Temat : Porównaj dwa obiekty hotelarskie .
Schronisko młodzieżowe - odmiana schroniska turystycznego. Schroniska młodzieżowe w różnych krajach stosują politykę cenową mniej lub bardziej preferującą turystów będących uczniami lub studentami. Schroniska młodzieżowe zazwyczaj należą do narodowych oddziałów Międzynarodowej Federacji Schronisk Młodzieżowych - ang. International Youth Hostel Federation, IYHF. W Polsce takim oddziałem jest Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych.
Standard wyposażenia takich schronisk jest podobny; normą są pokoje 6-osobowe i większe, nawet ponad dziesięcioosobowe. Często spotykane są piętrowe łóżka. Niekiedy schroniska dysponują także pokojami mniejszymi, 4-, 3- a nawet 2-osobowymi. Łazienki i toalety zazwyczaj są wspólne dla kilku pokoi (np. dla całego piętra). Zazwyczaj w schronisku znajduje się pomieszczenie kuchenno-jadalne, najczęściej wyposażone w lodówkę, kuchenkę i zestaw podstawowych naczyń, co pozwala na samodzielne przygotowywanie posiłków przez mieszkańców schroniska. Oprócz tego w schroniskach często znajduje się przechowalnia bagażu (niekiedy także nart lub rowerów), jak również pralka, przy czym korzystanie z nich może być płatne dodatkowo.
W Europie stosunkowo najgęstsza sieć schronisk młodzieżowych jest w krajach niemieckojęzycznych - w Austrii i w Niemczech, przy czym w Niemczech przepisy regulujące korzystanie ze schronisk młodzieżowych różnią się w poszczególnych landach, m.in. w Bawarii, w odróżnieniu od innych landów, ze schronisk młodzieżowych osoby dorosłe od lat 27 (o ile nie są opiekunami dzieci lub młodzieży - własnych lub zorganizowanych grup, np. szkolnych) mogą korzystać tylko w ramach wolnych miejsc, pierwszeństwo ma młodzież. Prawo do korzystania z ponad 4500 schronisk młodzieżowych w 80 państwach całego świata mają tylko posiadacze legitymacji schroniskowej wystawionej przez rodzime stowarzyszenie ( w Polsce Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych wystawia LEGITYMACJĘ MIĘDZYNARODOWĄ PTSM ). Legitymacja Międzynarodowa PTSM umożliwia jej posiadaczom korzystanie ze schronisk zagranicznych; posiadacze legitymacji mają także pierwszeństwo przed pozostałymi turystami. W Polsce ponadto posiadacze Legitymacji Międzynarodowej PTSM korzystają ze zniżki noclegowej w wysokości do 25%.
REGULAMIN SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH
1.Prawo do korzystania ze schronisk młodzieżowych przysługuje młodzieży szkolnej i studenckiej, nauczycielom i wychowawcom oraz członkom Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych, jak również obcokrajowcom należącym do macierzystych stowarzyszeń Schronisk Młodzieżowych. Z noclegu w schroniskach, w razie wolnych miejsc, mogą korzystać również inne osoby pod warunkiem przestrzegania obowiązującego regulaminu.2. Zespoły złożone z co najmniej 5 osób (w zasadzie do 20 osób) składają, przynajmniej na 1 miesiąc przed przybyciem do schroniska, zamówienia, załączając znaczek pocztowy na odpowiedź. W zamówieniu podają: nazwisko i imię kierownika zespołu oraz jego adres, liczbę i płeć uczestników, nazwę i adres szkoły (uczelni) lub organizacji, czas pobytu w schronisku oraz dzień i godzinę przybycia. Po uzyskaniu zgody na proponowany termin (w ciągu 10 dni), kierownik zespołu przesyła zaliczkę w wysokości 25% należności przekazem pocztowym pod adresem schroniska. Zwrot zaliczki może nastąpić w przypadku nie skorzystania ze schroniska tylko z wyjątkowo ważnych i udokumentowanych przyczyn uznanych przez kierownika/dyrektora schroniska, po potrąceniu poniesionych już przez schronisko kosztów. W razie sporu sprawę zwrotu zaliczki rozstrzygają ostatecznie władze samorządowe, a dla schronisk młodzieżowych PTSM - właściwy Zarząd Okręgowy PTSM. W przypadku nienadesłania zaliczki na 10 dni przed przybyciem do schroniska zespołu wycieczkowego, kierownik/dyrektor schroniska może zamówienie anulować. Zamówienia wycieczek są kwalifikowane według kolejności zgłoszeń, z tym że pierwszeństwo mają zespoły młodzieży szkolnej i studenckiej.3. Turyści indywidualni w grupach poniżej 5 osób są przyjmowani na noclegi bezpośrednio w schronisku, jeżeli są wolne miejsca, z tym, że pierwszeństwo ma młodzież szkolna i studencka, a następnie inne osoby.4. Zespoły wycieczkowe i pojedynczy turyści, w miarę możliwości, mogą być przyjmowani do schroniska za ustaloną opłatą także na pobyt dzienny.5. Przybywający do schroniska (powinno to nastąpić w godz. 17.00 do 21.00), wpisują się do książki rejestracyjnej schroniska i oddają legitymacje uczniowskie lub członkowskie kierownikowi/dyrektorowi schroniska lub jego zastępcy oraz regulują należne opłaty, według cennika wywieszonego w schronisku na widocznym miejscu.6. Ze schroniska można korzystać nie dłużej niż przez 3 kolejne noce, chyba że są wolne miejsca i kierownik/dyrektor schroniska wyrazi zgodę na dłuższy pobyt.7. Osoby płci męskiej i żeńskiej kwateruje się w oddzielnych pomieszczeniach, przydzielonych przez kierownika/dyrektora schroniska.8. Osoby, które przebyły chorobę zakaźną, nie mogą w okresie kwarantanny korzystać ze schroniska.9. Kierownik zespołu wycieczkowego i opiekunowie obowiązani są nocować w schronisku razem z uczestnikami. W przeciwnym przypadku zespół nie może być przyjęty do schroniska.10 Korzystający z noclegu w schronisku, o ile rezygnują ze schroniskowej bielizny pościelowej muszą być zaopatrzeni we własną bieliznę pościelową (2 prześcieradła i poszewkę na poduszkę).11 Nocujący powinni przygotować łóżka do snu przed godz. 21.00 tak, aby można było sprawdzić, czy wszyscy mają bieliznę pościelową lub śpiwór. Bez bielizny pościelowej nie można korzystać z noclegu.12. Od godz. 22.00 do 6.00 obowiązuje w schronisku cisza nocna z wygaszeniem światła. Turyści, którzy przychodzą późno lub bardzo rano wychodzą ze schroniska, nie powinni zakłócać wypoczynku pozostałym osobom. Odchylenia od ustalonych godzin ciszy nocnej są możliwe tylko w wyjątkowych przypadkach za zgodą kierownika/dyrektora schroniska.13. Korzystający ze schroniska powinni najpóźniej do godz. 8.00 zasłać łóżka i sprzątnąć pomieszczenia schroniska.14. W godz. od 10.00 do 17.00 z sypialń korzystać nie wolno. Odstępstwa od tej zasady są dopuszczalne tylko podczas niepogody i to w schroniskach, które nie mają świetlicy ani jadalni.15. Przygotowanie posiłków może się odbywać jedynie w czasie i miejscu wyznaczonym przez kierownika/dyrektora schroniska. Po spożyciu posiłków należy pozmywać naczynia kuchenne, a kuchnię dokładnie posprzątać.16. Wszelkie zniszczenia i uszkodzenia przedmiotów stanowiących własność schroniska należy zgłaszać kierownikowi/dyrektorowi schroniska, który określa wysokość odszkodowania.17. W schronisku obowiązuje schludny ubiór, spokojne i uprzejme zachowanie; picie alkoholu i używanie narkotyków oraz uprawianie gier hazardowych jest zabronione.18. Palenie tytoniu w sypialniach jest zakazane; palić wolno tylko w miejscu wyznaczonym przez kierownika/dyrektora schroniska.19. W razie przekroczenia regulaminu schroniska lub nieodpowiedniego zachowania, kierownik/dyrektor schroniska jest uprawniony do zatrzymania winnemu legitymacji (uczniowskiej, studenckiej, członkowskiej) i usunięcie go ze schroniska, a ponadto zawiadamia o tym właściwą szkołę (uczelnię, organizację).20. Korzystający ze schroniska mogą wszelkie pozytywne i negatywne uwagi wpisywać do książki życzeń schroniska lub w ważnych wypadkach kierować je do właściwego terytorialnie organu administracji samorządowej lub Zarządu Okręgu PTSM.21. We wszystkich sprawach nie ujętych w regulaminie, a dotyczących toku życia w schronisku, jak: zapewnienie porządku, ochrona mienia, przestrzeganie zasad kultury itp., korzystający ze schroniska są obowiązani stosować się do wskazań
Hotel - przez to pojęcie należy rozumieć obiekt, który świadczy odpłatnie usługi noclegowe. Cechą charakterystyczną hoteli jest to, że osoby korzystające z tych usług przebywają w hotelu zazwyczaj przez krótki okres. W Polsce o hotelu mówimy, gdy posiada on przynajmniej 10 pokoi. Pokoje mogą być jednoosobowe, dwuosobowe, a także wieloosobowe. Hotele poza umożliwieniem noclegu oferują także szereg innych usług. W hotelach znajdują się również restauracje, w których klienci mogą się posilić. W hotelach o wysokim standardzie mogą być nawet kasyna i inne rozrywki. W zależności od jakości pomieszczeń i oferowanych usług przez hotel, możemy podzielić je na 6 kategorii standardowych. Hotele mogą, więc być jednogwiazdkowe, dwugwiazdkowe, trzygwiazdkowe, czterogwiazdkowe, pięciogwiazdkowe, a także o standardzie powyżej pięciu gwiazdek. Na standard hoteli, poza jakością usług i warunkach panujących w jego pomieszczeniach ma bardzo duży wpływ również lokalizacja. Decyzję o standardzie w danym hotelu, czyli o ilości gwiazdek wydaje w Polsce wojewoda.
Podstawowe funkcje hotelu:-świadczenie usług noclegowych - warunek istnienia hotelu (udzielenie noclegu, zagwarantowanie higieny i bezpieczeństwa, wyposażenie j.m. umożliwiające pracę, wypoczynek, zabiegi higien.-sanitarne, komfort sanitarny, akustyczny, termiczny;-świadczenie usł. gastronom. jako uzupełnienie usł. podst.: prowadzenie przez obiekt restaur., kawiarni, barów, podawanie posiłków do j.m.
Usługi świadczone przez hotel:
-podstawowe (wynajem pokoi, praca recepcji, pralni, portierni)-gastronomiczne: restauracje, bary, kawiarnie itd.-działalność rozrywkowa (dyskoteki, występy)-wynajem sal do konferencji (kompleksowa obsługa)-wynajem miejsc parkingowych i garażowych (mechanik, myjnia, sprzedaż części zamiennych ...)-opieka nad dziećmi-zespół usł. bieżących (portierzy, bagażowi, pranie, telekomunikacja, rezerwacja, wymiana walut, wynajem samochodów i org. Wycieczek-usł. sportowo-rekreacyjne (basen, sauna, sala gimn., siłownia ...)-wynajem sprzętu sportowego-usł. sanatoryjne, medyczne, lecznicze (salony piękności, kąpiele lecznicze)-usł. nie tylko dla gości hotelu (galerie, aukcje, pokazy mody, kasyna ...)-działalność punktów handlowych (sklepy, pamiątki, fryzjer)
Regulamin hotelowy powinien zawierać postanowienia w zakresie:
· określenia doby hotelowej - określenie doby hotelowej jest terminem umownym, bowiem z reguły nie trwa 24 godziny. Jest ona ustalana przez kierownictwo poszczególnych obiektów. Ustalając czas trwania doby hotelowej należy zwrócić uwagę, aby pracownicy służby pięter byli w stanie posprzątać zwalniane pokoje przed przyjazdem nowych gości.
· trybu przedłużenia pobytu - hotelarz może odmówić przedłużenia pobytu gości w przypadku wykorzystania wszystkich miejsc noclegowych /pokoi/ lub w przypadku gości nie przestrzegających obowiązującego regulaminu.
· podejmowania lub użyczania pokoju osobom trzecim - zabrania się użyczania pokoju osobom nie zameldowanym w hotelu. Pokój jest wynajmowany konkretnym osobom.
· przebywania osób trzecich w pokoju hotelowym w porze nocnej - osoby nie zameldowane w hotelu mogą przebywać w pokoju gościa w godzinach od 7.00 do 22.00.
· obowiązującej ciszy nocnej - hotelarze są zobligowani do zapewnienia wszystkim gościom bezpieczeństwa i spokojnego pobytu, dlatego cisza nocna obowiązuje od 22.00 do 7.00.
· trybu składania reklamacji - goście maja prawo do składania reklamacji w przypadku zauważenia uchybień w jakości świadczonych usług. Wszelkie reklamacje przyjmuje recepcja.
· świadczonych usług - wszyscy pracownicy powinni znać wymagania kategoryzacyjne jakie obowiązują dany obiekt hotelarski w celu jak najlepszego informowania gości o świadczonych w obiekcie usługach.
· usług świadczonych nieodpłatnie, /j.w./
· odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez gościa - hotelarze ponoszą odpowiedzialność za rzeczy i mienie gościa zgodnie z przepisami k.c. Gość powinien niezwłocznie powiadomić recepcję o zaistniałej szkodzie niezwłocznie po jej stwierdzeniu.
· ograniczeń w korzystaniu z urządzeń elektrycznych - gość ponosi odpowiedzialność za wyrządzone szkody na mieniu hotelowym powstałe z jego winy lub winy osób go odwiedzających.
· innych informacji porządkowych.
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że zgodnie z artykułem 385 par 2 Kodeksu Cywilnego, żaden regulamin hotelowy nie jest wydawany z upoważnienia przepisów szczegółowych, a jedynie stanowi próbę uporządkowania zasad świadczenia usług przez zainteresowanego tym hotelarza.
Aby pokazać różnice między schroniskiem a hotelem przedstawię to w tabeli :
Schronisko młodzieżowe
Hotel
- posiada trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi I II III
- gościami są studenci i uczniowie szkół
- piętrowe łóżka
- Łazienki i toalety zazwyczaj są wspólne dla kilku pokoi (np. dla całego piętra)
- Zazwyczaj w schronisku znajduje się pomieszczenie kuchenno-jadalne, najczęściej wyposażone w lodówkę, kuchenkę i zestaw podstawowych naczyń, co pozwala na samodzielne przygotowywanie posiłków przez mieszkańców schroniska.
- brak przynoszenia jedzenia przez obsługę do pokoi schroniska
- przechowalnia bagażu
-w schronisku często znajduje się pralka
- posiadanie legitymacji PTSM skłania do zniżek noclegowych
- recepcja czynna do poszczególnych godzin
- schroniska młodzieżowe przeważnie są umiejscowione na szlakach turystycznych
- schroniska umożliwiają rozrywki (np. place w grę tenis , piłkę nożną )
- obsługa schronisk to zazwyczaj sprzątaczki które po wyjeździe gościa sprzątają , recepcjoniści ,
- ubiór pracowników nie jest aż tak ważny jak w hotelu dana osoba musi być ubrań schludnie i przyzwoicie
- przy schroniskach młodzieżowych można wypożyczyć sprzęt turystyczny
- obiekt przeznaczony do indywidualnej i grupowej turystykimłodzieżowej, dostosowany do samoobsługi klientów.
- posiada pięć kategorii oznaczone gwiazdkami *
- gościami hotelowymi może być każda osoba (pełnoletnia, dzieci z opiekunami)
-w standardach pokojowych nie ma piętrowych łóżek
-łazienka i toaleta umieszczone są w pokojach dla gościa hotelowego.
- w hotelu są bary i restauracje gdzie goście hotelowi mogą coś zjeść
- room serwis
- sejfy
- szatnia
- w hotelu obsługa hotelowa ma obowiązek sprzątania pokoju gość i donoszenia brakujących produktów np. ręczników ( w trakcie pobytu gościa )
- hotele posiadają wyposażone sale konferencyjne umożliwiające spotkania biznesowe
- hotel posiada recepcje czynną cała dobę
- hotele są przeważnie w aglomeracjach miejskich (miast)
- w hotelach proponowane są rozrywki typu kasyn, sal balowych .
- obsługa hoteli jest bardzo rozbudowana są zarówno sprzątaczki, piętrowi, portierzy, recepcjoniści, pracownik administracji, ochrona
- ubiór pracowników jest przeważnie dobierany poprzez wizerunek hotelu
- hotele muszą być przystosowany dla osób niepełnosprawnych
- hotele umożliwiają działalność różnych branży na obiekcie hotelu np. fryzjer , spa
Podsumowując schronisko młodzieżowe a hotel są to dwa różne obiekty hotelarskie, które umożliwia nocleg dla różnych ludzi. Schroniska młodzieżowe są przystosowane dla osób młodych szukających taniego noclegu i wypoczynku, umożliwiając przygotowanie posiłku.
Hotel świadczy szeroki zakres usług związanych z pobytem gości. Każdy hotel musi świadczyć usługi gastronomiczne. Niestety hotele są dużo droższe od schronisk lecz na pewno mają lepsze standardy.
gocha456