Myśków J - Elementy metodyki pracy naukowej.pdf

(503 KB) Pobierz
Microsoft Word - Myśkow
Studia Theol. Vars. 21 (1983) nr l
Józef Myśków
Elementy metodyki pracy naukowej
Streszczenie
Treść: Wstęp; I. Merytoryczna strona pracy; II. Formalna strona pracy;
Wstęp
Nauczyciele akademiccy, zwłaszcza jako recenzenci prac dyplomowych, zgodnie stwierdzają, iż
opiniowani przez nich dyplomanci zbyt często wykazują wręcz niepokojącą nieznajomość elementarnych
zasad metodyki pracy naukowej. Zapowiedziana treść pracy wskazuje na jej dwuczłonowość: najpierw
omówione zostaną elementy merytorycznej strony pracy naukowej, a następnie jej strona formalna.
I. Merytoryczna strona pracy
Rzeczową stronę pracy stanowią: temat, konstrukcja pracy oraz poszczególnych jej jednostek, a także
sposób ustosunkowania się do literatury przedmiotu.
1. Temat
W odróżnieniu od „tytułu pracy”, który jest sformułowaniem przedmiotu badań, „temat pracy” to zwykle
problem, lub zagadnienie, którego rozwiązania, lub opracowania podejmuje się autor pracy 1 . Użyte tu
terminy: problem i zagadnienie, jakkolwiek często stosowane zamiennie, posiadają niezupełnie to samo
znaczenie, przy czym zagadnienie jako pojęcie węższe, „niniejszego kalibru” z reguły podporządkowane
jest problemowi 2 . Istotna jednak różnica między nimi polega na tym, że problem zawsze w nauce jest
pytaniem, czyli zawsze jest pytaniem naukowym, podczas gdy zagadnienie może nim nie być. I dlatego np.
tematem pracy doktorskiej musi być problem, ponieważ praca doktorska jest już pracą naukową w
ścisłym sensie, czego nie można powiedzieć o pracy magisterskiej, która nie musi zawierać rozwiązania
problemu, ale może ograniczyć się do opracowania zagadnienia choćby dlatego, że nie stanowi ona jeszcze
pracy naukowej ,,sensu stricto”, nie musi być pracą twórczą, ale może być odtwórczą.
Pojęcie problemu jest ściśle związane z pojęciem „problematyka”, przez którą należy rozumieć
„całokształt pytań pochodnych” wynikających z postawionego problemu 3 . O roli, jaką w pracy spełnia
problematyka, mowa będzie poniżej, w punkcie poświęconym strukturze wstępu w pracy naukowej.
Punktem wyjścia dla wszystkich prac badawczych jest ustalenie tematu, czy inaczej wybór tematu.
Właściwie nie może być kwestii co do tego, kto tego wyboru ma dokonać, skoro m.in. istnieje zasadnicza
zbieżność pomiędzy tematem a specjalizacją. Wyznaczenie więc tematu oznaczałoby prawie tyle, co
skierowanie adepta na studia w zakresie określonej specjalizacji niezależnie od jego przygotowania,
1 „Przez „temat” rozumie się zwykle zagadnienie, zadane do opracowania. Jest tak na przykład w zwrotach: „temat pracy
magisterskie]”, „jego temat”, „zatwierdził temat” itp. Chodzi więc o zaznaczenie pochodzenia danego problemu...
Znaczenie powyższych wyrażeń (temat pracy i tytuł pracy — przyp. J. M.) jest umowne, a granice między problemem,
zagadnieniem i tematem są płynne. Pomimo to różnice pojemności problemów są obiektywne”. — J. Pieter, Praca
naukowa, Katowice 1957, s. 47.
2 „W planowaniu badań naukowych zaczyna się przyjmować umowa, w myśl której „zagadnienie” jest to „problem
średniego kalibru”, podporządkowany „problemowi ramowemu”.” Tamże. Przez problem ramowy autor rozumie „wielce
ogólne, wiele obejmujące pytanie naukowe”, zaś przez po prostu problem „wszelkie pytanie naukowe”. — Tamże, s. 46.
„Tematu więc do myślenia naukowego nie można wyrażać w formie tezy lecz należy go ujmować w formie zagadnienia
lub problemu,, który popularnie wyraża się w słowach następujących: czy jest tak, czy może inaczej. Innymi słowy, temat
naukowy winien zawierać pewne dubium, które należy w sposób odpowiedni wyświetlić i rozwiązać. Dubium oznacza
stan umysłu zawieszającego swój sąd wobec dwóch zdań sprzecznych lub sobie przeciwnych.” — W. Kwiatkowski,
Metoda myślenia naukowego, STV 1(1963) f. 1, 22nn. Dalej autor przypomina, że idzie tu nie o dubium negatywne
(nieuzasadnione), ale także fikcyjne, czyli metodyczne (Kartezjańskie) — Tamże, s. 23.
3 J. Pięter, dz. cyt., s. 47. „Oczywiście „problematyka” może być pochodną zarówno problemów wielce ogólnych lub
ramowych, jako też zagadnień średniej, a nawet dość małej pojemności.” — Tamże; „Przez problematykę” rozumie się w
piśmiennictwie naukowym wyłuszczenie — z uzasadnieniem — zadań częściowych, wynikających z problemu,
stanowiącego przedmiot czyichś badań... W problematyce mogą się mieścić rozmaite zadania częściowe: logicznie
podporządkowane, praktycznie uzależniające rozwiązanie danego problemu i sprawy pograniczne”. — Tamże, s. 48.
1
376117996.001.png
zainteresowania i aspiracji. Wyznaczenie przeto tematu może być tolerowane raczej wyjątkowo 4 .
Samodzielny zaś wybór tematu nie tylko nie wyklucza, ale nawet zakłada, zwłaszcza w odniesieniu do
najmłodszych adeptów, nauki, pewną pomoc ze strony pracownika naukowego zwanego promotorem 5 .
Mówiąc dalej o wyborze tematu trzeba stwierdzić, że temat dysertacji akademickiej nie może byś
abstrakcyjny, czysto filozoficzny, bowiem każda praca naukowa winna wnosić pozytywny element
badawczy. Można tu posłużyć się następującymi regułami:
Temat pracy winien być dostosowany do zainteresowania, a zwłaszcza uzdolnień i przygotowania
studenta. Np. dużą rolę odgrywa tu znajomość języków, ale też odpowiednia znajomość problematyki,
której praca ma dotyczyć 6 . Zwraca się uwagę na potrzebę respektowania w wyborze tematu pracy
własnych zainteresowań autora głównie dlatego, że kryterium to gwarantuje maksymalne wykorzystanie
potencjalnych możliwości autora w przypadku, gdy podjęty temat autora wręcz pasjonuje, a nawet staje
się dla niego źródłem twórczego entuzjazmu 7 .
Ważne jest również uwzględnienie w wyborze tematu kwestii przygotowania studenta. Kiedy
mowa o przygotowaniu dalszym idzie o studia ogólne odbyte w określonej dziedzinie wiedzy, zaś przez
przygotowanie bliższe rozumie się zaznajomienie się z literaturą przedmiotu.
Do powyższych stwierdzeń dotyczących wyboru tematu należy dodać również i to, że istotnym
warunkiem trafnego wyboru tematu jest jego odpowiedniość w stosunku do aktualnych dezyderatów
istniejących w danej dziedzinie wiedzy. Inaczej mówiąc temat winien podejmować takie zagadnienia,
które na badanym odcinku rzeczywiście stanowią problem domagający się rozstrzygnięcia 8 . Celowi temu
ma służyć wspomniane wyżej przygotowanie bliższe, czyli taka znajomość literatury przedmiotu, które
pozwala na obiektywne ustalenie faktycznego stanu badań w zakresie określonej problematyki, a więc
zarówno już osiągniętych wyników, jak też zagadnień dotąd nierozwiązanych, problemów otwartych. To
przygotowanie bliższe (do tej kwestii powróci się jeszcze w ramach omawiania struktury wstępu pracy
naukowej) musi być bardzo dokładne i odpowiedzialne, bowiem w przeciwnym przypadku mogłoby dojść
albo do fałszywego postawienia problemu, albo do podjęcia pracy niecelowej, np. w przypadku, gdyby
podjęty temat zawierał problem czysto subiektywny, a więc w nauce właściwie nie istniejący.
Poza tym tematem pracy naukowej nie może być problem, który już został wystarczająco i
wyczerpująco opracowany i rozwiązany. Zdarza, się wszakże, że pewne prace są niekompletne, lub
wnoszą niektóre elementy wspólne z obranym tematem 9 .
Temat pracy winien być „dostępny” w sensie literatury. Oznacza to, że nie można podejmować
tematu, do którego zwłaszcza źródła są niedostępne. Oczywiście zakłada się przy tym dokonanie
wszystkich możliwych i koniecznych eksploracji nie tylko w bibliotekach krajowych, ale i zagranicznych,
w czym również pośredniczą biblioteki akademickie, a znaną pomoc stanowią mikrofilmy.
Temat winien być oryginalny, ponieważ dysertacja naukowa powinna stanowić realny wkład do
nauki. Oryginalność ta może być rozumiana dwojako: albo sam temat jest naprawdę nowy (np. dotyczy
jeszcze nie opracowanego autora, nowoodkrytych pism, doktryny czy problemu jeszcze nieopracowanego
czy nie rozwiązanego), albo rozwiązania problemu, które okazuje się problematyczne, bądź
4 J. Pieter pisze, że „...wcale nie do wyjątków należał do niedawna nawyk — wygodny dla profesora — po prostu podania
studentowi tematu pracy magisterskiej i zwięzłej oceny pracy oddanej, bez dostatecznej opieki w międzyczasie. Raczej
do wyjątków należała praktyka inna, w szczególności praktyka systematycznych konsultacji nad przebiegiem pracy”. —
Tamże, s. 9.
5 F. van Steenbergen, Directives pour la confectfon d’une mónographie scientifique avec applications concretes aux
recherches sur la philosophie medievale, Louvain 2 1949, s. 19; Por. W. Kwiatkowski, art. cyt., s. 21 ns., gdzie autor mówi o
potrzebie uwzględnienia przy wyborze tematu kwalifikacji indywidualnych i społecznych (naród, środowisko) adepta, jak
też o przygotowaniu ogólnym i bezpośrednim niezbędnym do dokonania trafnego wyboru tematu.
6 Przytoczmy tu dłuższy fragment wypowiedzi W. Okonia: „Tak więc punktem wyjścia tego procesu twórczego, który ma
doprowadzić do napisania pracy magisterskiej, jest pojawienie się w świadomości studenta określonego problemu.
Ponieważ ma to być problem absorbujący przez dość długi okres maksimum sił twórczych, zrozumiały jest postulat, iż
powinien on się wiązać z zainteresowaniami studenta. W ten sposób proces pisania pracy magisterskiej „zakotwicza się”
w całym procesie kształcenia akademickiego, zależnego zarówno od wysiłków uczelni, jak i od własnych poczynań
samokształceniowych studenta”. — W. Okoń, Elementy dydaktyki szkoły wyższej, PWN, Warszawa 1971 s. 334.
7 Idzie tu o aktualność podejmowanego tematu, o czym W. Kwiatkowski pisze następująco: „Zagadnienie oparte na
pozytywnym dubium metodycznym, które wchodzi do tematu myślenia naukowego musi być także aktualne, tzn.
wrażliwe na ogólnoludzkie potrzeby intelektualne, na rzeczywistość, która w danej chwili pokrywa umysły i uczucia
wszystkich i na prądy, które zmieniają kulturę danego kraju lub narodu. W przeciwnym razie myślenia naukowe jako
zdehumanizowany anachronizm nie spełniłoby swego zadania i zasługiwałoby na usunięcie go poza nawias życia
społecznego”. — Art. cyt., s. 24.
8 C. Romaniuk, Les chemins de 1’exegese du Nouveau Testament, Lyon 1963, s. 41.
9 F. van Steenberghen, Directives..., art. cyt., s. 10 ns.
2
kontrowersyjne. W tym jednak przypadku wybór tematu muszą poprzedzić dokładne badania stanu
literatury przedmiotu, których celem winno być wykazanie przyczyn nie rozwiązania danego problemu.
Ogólnie mówiąc mogą być dwa rodzaje przyczyn: jeden ma miejsce wówczas, gdy brak jest
wystarczających danych do rozwiązania problemu, a drugi wtedy, gdy albo problem był źle postawiony,
albo przyjęte założenia? czy wpływy zewnętrzne (religijne, polityczne, społeczne) doprowadziły do
sfałszowania wyników, a tym samym skierowały badania na drogę bez wyjścia.
Wreszcie temat pracy winien być względnie ograniczony, tj. nie może być ani zbyt ogólny, ani zbyt
specjalistyczny. W pierwszym przypadku grozi niebezpieczeństwo powierzchowności, niekompetencji i
niedokładności, a w drugim jednostronności, czyli nie zachowania jednego z istotnych kryteriów
naukowości, mianowicie wszechstronności. Nie może tu zatem być mowy o obszernych syntezach,
bowiem badania naukowe mają z natury rzeczy charakter specjalistyczny, a ich wynikiem są monografie
szczegółowe, których przedmiotem jest dzieło, doktryna, czy także autor. Ograniczenie przedmiotu nie
jest rzeczą łatwą, ponieważ tu również pojawiają się niebezpieczeństwa okrojenia tematyki, okaleczenia
źródeł, zniekształcenia perspektyw badawczych, a w sumie również podważania zasady
wszechstronności. Należy pamiętać o tym, że wszelkie ograniczenie jest w jakimś stopniu dowolne i
sztuczne 10 .
Co się tyczy samego sformułowania tematu (szerzej mowa o tym przy omawianiu tytułu),
wskazane jest ciągłe jego doskonalenie, tj. dostosowywanie do treści zawartej w zebranym materiale.
Wynika stąd, że na początku temat może być zredagowany jedynie prowizorycznie, a więc powinien
posiadać formę raczej ogólna, bowiem z góry nie wiadomo jaka będzie treść pracy, przy czym w toku jego
realizacji będzie on przybierał formę coraz bardziej adekwatna do treści po to, by formę ostateczną
przybrać częstokroć pod koniec pracy 11 .
2. Wstęp
Wstąp, lub też „wprowadzenie” (nie mylić z przedmową) stanowi najtrudniejszą część pracy i
dlatego w wyjątkowym stopniu ujawnia stopień naukowego przygotowania autora. Jest tak głównie
dlatego, że w nim winno znaleźć miejsce postawienie problemu, określenie problematyki pracy, jak i
sposobów jej opracowania, a także wskazanie na zasadność poszczególnych elementów pracy
wchodzących w skład tzw. układu pracy. Stopień trudności jaki zawiera się w morfologii wstępu ujawni
się wówczas, gdy w pełni zdamy sobie sprawę z tych kryteriów, jakim winny sprostać wyżej wspomniane
elementy. Powiedzmy na razie ogólnie, że nie sposób postawić problemu, jeśli się nie prześledzi
odpowiednio literatury przedmiotu i nie uzasadni, że w świetle faktycznego stanu badań dane zagadnienie
oczekuje rozwiązania. Podobnie określenie problematyki musi z jednej strony wywodzić się z podjętego
problemu, a z drugiej nawiązywać zarówno do możliwości wynikających z zebranych materiałów, jak też
zainteresowań i celu towarzyszących autorowi, nie mówiąc o kompetencji, czyli fachowym przygotowaniu
autora. Z kolei również dobór metod roboczych winien stać się wypadkową głównie profilu
reprezentowanej w pracy dyscypliny naukowej i przedmiotu formalnego pracy, czyli jej celu, a także w
różnej mierze (zależy to od charakteru dyscypliny) „bazy” materiałowej, jaką w tworzeniu pracy się
dysponuje. Także zasygnalizowanie układu pracy, jakie winno mieć miejsce pod koniec wstępu pociąga za
sobą potrzebę przemyślenia właściwie wszystkich etapów pracy wraz z definitywnym ustaleniem całego
podziału pracy, czyli jej wewnętrznej konstrukcji, od której z pewnością w istotnej mierze zależeć będzie
wartość całej pracy.
Ujmując rzecz systematycznie i bardziej szczegółowo wskaże się obecnie na owe kryteria i
ustalenia, którymi należy się kierować w konstruowaniu poszczególnych elementów wstępu, czy
wprowadzenia.
Wyliczając elementy wstępu większość autorów na pierwszym miejscu stawia cel pracy 12 .
Pytaniem byłoby, czy nie wygląda to na aprioryzm. Wydaje się, że wskazanie na cel pracy winno być
poprzedzone analizą tematu na tle literatury przedmiotu, bowiem dopiero na tej podstawie można mówić
o własnych zamierzeniach. Inaczej mówiąc w proponowanym ujęciu kolejność elementów wstępu
przedstawiałoby się następująco: krytyczna analiza literatury naukowej związanej z tematem zarówno
bezpośrednio jak też pośrednio, postawienie problemu, przedstawienie własnej problematyki badawczej,
ewentualne wyjaśnienie podstawowych terminów, a także: charakterystykę terenu badań, czy specyfikę
danej dyscypliny naukowej i dostosowany do niej zestaw metod użytych w pracy z dokładnym
10 Por. W. Kwiatkowski, art. cyt., s. 24.
11 Por. W. Kwiatkowski, art. cyt., s. 24.
12 Por. W. Okoń, dz. cyt., s. 347 ns; M. Święcicki, Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską, PWN, Warszawa 2 1971, s. 174.
3
określeniem metody wiodącej, oceną materiałów źródłowych z punktu widzenia ich zupełności i
autentyczności oraz omówienie konstrukcji (planu) pracy 13 .
Krytyka literatury przedmiotu. Przez krytykę tę należy rozumieć nie spis bibliograficzny, ale analizę
pewnych, w podjętym temacie najważniejszych, pozycji bibliograficznych oraz wykazanie na jej podstawie
w jakiej mierze temat pracy został rozwiązany, a w jakiej nie. Wobec wieloaspektowości badanej
rzeczywistości okazuje się bowiem częstokroć, że ten sam temat bądź nie został opracowany pod jakimś
kątem widzenia, bądź też pod określonym aspektem nie został rozwiązany całkowicie. Wynika z tego, że
ocenę oryginalności tematu warunkuje dobra znajomość faktycznego stanu badań na danym odcinku
nauki 14 . Tę samą myśl można najprościej sformułować następująco: Analiza literatury winna dać
odpowiedź na trzy pytania: - co dotąd zrobiono, czego nie zrobiono i co autor zamierza zrobić, oczywiście
w zakresie wyznaczonym przez temat pracy. Łatwo przy tym zauważyć, że dopiero w związku z trzecim
pytaniem pojawia się samorzutnie zresztą cel pracy oraz podjęty przez nią problem.
Krytyka literatury przedmiotu ma też swoją stronę techniczną, zewnętrzną. Podstawowa zasada w tym
względzie nakazuje przeciwstawienie się dość uporczywej sugestii, by krytyczne opracowanie źródeł
rozpoczynać od czytania literatury pomocniczej i opracowań. Przestrzeganie tej zasady może w znacznym
stopniu zapewnić pracy obiektywność a tym samym naukową wartość. Będzie jeszcze zresztą mowa o
źródłowości jako jednym z istotnych kryteriów naukowości, ale już teraz zauważyć warto, że uzyskanie
tego sprawdzianu w pracy jest w dużej mierze uwarunkowane respektowaniem wspomnianej zasady 15 .
Powracając do ściśle technicznej strony krytycznego opracowywania literatury przedmiotu należy raz
jeszcze zwrócić uwagę na sprawę prowadzenia tzw. wyciągów oraz umiejętnego z nich korzystania.
Przedmiotem wyciągów są w zasadzie myśli dzieła poddawanego analizie, ale też własne uwagi krytyczne
powstałe w toku dokonywanej analizy. Konieczne jest przy tym oddzielne ujmowanie zarówno zdań.
wynikających z materiałów źródłowych, jak i twierdzeń zawartych nawet w pozycji źródłowej, ale
pochodzących od autora danego dzieła, jak też wreszcie własnych myśli i uwag. Inaczej mówiąc wyciąg
powinien być taki, by z niego łatwo można było odczytać jakie treści są rzeczywiście źródłowe, jakie
zostały do nich już później dodane, a także co o tym wszystkim sądzi autor opracowania krytycznego.
Przyjęło się sporządzanie wyciągów na kartkach o wymiarze 5x7 cm, lub 10x14 cm. Kartkę wypełnia się
tylko na jednej stronie i zamieszcza się na niej zasadniczo tylko jedną myśl, stanowiącą z reguły
streszczenie w jednym lub w kilku zdaniach treści studiowanej literatury 16 .
A propos streszczenie celowe jest przytoczenie następujących uwag. Opis czynności streszczenia
musi być poprzedzony uwagami wstępnymi dotyczącymi sposobu czytania wszelkiego rodzaju publikacji.
Najpierw należy zwrócić baczną uwagę na stronę formalną pracy, przeanalizować wnikliwie sam tytuł
książki, zebrać wszystkie wiadomości, które informują o jej treści, a więc zastanowić się nad takimi jej
elementami, jak podtytuł, wydawca, miejsce wydania i rok, spis treści, przedmowa, bibliografia, indeksy,
aneksy, a także odnośniki, wiele mówiące o sposobie wykorzystania literatury przedmiotu. Po zdobyciu
tej wstępnej orientacji co do formalnego charakteru pracy przystępuje się do jej czytania, które jest
zasadniczo różne od czynności czytania znanej dobrze z życia codziennego, np. czytania prasy, czy
13 M. Święcicki stwierdzając, że „Rozdział wstępny („Wstęp” albo lepiej „Wprowadzenie”) jest konieczny w każdej pracy
magisterskiej” oraz że „Ma on charakter metodologiczny” (Tamże) wymienia 9 elementów: a. cel pracy; b. aktualny stan
badań w zakresie podjętego tematu; c. problematyką; d. sprawy związane z terminologią; e. określenie metod; f. opis
aparatu badawczego w przypadku własnych badań empirycznych ze wskazaniem na okoliczności istotnie związane z
tematem; g. „ocenę materiałów źródłowych z punktu widzenia ich zupełności i wiarygodności (jeżeli tego nie wyczerpuje
punkt f” (tamże, s. 175); h. tło badań i wreszcie i. „Omówienie konstrukcji (planu) pracy”. Autor dodaje, że
„Wprowadzeniu” trzeba poświęcić wiele uwagi. Przy ocenie pracy magisterskiej rozdział ten należy zazwyczaj do
najwyżej notowanych. „Wprowadzenie” najwyraźniej ujawnia stopień naukowego wyrobienia autora” — Tamże;
Charakteryzując zwięźle konstrukcję wstępu K. Romaniuk zwraca uwagę na to, że zadaniem wstępu jest wprowadzić
czytelnika w problematykę całej pracy i przedstawić w zarysie zawarte w niej wywody. W określonych przypadkach jest
tu miejsce na ukazanie historii krytyki literatury przedmiotu. Jest tu też miejsce na omówienie zastosowanych metod. —
Art. cyt., s. 60.
14 Co się tyczy znajomości literatury przedmiotu jako warunku właściwego postawienia problemu, a co za tym idzie,
osiągnięcia wyników, które będą mogły stanowić „novum” w nauce zob. tamże, s. 41; por. też druga część pracy, gdzie
jest mowa o bibliografii.
15 W. Kwiatkowski, art. cyt., s. 25.
16 Por. tamże, s. 25-27; Autor pisze m.in.: „Wartość metody kartkowej polega na wyrabianiu w sobie coraz większego
krytycyzmu i nabywaniu większej wprawy w odszukiwaniu trafnych haseł celem syntetycznego ujęcia bądź ogólniejszego,
bądź ściślejszego już wypisanej myśli... Metoda kartkowa, prócz koniecznego ćwiczenia się w wysokiej technice myślenia
naukowego, ma jeszcze jedną stronę dodatnią, a mianowicie, że w wielkim stopniu ułatwia przeprowadzenie układu
całego materiału bądź w sposób chronologiczny, bądź w sposób systematyczny zależnie od różnych potrzeb konkretnych,
czego oczywiście powiedzieć nie można o metodzie zeszytowej”. Tamże, s. 27; Por. C. Romaniuk, art. cyt., s. 44 ns.
4
różnego rodzaju utworów literatury pięknej. Czytanie, które tutaj można nazwać naukowym, winno
przestrzegać pewnych ustalonych w tym zakresie zasad. Zasadą pierwszą jest jednoczesne sporządzanie
notatek. Dodajmy, że notatek tych nie wolno robić w samej książce, czy pracy, nawet gdy stanowi ona
naszą własność. O charakterze zaś samych notatek była już mowa. Kolejna zasada mówi, że należy czytać
wolno, uważnie i ze zrozumieniem. Zwłaszcza w czytaniu lektury obcojęzycznej niedopuszczalne jest
„przeskakiwanie” niezrozumiałych słów, bez odpowiedniego skonfrontowania znaczenia tego słowa w
różnych jego odcieniach, znaczenia, które z kolei może mocno zaważyć na sensie całego zdania. Kolejna
zasada zaleca usilnie jednoczesne notowanie wszelkich uwag, jakie w trakcie lektury się nasuwają, nawet
tych, z których nie uczyni się żadnego użytku. W uwagach tych dobrze jest wyodrębnić uwagi krytyczne,
przy jakimś zaznaczeniu, że w obu wypadkach chodzi o nasze własne uwagi. Można je umieszczać w
oddzielnym katalogu systematycznym pod odpowiednimi hasłami, ale praktyczniej jest ujmować je
łącznie z parafrazą analizowanego tekstu. Kolejna zasada wiąże się właśnie z parafrazą, czyli własna
modyfikacją tekstu oddającą jego treść w innej, raczej przystępniejszej i bardziej przejrzystej formie.
Streszczenie, stanowiące tu istotę operacji, winno być możliwie najwierniejszym odtworzeniem sensu
zawartego w tekście w formie syntetycznej, zawsze własnej. Przepisywanie całych zdań i fragmentów
pracy należy uznać za niecelowe poza wypadkami, kiedy się przewiduje konieczność dosłownego
cytowania tekstu w przypisach. Kiedy mowa o potrzebie syntetycznego ujmowania materiału
streszczanego wskazane jest dokonywanie tej czynności w odniesieniu nie do poszczególnych zdań, ale
określonych części pracy, przy czym przez cześć należy rozumieć niekoniecznie jednostkę formalną pracy,
jak np. rozdział, artykuł czy paragraf, ale także poszczególne elementy merytoryczne, jak np.
problematyka, argumentacja, oryginalność wywodów itp. W związku z tym uwagi czynione w trakcie
lektury, jak i same streszczenia, winny być poddawane po kolejnych partiach pracy retrospekcji celem
upewnienia się co do słuszności i trafności dotychczasowych uwag, które w międzyczasie, wobec
kolejnych wywodów autora mogą się okazać nieaktualne czy nieuzasadnione. Tego rodzaju retrospekcja
jest niezbędna szczególnie po przeczytaniu całej książki”, bowiem od niej bezpośrednio zależy wartość
naszego streszczenia, które winno być całościowym ujęciem pozycji, z której korzystamy. W konsekwencji
nie wszystkie notatki poczynione w trakcie czytania znajdą zastosowanie w ostatecznej formie odsyłaczy.
Należy się bowiem liczyć z .potrzebą wyeliminowania pewnych uwag czy kwestii, jak też odpowiedniego
skoordynowania całego zdobytego materiału. Stworzenie z niego konstruktywnej całości, całości
organicznej, to jeszcze jedno zadanie, od którego spełnienia zależeć będzie wartość streszczenia.
P OSTAWIENIE PROBLEMU . Ustalenie stanu faktycznego w literaturze badanego przedmiotu, a więc
znalezienie odpowiedzi na pytanie co w odniesieniu do naszego tematu dotąd zrobiono, a czego nie
zrobiono pozwala na postawienie trzeciego pytania: co ja zamierzam zrobić, a tym samym na postawienie
problemu, jaki w pracy zamierza się rozwiązać. Łatwo zauważyć, że trafność tej operacji, podstawowej dla
dalszej pracy, w dużej mierze stanowi wypadkowa poprawności dwu poprzednich czynności, łącznie
rozumianej jako. krytyka literatury. Dlatego od precyzji odpowiedzi na pierwsze dwa pytania zależeć też
będzie dokładność tej czynności, którą nazywamy postawieniem problemu. Dojdzie do tego jeszcze rzecz
jasna odpowiednie zawężenie czy uściślenie zamierzonego przedmiotu badań.
P ROBLEMATYKA . Podjęty w pracy problem winien znaleźć swoje wyczerpujące odzwierciedlenie w
problematyce, przez którą należy rozumieć zagadnienie pochodne w stosunku do opracowywanego
problemu 17 . W tym celu wskazane jest sporządzanie w trakcie studium literatury swoistego rejestru czy
zestawu pytań, jak też zresztą w toku pisania pracy ciągłe uzupełnianie go. Ten zestaw pytań właśnie
stanowić będzie zrąb problematyki, a właściwie także zarys konstrukcji przygotowywanej pracy. W
związku z tym nie zawadzi dodać, że również ten element wstępu, zresztą ujmowany z reguły łącznie z
kwestią postawienia problemu, w wyjątkowym stopniu informuje o naukowym przygotowaniu autora, a
tym samym o wartości podjętej przez niego pracy.
Kolejne miejsce we wstępie zająć może omówienie ZAGADNIEŃ TERMINOLOGICZNYCH (jeżeli takie
występują). Zwłaszcza przy stosowaniu specyficznego języka naukowego istnieje potrzeba wskazania na
kwestie semantyczne występujące w pracy, potrzeba ustalenia i wyjaśnienia używanych pojęć i terminów.
O KREŚLENIE STOSOWANYCH METOD . Postawienie problemu implikuje jego rozwiązanie, a to z kolei
pociąga za sobą potrzebę posłużenia się określonymi metodami roboczymi. Użyto tu liczby mnogiej m. in.
z tego względu, że „każdy problem naukowy wymaga metody roboczej swoistej, sobie tylko właściwej” 18 .
Wynika z tego, że istnieje tyle metod roboczych ile jest odrębnych przedmiotów badań naukowych.
Niemniej należy mówić o kilku zasadniczych, jakościowo odrębnych, rodzajach metod roboczych, takich
jak: metody: obserwacyjne, eksperymentalne, statystyczne, krytyki źródłowej, analizy logicznej oraz
17 Por. J. Pieter, dz. cyt., s. 17. O pojęciach: problem, problematyka itp. była mowa przy omawianiu „tematu pracy”; por. P.
B. Medawar, Induction and Institution in scientific Thought, London 1969, s. 1-21.
18 Por. tamże; J. Pieter, dz. cyt., s. 81.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin