Czarno na białym - Flash4 PL.pdf

(732 KB) Pobierz
Czarn o na biia∏∏ym
Macro mediia Fllash 4
Pawe∏ Zakrzewski - Publishing Institute 2000
788414722.004.png 788414722.005.png
Mo−liwoÊci programu Flash
Program Flash pozwala tworzyç, edytowaç i zapisywaç grafiki statyczne, animacje, sekwencje animowane oraz
interaktywne filmy Shockwave Flash. Elementy tworzone w programie mogà byç wykorzystane w prezenta-
cjach multimedialnych, w profesjonalnym druku lecz przede wszystkim na stronach www. Dzi∏ki niezwykle
małym plikom, možliwoÊci streamingu technologia Shockwave Flash zrewolucjonizowała rynek www,
wprowadzajàc nowe niespotykane do tej pory možliwoÊci w połàczeniu z zaskakujàcà wydajnoÊcià (szybkoÊcià
ładowania) stron. Flash pozwala nie tylko na tworzenie atrakcyjnych wizualnie i dêwi∏kowo stron www. Daje
možliwoÊç przygotowania gier komputerowych czy tež skomplikowanych działaƒ matematycznych -
wszelkiego typu kalkulatory.
- grafiki statyczne
Pliki wektorowe w dowolnym formacie zapisu. Sà edytowalne i možna je wymieniaç z innymi aplikacjami.
Grafiki bitmapowe možemy tworzyç, edytowaç i maskowaç. Flash pozwala importowaç, kopiowaç i zapisywaç
optymalizowane pliki bitmapowe.
Róžne formaty obsługiwane przez program Flash to: EPS, Flash Player, Illustrator, PICT, JPEG, GIF, PNG i
AUTO CAD)
- animacje
Animacje wektorowe, skalowalne, szybkie (streaming). Možna sterowaç jakoÊcià filmu, animacja može byç
płynniejsza ale z gorszà jakoÊcià i odwrotnie. Tworzymy takže specjalne preloadery, które pozwalajà zap∏tlaç
odpowiednià cz∏Êç filmu dopóki nie zostanà pobrane (Êciàgni∏te z internetu) najwažniejsze składniki filmu.
- streaming
Streaming to sposób transmisji danych, przeglàdarka internetowa w momencie nawiàzania połàczenia ze stronà
www od razu rozpoczyna wyÊwietlanie animacji. W ten sposób nie ma ogromnego znaczenia wielkoÊç pliku na
dysku (pomimo, že Flash i tak robi małe), plik streamingowalny odtwarza si∏ płynnie na ile pozwala jakoÊç
transmisji. Cz∏sto widaç w przeglàdarce (Netscape), že Êciàgni∏to do tej pory np. 38% strony a płynna animac-
ja od dawna przykuwa nasz wzrok.
strona 2
 
- obsługa dêwi∏ku
možna zapisaç i skompresowaç dêwi∏k z užyciem kilku róžnych kompresorów w tym oczywiÊcie Mp3. Dêwi∏ki
zamieszczane we Flashu najlepiej zapisaç w formacie Wave lub Aiff.
- kompresja dêwieku
wyróžniamy dwa podstawowe formaty zapisu dêwi∏ku Aiff - Szczególnie na Macu i Wave - raczej na PC. Do
minimalizacji wielkoÊci pliku na dysku stosujemy kompresory. Pozwalajà one takže na zmniejszenie strumienia
danych płynàcych do procesora. W znaczàcy sposób przyspiesza to odtwarzanie dêwi∏ku. Kompresory niesym-
etryczne dužo dłužej kompresujà dêwi∏k ale szybko go rozkompresowujà (odtwarzajà).
- scenki Quick Time lub Avi
Program pozwala zapisaç - wyexportowaç całoÊç lub fragment animacji do postaci cyfrowego video - animacji).
Takie filmy možna wykorzystywaç w innych mediach (www, prezentacje).
- grafika i prezentacje internetowe (strony www)
Flash pozwala zapisaç film animowany z interakcjà. Streaming, niewielka obj∏toÊç (wektory!) powodujà, že
bardzo cz∏sto wykorzystywany był do tworzenia stron www. Obecnie technologia Flash jest szeroko stosowana.
Do obsługi strony wykonanej w technologii Flash niezb∏dny jest Plug in zainstalowany w przeglàdarce inter-
netowej. Do tworzenia interakcji wykorzystujemy zestaw gotowych poleceƒ lub wprowadzamy własne. Flash
pozwala łàczyç strony tradycyjne - HTML i strony „flashowe“. Narz∏dzia programu pozwalajà tworzyç atrak-
cyjne grafiki (statyczne i dynamiczne - animacje gif) do wykorzytstania na stronie www. Nie musimy tworzyç
całej strony. Elementy graficzne utworzone we Flashu wykorzystujemy tradycyjnie w programach do tworzenia
stron www. Do zapisu elementów interaktywnych musimy wykorzystaç format .swf czyli Shockwave Flash
Player.
- prezentacje na płyt∏ CD
Interaktywne prezentacje i filmy Flasha možna zapisaç na dyskietce (małe rozmiary) lub wi∏ksze na płycie CD.
Dodatkowe narz∏dzia pozwalajà przekształciç prezentacj∏ Flasha w wygaszacz ekranu bàdê automatycznie
uruchamiaç program po włoženiu płyty CD do nap∏du.
strona 3
 
Cechy grafiki wektorowej:
- skalowalnoÊć bez utraty jakoÊci
Animacje i grafiki Flasha možemy skalowaç, obracaç i transformowaç dowolnie bez utraty jakoÊci. Wynika to
z formy zapisu (wektory) grafiki Flasha. Podobnie tekst . Z jednej strony traktowany jako wektor wyÊwietla si∏
z jednakowà rewelacyjnà jakoÊcià, niezaležnie od powi∏kszenia obrazu. Technologia Shochwave Flash jako
jedyna do tej pory doskonale poradziła sobie z problemem kodowania polskich znaków, krojów czcionek i ich
skalowania. We Flashu nie ma problemów z czcionkami!!! W ich miejsce wprowadzono edytowalne wektory.
- niewielka waga na dysku
Podobnie jak w innych programach wektorowych obrazy Flasha zajmujà niezwykle mało miejsca na dysku.
Niestety w sytuacji gdy do prezentacji czy filmu Flasha wprowadzamy bitmapy wielkoÊç filmu na dysku drasty-
cznie wzrasta. Co gorsze maleje tak−e wydajnoÊć odtwarzania prezentacji.
Flash słabo radzi sobie z bitmapami!!!
- pełna edytowalnoÊć
Grafiki wektorowe mogà byç dowolnie edytowalne w každej chwili. Možna edytowaç je w programie Flash jak
i innych programach ilustracyjnych (wektorowych) Aby było nieco łatwiej manipulowaç obiektami (Flash jako
jedyny traktuje obrys obiektu i jego wypełnienie oddzielnie jako dwa niezaležne obiekty) možemy je dowolnie
grupowaç. Chroni to przed przypadkowym łàczeniem kształtów i wycinaniem „dziur“.
Cechy grafiki bitmapowej
Flash pozwala importowaç, kopiowaç i zapisywaç grafiki bitmapowe. Rozróžnia bardzo wiele formatów, potrafi
obsługiwaç kanały alfa. Niestety współpraca Flasha z bitmapami odbywa si∏ kosztem płynnoÊci odtwarzania
filmu. Fantastycznà cechà programu jest možliwoÊç Trace’owania obiektów bitmapowych. Trace Bitmap to
polecenie, które pozwala zamieniç dowolnà bitmap∏ w grafik∏ wektorowà o zadanej jakoÊci.
Aby nie powodowaç zmniejszenia wydajnoÊci filmu Flasha, wszystkie bitmapy powinny mieç odpowiednià
wielkoÊç (skala 1:1), rozdzielczoÊç, model koloru i format zapisu wykorzystujàcy wydajne kompresory. Tylko
w ten sposób nie pogorszymy drastycznie płynnoÊci odtwarzania filmu z zamieszczonymi bitmapami.
strona 4
 
Pomimo, že grafika, prezentacje i strony www tworzone w technologii Shockwave Flash sà w pełni skalowalne
to powi∏kszanie elementów bitmapowych, całego ekranu zawierajàcego bitmap∏ spowoduje pogorszenie jej
rozdzielczoÊci i oczywiÊcie jakoÊci. Naležy unikaç takich ruchów.
- Kanał Alfa
Flash pozwala wykorzystaç w pracy
tzw. Kanał alfa. Kanał alfa to
dodatkowy 8 bitowy obrazek w
odcieniach szaroÊci (cz∏sto czarno-
biały) zapisany w obrazie. Jego užycie
sprawia, že cz∏Êç obrazu mieszczàca
si∏ w białych obszarach kanału alfa
(maski) jest widoczna we Flashu.
Pozostałe obszary nie sà widoczne (sà
maskowane). Jako, že možemy wyko-
rzystaç mask∏ z odcieniami szaroÊci,
to kształt obiektów može mieç
mi∏kkie kraw∏dzie. Dodatkowy kanał
alfa powi∏ksza plik na dysku.
- Kanał allfa w Photoshopie
Najłatwiej utworzyç kanał alfa na podstawie selekcji. Majàc wybranà odpowiednià selekcj∏ (može byç
dodatkowo zmi∏kczona parametrem Feather), wybieramy polecenie z menu Select/Save Selection. Ježeli
klikniemy w przycisk OK wyÊwietlonego okna dialogowego utworzony zostanie kanał alfa w aktywnym obra-
zie. Aby možna było skorzystaç z efektu przezroczystoÊci naležy zapoisaç obraz w formacie obsługujàcym
kanały alfa.Najlepiej PNG nieco gorzej TIFF. Format PNG stworzony na potrzeby Internetu daje lepsze algo-
rytmy kompresji.
- budowa bitmapy
Grafika bitmapowa jest zawsze prostokàtna (kwadratowa). Nie možna zapisaç bitmapy w kształcie misia czy
ježa, zawsze prostokàt. Obraz bitmapowy złožony jest z kwadratowych punktów - pixeli. Najlepszym parame-
trem do ustalania wielkoÊci obrazu we Flashu i innych programach multimedialo - internetowych sà pixele.
strona 5
788414722.001.png 788414722.002.png 788414722.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin