Firma_w_Internecie.pdf

(899 KB) Pobierz
644478197 UNPDF
FIRMA
W INTERNECIE
WARSZAWA 2001
Opracowanie merytoryczne i redakcja
Mariusz Cieszewski
ISBN 83-86634-60-x
Fundusz Wspó³pracy, 00-444 Warszawa, ul. Górnol¹ska 4a
MITEL
35-205 Rzeszów, ul. Warszawska 5/7, tel./fax (0-17) 853-61-69
2
WPROWADZENIE
Decyduj¹cym czynnikiem rozwoju obok kreatywnoci i potrzeb finan-
sowych jest informacja. Ka¿dy, kto rozumie jej rolê, z pewnoci¹ doceni
znaczenie Internetu w rozwoju firmy.
Podstawow¹ barier¹ rozwoju Internetu w Polsce jest niedostateczna
wiedza na jego temat. wiadcz¹ o tym badania 1 nad zastosowaniem Inter-
netu w ma³ych firmach. Ponad 60% przedsiêbiorców z firm, które nie maj¹
dostêpu do Internetu nie widzi potrzeby jego wykorzystania w swojej dzia-
³alnoci lub uwa¿aj¹, ¿e Internet jest przydatny tylko w du¿ych przed-
siêbiorstwach. Firmy maj¹ce dostêp do sieci wykorzystuj¹ Internet jako
ród³o informacji ze stron www, oraz formê komunikacji poprzez e-mail.
Po³owa firm z dostêpem do Internetu posiada w³asne strony www, ale
tylko nieliczni przedsiêbiorcy deklaruj¹ jego wykorzystanie do bardziej za-
awansowanych us³ug takich jak tworzenie nowych kana³ów dystrybucji
i sprzeda¿y towarów czy korzystanie z us³ug bankowo-finansowych.
Jednym z czynników hamuj¹cych rozwój handlu elektronicznego wród
ma³ych i rednich firm jest, jak wspomniano, niski poziom wiedzy na temat
Internetu, dlatego za cel opracowania przyjêto popularyzacjê zagadnieñ
zwi¹zanych z Internetem i handlem elektronicznym w rodowiskach przed-
siêbiorców.
Dlaczego warto korzystaæ z Internetu?
Na pocz¹tku lat dziewiêædziesi¹tych zadawano pytanie, do czego mo¿e
byæ przydatny komputer w firmie. Wystarczy przypomnieæ dosyæ powszech-
ne wtedy, sceptyczne nastawienie do korzystania z techniki komputerowej,
zw³aszcza ¿e kojarzono j¹ z trudnymi do obs³ugi programami, mnogoci¹
1
Badanie wykorzystania Internetu w ma³ych firmach, Demoskop 2000
3
standardów i problemami z wymian¹ danych pomiêdzy komputerami. Je-
¿eli do tego dodaæ komputerowy analfabetyzm tamtych czasów, otrzymu-
jemy doæ dramatyczny obraz pocz¹tków komputeryzacji. Historia jednak
pokaza³a, ¿e technika komputerowa ma sens i mimo powszechnego opo-
ru materii dzi trudno jest znaleæ powa¿n¹ firmê, która nie korzysta z jej
us³ug. Dlatego pytanie o zalety Internetu bardzo przypomina w¹tpliwoci
sprzed lat o zalety korzystania z komputera.
Internet to informacja. Dla przedsiêbiorców to informacja o rynkach,
konkurencji, panuj¹cych trendach, o mo¿liwociach nawi¹zania kontak-
tów gospodarczych, nowych technologiach, otoczeniu prawnym i wszyst-
kim, co jest niezbêdne w codziennej dzia³alnoci. Internet jest równie¿ na-
rzêdziem do przekazywania na zewn¹trz informacji o w³asnej firmie. S³u¿y
promocji i kreowaniu wizerunku firmy, informuje potencjalnych klientów
o produktach i/lub us³ugach firmy, jest pomocny w bezporednim nawi¹-
zywaniu kontaktów, a w przypadku zaawansowanych zastosowañ mo¿na
przez Internet przeprowadzaæ transakcje finansowe.
Panuje opinia, ¿e w Internecie znajduje siê du¿a iloæ informacji bez-
wartociowych, a znalezienie tych naprawdê cennych jest trudne i zajmuje
wiele czasu. To prawda i fa³sz jednoczenie. Nie trzeba daleko szukaæ, by
znaleæ przyk³ady informacji o w¹tpliwej wartoci poza Internetem. Nie-
prawdziwa informacja w sieci czêsto dyskredytuje j¹ w oczach odbiorców.
Inne media mog¹ pozwoliæ sobie na ró¿ne wpadki, Internet nie. Prawd¹
jest wiêc, ¿e w Internecie s¹ strony o niskim poziomie, niewarte wiêkszej
uwagi, jednak¿e nasz¹ rol¹ jest szukanie informacji wartociowej, której
jest w Internecie bardzo du¿o. Zarzut, ¿e dotarcie do rzetelnych informacji
zajmuje wiele czasu jest po czêci s³uszny. Dla pocz¹tkuj¹cego Internauty
sieæ www przypomina gêsty las, w którym trudno poruszaæ siê i ³atwo
zgubiæ. Jednak¿e z biegiem czasu ka¿dy wydeptuje swoje w³asne cie¿ki
i sposoby pozyskiwania informacji. S¹ to zwykle portale, w których rozpo-
czynamy poszukiwania, albo ulubione strony zwi¹zane z konkretnym te-
matem. Znalezienie odpowiedzi na szukane tematy mo¿e zaj¹æ trochê
czasu, ale jest bez porównania krótsze i tañsze ni¿ jakakolwiek inna forma
zdobywania informacji.
Zachêcamy do zapoznania siê z niniejsz¹ publikacj¹ szczególnie tych
sporód Pañstwa, którzy nie maj¹ dowiadczenia, ani wiedzy zwi¹zanej
z zagadnieniami internetowymi. Broszura nie jest adresowana do webma-
sterów ani programistów. Pomylana jest jako praktyczne kompendium
wiedzy niezbêdnej do wprowadzenia Internetu we w³asnej firmie. Prze-
4
znaczona jest g³ównie dla kadry zarz¹dzaj¹cej ma³ych i rednich firm w celu
sprecyzowania dzia³añ, jakie nale¿y podj¹æ, aby skutecznie wykorzystaæ
mo¿liwoci oferowane przez Internet. Nasz¹ ambicj¹ jest odczarowanie
Internetu z ró¿nego rodzaju mitów i nieporozumieñ. Prezentujemy pogl¹-
dy wolne od skrajnego optymizmu, chc¹c jednoczenie przekonaæ pesy-
mistów i zachêciæ osoby niezdecydowane do korzystania z potencja³u,
jaki nios¹ z sob¹ technologie telekomunikacyjne.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin