HOTELARSTWO 12032011.docx

(24 KB) Pobierz

Hotelarstwo                             12.03.2011r

Podstawowe pojęcia z zakresu hotelarstwa

1.      Hotelarstwo – społecznie zorganizowana działalność usługowa mająca na celu udzielenie gościnności przyjezdnym. Zaspokaja potrzeby wypoczynku, pożywienia, noclegu, higieny, opieki nad zdrowiem i mieniem, rozrywki, łączności z otoczeniem. Jest podstawą branży turystycznej jako gałąź gospodarki narodowej.

2.      Turystyczny obiekt noclegowy (to hotele, schroniska, ośrodki szkoleniowo-wypoczynkowe  i inne obiekty hotelarskie) – to każdy obiekt w którym regularnie lub sporadycznie nocują turyści. Turystyczne obiekty noclegowe dzielimy na dwie grupy

·         Turystyczne zakłady zakwaterowania zbiorowego – to obiekty noclegowe oferujące nocleg w pokoju lub innym pomieszczeniu przy czym liczba oferowanych miejsc musi być większa niż pewne określone minimum. Wszystkie miejsca noclegowe w obiekcie muszą podlegać jednolitemu zarządowi na zasadach komercyjnych, nawet jeśli nie ma on dochodowego charakteru

·         Turystyczne kwatery prywatne – obejmują pozostałe rodzaje obiektów noclegowych nie mieszczące się w powyższej kategorii. Oferują one ograniczoną liczbę miejsc. Każdą jednostka mieszkaniowa jest samodzielna, zajmowana przez turystów albo przez właścicieli albo tzw drugi dom lub mieszkanie

3.      Obiekty hotelarskie

·         hotele obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc

w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów;

·         motele hotele położone przy drogach, zapewniające możliwość korzystania

z usług motoryzacyjnych i dysponujące parkingiem;

·         pensjonaty obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi, świadczące dla swoich

klientów całodzienne wyżywienie;

·         kempingi (campingi) – obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach,

samochodach mieszkalnych (campobusach) i przyczepach samochodowych, przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące

usługi związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo

umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach stałych;

·         domy wycieczkowe obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów;

·         schroniska młodzieżowe obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej

turystyki młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów;

·         schroniska obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy

szlakach turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z

pobytem klientów;

·         pola biwakowe obiekty niestrzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach.

 

4.      Kategoryzacja obiektów. Ustala się dla

·         hoteli, moteli i pensjonatów pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami;

·         kempingów (campingów) – cztery kategorie oznaczone gwiazdkami;

·         domów wycieczkowych i schronisk młodzieżowych trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi.

5.      Usługi Hotelarskie krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów,

mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych;

6.      Art. 35 ustawy mówi nam :

·         Usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich, które spełniają:

o       wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany;

o       wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnymi przepisami.

·         Usługi hotelarskie mogą być świadczone również w innych obiektach, jeżeli

obiekty te spełniają minimalne wymagania co do wyposażenia,

·         Za inne obiekty, w których mogą być świadczone usługi hotelarskie, uważa się

także wynajmowane przez rolników pokoje i miejsca na ustawianie namiotów w

prowadzonych przez nich gospodarstwach rolnych, jeżeli obiekty te spełniają

minimalne wymagania co do wyposażenia.

7.      Rodzaje usług hotelarskich

·         Usługi podstawowe

i.  Noclegowe

ii.                       Gastronomiczne

·         Usługi dodatkowe

i.  Komplementarne

ii.                       Usługi fakultatywne

·         Usługi towarzyszące

i.  Usługi handlowe

ii.                       Usługi osobiste

 

8.      WSKAŹNIKI USŁUG NOCLEGOWYCH

·         Potencjał usługowy – to miara statyczna, wyraża maksymalną liczbę turystów którzy jednocześnie mogą korzystać z usług noclegowych w dniu (dobie)

·         Zdolność usługowa – możliwość zaoferowania określonej liczby usług noclegowych w określonym czasie.

 

Liczba miejsc noclegowych * liczba dni = zdolność usługowa

 

·         Wskaźnik wykorzystania zaplecza usługowego/noclegowego

 

Liczba udzielonych noclegów  /  lub liczba sprzedanych pokoi

Zdolność wykorzystania zaplecza noclegowego                            *100%

 

·         Analiza potencjału – jej celem jest określeniem stanu wykorzystania  tego potencjału oraz zidentyfikowania czynników wpływających na zdolność usługową oraz stopień jej wykorzystania.

 

·         Wskaźnik średniej długości pobytu gościa

 

Liczba udzielonych noclegów (dodajemy wszystkie wykupione noclegi)

Liczba gości

 

·         Wskaźnik przeciętnej liczby udzielonych noclegów

 

Liczba noclegów

Liczba stałych łóżek

 

·         Minimalny poziom wykorzystania potencjału noclegowego w celu osiągnięcia progu rentowności

 

Koszty stałe

Cena noclegu

 

9.      USŁUGI GASTRONOMICZNE – WSKAŹNIKI

 

·         Potencjał wykorzystania zaplecza gastronomicznego

 

Ilość miejsc konsumpcyjnych * wskaźnik rotacji (liczba wydanych dan głównych)

 

·         Zdolność wykorzystania zaplecza gastronomicznego

 

Potencjał * badany okres

 

·         Frekwencja (rotacja ) miejsca konsumpcyjnego

 

Liczba konsumentów w danym czasie

Liczba miejsc konsumpcyjnych

 

·         Wskaźnik wykorzystania zdolności usługowej zaplecza żywieniowego

 

Liczba sprzedanych dań głównych

Zdolność usługowa w danym czasie

 

·         Wskaźnik przeciętnej liczby konsumentów

 

Przeciętny zysk na 1 miejsce konsumpcyjne * liczba miejsc

Przeciętny utarg na jednego konsumenta

 

 

 

·         Struktura obciążenia obiektu w porach dnia

Śniadanie 50% konsumentów

Obiad 20 % konsumentów

Kolacja 30% konsumentów

Przyjmuje się ze na jedną osobę przypada 1,5 dania i 1 napój

 

·         Średnia cena posiłku

 

Przychody ze sprzedaży potraw(napojów)

Liczba nakryć (najczęściej dań głównych)

 

·         Wskaźnik zużycia produktów w potrawach

 

Koszt produktów zużytych do produkcji potraw

Przychód ze sprzedaży potraw

 

·         Wskaźnik udziału sprzedaży napojów w potrawach

 

Przychód ze sprzedaży napojów

Przychód ze sprzedaży potraw

 

10.  Komponenty i struktura produktu w gastronomii

·         Asortyment potraw i napojów usług rozrywkowych , asortyment podstawowy, asortyment uzupełniający, wybór towarów handlowych, rodzaj zróżnicowanych usług rozrywkowych

·         Usługi konsumentów

i.  Poziom i styl usług, samoobsługa, obsługa, kelnerzy

ii.                       Dostęność usług (godziny otwarcia, lokalizacja obiektu, różnorodność)

iii.                    Wiarygodność usług

iv.                     Standard usług

v.                       Elastyczność usług czyli stopień dopasowania do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów

·         Warunki atmosfera konsumpcji

·         Kubatura, architektura zakładu

 

11.  Rodzaje usług w gastronomii hotelowej

·         Centralne przygotowanie potraw

·         Piętrowe punkty rozdzielania potraw

·         Piętrowe aneksy bufetowe

·         Bufet dyżurny – room service

·         Pozostałe punkty gastronomiczne

Zgłoś jeśli naruszono regulamin