Simon Marcel - Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa.rtf

(2634 KB) Pobierz
MARCEL SIMON

MARCEL SIMON

Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa

Przełożyła Eligia Bgkowska

Tytuł oryginału

LA CIVILISATION DE L'ANTIQUITE ET LE CHRISTIANISME

Editions Arthaud, Grenoble

© B. Arthaud. Pans 1972

PIW 1981


Książka Marcela Simon Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, I-IV w. zapoznaje czytelnika z zagadnienia­mi wpływu, jaki w pierwszych wie­kach n.e. wywierało chrześcijaństwo, rozwijające się w środowisku mu obcym i od początku wrogim, na schyłkową już kulturę pogańskiego Rzymu. Tematem książki są głównie cztery pierwsze wieki n.e., a więc epoka cywilizacji wczesnochrześci­jańskiej. Autor kreśli proces rozsze­rzania się nowej wiary, strukturę organizacyjną jej wyznawców, stop­niowe opanowywanie przez nią roz­maitych dziedzin życia; uwydatnia rewolucyjny jak na owe czasy charakter chrześcijaństwa oraz rolę, ja­ką odegrało ono w przemianach kulturowych, politycznych i społecz­nych, zachodzących w pierwszych wiekach n.e. w Europie i w krajach basenu Morza Śródziemnego; wyka­zuje, jak wiele cywilizacja chrześci­jańska zaczerpnęła ze świata rzym­skiego.

W roku 395, ze śmiercią Teodozjusza, zanika ostatecznie jedność ce­sarstwa: cesarstwo wschodnie i ce­sarstwo zachodnie, odtąd zupełnie odrębne, nigdy już do siebie nie po­wrócą []. W roku 410 Wieczne Miasto staje się łupem Wizygotów Alaryka i ówcześni dopatrują się w tej tragedii bez precedensu zapowie­dzi końca świata. Na całym obsza­rze cesarstwa powstają państwa barbarzyńskie [...]. Ludzie ówcześni, bezsilni świadkowie tego dramatu, zastanawiali się, jakie były jego przyczyny. Poganie szukali ich nie w sytuacji politycznej, społecznej, ekonomicznej, demograficznej czy też militarnej tego czasu, lecz w działaniu chrześcijaństwa. Oni pod­nieśli sprawę odpowiedzialności chrześcijan za upadek Rzymu. Chrześcijanie starali się odeprzeć te oskarżenia. Z kolei historiografia no­woczesna powróciła do tego zagad­nienia, proponując rozmaite odpo­wiedzi. Dyskusja stale się odnawia.

Marcel Simon urodził się 10 IV 1907 w Wasserling we Francji. Studia uniwersyteckie - literatura klasyczna i historia - odbył w Paryżu, następnie wykładał w szkołach średnich, a od 1939 na wydziale humanistycznym uniwersytetu w Strasburgu, gdzie od 1947 r. jest profesorem historii religii. W uczelni tej zorganizował Ośrodek Badania Historii Religii, którego jest dyrektorem. Napisał i opublikował kilka książek z dziedziny religioznawstwa, m.in. “Les Premiers chretiens”, Paris 1952, ‘Les Secres juives au temps de Jesus”, Paris 1960, ‘La Civilisation de l'Antiquite et le Christianisme”, Paris 1972 (której przekład: "Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, I-IV w.” oddajemy obecnie w ręce Czytelników), oraz ponad 300 artykułów i sprawozdań w różnych pismach francuskich i zagranicznych. Prowadził i prowadzi wykłady i odczyty na licznych uniwersytetach europejskich i amerykańskich.

PIW 1981


SPIS RZECZY

Spis ilustracji na wkładkach             

Spis ilustracji w tekście             

Przedmowa do wydania polskiego             

Wstęp do wydania francuskiego             

Z przedmowy Autora             

CZĘŚĆ PIERWSZA

GENEZA I POPRZEDNICY CHRZEŚCIJAŃSTWA

Rozdział pierwszy - Początki chrystianizmu i rozwój Kościoła             

Życie i posłannictwo Jezusa

Gmina jerozolimska

Święty Paweł

Rozwój chrześcijaństwa

Organizacja Kościoła.

Rozdział drugi Praeparatio evangelica: judaizm             

Sytuacja polityczna Palestyn

Partykularyzm i uniwersalizm

Pa­lestyńskie sekty

Hellenistyczna diaspora

Synagoga

Prozelityzm żydowski (64).

Rozdział trzeci - Praeparatio evangelica: środowisko pogańskie             

Podbój rzymski i zjednoczenie kulturowe

Synkretyzm religijny

Szkoły filozoficzne

Kulty misteryjne

Kult cesarzy.

CZĘŚĆ DRUGA

KONTAKTY I KONFLIKTY

Rozdział czwarty - Pierwotny chrystianizm i religijność pogańska

Żydowski czy grecki? Szkoła komparatystyczna

Paweł i misteria pogańskie

Chrześcijańskie sakramenty i ich odpowiedniki

Paweł i judaizm hellenistyczny

Czwarta Ewangelia. Hellenizm i essenizm

Rozdział piąty - Konflikt ideologiczny. Ataki pogan             

Chrześcijaństwo wobec cesarstwa i opinii publicznej

Powszechnie wysuwane zarzuty

Ofensywa intelektualistów

Charakter i argumenty polemiki antychrześcijańskiej

Sprzeczności i pokrewieństwa

Rozdział szósty - Obrona chrześcijańska             

Apokaliptyka

Apologetyka

Justyn i tendencja harmonizująca

Tertulian i radykalizm antyfilozoficzny

Krytyka pogaństwa

Kry­tyka społeczeństwa pogańskiego

Chrześcijanie, genus tertium

Rozdział siódmy - Pokusa synkretyzmu

Pochodzenie gnostycyzmu

Podstawowe cechy gnozy

Gnostycyzm i marcjonizm

Gnostycy i społeczeństwo pogańskie

Reakcja orto­doksyjna

Rozdział ósmy - Chrystianizm i filozofia             

Wiara intelektualistów

Klemens Aleksandryjski

Orygenes

Rozdział dziewiąty-Prześladowania             

Pierwsze alarmy

Trajan i chrześcijanie

Polityka religijna Antoninów

Sewerowie i anarchia wojskowa

Decjusz i Walerian

Dio­klecjan

Koniec prześladowań

CZĘŚĆ TRZECIA

OKRES POKOJU W KOŚCIELE

Rozdział dziesiąty - Nazajutrz po zwycięstwie             

Nawrócenie Konstantyna

Polityka religijna Konstantyna

Spuścizna po Konstantynie

Rozdział jedenasty - Opór pogaństwa             

Julian Apostata

Kościół pogański

Intelektualiści

Arystokracja rzymska

Opozycja literacka przeciw chrześcijaństwu

Ugodowcy

Rozdział dwunasty-Ostatnie walki             

Sprawa ołtarza bogini Zwycięstwa

Symmach i Ambroży

Ambroży i Teodozjusz

Koniec pogaństwa

Przyczyny zwycięstwa chrześci­jaństwa

Pozostałości pogańskie

CZĘŚĆ CZWARTA

PODSTAWY CYWILIZACJI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ

Rozdział trzynasty-Doktryna             

Ortodoksja i herezja. Początki teologii chrześcijańskiej

Zagadnienia chrysto­logiczne

Narodziny teologii łacińskiej

Spór z arianami

Rozdział czternasty - Kult i życie religijne

Liturgia eucharystyczna

Cykl liturgiczny

Kult męczenników

Pielgrzymki

Instytucje dobroczynne

Rozdział piętnasty- Literatura chrześcijańska             

Kościół a wykształcenie w zakresie literatury klasycznej

Pisarze chrześci­jańscy. Pokolenie Konstantyna

Święty Ambroży i święty Hieronim

Jan Chryzostom i Kapadocyjczycy

Święty Augustyn

Oryginalność literatury chrześcijańskiej

Rozdział szesnasty - Sztuka chrześcijańska

Ikonoklazm początków chrześcijaństwa

Sztuka chrześcijańska i sztuka żydowska

Malarstwo w katakumbach

Rzeźba przed Konstantynem

Sztuka w IV wieku

Architektura. Bazyliki i martyria

Rozdział siedemnasty - Protest             

Opozycja narodowa i lokalna. Donatyzm

Początki monastycyzmu

Pustelnicy i cenobki

Mnisi w społeczeństwie i w Kościele

ZAKOŃCZENIE

Chrześcijaństwo i koniec starożytnego świata             

Kościół i klęski dziejowe. Oskarżenia wysuwane przez pogan

Odpowiedź chrześcijaństwa

Punkt widzenia historyków nowożytnych

Kryzys cesarstwa

Kościół a zawód żołnierza

Internacjonalizm chrześcijański a patriotyzm rzymski

Kościół i państwo. Zachód i Wschód


ANEKSY

Słownik osób, nazw, terminów i pojęć             

Tablice chronologiczne             

Wskazówki bibliograficzne do wydania polskiego. Opracował Wincenty Myszor             


PRZEDMOWA DO WYDANIA POLSKIEGO

Cywilizacja i kultura europejska, a w pewnym sensie i światowa, sięga swymi korzeniami do trzech tradycji: do filozofii greckiej, do prawa rzym­skiego i do chrześcijaństwa. Ciągłość tych trzech strumieni życia naszej kultury możemy prześledzić aż do czasów współczesnych. Wszystkie niemal prądy umysłowe naszej ery kształtują się pod ich wpływem, nawiązując do ich wartości, przekształcając je lub zwalczając, zawsze jednak pozostając w jakimś związku z nimi. W szczególny sposób związek tych trzech czynników ukazała kultura średniowiecza, a więc tego okresu, w którym naród polski tworzył podstawy swojej państwowości, gdy przyjmując chrześcijaństwo stworzył sobie nie tylko dostęp do rzymskiego prawa i greckiej filozofii, ale zapewnił sobie posiadanie ich wartości na przyszłość. Z tej racji tak duże dla nas znaczenie ma poznanie chrześcijańskiej kultury średniowiecza. Niemniej jednak, aby zrozumieć pierwszorzędną rolę chrześcijaństwa w tym okresie, jego głębokie związki z kulturą świata ówczesnego, trzeba poznać dokładnie okres, w którym nastąpiło zetknięcie chrześcijaństwa ze światem kultury antycznej po raz pierwszy. Taki cel stawia sobie w książce Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa Marcel Simon.

Marcel Simon stanął przed trudnym zadaniem. Zagadnienie początków chrześcijaństwa, a zwłaszcza jego stosunku do cywilizacji starożytnej, było i jest rozpatrywane z tak różnych punktów widzenia, a badacze dochodzą do tak różnych wniosków, że samo już prześledzenie tych perypetii myślowych stanowi interesujący przykład kompleksowości problematyki tego zagadnie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin