POMOC W DIAGNOSTYCE ZMIANA PRZEŁOŻENIA UTRUDNIONANIEMOŻLIWA.pdf

(2045 KB) Pobierz
C5 - D6AY018FP0 - Pomoc w diagnostyce : Zmiana przełożenia utrudniona/niemożli...
Page 1 of 11
POMOC W DIAGNOSTYCE : ZMIANA PRZEŁOŻENIA UTRUDNIONA/NIEMOŻLIWA
(HYDRAULICZNE STEROWANIE SPRZĘGŁA)
PILNE : Przestrzegać zaleceń dotyczących bezpieczeństwa i czystości .
1. Informacje ogólne
Ta pomoc diagnostyczna ma zastosowanie do samochodów wyposażonych w mechaniczną nie sterowaną (manualną)
skrzynię biegów i hydrauliczne sterowanie sprzęgła.
Warunki zastosowania :
Występowanie punktów oporu
Stuki
Trudności ze zmianą biegów (Na wszystkich przelozeniach)
Usterka występuje przy silniku gorącym i/lub silniku zimnym
Usterka występuje stale lub tylko na wysokich obrotach
UWAGA : Przestrzegać kolejności etapów.
2. Informacje klienta
Informacje specyficzne do uzyskania od klienta, aby lepiej zrozumieć przyczynę usterki :
Czy jest to jego zwykle używany pojazd, czy też nie ?
Czy klient używa inne samochody ?
Typ użytkowania pojazdu (autostrada, miasto, góry)
Czy usterka występuje od początku eksploatacji samochodu ?
Czy dotyczy powolnego pogarszania się pracy ?
Czy dotyczy gwałtownego pogorszenia się pracy ?
Rodzaj usterki :
Włączanie biegów utrudnione albo niemożliwe
Włączenie lub wyłączenie biegu niemożliwe
Utrata biegu(ów) na przełożeniu(ach)
Warunki pojawienia się usterki :
W trakcie postoju lub podczas jazdy
Na gorąco, na zimno lub bez określenia
Styl jazdy :
Czy klient pozostawia rękę na gałce dźwigni zmiany biegów, gdy prowadzi samochód ? (ryzyko zużycia
synchronizatorów)
Czy klient pozostawia nogę na pedale sprzęgła w czasie jazdy miejskiej ?
Czy pozycja kierowcy jest prawidłowa ? (siedzenie zbyt odsunięte, klient nie wciska pedału sprzęgła do
końca...)
3. Sprawdzenie wzrokowe
Przed wszelkimi czynnościami demontażowymi : Wykonać kontrolę komponentów układu napędowego.
3.1. LINKI MECHANIZMU ZMIANY BIEGÓW
Przeguby kulowe powinny być prawidłowo zapięte od strony skrzyni biegów i od strony kabiny (bez luzu i zacięć).
Mocowania pancerzy sterowania biegów powinny być prawidłowo zamocowane od strony skrzyni biegów i od
strony kabiny.
Przesuwać dźwignię zmiany biegów w kabinie aby sprawdzić ruch przegubów kulowych na skrzyni biegów.
Sprawdzić :
Przebieg linek sterowania biegów (Zbieżność - Stykanie się - Zatarcie)
Osłona mieszkowa dźwigni zmiany biegów (Stykanie się z dźwignią, zbyt krótka, zbyt długa)
Mocowanie gałki dźwigni zmiany biegów (mogące napinać mieszek i ograniczać skok linek)
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D6AY018FP0&refaff=D6AY018FP0
2012-05-16
828332443.017.png 828332443.018.png 828332443.019.png 828332443.020.png
 
C5 - D6AY018FP0 - Pomoc w diagnostyce : Zmiana przełożenia utrudniona/niemożli...
Page 2 of 11
Jeżeli jeden z przegubów kulowych jest odczepiony/uszkodzony : Wymienić linkę sterowania biegami.
Jeżeli jedna z linek sterowania biegami jest zaciśnięta/uszkodzona : Wymienić linkę sterowania biegami.
3.2. Pedał
Sprawdzić zespół pedałów :
Mocowanie sprężyny wspomagającej
Deformacja pedału
Pedał sprzęgła (źle ustawiony skok jałowy)
Brak punktów oporu w czasie skoku pedału sprzęgła
Zapięcie przegubu kulowego hydraulicznej pompy wysprzęglika na pedale sprzęgła
Jeżeli anomalia dotycząca pedału sprzęgła została stwierdzona : Wymienić zespół pedałów.
Jeżeli hydrauliczna pompa wysprzęglika jest odczepiona : Wymienić hydrauliczną pompę wysprzęglika.
Jeżeli brak wspomagania został stwierdzony (wymagany nacisk na pedał zbyt duży) : Wymienić zespół pedałów.
3.3. Wysprzęgnik hydrauliczny
Sprawdzić brak wycieków na sterowaniu hydraulicznym sprzęgła.
Oglądnąć i zidentyfikować strefę wycieku.
Wymienić element będący przyczyną wycieku (Nadajnik - Odbiornik - Przewody, rurki itp.).
Jeżeli stwierdzony jest wyciek na hydraulicznym siłowniku wysprzęgającym lub na śrubie odpowietrzania,
sprawdzić czy śruba jest dokręcona.
Jeżeli śruba odpowietrzania jest szczelna : Wymienić hydrauliczny siłownik wysprzęgający.
Jeżeli stwierdzony jest wyciek na złączu pomiędzy dwoma elementami sterowania hydraulicznego, przewodami :
Sprawdzić prawidłowość montażu części i ich stan (uszkodzona uszczelka, odpięta zapinka).
Jeżeli wyciek jest nadal obecny, pomimo prawidłowego montażu i gdy części nie są uszkodzone : Wymienić 2
uszkodzone elementy.
4. Kontrola mechaniczna komponentów
4.1. Wysprzęgnik hydrauliczny
Sprawdzić skok hydraulicznego siłownika wysprzęglania lub linki sprzęgła, od pozycji wysprzęglenia do pozycji
zesprzęglenia.
UWAGA : Do wykonania następującej operacji konieczne są dwie osoby.
Rysunek : B2CM0UFD
Widełki wyłączające :
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D6AY018FP0&refaff=D6AY018FP0
2012-05-16
828332443.001.png 828332443.002.png
 
C5 - D6AY018FP0 - Pomoc w diagnostyce : Zmiana przełożenia utrudniona/niemożli...
Page 3 of 11
"a" : Polozenie Wlaczone
"b" : Polozenie Rozlaczone
Nacisnąć na pedał sprzęgła.
Zmierzyć skok "A" hydraulicznego siłownika wysprzęglania lub linki sprzęgła.
Porównać zmierzone wartości z wartościami podanymi w tabelach w dalszej części dokumentacji.
Skok "A"
Typ skrzyni biegów Commande à câble STEROWANIE HYDRAULICZNE
MA 25 mm 20 mm
BE 25 mm 20 mm
ML5C - ML6C - MLGU Nie wyposażony 20 mm
Jeżeli wartość jest odpowiednia : Przejść do etapu 4.3 (Sprawdzenie oleju w skrzyni biegów).
Jeżeli wartość jest nieprawidłowa : Przejść do etapu 4.2 (Kontrola skoku hydraulicznej pompy wysprzęglika).
4.2. Kontrola skoku hydraulicznej pompy wysprzęglika
Rysunek : B2BM041D
Pedał sprzęgła :
"B" : Polozenie Wlaczone (W milimetrach)
"C" : Polozenie Rozlaczone (W milimetrach)
Zmierzyć skok wysprzęglenia : "D" = "C" - "B".
Porównać wskazane wartości z wartościami z poniższej tabeli.
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D6AY018FP0&refaff=D6AY018FP0
2012-05-16
828332443.003.png 828332443.004.png
 
C5 - D6AY018FP0 - Pomoc w diagnostyce : Zmiana przełożenia utrudniona/niemożli...
Page 4 of 11
Pojazd
Skrzynka
biegów
Silnik
Skok wysprzęglenia
kierownica z lewej strony
Skok wyspprzęglenia
kierownica z prawej strony
C8 - JUMPY - JUMPER
ML
DW12B - DW10B 22 mm
22 mm
Wszystkie typy
oprócz DW12B -
DW10B
28 mm
28 mm
Wszystkie typy oprócz
C8 - JUMPY - JUMPER
MA
Wszystkie typy
32 mm
33 mm
BE
DV6A - EP6 - EP3 33 mm
33 mm
BE - MCM DV6T - EP6DT -
EP6DTS
35 mm
35 mm
ML
Wszystkie typy
33 mm
33 mm
BERLINGO 2
BE
Wszystkie typy
Niedostępny
35 mm
Jeżeli wartość jest odpowiednia : Sprawdzić, czy usterka klienta jest nadal obecna.
Jeżeli wartość jest nieprawidłowa : Wymienić sterowanie hydrauliczne sprzęgła (element nadający, przewód, element
wykonawczy).
Sprawdzić szczelność sterowania hydraulicznego sprzęgła.
Odpowietrzyć obieg hydrauliczny sprzęgła.
4.3. Sprawdzenie oleju w skrzyni biegów
Spuścić olej ze skrzyni biegów.
Rysunek : B2CM0UGD
Sprawdzić kolor oleju w skrzyni biegów.
Jeżeli olej jest koloru jasno żółtego "c" : Przejść do etapu 4.4 (Kontrola czasu zatrzymania skrzyni biegów).
Jeżeli olej jest koloru ciemnego lub czarnego "d" i ma ostry zapach :
Zdemontować skrzynkę biegów
Przejść do etapu 4.8 (Kontrola oporów skrzyni biegów)
Jeżeli olej jest koloru ciemnego lub czarnego "d" z obecnością emulsji :
Zdemontować skrzynkę biegów
Przejść do etapu 4.8 (Kontrola oporów skrzyni biegów)
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D6AY018FP0&refaff=D6AY018FP0
2012-05-16
828332443.005.png 828332443.006.png 828332443.007.png 828332443.008.png 828332443.009.png 828332443.010.png 828332443.011.png 828332443.012.png
 
C5 - D6AY018FP0 - Pomoc w diagnostyce : Zmiana przełożenia utrudniona/niemożli...
Page 5 of 11
4.4. Kontrola czasu zatrzymania skrzyni biegów na wolnych obrotach
Ustawić pojazd na podnośniku pomostowym.
Wlać 3/4 oleju do skrzyni biegów.
Podnieść podnośnik.
Zdemontować :
Przednie lewe koło
Lewe przednie nadkole
Pokrywa skrzyni biegów
UWAGA : Do wykonania następującej operacji konieczne są dwie osoby.
Rysunek : B2CM0UHD
UWAGA : Umieścić zbiornik do zlania oleju (Pod skrzynią biegów).
Uruchomić silnik.
Umieścić dźwignię zmiany biegów w martwym punkcie.
Przy prędkości obrotowej biegu jałowego :
Szybko wysprzęglić
Zmierzyć czas zatrzymania się obrotów wałka sprzęgłowego ( w "e")
Typ skrzyni biegów Czas referencyjny
MA
Krótszy od 2 sek.
BE
Krótszy od 2,5 sek.
ML5C
Krótszy od 3 sek.
ML6C
Krótszy od 3 sek.
MLGU5
Krótszy od 3,5 sek.
MLGU6
Krótszy od 3,5 sek.
Jeżeli czas zatrzymania jest dłuższy od czasu referencyjnego : Sprawdzić stan wielowypustów wałka sprzęgłowego :
Jeżeli wielowypusty wałka sprzęgłowego są uszkodzone : Wymienić wałek sprzęgłowy
Jeżeli wielowypusty wałka sprzęgłowego nie są uszkodzone : Wymienić element cierny sprzęgła
Po wymianie wałka sprzęgłowego : Sprawdzić czas zatrzymania się obrotów skrzyni biegów.
http://127.0.0.1:6091/affiche.do?ref=D6AY018FP0&refaff=D6AY018FP0
2012-05-16
828332443.013.png 828332443.014.png 828332443.015.png 828332443.016.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin