Bezpieczne korzystanie z sieci w zależności od wieku(1).doc

(40 KB) Pobierz
Bezpieczne korzystanie z sieci w zależności od wieku

Bezpieczne korzystanie z sieci w zależności od wieku

 

Dzieci poniżej 7 lat

Pierwsze kroki w Internecie decydują o późniejszych zachowaniach w sieci i pozwalają wyrobić w dzieciach dobre nawyki. Dzieci w wieku przedszkolnym lubią ustalone zasady działania i jest to idealna metoda na stworzenie odpowiednich przyzwyczajeń bezpiecznego korzystania z Internetu.

Dzieci poniżej 7 roku życia mają ograniczoną zdolność rozumienia informacji dostępnych w Internecie i rozróżniania reklam od innych tekstów. Rodzice dzieci w tym wieku muszą im pomóc w znalezieniu odpowiednich materiałów. Dzieci często nie widzą różnicy między korzystaniem z Internetu a graniem w gry lub rysowaniem na komputerze.

Na tym etapie rodzina może ustalić pierwsze zasady korzystania z komputera w domu.

·         Z powodów zdrowotnych czas spędzany przed komputerem powinien być ograniczony.

·         Można na przykład ustawić komputer w salonie. Dzieci w wieku przedszkolnym powinny korzystać z Internetu w obecności osoby dorosłej.

·         Dostęp takich dzieci do Internetu powinien być ograniczony do wcześniej wybranych i dobrze znanych witryn. Starsze dzieci mogą wybierać znane strony z menu Ulubione w przeglądarce internetowej.

·         Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest założenie osobistego środowiska roboczego dla dziecka, w którym dostęp do Internetu będzie ograniczony tylko do wybranych stron.


Bezpieczne korzystanie z sieci w zależności od wieku

 

Dzieci w wieku 7–9 lat

Młodsze dzieci w wieku szkolnym będą mieć do czynienia z Internetem w szkole, u kolegów, a także we własnym domu. Rodzice i dzieci powinni wspólnie porozmawiać o tym, jak rozsądnie korzystać z Internetu i ustalić odpowiednie zasady. Dzieci w wieku od 7 do 9 lat potrafią już dość dobrze rozpoznawać treści, z którymi mają do czynienia. Nie radzą sobie jednak jeszcze zbyt dobrze z niektórymi materiałami dostępnymi w Internecie, szczególnie z obrazami, tekstem czy dźwiękiem, które je przerażają lub są w inny sposób nieodpowiednie. Rozmowa o takich kwestiach i wyjaśnienie różnych treści, na które dzieci mogą natknąć się w Internecie, nauczy je odpowiedzialności i samodzielnej, bezpiecznej pracy w sieci. Rodzice mogą także pomóc dzieciom, wyrażając własne opinie na temat Internetu.

W tym wieku nadal najważniejsze są ograniczenia, ochrona i korzystanie z Internetu pod nadzorem osoby dorosłej. Rodzice powinni uzgodnić z dziećmi zasady korzystania z Internetu i modyfikować je w miarę dorastania dzieci.

·         Korzystanie z Internetu w domu nadal powinno odbywać się wyłącznie w obecności rodziców. Dzięki temu dziecko uzyska szybką pomoc w sytuacjach problematycznych.

·         Jeśli komputer znajduje się w pomieszczeniu, z którego korzysta cała rodzina, wówczas używanie Internetu stanie się częścią jej codzienności.

·         Dziecko może jeszcze nie umieć samodzielnie ocenić wiarygodności witryny internetowej, dlatego powinno zawsze poprosić rodzica o zgodę w sytuacji, gdy chce udostępnić swoje dane osobowe.

·         Dla dziecka w tym wieku pokoje na czacie i inne formy publicznych rozmów w sieci mogą być jeszcze nieodpowiednie. Z tego względu dzieci z tej grupy wiekowej powinny posługiwać się wspólnym, rodzinnym adresem e-mail.

·         Założenie osobnego konta użytkownika z ograniczonymi uprawnieniami dostępu pomoże dziecku w nauce samodzielnego korzystania z komputera.

·         Ograniczenie dostępu do nieodpowiednich stron zapewniają także programy filtrujące. Nie zwalnia to jednak rodziców z obowiązku aktywnego udziału w przygodzie dziecka z Internetem.


Bezpieczne korzystanie z sieci w zależności od wieku

 

Dzieci w wieku 10–12 lat

Dzieci w wieku szkolnym mogą być już dobrze zaznajomione z Internetem. Rodzice mogą im pomóc, wyszukując witryny związane z nauką, hobby lub innymi zainteresowaniami dziecka. Rodzina może także korzystać z Internetu podczas robienia planów, które dotyczą wszystkich jej członków. Jest to świetna okazja do rozmowy na temat rzetelnych i wiarygodnych stron oraz miejsc, w których można znaleźć informacje odpowiedniej jakości. Na stronie www.dzieckowsieci.pl znajdują się wskazówki, jak można sprawdzić, czy dana witryna internetowa jest wiarygodnym źródłem informacji.

Dziecko nadal potrzebuje nadzoru rodziców oraz określenia zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. Może już ono jednak obchodzić te zabezpieczenia, jeśli uzna, że są zbyt restrykcyjne lub niezgodne z jego potrzebami.

·         Rodzice powinni uzgodnić z dziećmi, co wolno, a czego nie wolno im robić w sieci, oraz określić wspólne zasady korzystania z Internetu, uwzględniające punkt widzenia obu stron. Przykłady: odpowiedzialność nadawcy wiadomości, pobieranie plików i prawa autorskie oraz instalacja programów.

·         Ustalcie, które dane osobowe można udostępniać i w jakich okolicznościach. Porozmawiajcie o zagrożeniach związanych z ujawnianiem informacji.

·         Jeśli dziecko interesuje się już czatem lub IRC, rodzice powinni omówić z nim bezpieczeństwo tych metod komunikacji i kontrolować jego poczynania.

·         Wiele dzieci jest ciekawych i dociekliwych, dlatego rodzice powinni szczególnie podkreślać znaczenie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z sieci.

·         Bezpieczeństwo informacji powinno być zawsze zachowane.


Bezpieczne korzystanie z sieci w zależności od wieku

 

Dzieci w wieku 13–15 lat

W tym wieku Internet staje się częścią życia społecznego dziecka: poznaje w nim znajomych, spędza czas oraz znajduje informacje dotyczące prac domowych i zainteresowań pozalekcyjnych. Im większa wiedza, tym więcej możliwości wykorzystywania Internetu. Na tym etapie rodzice mogą mieć trudności w ustaleniu, co ich dziecko robi w Internecie. Dzieci z tej grupy wiekowej lubią podejmować ryzyko i sprawdzać granice swoich możliwości – zabezpieczenia techniczne i zakazy mogą okazać się nieskuteczną metodą zapewnienia bezpieczeństwa w sieci.

Dzieci w wieku od 13 do 15 lat mają tendencję do ukrywania swoich działań, szczególnie wówczas, gdy rodzice nie przejawiali wcześniej zainteresowania tym, co dziecko robi w sieci. Ważne jest zatem, aby rodzina potrafiła prowadzić otwartą rozmowę, a rodzice interesowali się, z kim ich dziecko kontaktuje się w Internecie i w jakim celu go używa.

·         Wspólnie określone zasady obowiązujące w domu są nadal potrzebne.

·         Nastolatek może nadal posiadać ograniczoną zdolność oceny i potrzebuje rady dorosłego w takich kwestiach, jak zamieszczanie zdjęć i tekstów na swój temat w sieci.

·         Ważnymi tematami do rozmowy są kwestie etyczne i osobista odpowiedzialność użytkownika Internetu. Na przykład: nielegalne pobieranie plików, netykieta i prawa autorskie. Dzieci muszą ponosić odpowiedzialność za treści, które publikują w sieci, w tym informacje o sobie oraz materiały, które mogą być nielegalne.

·         Rodzice powinni interesować się „wirtualnymi znajomymi” dziecka na takiej samej zasadzie, na jakiej interesują się ich pozostałymi kolegami. Rodzice postępują rozsądnie, angażując się w poznawanie przez dziecko nowych osób w sieci.

Rodzice powinni unikać przesadnych reakcji, nawet jeśli odkryją, że dziecko natknęło się w sieci na coś „okropnego”. Mogą oni nadal wskazywać dziecku odpowiednie treści. Przykładowo, w Internecie można znaleźć dobre serwisy poświęcone zdrowiu i seksualności, adresowane do młodych ludzi. Nastolatki powinny wiedzieć, że mogą porozmawiać z rodzicami, jeśli natkną się w sieci na coś niepokojącego.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin