zadanie.doc

(70 KB) Pobierz

Temat : Porównaj dwa obiekty hotelarskie .

Schronisko młodzieżowe - odmiana schroniska turystycznego. Schroniska młodzieżowe w różnych krajach stosują politykę cenową mniej lub bardziej preferującą turystów będących uczniami lub studentami. Schroniska młodzieżowe zazwyczaj należą do narodowych oddziałów Międzynarodowej Federacji Schronisk Młodzieżowych - ang. International Youth Hostel Federation, IYHF. W Polsce takim oddziałem jest Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych.

Standard wyposażenia takich schronisk jest podobny; normą są pokoje 6-osobowe i większe, nawet ponad dziesięcioosobowe. Często spotykane są piętrowe łóżka. Niekiedy schroniska dysponują także pokojami mniejszymi, 4-, 3- a nawet 2-osobowymi. Łazienki i toalety zazwyczaj są wspólne dla kilku pokoi (np. dla całego piętra). Zazwyczaj w schronisku znajduje się pomieszczenie kuchenno-jadalne, najczęściej wyposażone w lodówkę, kuchenkę i zestaw podstawowych naczyń, co pozwala na samodzielne przygotowywanie posiłków przez mieszkańców schroniska. Oprócz tego w schroniskach często znajduje się przechowalnia bagażu (niekiedy także nart lub rowerów), jak również pralka, przy czym korzystanie z nich może być płatne dodatkowo.

W Europie stosunkowo najgęstsza sieć schronisk młodzieżowych jest w krajach niemieckojęzycznych - w Austrii i w Niemczech, przy czym w Niemczech przepisy regulujące korzystanie ze schronisk młodzieżowych różnią się w poszczególnych landach, m.in. w Bawarii, w odróżnieniu od innych landów, ze schronisk młodzieżowych osoby dorosłe od lat 27 (o ile nie są opiekunami dzieci lub młodzieży - własnych lub zorganizowanych grup, np. szkolnych) mogą korzystać tylko w ramach wolnych miejsc, pierwszeństwo ma młodzież. Prawo do korzystania z ponad 4500 schronisk młodzieżowych w 80 państwach całego świata mają tylko posiadacze legitymacji schroniskowej wystawionej przez rodzime stowarzyszenie ( w Polsce Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych wystawia LEGITYMACJĘ MIĘDZYNARODOWĄ PTSM ). Legitymacja Międzynarodowa PTSM umożliwia jej posiadaczom korzystanie ze schronisk zagranicznych; posiadacze legitymacji mają także pierwszeństwo przed pozostałymi turystami. W Polsce ponadto posiadacze Legitymacji Międzynarodowej PTSM korzystają ze zniżki noclegowej w wysokości do 25%.

REGULAMIN SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH

1.Prawo do korzystania ze schronisk młodzieżowych przysługuje młodzieży szkolnej i studenckiej, nauczycielom i wychowawcom oraz członkom Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych, jak również obcokrajowcom należącym do macierzystych stowarzyszeń Schronisk Młodzieżowych. Z noclegu w schroniskach, w razie wolnych miejsc, mogą korzystać również inne osoby pod warunkiem przestrzegania obowiązującego regulaminu.

2. Zespoły złożone z co najmniej 5 osób (w zasadzie do 20 osób) składają, przynajmniej na 1 miesiąc przed przybyciem do schroniska, zamówienia, załączając znaczek pocztowy na odpowiedź. W zamówieniu podają: nazwisko i imię kierownika zespołu oraz jego adres, liczbę i płeć uczestników, nazwę i adres szkoły (uczelni) lub organizacji, czas pobytu w schronisku oraz dzień i godzinę przybycia. Po uzyskaniu zgody na proponowany termin (w ciągu 10 dni), kierownik zespołu przesyła zaliczkę w wysokości 25% należności przekazem pocztowym pod adresem schroniska. Zwrot zaliczki może nastąpić w przypadku nie skorzystania ze schroniska tylko z wyjątkowo ważnych i udokumentowanych przyczyn uznanych przez kierownika/dyrektora schroniska, po potrąceniu poniesionych już przez schronisko kosztów. W razie sporu sprawę zwrotu zaliczki rozstrzygają ostatecznie władze samorządowe, a dla schronisk młodzieżowych PTSM - właściwy Zarząd Okręgowy PTSM. W przypadku nienadesłania zaliczki na 10 dni przed przybyciem do schroniska zespołu wycieczkowego, kierownik/dyrektor schroniska może zamówienie anulować. Zamówienia wycieczek są kwalifikowane według kolejności zgłoszeń, z tym że pierwszeństwo mają zespoły młodzieży szkolnej i studenckiej.

3. Turyści indywidualni w grupach poniżej 5 osób są przyjmowani na noclegi bezpośrednio w schronisku, jeżeli są wolne miejsca, z tym, że pierwszeństwo ma młodzież szkolna i studencka, a następnie inne osoby.

4. Zespoły wycieczkowe i pojedynczy turyści, w miarę możliwości, mogą być przyjmowani do schroniska za ustaloną opłatą także na pobyt dzienny.

5. Przybywający do schroniska (powinno to nastąpić w godz. 17.00 do 21.00), wpisują się do książki rejestracyjnej schroniska i oddają legitymacje uczniowskie lub członkowskie kierownikowi/dyrektorowi schroniska lub jego zastępcy oraz regulują należne opłaty, według cennika wywieszonego w schronisku na widocznym miejscu.

6. Ze schroniska można korzystać nie dłużej niż przez 3 kolejne noce, chyba że są wolne miejsca i kierownik/dyrektor schroniska wyrazi zgodę na dłuższy pobyt.

7. Osoby płci męskiej i żeńskiej kwateruje się w oddzielnych pomieszczeniach, przydzielonych przez kierownika/dyrektora schroniska.

8. Osoby, które przebyły chorobę zakaźną, nie mogą w okresie kwarantanny korzystać ze schroniska.

9. Kierownik zespołu wycieczkowego i opiekunowie obowiązani są nocować w schronisku razem z uczestnikami. W przeciwnym przypadku zespół nie może być przyjęty do schroniska.

10  Korzystający z noclegu w schronisku, o ile rezygnują ze schroniskowej bielizny pościelowej muszą być zaopatrzeni we własną bieliznę pościelową (2 prześcieradła i poszewkę na poduszkę).

11  Nocujący powinni przygotować łóżka do snu przed godz. 21.00 tak, aby można było sprawdzić, czy wszyscy mają bieliznę pościelową lub śpiwór. Bez bielizny pościelowej nie można korzystać z noclegu.

12. Od godz. 22.00 do 6.00 obowiązuje w schronisku cisza nocna z wygaszeniem światła. Turyści, którzy przychodzą późno lub bardzo rano wychodzą ze schroniska, nie powinni zakłócać wypoczynku pozostałym osobom. Odchylenia od ustalonych godzin ciszy nocnej są możliwe tylko w wyjątkowych przypadkach za zgodą kierownika/dyrektora schroniska.

13. Korzystający ze schroniska powinni najpóźniej do godz. 8.00 zasłać łóżka i sprzątnąć pomieszczenia schroniska.

14. W godz. od 10.00 do 17.00 z sypialń korzystać nie wolno. Odstępstwa od tej zasady są dopuszczalne tylko podczas niepogody i to w schroniskach, które nie mają świetlicy ani jadalni.

15. Przygotowanie posiłków może się odbywać jedynie w czasie i miejscu wyznaczonym przez kierownika/dyrektora schroniska. Po spożyciu posiłków należy pozmywać naczynia kuchenne, a kuchnię dokładnie posprzątać.

16. Wszelkie zniszczenia i uszkodzenia przedmiotów stanowiących własność schroniska należy zgłaszać kierownikowi/dyrektorowi schroniska, który określa wysokość odszkodowania.

17. W schronisku obowiązuje schludny ubiór, spokojne i uprzejme zachowanie; picie alkoholu i używanie narkotyków oraz uprawianie gier hazardowych jest zabronione.

18. Palenie tytoniu w sypialniach jest zakazane; palić wolno tylko w miejscu wyznaczonym przez kierownika/dyrektora schroniska.

19. W razie przekroczenia regulaminu schroniska lub nieodpowiedniego zachowania, kierownik/dyrektor schroniska jest uprawniony do zatrzymania winnemu legitymacji (uczniowskiej, studenckiej, członkowskiej) i usunięcie go ze schroniska, a ponadto zawiadamia o tym właściwą szkołę (uczelnię, organizację).

20. Korzystający ze schroniska mogą wszelkie pozytywne i negatywne uwagi wpisywać do książki życzeń schroniska lub w ważnych wypadkach kierować je do właściwego terytorialnie organu administracji samorządowej lub Zarządu Okręgu PTSM.

21. We wszystkich sprawach nie ujętych w regulaminie, a dotyczących toku życia w schronisku, jak: zapewnienie porządku, ochrona mienia, przestrzeganie zasad kultury itp., korzystający ze schroniska są obowiązani stosować się do wskazań

 

 

Hotel - przez to pojęcie należy rozumieć obiekt, który świadczy odpłatnie usługi noclegowe. Cechą charakterystyczną hoteli jest to, że osoby korzystające z tych usług przebywają w hotelu zazwyczaj przez krótki okres. W Polsce o hotelu mówimy, gdy posiada on przynajmniej 10 pokoi. Pokoje mogą być jednoosobowe, dwuosobowe, a także wieloosobowe.

Hotele poza umożliwieniem noclegu oferują także szereg innych usług. W hotelach znajdują się również restauracje, w których klienci mogą się posilić. W hotelach o wysokim standardzie mogą być nawet kasyna i inne rozrywki.

W zależności od jakości pomieszczeń i oferowanych usług przez hotel, możemy podzielić je na 6 kategorii standardowych. Hotele mogą, więc być jednogwiazdkowe, dwugwiazdkowe, trzygwiazdkowe, czterogwiazdkowe, pięciogwiazdkowe, a także o standardzie powyżej pięciu gwiazdek.

Na standard hoteli, poza jakością usług i warunkach panujących w jego pomieszczeniach ma bardzo duży wpływ również lokalizacja. Decyzję o standardzie w danym hotelu, czyli o ilości gwiazdek wydaje w Polsce wojewoda.

 

Podstawowe funkcje hotelu:
-świadczenie usług noclegowych - warunek istnienia hotelu (udzielenie noclegu, zagwarantowanie higieny i bezpieczeństwa, wyposażenie j.m. umożliwiające pracę, wypoczynek, zabiegi higien.-sanitarne, komfort sanitarny, akustyczny, termiczny;
-świadczenie usł. gastronom. jako uzupełnienie usł. podst.: prowadzenie przez obiekt restaur., kawiarni, barów, podawanie posiłków do j.m.

 

Usługi świadczone przez hotel:

-podstawowe (wynajem pokoi, praca recepcji, pralni, portierni)
-gastronomiczne: restauracje, bary, kawiarnie itd.
-działalność rozrywkowa (dyskoteki, występy)
-wynajem sal do konferencji (kompleksowa obsługa)
-wynajem miejsc parkingowych i garażowych (mechanik, myjnia, sprzedaż części zamiennych ...)
-opieka nad dziećmi
-zespół usł. bieżących (portierzy, bagażowi, pranie, telekomunikacja, rezerwacja, wymiana walut, wynajem samochodów i org. Wycieczek
-usł. sportowo-rekreacyjne (basen, sauna, sala gimn., siłownia ...)
-wynajem sprzętu sportowego
-usł. sanatoryjne, medyczne, lecznicze (salony piękności, kąpiele lecznicze)
-usł. nie tylko dla gości hotelu (galerie, aukcje, pokazy mody, kasyna ...)
-działalność punktów handlowych (sklepy, pamiątki, fryzjer)

 

                                         Regulamin hotelowy powinien zawierać postanowienia w zakresie:

 

·         określenia doby hotelowej - określenie doby hotelowej jest terminem umownym, bowiem z reguły nie trwa 24 godziny. Jest ona ustalana przez kierownictwo poszczególnych obiektów. Ustalając czas trwania doby hotelowej należy zwrócić uwagę, aby pracownicy służby pięter byli w stanie posprzątać zwalniane pokoje przed przyjazdem nowych gości.
 

·         trybu przedłużenia pobytu - hotelarz może odmówić przedłużenia pobytu gości w przypadku wykorzystania wszystkich miejsc noclegowych /pokoi/ lub w przypadku gości nie przestrzegających obowiązującego regulaminu.
 

·         podejmowania lub użyczania pokoju osobom trzecim - zabrania się użyczania pokoju osobom nie zameldowanym w hotelu. Pokój jest wynajmowany konkretnym osobom.
 

·         przebywania osób trzecich w pokoju hotelowym w porze nocnej - osoby nie zameldowane w hotelu mogą przebywać w pokoju gościa w godzinach od 7.00 do 22.00.
 

·         obowiązującej ciszy nocnej - hotelarze są zobligowani do zapewnienia wszystkim gościom bezpieczeństwa i spokojnego pobytu, dlatego cisza nocna obowiązuje od 22.00 do 7.00.
 

·         trybu składania reklamacji - goście maja prawo do składania reklamacji w przypadku zauważenia uchybień w jakości świadczonych usług. Wszelkie reklamacje przyjmuje recepcja.
 

·         świadczonych usług - wszyscy pracownicy powinni znać wymagania kategoryzacyjne jakie obowiązują dany obiekt hotelarski w celu jak najlepszego informowania gości o świadczonych w obiekcie usługach.
 

·         usług świadczonych nieodpłatnie, /j.w./
 

·         odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez gościa - hotelarze ponoszą odpowiedzialność za rzeczy i mienie gościa zgodnie z przepisami k.c. Gość powinien niezwłocznie powiadomić recepcję o zaistniałej szkodzie niezwłocznie po jej stwierdzeniu.
 

·         ograniczeń w korzystaniu z urządzeń elektrycznych - gość ponosi odpowiedzialność za wyrządzone szkody na mieniu hotelowym powstałe z jego winy lub winy osób go odwiedzających.
 

·         innych informacji porządkowych.
 

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że zgodnie z artykułem 385 par 2 Kodeksu Cywilnego, żaden regulamin hotelowy nie jest wydawany z upoważnienia przepisów szczegółowych, a jedynie stanowi próbę uporządkowania zasad świadczenia usług przez zainteresowanego tym hotelarza.

 

Aby pokazać różnice między schroniskiem a hotelem przedstawię to w tabeli :

 

          Schronisko młodzieżowe

                                Hotel

- posiada trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi I II III

- gościami są studenci i uczniowie szkół

- piętrowe łóżka

-  Łazienki i toalety zazwyczaj są wspólne dla kilku pokoi (np. dla całego piętra)

- Zazwyczaj w schronisku znajduje się pomieszczenie kuchenno-jadalne, najczęściej wyposażone w lodówkę, kuchenkę i zestaw podstawowych naczyń, co pozwala na samodzielne przygotowywanie posiłków przez mieszkańców schroniska.

- brak przynoszenia jedzenia przez obsługę do pokoi schroniska

- przechowalnia bagażu

-w schronisku często znajduje się pralka

- posiadanie legitymacji PTSM skłania do zniżek noclegowych

- recepcja czynna do poszczególnych godzin

- schroniska młodzieżowe przeważnie są umiejscowione na szlakach turystycznych

- schroniska umożliwiają rozrywki (np. place w grę tenis , piłkę nożną )

- obsługa schronisk to zazwyczaj sprzątaczki które po wyjeździe gościa sprzątają , recepcjoniści ,

- ubiór pracowników nie jest aż tak ważny jak w hotelu dana osoba musi być ubrań schludnie i przyzwoicie

- przy schroniskach młodzieżowych można wypożyczyć sprzęt turystyczny

- obiekt przeznaczony do indywidualnej i grupowej turystyki
młodzieżowej, dostosowany do samoobsługi klientów.

 

 

 

- posiada pięć kategorii oznaczone gwiazdkami *

- gościami hotelowymi może być każda osoba (pełnoletnia, dzieci z opiekunami)

-w standardach pokojowych nie ma piętrowych łóżek

-łazienka i toaleta umieszczone są w pokojach dla gościa hotelowego.

- w hotelu są bary i restauracje gdzie goście hotelowi mogą coś zjeść

- room serwis

- sejfy

- szatnia

- w hotelu obsługa hotelowa ma obowiązek sprzątania pokoju gość i donoszenia brakujących produktów np. ręczników ( w trakcie pobytu gościa )

 

- hotele posiadają wyposażone sale konferencyjne umożliwiające spotkania biznesowe

- hotel posiada recepcje czynną cała dobę

- hotele są przeważnie w aglomeracjach miejskich (miast)

- w hotelach proponowane są rozrywki typu kasyn, sal balowych .

- obsługa hoteli jest bardzo rozbudowana są zarówno sprzątaczki, piętrowi, portierzy, recepcjoniści, pracownik administracji, ochrona

-  ubiór pracowników jest przeważnie dobierany poprzez wizerunek hotelu

- hotele muszą być przystosowany dla osób niepełnosprawnych 

- hotele umożliwiają działalność różnych branży na obiekcie hotelu np. fryzjer , spa

 

 

Podsumowując schronisko młodzieżowe a hotel są to dwa różne obiekty hotelarskie, które umożliwia nocleg dla różnych ludzi. Schroniska młodzieżowe są przystosowane dla  osób młodych szukających taniego noclegu i wypoczynku, umożliwiając przygotowanie  posiłku.

Hotel świadczy szeroki zakres usług związanych z pobytem gości.  Każdy hotel musi świadczyć usługi gastronomiczne. Niestety hotele są dużo droższe od schronisk lecz na pewno mają lepsze standardy.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin