rozporz_MI_weryfikacji_audyt_BL.pdf
(
100 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - rozporz MI weryfikacji audyt BL.doc
Projekt stycze
2008 r.
ROZPORZ
DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
1)
z dnia .................................... 2008 r.
w sprawie weryfikacji audytu energetycznego
Na podstawie
art. 8
pkt 2 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsi
wzi
termomodernizacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121, z pó
n. zm.
2)
) zarz
dza si
, co nast
puje:
§ 1.
Rozporz
dzenie okre
la:
1) szczegółowe zasady i tryb weryfikacji audytu energetycznego, stanowi
cego podstaw
do realizacji
przedsi
wzi
cia termomodernizacyjnego na zasadach okre
lonych w
ustawie
z dnia 18 grudnia 1998 r.
o wspieraniu przedsi
wzi
termomodernizacyjnych, zwanej dalej "ustaw
";
2) szczegółowe warunki, jakie powinny spełnia
podmioty, którym Bank Gospodarstwa Krajowego mo
e
zleca
wykonanie weryfikacji audytów energetycznych.
§ 2.
Ilekro
w rozporz
dzeniu jest mowa o:
1) weryfikatorze - nale
y przez to rozumie
Bank Gospodarstwa Krajowego lub podmioty, którym Bank
Gospodarstwa Krajowego mo
e zleca
wykonanie weryfikacji audytów energetycznych, zgodnie z
art.
5
ust. 3 ustawy;
2) ocenie weryfikacyjnej - nale
y przez to rozumie
pisemn
ocen
audytu energetycznego wydan
przez
weryfikatora;
3) rozporz
dzeniu Ministra Infrastruktury - nale
y przez to rozumie
rozporz
dzenie Ministra
Infrastruktury z dnia ………..… w sprawie szczegółowego zakresu i formy audytu energetycznego
(Dz. U. Nr ……).
§ 3.
1. Weryfikacja audytu energetycznego polega na sprawdzeniu w szczególno
ci:
1) kompletno
ci sporz
dzonej inwentaryzacji przedmiotu tego audytu;
2) prawidłowo
ci oceny stanu technicznego przedmiotu tego audytu;
3) racjonalno
ci wskazanych rodzajów usprawnie
oraz przedsi
wzi
termomodernizacyjnych
przewidzianych do oceny za pomoc
procedury optymalizacji, o której mowa w rozporz
dzeniu
Ministra Infrastruktury;
4) dokumentacji realizacji procedury wyboru optymalnego wariantu przedsi
wzi
cia
termomodernizacyjnego.
2. Weryfikator w oparciu o wszystkie audyty energetyczne, które uzyskały pozytywn
ocen
weryfikacyjn
, tworzy komputerow
baz
danych pozwalaj
c
na przechowywanie i analiz
danych z
kart audytu, w szczególno
ci analiz
statystyczn
efektów uzyskiwanych z realizacji wybranego
optymalnego wariantu przedsi
wzi
cia termomodernizacyjnego.
§ 4.
1. Post
powanie weryfikacyjne rozpoczyna si
z chwil
otrzymania i rejestracji przez
weryfikatora audytu energetycznego.
2. Weryfikator w ramach wst
pnego etapu post
powania weryfikacyjnego, trwaj
cego nie dłu
ej
ni
siedem dni roboczych liczonych od dnia otrzymania audytu energetycznego, dokonuje oceny jego
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rz
dowej – budownictwo, gospodarka przestrzenna i
mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporz
dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 48, poz. 550, z 2001 r. Nr 76, poz. 808 i
Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2157 oraz z 2006 r. Nr
220, poz. 1600.
1
kompletno
ci zgodnie z wymogami formalnymi, o których mowa w rozporz
dzeniu Ministra
Infrastruktury.
3. W przypadku stwierdzenia niekompletno
ci zło
onego do weryfikacji audytu energetycznego,
weryfikator informuje w formie pisemnej inwestora o konieczno
ci dokonania w okre
lonym terminie
stosownych uzupełnie
.
4. Wła
ciwe post
powanie weryfikacyjne nast
puje po zako
czeniu wst
pnego etapu
post
powania weryfikacyjnego lub po dokonaniu uzupełnie
, o których mowa w ust. 3, i nie mo
e
trwa
dłu
ej ni
dwa tygodnie.
5. Weryfikator w ramach post
powania, o którym mowa w ust. 4, sprawdza zgodno
audytu
energetycznego z wymaganiami szczególnymi, o których mowa w rozporz
dzeniu Ministra
Infrastruktury.
§ 5.
1. Po zako
czeniu post
powania weryfikacyjnego weryfikator sporz
dza ocen
weryfikacyjn
zawieraj
c
stwierdzenie,
e weryfikacja jest pozytywna albo negatywna.
2. Negatywna ocena weryfikacyjna wymaga pisemnego zwi
złego uzasadnienia.
§ 6.
Bank Gospodarstwa Krajowego mo
e dokona
analizy oceny weryfikacyjnej audytu
energetycznego sporz
dzonej przez podmiot, któremu Bank Gospodarstwa Krajowego zlecił
wykonanie tej weryfikacji.
§ 7.
Bank Gospodarstwa Krajowego mo
e zleca
wykonanie weryfikacji audytu energetycznego
podmiotom, które spełniaj
nast
puj
ce warunki:
1) s
wpisane do Krajowego Rejestru S
dowego albo do ewidencji działalno
ci gospodarczej;
2) dysponuj
odpowiednio wykwalifikowan
kadr
:
a) z wy
szym wykształceniem technicznym, w szczególno
ci posiadaj
c
uprawnienia budowlane do
projektowania, ekonomicznym lub w dziedzinie nauk
cisłych,
b) co najmniej z trzyletni
praktyk
zawodow
oraz do
wiadczeniem i dorobkiem w zakresie
wykonywania w szczególno
ci ekspertyz, opinii, opracowa
studialnych z dziedziny oszcz
dno
ci
energii oraz szacowania kosztów inwestycji;
3) posiadaj
mo
liwo
ci techniczne wykonywania weryfikacji.
§ 8.
Bank Gospodarstwa Krajowego mo
e zleca
weryfikacj
wył
cznie podmiotom, które nie
maj
powi
za
kapitałowych lub nie s
zwi
zane umowami cywilnoprawnymi z producentami
wyrobów budowlanych i z wykonawcami robót budowlanych oraz z ich zrzeszeniami w sposób, który
podwa
ałby obiektywno
dokonywanej weryfikacji, a tak
e nie wykonuj
audytów energetycznych
sporz
dzanych dla potrzeb uzyskiwania premii termomodernizacyjnej z Funduszu Termomodernizacji.
§ 9.
Rozporz
dzenie wchodzi w
ycie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
2
UZASADNIENIE
Przygotowany projekt rozporz
dzenia jest konsekwencj
korekty brzmienia delegacji z art. 8 pkt 2
ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsi
wzi
termomodernizacyjnych, dokonanej
ustaw
z dnia 18 pa
dziernika 2006 r. o zmianie i uchyleniu niektórych upowa
nie
do wydawania
aktów wykonawczych (Dz. U. Nr 220, poz. 1600).
Projekt rozporz
dzenia zachowuje dotychczasowe ustalenia zawarte w rozporz
dzeniu Ministra
Infrastruktury z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie weryfikacji audytu energetycznego (Dz. U. Nr 12,
poz. 115), które utraciło moc prawn
z dniem 2 stycznia 2008 r. Projekt rozporz
dzenia wypełnia w
cało
ci okre
lony zakres zadaniowy w delegacji ustawowej odno
nie do zapewnienia wła
ciwej
jako
ci weryfikacji audytów.
Z uwagi na piln
potrzeb
wprowadzenia projektowanych przepisów do systemu prawnego z powodu
utraty mocy poprzednio obowi
zuj
cego w tym zakresie rozporz
dzenia, maj
c na uwadze
niezmieniony zakres projektowanych przepisów (obowi
zuj
cych od 6 lat) oraz fakt,
e zasady
demokratycznego pa
stwa prawnego nie stoj
temu na przeszkodzie, proponuje si
7-dniowe vacatio
legis.
Projekt nie podlega procedurze notyfikacji, o której mowa w przepisach rozporz
dzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych, bowiem nie zawiera norm technicznych, a ponadto zachowuje
dotychczasowe ustalenia zawarte w rozporz
dzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 15 stycznia 2002 r.
w sprawie weryfikacji audytu energetycznego (Dz. U. Nr 12, poz. 115.).
Do prac nad projektem rozporz
dzenia nie zostały zgłoszone podmioty zainteresowane tymi pracami
w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno
ci lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia rozporz
dzenia:
Celem wprowadzenia rozporz
dzenia jest realizacja delegacji z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 18 grudnia
1998 r. o wspieraniu przedsi
wzi
termomodernizacyjnych.
2. Konsultacje społeczne:
W ramach konsultacji społecznych projekt został przekazany do Narodowej Agencji Poszanowania
Energii, Fundacji Poszanowania Energii, Krajowej Agencji Poszanowania Energii oraz Polskiej
Korporacji Termomodernizacji, z zastrze
eniem, i
projekt zachowuje dotychczasowe ustalenia
zawarte w rozporz
dzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 15 stycznia 2002 r. w sprawie weryfikacji
audytu energetycznego (Dz. U. Nr 12, poz. 115). Ponadto projekt został umieszczony do publicznej
wiadomo
ci na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
3. Zakres oceny skutków regulacji:
Rozporz
dzenie okre
la szczegółowe zasady weryfikacji poprawno
ci wykonania audytu
energetycznego, stanowi
cego podstaw
do uzyskania premii termomodernizacyjnej, o której mowa w
ustawie o wspieraniu przedsi
wzi
termomodernizacyjnych.
4. Podmioty na które oddziałuje projekt rozporz
dzenia:
Proponowane regulacje nie spowoduj
zmian w dotychczasowym oddziaływaniu na podmioty
zwi
zane z sektorem budownictwa, zajmuj
ce si
audytyngiem energetycznym, projektowaniem,
wykonawstwem, zarz
dzaniem nieruchomo
ciami oraz podmioty zwi
zane z sektorem finansowym.
5. Wpływy na sektor finansów publicznych, w tym na bud
et pa
stwa i bud
ety jednostek
samorz
du terytorialnego
:
Brak wpływu.
6. Wpływ na rynek pracy:
Brak wpływu.
7.Wpływ na konkurencyjno
gospodarki i przedsi
biorczo
, w tym na
funkcjonowanie
przedsi
biorstw
:
Brak wpływu.
8. Wpływ na sytuacj
i rozwój regionalny:
Brak wpływu.
9. Wst
pna ocena zgodno
ci projektu z prawem Unii Europejskiej:
Projekt jest zgodny z prawem UE.
4
Plik z chomika:
staszekfilar
Inne pliki z tego folderu:
podstawy_transportu_wilgoci.pdf
(2104 KB)
e_toolkit_brochure_pl.pdf
(950 KB)
wprowadzenie_do_dynamiki_cieplnej_budynkow.pdf
(833 KB)
Co to jest świadectwo charakterystyki energetycznej.docx
(12 KB)
Dyrektywa 200-91-WE..pdf
(423 KB)
Inne foldery tego chomika:
biblia po japońsku
chemia
chiński 中文 - 中文
dialogi i coś do poczytania- 対話
do słuchania słówka, zdania, dialogi Japońskie 2010 czasami polski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin