Marketing- proces planowania i realizacji pomysłów, kształtowania cen, promocji i dystrybucji towarów, usług i ideii mających doprowadzi do wymiany spełniającej oczekiwania do celowych klientów i organizacji.- KOTLER
Marketing àwynik nadprodukcji towaru
2 BŁĘDNE OK.REŚLENIA MARKETINGU:
- to sprzedaż - to dział firmy
RYNEK- ogół stosunków zachodzących między sprzedawcami reprezentującymi podaż, a nabywcami reprezentującymi popyt oraz stosunki zachodzące w ramach tych grup.
ELEMENTY RYNKU:
- popyt – podaż - cena
Rozpatrywane jako całość stanowią przedmiotową treść stosunków między sprzedawcami i nabywcami określających przedmiotowy aspekt rynku. Mają dynamiczny charakter, uleggają zmian zmianom pod wpływem decyzji podejmowanych przez uczestników rynku.
OBSZARY ZASTOSOWANIA MARKETINGU:
- przedsięb. produkcyjne( Wedel,Stocznia)
- przedsięb. handlowe (geant, tesco)
- przedsięb. usługowe ( biura turystyczne, TV, PKP, poczta)
- organizacje niekomercyjne
- miasta, gminy, kraje
Funkcje marketingu:
- społeczna- działania market, mające na celu uwzględnienie aspektów społecznych dotyczących środowisk i klientów
- informacyjna- polega na bieżącym przekazywaniu inf. za pomocą mediów ( sprzeżenie zwrotne)
- ekonomiczna- polega na dostosowaniu produktu do warunków ekonom. Klientów. Celem działań market. Powinno być ukierunkowanie na obniżkę kosztów
- psychologiczno-socjologiczna- ma na celu rozbudzenie potrzeb wśród klientów. Obserwowanie i analizowanie ich zachowań, podział klientów na segmenty i dotarcie do nich z produktem.
- integrująca- ma na celu integr. Działań na szczeblu producenta, handlu i klienta
- zarządzająca- polega na systematycznym podejmowaniu decyzji zakresowych i strategicznych, opracowaniu programu oraz doborze metod i środków do realizacji tych programów
- ekologiczna- wynika z trendów market. polega na ukierunkowaniu produkcji na działania proekologiczne
- kreatywna- polega na generowaniu nowych pomysłów przy wytwarzaniu nowych produktów
- naukowo-edukacyjna- ma na celu tworzenie teorii lansowanych wśród klientów w realizowaniu określonego stylu życia. Korzysta z takich nauk jak np. statystyka ekonomia, etyka
1.lepiej być pierwszym na rynku niż lepszym
2.jeśli nie można być pierwszym na rynku, to należy ustanowić nową kategorię
3.to co myśli klient o produkcie jest ważniejsze, niż to co myśli o nim producent
4.w marketingu liczą się percepcje klienta; o tym , która marka wygra decyduje klient
5. należy skoncentrować się na podstawowej korzyści i wykorzystywać ją w reklamie
6.korzyści produktu w świadomości klienta nie może kojarzyć się z konkurencją
7.wybór strategii zależy od szczebla drabiny, jaki zajmuje na wybranym rynku marka produktu w umyśle klienta
8.prawidłowością jest przeciwieństwo
9.każa kategoria produktu z czasem ulega podziałowi
10.działania marketingowe przynoszą efekty w długim okresie
11.rozszerzenie asortymentu jest procesem ciągłym, często nieświadomym
12.należy we właściwym czasie coś poświęcić, żeby więcej zdobyć w strategii długookresowej
13.konkurencja dopinguje producentów do wykonania produktów o wyższej jakośi
14.szczerość i uczciwość rozbraja klientów a nawet szokuje
15.w każdej sytuacji istnieje 1 najlepsze rozwiązanie i tego rozwiązania należy szukać
16.nie da się przewidzieć przyszłość i zmian zachodzących w otoczeniu
17.każdy ma prawo do sukcesu
18.należy liczyć się z porażkami, które wpisane są w strategie każdej firmy
19.w ocenie zjawisk przesada psuje wizerunek firmy
20.znajomość towarów pozwala dostosować produkty do potrzeb klientów
21.rozwój firmy zależy od posiadanych przez nią zasobów
DECYZJA-wybór wariantów w celu rozwiązania problemu. Zakończony działaniem i konsekwencją dokonanego wyboru oraz oceną rezultatu
ZMYSŁ DECYZYJNY- określa intuicję lub wyuczony sposób działania
PODEJMOWANIE DECYZJI TO PROCES POLEGAJĄCY NA:
*zdefiniowania problemu
*zbieraniu inf.
*przetwarzaniu tych inf.
*określonych postępowań
*ocenie rezultatów wybranego wariantu
ponoszenie skutków podjętych decyzji
ANALIZA DECYZYJNA-narzędzie służące do rozwiązywania złożonych problemów i rozważania związków miedzy decyzją a jej skutkiem.
Z PKT, WIDZENIA PODMIOTU GOSPOD. DECYZJE MOGĄ BYĆ PODEJMOWANE:
-na szczeblu gospodarczym
-na szczeblu przedsięb.
-na szczeblu państwa
-na szczeblu globalnym
DECYZJE MOGĄ BYĆ PODEJMOWANE W SPOSÓB:
*impulsywny*nawykowy
*rozważny
DOBRZE ZORGANIZOWANY SYSTEM INF. POWINIEN SPEŁNIAĆ WARUNKI:
# być dostosowany do rodzaju podejmowanych decyzji i obejmować wszytskie dziedziny przedsięb.
# dostarczać inf. kompleksowych i aktualnych
# dostarczać inf. tym, którzy ich potrzebują ( inf. w formie nadającej się do użytku i najdogodniejszej dla podjęcia ostatecznych decyzji)
# zapewniać efektywne wykorzystanie inf.
# droga przepływu inf. powinna być możliwie najkrótsza i zgodna ze strukt. Organizacyjną
# koszty pozyskiwania i przetwarzania inf. powinny być niskie
# metody zbierania, opracowania, przechowywania i przepływu inf. powinny uwzględniać możliwość komputeryzacji systemu informacyjnego
# być zabezpieczony przed niepożądanym wpływem inf. nieformalnych i stale doskonalony
STRUKTURA SYSTEMU INF. MARKETINGOWEJ
Wyróżniamy 2 podsystemy;
1)podsystem .gromadzenia inf. na która składaja się:
-podsystem .inf operacyjnej- ma za zad.ciagłe gromadz.inf.o bieżących zjawiskach, nastepuje tu jedynie rejestracja zjawisk, nie prowadzi się analizy ich przyczyn, dostarcza przesłanek o zjawiskach powtarzalnych;
-podsystem wywiadu-zestaw źródeł i procedur poprzez które otrzymują bieżącą inf o zmianach zachodz.w otoczeniu firmy;
podsys.badan market.-pozwala gromadzić inf. służące do rozwiązywania .specyficznych problemów.
na wspieranie decyzji skalda się:
baza danych/podsystem analitycz.market
TRENDY: kierunki lub sekwencje zdarzeń, które wykazują pewna siłę i ciągłość w czasie.
Klasyf.trendow:
trendy wiodące-
-hedonizm konsumpcja i przyjemność
-ekstrawersja-aktywny i bliski kontakt z ludzmi
-erotyka-ostre dyskusje na temat kontaktów homo- lub hetero
- aktywność- życie zorientowane na działanie
-technika komfort zycia- rosnące wymagania w odniesieniu do luksusu
trendy sekwencyjne-
-neomaterializm- rosnące wymagania w stosunku do dobr i usług
-osiągnięcia- dążenie do kariery, sukcesów
-własność- dążenie do posiadania jak największych zasobów dóbr materialych
-wizerunek- prawdziwy styl zycia a nie tylko jego przejawy
-kształcenie
-uciechy podniebienia
t.ambiwalentne-
indywidualizm
koniec z autorytetami
megatrendy
spolecz.sukcesu i dobrobytu
orientacja na uroki zycia
otwarcie na kulture alternatywna
szok przyszłości
trakseologia-poslki prekursor Kotarbiński,nauka o poprawnym.logicz.mysleniu dzialaniu.
Sukces:
Spójność wew. w zarzadzaniu firma
Uczciwość,wiarygodność,etyka,wiedza
Kreatywność pracownikow i konsekwencja działania
Cele sprecyzowane i kwalifikowane
Eliminowanie przeszkod,rywalizowanie z konkurencja
Strategia lidera
SUKCES-pojecie pozytywne,oznaczające udanie się czegos,pomyślny wynik przedsięwzięcia,osiągnięcia, triumf
- cel dzialania przedsieb.-poprzez trwanie,rozwoj,sprzedaz produktow,zaspokojenie potrzeb nabywcow,minimalizacja kosztow i maksymalizacja kosztow.
- relacje miedzy przedsieb. A jego otoczeniem.Sukces to osiaganie przewagi konkurencyjnej na rynku
- efektywność funkcjonowania przedsieb. W kategoriach zachowan uczestnikow organizacji,pytanie czy przedsieb. Rozwija się aby zwiększyć bieżące zyski właścicieli,czy tez preferowac interesy pracownikow
RYNEK-ogół stosunkow zachodzących miedzy sprzedawcami reprezentującymi podaz, a nabywcami reprezentującymi popyt oraz stosunki zachodzące w ramach tych grup.
ELEMENTY RYNKU-podaz,popyt,ceny.Rozpatrywane jako całość stanowia przedmiotowa tresc stosunkow miedzy sprzedawcami sprzedawcami nabywcami.Okreslaja przedmiotowy aspekt rynku.Elementy te maja dynamiczny charakter-ulegaja zmianom pod wpływem decyzji podejmowanych przez uczestnikow rynku.
SYSTEM INFORMACJI(wspomagania decyzji) zbior inf na temat który się analizuje.
3 elementy systemu:
- system inf.przedsieb.-niezbedny do planowania,kontroli i podejmowania decyzji
- system obserwacji środowiska- pozyskiwanie bieżących inf.
- system komputerowy- przyspiesza badanie danych
System informacji powinien być stale aktualizowany i zasilany w nowe dane..
System przetwarzania inf. Stanowia kombinacje sprzętu komputerowego komputerowego oprogramowania zapewniającego użytkownikowi dostep do inf.
Cele w systemie inf. Marketingowej:
- dostarczenie informacji dotyczących zarzadzania procesami market. W przedieb. Oraz danych dotyczących analizy efektywności tej działalności
- wspieranie procesu sprzedazy, obsługi,dystrybucji
- wprowadzenie nowych produktow
- inf.dotyczace cen konkurencyjnych
ORGANIZACJA BIERANIA I PRZETWARZANIA INF.
3 fazy:
- zbieranie inf
- przetwarzanie inf
- udostępnianie i wykorzystanie inf.
Etap1-analiza inf. wtórnej
Etap 2- zbieranie danych na podstawie pierwotnych źródeł
Etap3- stosowanie techniki komputerowej
ziolkowskad