ten jest kontynuowany.
Przykłady czÍúci,
z których juø
wyeliminowano ołów
Przykłady czÍúci, dla
których trwa proces
eliminowania ołowiu
3 Innowacje w procesie
sortowania
Juø w roku 1981 Toyota wprowadziła
system znakowania materiałów,
ułatwiaj ¹ cy identyfikacjÍ czÍúci
z tworzyw sztucznych.
Obecnie zgodny z miÍdzynarodowymi
standardami system oznakowania
jest stosowany w przypadku czÍúci
z tworzyw sztucznych i gumowych
o masie powyøej 100 g.
·
Zaciski biegunów akumulatora
·
Zbiorniki paliwa
·
Miedziane chłodnice
·
Nadruki ceramiczne na szybach
Zderzaki z tworzywa TSOP
w nowej Corolli
2 Modernizacja poduszek
powietrznych z uwzglÍdnieniem
ich złomowania
·
Miedziane rdzenie nagrzewnic
·
Przeciwwagi wskazówek przyrz ¹ dów
·
Podkłady lakiernicze
·
Smar w przegubach homokinetycznych
2 Innowacje w konstrukcji
samochodu
Przewody wysokiego ciúnienia
w obwodzie wspomagania
układu kierowniczego
· Boczne listwy nadwozia
·
CiÍøarki wyrównowaøaj ¹ ce kół
· Powłoki elektroforetyczne
Podstawowym üródłem gazu stoso-
wanym w poduszkach powietrznych
jest toksyczny zwi ¹ zek chemiczny
o nazwie azydek sodu, który dopiero
w momencie odpalenia poduszki
przekształca siÍ w nieszkodliwe
substancje. Stwarza to potencjalne
zagroøenie dla úrodowiska naturalnego
w przypadku złomowania poduszek
niezdetonowanych. Toyota, úciúle
współpracuj ¹ c z producentami czÍúci
samochodowych, opracowała i wdroøyła
poduszki powietrzne, w których azydek
sodu został zast ¹ piony innym
zwi ¹ zkiem.
Projektowanie uwzglÍdniaj ¹ ce
recykling
W celu zwiÍkszenia moøliwoúci
odzyskiwania czÍúci po demontaøu,
Toyota stosuje ten sam rodzaj
tworzywa termoplastycznego na
deski rozdzielcze, kanały wentylacyjne,
wkładki izolacyjne i uszczelnienia.
Co wiÍcej, czÍúci te s ¹ mocowane
za pomoc ¹ zgrzewania tarciowego,
zamiast wkrÍtów czy metalowych
zacisków, co eliminuje koniecznoúÊ
ich rozmontowywania.
To nowe rozwi ¹ zanie zostało
zastosowane w lekkim modelu
dostawczym Hiace.
Przykłady czÍúci, dla
których technologia
eliminowania ołowiu jest
w fazie opracowywania
Wi ¹ zki przewodów
· Czujniki przyspieszenia
w mechanizmach pasów
bezpieczeÒstwa
·
1 Innowacje w materiałach
Tworzywa sztuczne stosowane w sa-
mochodach musz ¹ wykazywaÊ siÍ
wysok ¹ sztywnoúci ¹ i udarnoúci ¹ , ale
równieø doskonał ¹ podatnoúci ¹ na
wtórne przetwarzanie, tzn. nie
powinny traciÊ swoich własnoúci
w procesie recyklingu.
Wykorzystuj ¹ c technologiÍ projekto-
wania cz ¹ steczkowego, opart ¹ na
Przewody paliwowe
·
Elementy silnika
·
Elementy nadwozia
·
Płytki obwodów drukowanych itd.
Przykład oznakowania identyfikacyjnego
8
9
Recykling jako
kluczowe zagadnienie
w procesie projektowania
·
·
118692446.008.png 118692446.009.png 118692446.010.png 118692446.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin