Zagadnienia z informatyki
1.
Informacja i informatyka
[2] Informacja – to taki obiekt abstrakcyjny, który zwiększa naszą wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości, i który może być (w postaci zakodowanej) przechowywany, przesyłany, przetwarzany i użyty do sterowania.
[2] Informatyka – dziedzina nauki, wiedzy i praktycznej działalności, której przedmiotem jest przetwarzanie informacji.
2.
Semiotyka, a informacje
i dane
[3] Semiotyka (lub semiologia) zajmuje się badaniem znaków.
[3] Znak to coś, co ma znaczenie. Znaki występują we wszystkich rodzajach działalności człowieka, gdyż ich istnienie jest podstawą procesu komunikowania się i porozumiewania między ludźmi. W znaku możemy wyróżnić trzy elementy: symbol, odnośnik i pojęcie.
[2] Dana – wiadomość (przekaz) lub zbiór wiadomości, który jest przedmiotem procesu przetwarzania danych. Możemy stwierdzić, że:
- dane to fakty przedstawione przy pomocy symboli, użytych do reprezentowania czegoś;
- informacja to zinterpretowane dane;
- informacje to dane umieszczone w znaczącym kontekście.
3.
Wiedza
[5] W węższym znaczeniu pod pojęciem wiedzy rozumie się ogół wiarygodnych informacji o rzeczywistości wraz z umiejętnością ich wykorzystania. W szerszym znaczeniu wiedza to wszelki zbiór informacji, poglądów, wierzeń itp., którym przypisuje się wartość poznawczą i/lub praktyczną.
4.
Systemy informacyjne
i informatyczne
[7 + przypis 13] System informacyjny – podstawowym celem jest uzyskiwanie, przetwarzanie i dystrybucja informacji. Możemy mówić o naturalnych (fizycznych, biologicznych) i sztucznych (stworzonych przez człowieka) systemach informacyjnych.
[7] System informatyczny – to kombinacja takich elementów jak sprzęt komputerowy, oprogramowanie, dane, algorytmy oraz ludzie operujący w tym środowisku. System informatyczny działa dzięki sprzętowi komputerowemu, w którym człowiek uruchomił oprogramowanie, wprowadził dane i przetworzył je wg odpowiednich algorytmów.
5.
System
[7] Przez system rozumie się zwykle zbiór wzajemnie powiązanych elementów, wyodrębnionych z otoczenia za względu na te powiązania. Powiązania (relacje) między elementami systemu tworzą jego strukturę.
6.
Wirtualność
i redundancja informacji
[7] Informacja wirtualna – to taki rodzaj informacji, która występuje w postaci niejawnej i może być przechowywana i udostępniana wyłącznie w tej formie. Taka informacja aby była dla nas dostępna wymaga użycia określonych środków technicznych.
[8] Redundancja – nadmiar informacji. W systemie informacyjnym redundancja może oznaczać:
- nadmiar kodu, czyli odwzorowania informacji za pomocą większej liczby znaków, niż jest to niezbędne;
- występowanie wielokrotne kopii tych samych wiadomości lub ich części;
- kilkakrotne, ale nie identyczne odwzorowanie tych samych informacji w różnych wiadomościach.
7.
Prezentacja informacji
[8] Prezentacja analogowa – występuje jeśli ciągłe zjawiska fizyczne są wykorzystane do prezentacji informacji, np. zapis dźwięków na płycie gramofonowej, komunikowanie się człowieka za pomocą mowy.
[9] Prezentacja cyfrowa – ze względów teoretycznych i praktycznych ogólnie przyjętym układem do prezentacji informacji cyfrowej, dla potrzeb przesyłania i przetwarzania jest układ dwójkowy, gdzie informacje są przedstawiane przy pomocy dwóch cyfr 0 oraz 1. W systemie dwójkowym najmniejszą jednostką informacji jest bit, ciąg kolejnych 8 bitów stanowi bajt. Wielokrotności bajta tworzone są na bazie 210. W praktyce zastosowanie znajdują: Kilobajt, Megabajt, Gigabajt, Terabajt, Petabajt.
8.
Komputery
[10] Urządzenia przetwarzające dane na podstawie algorytmu zapisanego w postaci instrukcji.
9.
Maszyna Turinga
[10] Pierwszy historycznie model matematyczny komputera.
10.
Jednostka centralna
[16] Układ elektroniczny odpowiedzialny za wykonywanie poszczególnych operacji w komputerze (CPU).
11.
Rejestry
[16] Zawarte w jednostce centralnej komórki przypominające komórki pamięci. Są przeznaczone do tymczasowego przechowywania informacji.
12.
Interfejs między jednostką centralną
a pamięcią
[16] Połączenie jednostki centralnej komputera z pamięcią główną za pomocą zestawu połączeń (tzw. magistrala, z ang. bus). Umożliwia przesyłanie ciągów bitów między oba układami.
13.
Rozkazy maszynowe
[16] To rozkazy, które musi umieć wykonać jednostka centralna.
14.
Rozkazy jako ciągi bitów
[17] To rozkazy, których wykonanie powoduje przenoszenie danych z jednego miejsca w inne.
15.
Pamięć
[17] Jednostka centralna (CPU) współpracuje z dwoma typami pamięci: ROM i RAM. Pamięć ROM jest to pamięć stała, pozwalająca jedynie na odczyt zawartego w niej kodu. Pamięć RAM pozwala wielokrotnie zapisywać i odczytywać informacje.
16.
Krótka historia komputerów
[17-29]
17.
Klasyfikacja komputerów
[31] Ze względu na wykorzystywanie:
- komputery serwery – dostarczają usługi poprzez sieć;
- komputery stacje robocze, przy których pracuje człowiek.
[31] Ze względu na konstrukcję:
- domowe;
- biurowe;
- stacje graficzne, projektowe;
- terminale i komputery sieciowe.
[32] Ze względu na mobilność:
- stacjonarne (serwery i stacje robocze);
- przenośne (notebooki);
- kieszonkowe (podręczne);
- inteligentne telefony komórkowe (Smart phone).
18.
Superkomputery
[Wikipedia] Zaawansowane technologicznie, skalowalne, wieloprocesorowe komputery przeznaczone do bardzo szybkiego wykonywania złożonych procesów przetwarzania danych.
19.
Earth Simulator
[Wikipedia] Nazwa superkomputera, który w latach 2002 - 2004 był najszybszą maszyną na świecie. Obecnie na liście pięciuset najszybszych superkomputerów zajmuje 49 miejsce. Zlokalizowany jest w Earth Simulator Centre koło Jokohamy w Japonii. Earth Simulator jest wykorzystywany do tworzenia wirtualnego modelu Ziemi. Może przeprowadzać obliczenia modelu opisującego całą atmosferę Ziemi z rozdzielczością 10 km. Dzięki tej symulacji można śledzić zmiany klimatyczne na naszym globie i przewidywać różnorodne zjawiska atmosferyczne.
20.
Serwery
[37] Współczesne obejmują bardzo szeroką gamę komputerów różnej mocy. Można je sklasyfikować wg kryteriów:
- rodzina procesorów, która określa jakie systemy operacyjne można na nich zainstalować;
- skalowalność zewnętrzna, czyli łatwość łączenia w jeden system klastrowy;
- skalowalność wewnętrzna, czyli łatwość zwiększenia mocy.
21.
HP ProLiant
[Wikipedia] Serwer jedno- lub dwuprocesorowy w obudowie typu wieża, który zapewnia kompleksową obsługę sieci. Moc obliczeniowa procesorów cztero- i dwurdzeniowych Intel Xeon, procesorów dwurdzeniowych Core2 i Pentium lub procesorów jednordzeniowych Celeron w połączeniu z najlepszymi w branży funkcjami zarządzania i ochrony najważniejszych danych zapewnia bezpieczną i niedrogą platformę, która poprawia efektywność działania firmy.
22.
Komputery stacjonarne i terminale
[39] Komputery stacjonarne to standardowe komputery PC używane jako komputery domowe, komputery biurowe i stacje robocze.
[40] Terminale to komputery sieciowe (pozbawione własnych dysków stałych i innych pamięci masowych – przyp. 38 str. 32), których konstrukcja umożliwia korzystanie z usług terminalowych serwera. Charakteryzują się bardzo wysoką niezawodnością i pozwalają na łatwe tworzenie centralnie zarządzanych systemów informatycznych.
23.
Komputery przenośne
[40] To notebooki i tablety, a także komputery przenośne do specjalistycznych zastosowań (przemysłowych, militarnych).
24.
Izusienieczka