hotelarstwo(2).doc

(83 KB) Pobierz
Zarządzanie przedsiębiorstwem hotelowym obejmuje cztery podstawowe funkcje

Zarządzanie przedsiębiorstwem hotelowym obejmuje cztery podstawowe funkcje

         Planowanie i podejmowanie decyzji

         Organizowanie polegające na określeniu najlepszych sposobów grupowania działań i zasobów

         Przewodzenie czyli kierowanie ludźmi. Polegające na odpowiednim motywowaniu personelu do pracy na rzecz przedsiębiorstwa

         Kontrolowanie, czyli obserwowanie bieżących działań i udoskonalanie ich da osiągnięcia założonych celów

 

Luka informacyjna jest to różnica pomiędzy 100% zasobem informacji a zasobem informacji posiadanym.

 

Najważniejszym elementem prężnie funkcjonującego hotelu jest dobranie odpowiedniego zespołu managerów, którzy spełniają warunki bycia dobrym hotelarzem. Pozytywne nastawienie, dużo energii i zapału do pracy. Nie ważne co przyniesie jutro nie można dać po sobie poznać, że generalnie nasza firma jest w samym sercu koszmaru. Winning - znaczy zwyciężać John Welsch.

 

Rozumienie informacji jest generowane przez masę czynników, za każdym razem oznajmiając coś należy sprawdzić czy dane polecenie zostało właściwie zrozumiane tak aby zostało prawidłowo wykonane.

 

Koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem hotelarskim powinna opierać się na czterech elementach

         Przygotowanie i wdrożenie odpowiedniej strategii

         Zbudowanie jak najbardziej optymalnej i efektownej struktury organizacji

         Podejmowanie właściwych decyzji zarządczych w przedsiębiorstwie

         Wypracowanie własnej tożsamości rynkowej i kultury organizacji

 

Zasoby hotelu

         Personel pierwszego kontaktu, pracownicy administracyjni oraz pracownicy techniczni

         Zasoby rzeczowe, czyli obiekt hotelowy i jego wyposażenie

         Zasoby finansowe

         Informacje, czyli wiedza potrzebna do skutecznego zarządzania

 

Zasoby dzielą się na dwie grupy

Twarde:

         Kapitał

         Technologie i odpowiednie know-how

         Strategia działania

         Struktura organizacyjna

Miękkie:

         Ludzie z ich kwalifikacjami, motywacjami i postawami

         Kultura organizacyjna

         Wiedza (sekrety handlowe, bazy danych o gościach)

         Dostęp do rynku oraz ukształtowanie z nim relacji

 

Segmentacja klientów w hotelu

Klient biznesowy cel biznesowy:

         Klient biznesowy indywidualny (businness Individual) podróżuje w celach biznesowych, głównie sam, korzysta z cen publikowanych Rack Rate

         Klient biznesowy (individual corporate) z kontraktem firmowym korzysta z cen wynegocjowanych przez firmę

         Kontrakty lokalne ( z firmami lokalnymi)

         Kontrakty krajowe (np. z liniami lotniczymi)

         Kontrakty międzynarodowe (najczęściej zdobyte na Targach)

         Klient biznesow Lojalny korzystający z programów lojalnościowych

         Klient Biznesowy Długi Pobyt przebywajacy dłużej niż 7 dni

         Klient Biznesowy Targi, Kongres przyjazd na targi poza hotelem. Korzysta z cen publikowanych targowych, najczęściej wyższych od Rack Rate

         Klient Biznesowy Oferty Specjalne korzysta z cen publikowanych objętych promocją /dynamiczne zarządzanie ceną/

 

Grupy biznesowe:

         Segment konferencje na miejscu 0 grupy gości przyjeżdżających na konferencje (poniżej 80 os.), Firmy korzystają z pakietu (noclegu, wynajem Sali, wyżywienie, usługi dodatkowe)

         Segment konferencje w centrum kongresowym hotelu - grupy gości powyżej 80 osób. Zasady jak wyżej.

         Grupy Biznesowe korzystające z powyżej 10 pokoi i biorące udział w imprezach zewnętrznych, integracyjnych

Turyści:

         Turysta indywidualny podróżuje w celach turystycznych, głównie w parze bez dzieci, korzysta z Rack Rate

         Rodziny - klient podróżujący głównie w parze z przynajmniej 1 dzieckiem poniżej 16 roku życia. Korzysta najczęściej z Rack Rate, cen promocyjnych wraz ze zniżką dla dzieci

         Seniorzy wyodrębniony w niektórych hotelach na preferencyjnych warunków <zależy od polityki hotelu>

         Turyści lojalni - posiadają kartę lojalnościową i korzystający z przynależnych temu korzyści

         Turyści indywidualni z Voucherami - posiadający voucher upoważniający do noclegu w hotelu, wykupiony za pośrednictwem biura podróży /rozliczenie z biurem podróży/

         Turyści indywidualni oferty specjalne - korzystajacy z ofert promocyjnych okresowych

         Turyści indywidualni długie pobyty - j.w. w wypadku gościa biznesowego

Grupy:

1.       Grupy turystyczne - popularne w miejscowościach wypoczynkowych, ośrodkach kultury i na trasach tranzytowych

2.       Serie grup - grupy klientów dokonujących rezerwacji przez biuro podróży lub organizatora, który ma kontrakt z hotelem na minimum 3 grupy w roku

 

Umowa hotelowa

Umowa hotelowa między gościem indywidualnym a hotelem

Może być zawarta w dowolnej formie:

         Pisemnie

         Ustnie

 

Umowa zawierana jest na czas

         Określony - gwarantuje dysponowanie pokojem w umówionym okresie

         Nieokreślony - czyli “z dnia na dzień”, wówczas hotel, jak i gość mogą jej w kolejnym dniu nie przedłużyć

 

Obowiązki hotelarza:

         Udostępnienie gościowi pokoju lub miejsca w pokoju

         Utrzymanie ich w należytym stanie przez czas pobytu gościa

         Świadczenie innych usług objętych umową

         Zapewnienie bezpieczeństwa życia i zdrowia oraz bezpieczeństwa bagażu gościa

Do obowiązków gościa należy:

         Uiszczenie opłat za wykonanie usługi

         Przestrzeganie regulaminu hotelowego

         Używanie zajmowanego pokoju oraz korzystanie ze wszystkich urządzeń hotelowych zgodnie z ich przeznaczeniem

         Powiadomienie obsługi o utracie lub uszkodzeniu rzeczy przez niego wniesionych

Doba hotelowa - konsekwencje

         Gość zajmujący pokój po rozpoczęciu doby hotelowej, nie może żądać zmniejszenia opłaty

         Gość opuszczający hotel wcześniej nie może żądać zmniejszenia opłaty

         Hotel nie ma prawa żądać zwolnienia pokoju przed upływem doby hotelowej

 

Części składowe współczesnego hotelu:

         Pion pobytowy - jednostki mieszkalne, recepcja, służby parterowe i sprzątające
-              konstrukcja jednostki mieszkaniowej - zapewnia odpowiedni komfort <komfort akustyczny - odpowiednio grube drzwi, dźwiękoszczelne okna; komfort cieplny - zabezpieczenie odpowiedniej temperatury, klimatyzacja, dodatkowe koce; komfort oświetlenia - rozmieszczenie oświetleni w sposób ergonomiczny i bezpieczny>; wymiary antropometryczne - dopasowanie rozmieszczenia mebli w taki sposób aby osoby o różnych gabarytach mogły skorzystać z wszystkich mebli w pokoju, układ drzwi w pomieszczeniu
-              służby parterowe i sprzątające - bagażowy, który prowadzi gościa do pokoju musi być znakomicie zorientowany w planie miejscowości, w której znajduje się obiekt hotelarski.

         Pion gastronomiczny - różne punkty żywienia na terenie całego obiektu

         Pion usług specjalnych - fakultatywnych i dodatkowych - wielofunkcyjny, rozrywkowy, pasaż handlowy, wynajem samochodów itp.

         Pion związany z czasem wolnym - SPA, zaplecze sportowe, wypożyczalnie sprzętu itp.

         Pion związany z zapleczem technicznym, socjalno - sanitarnym, administracyjno - decyzyjnym hotelu.

 

Otoczenie eksploatacyjne hotelu:

         Drogi: dojazdowe <wraz z oznakowaniem>, pożarowe, zaopatrzeniowe

         Garaże i parkingi

         Instalacje do obsługi samochodów <np. myjnia serwis naprawczy>

         Tereny zielone

         Oświetlenie terenu

         Elementy małej gastronomii

         Tereny do aktywnej rekreacji ruchowej <baseny, korty, boiska, ścieżki rowerowe>

         Wypożyczalnie i przechowalnie sprzętu

         Place zabaw dla dzieci

         Śmietniki

         Bezpośrednie wejście do obiektu hotelowego wraz z podjazdem i miejscem dla samochodów gości

 

Planowanie strategiczne jest pierwszą z trzech współzależnych faz procesu zarządzania strategicznego

 

Faza I obejmuje planowanie strategiczne, (formułowanie strategii rozwoju i programów realizacyjnych) jest fazą przygotowania i podejmowania decyzji.

 

Faza II dotyczy wdrażania strategii rozwoju, jest fazą kontroli realizacji decyzji

 

Faza III obejmuje monitoring realizacji strategii rozwoju, jest fazą kontroli realizacji decyzji

 

Przed rozpoczęciem inwestycji należy zacząć od sprawdzenia strategii rozwoju gminy, związku gmin. Strategie rozwoju powinna spełniać kryteria zasad:

Zasada konsensusu społeczności lokalnej co do celów i zadań strategicznych wymaga włączenia do prac nad strategią przedstawicieli społeczności lokalnej reprezentującej różne środowiska i grupy interesów (pracodawców i pracowników, młodzież i emerytów, producentów, usługodawców, konsumentów itd.). Konieczność ta wynika z tego, iż strategia powinna wypracować formy i środki współpracy wszystkich podmiotów rozwoju lokalnego na rzecz rozwoju jednostki terytorialnej.

 

Zasada otwarcia strategii w wymiarze egzogenicznym wymaga takiego sformułowania celów i zadań strategicznych aby część efektów ich realizacji przekraczała skalę gminy (sąsiednie gminy, region, cały kraj) co świadczy o wykształceniu w lokalnym układzie terytorialnym funkcji egzogenicznych tj. takich rodzajów działalności realizowanych przez lokalne podmioty, których efekty są przeznaczone na eksport poza granice gminy. Struktura oraz zasięg przestrzenny funkcji egzogenicznych (np.. przemysłu, turystyki) określają rolę gminy w układzie terytorialnym, miejsce gospodarki lokalnej w strukturze gospodarki narodowej oraz powiększając skalę efektywnego popytu (ponad popyt lokalny) na efekty działalności lokalnych podmiotów gospodarczych, decydują o skali dochodów społeczności lokalnej oraz dochodów własnych gminy.

 

 

Czynnik osobowy ludzki, stanowiska w hotelu, działy w hotelu.

 

Dyrektor hotelu

-Zatwierdza i podpisuje wszelkie postanowienia, zarządzenia, polecenia, regulaminy oraz pisma dotyczące spraw osobowych pracowników

-Koordynuje pracę w hotelu

-Określa kierunki polityki handlowej hotelu

-kieruje polityką kadrową hotelu

-monitoruje pracę poszczególnych działów

- ustala organizację wewnętrzną hotelu,

- określa zasady współpracy poszczególnych działów, rozpatruje skargi pracowników

 

W dużych placówkach hotelowych zakres obowiązków dyrektora podzielony jest między jego zastępców z poszczególnych komórek organizacyjnych (marketingu, gastronomii, technicznego, głównego księgowego)

 

Zastępca dyrektora d/s handlowych

- przygotowanie ofert dotyczących sprzedaży miejsc noclegowych i usług im towarzyszących (gastronomia, turystyka)

- współpraca z recepcją, działem rezerwacji i kasą w zakresie obsługi gości

- współpraca z osobami odpowiedzialnymi za organizowanie konferencji

- realizacja umów z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi i ich nadzorowanie

- ustalenie zasad naliczania prowizji za rezerwacje dla biur podróży

- współpraca w zakresie przygotowania i realizacja reklamy obiektu

- organizowanie, kierowanie i kontrolowanie pracy działu marketingu, rezerwacji, stanowiska ds.. reklamy i public relations

 

Specjalista ds. marketingu - analizuje i doradza w sposobach pobuty przez dostarczenie produktów i usług w miejscu i czasem kształtuje poziom efektywności gospodarowania.

Szczegółowo:

- zbiera i weryfikuje informacje rynkowe

- analizuje zmiany popytu i podaży w czasie, z uwzględnieniem sezonowości

- analizuje współzależność zjawisk ekonomicznych przy szacowaniu popytu na usługi hotelarskie

- bada czynniki wpływające na popyt i podaż

- analizuje otoczenie hotelu pod względem zmian w nim zachodzących orz ich wpływu na funkcjonowanie hotelu

- analizuje efektywność działań hotelu w różnych układach organizacyjnych i czasowych

- organizuje akcje promocyjne na rzecz hotelu

 

Pracownik PR - prowadzi planowanie i przemyślane działania, mające na celu wytworzenie i podtrzymanie wzajemnego zrozumienia między organizacją, a jej klientami.

- budowanie zaufania do firmy jako elementu strategii rynkowej

- dbałość o reputację firmy

- działania mające na celu zachowanie tożsamości rynkowej firmy

- stworzenie jednolitego wizerunku firmy (druki firmowe, foldery, wizytówki, pocztówki itp.)

- dbałość o wygląd zewnętrzny hotelu i dobre wrażenie gości hotelowych

- współpraca z zatrudnionym personelem

- rozpowszechnianie informacji o firmie, organizowanie konferencji prasowych

- organizowanie imprez hotelowych

- udział w obsłudze imprez, wystaw, konferencji, seminariów

- dobre kontakty z władzami lokalnymi, organizacjami społecznymi

- sponsoring przedsięwzięć, których dochód jest przeznaczony na cele charytatywne lub społeczne

- badanie opinii klientów

 

Predyspozycje psychofizyczne w hotelarstwie:

- znajomość form i zwyczajów towarzyskich, taktowność

- cierpliwość, opanowanie, uprzejmość, uczciwość

- szybkie podejmowanie decyzji

- umiejętność logicznego rozumowania oraz zwięzłego formułowania wniosków

- miła aparycja, estetyczny wygląd

- umiejętność prawidłowego wysławiania się, swoboda w zachowaniu, komunikatywność

- wzbudza zaufanie

- zdolność zapamiętywania nazwisk, spostrzegawczość

- ciągłe podnoszenie swoich kwalifikacji

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin