Uwaga azbest w budynku! - KPB 101 czerwiec 2005
Art-PresseAzbest w budynku to niepożądany materiał i pewien kłopot dla właściciela. Wszelkie sprawy z usuwaniem lub pozostawieniem go na miejscu reguluje ustawa o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz.Ustaw nr 3 z 2004 r poz. 20 ze zmianami) i rozporządzenie w sprawie bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. Ustaw nr 71 z 2004 r. poz. 649 ze zmianami).Przepisy określają kiedy usunięcie azbestu jest konieczne oraz w jaki sposób należy to uczynić. O konieczności usunięcia tego szkodliwego materiału ma zadecydować ocena jego stanu wykonana zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia. W zależności od uzyskanej punktacji jest obowiązek natychmiastowej wymiany (powyżej 65 punktów), naprawy i wykonania ponownego przeglądu za rok (od 35 do 65 punktów) lub naprawy i powtórzenia kontroli za 5 lat (poniżej 35 punktów). Oceniając stan pokrycia dachowego należy wziąć pod uwagę rodzaj użytego azbestu, gdyż możliwe jest bezpieczne użytkowanie wyrobów o gęstości objętościowej równej 1000 kg/m sześc. lub większej, czyli tzw. wyrobów twardych, jeśli nie ma uszkodzeń umożliwiających emisję azbestu do środowiska. Do tej grupy azbestu należą zazwyczaj płyty dachowe, które wystarczy pomalować np. farbą aby zmniejszyć zagrożenie pyleniem szkodliwej substancji. Wyroby miękkie np. tektury czy izolacje azbestowe zazwyczaj uzyskują tak dużo punktów ujemnych, że konieczne jest ich całkowite usunięcie. Przepis nakazuje całkowite usunięcia wyrobów zawierających azbest do roku 2032. Stosowanie wyrobów z azbestu w budownictwie w naszym kraju jest zakazane od końca lat 90. Jeżeli nabyliśmy nieruchomość pochodzącą z lat wcześniejszych należy sprawdzić w dokumentacji technicznej, czy nie użyto takich wyrobów- najczęściej były to pokrycia dachowe, płyty elewacyjne, izolacje instalacji sanitarnej, rury zsypów na śmieci. Pierwszej oceny bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest należało dokonać do 6 listopada 2004 roku, wypełnić odpowiedni formularz: 1 egzemplarz złożyć w powiatowym biurze nadzoru budowlanego, a 1 egzemplarz zachować. Fakt wykonania oceny należało również wpisać w książce obiektu budowlanego (właściciele domów jednorodzinnych nie mają obowiązku prowadzenia takiej książki). Za niedopełnienie tego obowiązku inspektorzy nadzoru budowlanego mogą ukarać mandatem do 1000 zł, który mogą nakładać wielokrotnie. Właściciele bądź zarządcy obiektów zawierających azbest mają obowiązek, wynikający z prawa o ochronie środowiska, dokonać inwentaryzacji zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki w sprawie wymagań w zakresie wykorzystania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. Ustaw nr 192 z 2003 r poz. 1876). Miejsca, w których znajduje się azbest, trzeba oznaczyć na planie sytuacyjnym, a informację o wyrobach zawierających azbest sporządzoną wg wzoru w rozporządzeniu, przedsiębiorcy winni byli dostarczyć wojewodzie, a osoby fizyczne nie będące przedsiębiorcami - wójtowi, burmistrzowi bądź prezydentowi miasta. Inwentaryzację należy aktualizować do 31 stycznia każdego roku. Usunięcie azbestu Właściciel lub zarządca budynku, który zdecydował się na taki krok musi to zgłosić w starostwie powiatowym. Przed przystąpieniem do prac, które mogą wykonywać tylko odpowiednio wyszkoleni i wyposażeni pracownicy, należy zawiadomić powiatowy urząd nadzoru budowlanego oraz okręgowego inspektora pracy. Usunięcie azbestu musi być zgodne z ustawą o odpadach (Dz.Ustaw nr 62 z 2001 r. poz.628 ze zmianami), wykonawca musi załączyć program gospodarowania odpadami. Ponieważ dokumentacja tej operacji jest niezwykle skomplikowana, najlepiej skorzystać z usług wyspecjalizowanych firm. Jeżeli chcemy usunąć płyty azbestowe z dachu niektórzy sprzedawcy proponują taką usługę przy zakupie nowego pokrycia dachowego. Odpady azbestowe muszą trafić na odpowiednie wysypisko, należy powiadomić wojewodę o zakończeniu używania wyrobów z azbestem, a przy usunięciu tego materiału o gęstości mniejszej niż 1000 kg/m sześc. należy wykonać w akredytowanym laboratorium badanie jakości powietrza.