Dz.U.02.12.116 w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.pdf
(
230 KB
)
Pobierz
hp://www.lex.com.pl/serwis/du/2002/0116.htm
Akt prawny opublikowany przez
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 16 stycznia 2002 r.
w sprawie przepisów technicznobudowlanych dotyczących autostrad płatnych.
(Dz. U. z dnia 15 lutego 2002 r.)
Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1192) oraz
art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, Nr 109, poz.
1157 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 42, Nr 100, poz. 1085, Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229, Nr 129, poz. 1439 i Nr
154, poz. 1800) zarządza się, co następuje:
Dział I
Przepisy ogólne
§ 1.
1. Rozporządzenie ustala przepisy technicznobudowlane dotyczące autostrad płatnych, zwanych dalej "autostradami", i
związanych z nimi urządzeń.
2. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inŜynierskie, oraz ich usytuowanie określają przepisy odrębne.
3. Rozporządzenie określa warunki, które zapewniają w szczególności:
1) spełnienie wymagań podstawowych dotyczących:
a) bezpieczeństwa uŜytkowania,
b) nośności i stateczności konstrukcji,
c) bezpieczeństwa z uwagi na moŜliwość wystąpienia poŜaru, klęski Ŝywiołowej lub innego miejscowego zagroŜenia,
d) ochrony środowiska i dóbr kultury,
e) ochrony przed nadmiernym hałasem, wibracjami, zanieczyszczeniami powietrza, wody i gleb,
2) odpowiednie warunki uŜytkowe, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych,
3) ochronę uzasadnionych interesów osób trzecich.
4. Przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, wykonywaniu i eksploatacji autostrad i związanych z nimi urządzeń, a
takŜe ich odbudowie, rozbudowie i przebudowie oraz przy remontach objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.
Dział II
Autostrada i jej połączenia z drogami
Rozdział 1
Wymagania ogólne
§ 2.
1. Usytuowanie autostrady powinno wynikać z istniejących i prognozowanych potrzeb transportowych, wyraŜonych potokami
ruchu drogowego, wywołanych przez rozmieszczone w korytarzu oddziaływania autostrady tereny zurbanizowane i przeznaczone do
urbanizacji, w tym w szczególności duŜe miasta i inne centra powstawania ruchu.
2. Usytuowanie autostrady powinno być potwierdzone analizą ekonomiczną efektywności jej budowy. Przy wyborze usytuowania
autostrady naleŜy uwzględniać wymagania ochrony środowiska, walory krajobrazowe terenu, jak teŜ inne wymagania określone w
rozporządzeniu.
§ 3.
1. Autostrada powinna mieć w szczególności:
1) system poboru opłat za przejazdy,
2) system urządzeń łączności alarmowej,
3) obwody utrzymania, zwane dalej "OUA".
2. KrzyŜowanie się lub połączenie autostrady z inną drogą, zapewniające pełną lub częściową moŜliwość wyboru kierunku jazdy,
zwane dalej "węzłem", powinno następować na róŜnych poziomach.
3. KrzyŜowanie się autostrady z inną drogą, nieumoŜliwiające wyboru kierunku jazdy, zwane dalej "przejazdem drogowym", powinno
następować na róŜnych poziomach.
§ 4.
Pas drogowy autostrady powinien być ogrodzony.
§ 5.
Na koronie autostrady, określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia, powinny znajdować się w szczególności jezdnie, pasy
dzielące i pobocza.
§ 6.
Autostrada, odpowiednio do potrzeb, powinna być wyposaŜona w systemy sterowania, zarządzania i kontroli ruchu.
Rozdział 2
Podstawowe parametry techniczne
§ 7.
1. W celu określenia wymagań technicznych i uŜytkowych ustala się na autostradach prędkość projektową 120 km/h, z
zastrzeŜeniem ust. 2 i 3.
2. W przypadku przebudowy lub remontu istniejącej autostrady, w trudnych warunkach terenowych lub w razie konieczności ochrony
hp://www.lex.com.pl/serwis/du/2002/0116.htm
wartościowych obiektów przyrodniczych lub zabytkowego zagospodarowania terenu, dopuszcza się prędkość projektową 100 km/h.
3. W mieście na terenie intensywnie zurbanizowanym dopuszcza się prędkość projektową 100 km/h lub wyjątkowo 80 km/h.
4. Do trudnych warunków terenowych, o których mowa w ust. 2, zalicza się w szczególności: obszar zabudowany, niekorzystne
warunki gruntowowodne i geologiczne, jak osuwiska, szkody górnicze.
5. ObniŜenie prędkości projektowej na odcinku autostrady, o którym mowa w ust. 2 i 3, powinno dotyczyć jedynie tych parametrów
autostrady, które są bezpośrednio związane z utrudnieniami.
6. Prędkość projektowa powinna być stała na moŜliwie długim odcinku autostrady, a przejście z jednej prędkości do drugiej powinno
odbywać się na odcinku umoŜliwiającym dostosowanie się uczestników ruchu.
§ 8.
1. Ograniczenie dostępności do autostrady polega na dopuszczeniu połączenia:
1) tylko z wybranymi drogami publicznymi, które koncentrują ruch z sieci dróg o znaczeniu krajowym, oraz wyjątkowo z innymi
drogami, w szczególności pełniącymi waŜne funkcje ponadregionalne,
2) z obiektami o zasadniczym znaczeniu dla funkcjonowania autostrady, w szczególności OUA.
2. Dostępność do autostrady naleŜy zapewniać za pomocą pasów wyłączania i włączania.
Rozdział 3
Jezdnie
§ 9.
1. Na kaŜdej z dwu jezdni autostrady powinny być wyznaczone nie mniej niŜ dwa zasadnicze pasy ruchu oraz dodatkowy pas
ruchu, jeŜeli są spełnione warunki, o których mowa w § 10.
2. Szerokość zasadniczego pasa ruchu powinna wynosić:
1) 3,75 m jeŜeli prędkość projektowa autostrady wynosi 120 km/h,
2) 3,50 m dla pozostałych prędkości projektowych oraz w obszarach zabudowanych i dla odcinków o jezdniach z co najmniej 3
pasami ruchu.
§ 10.
1. Na wzniesieniu autostrady powinien być stosowany dodatkowy pas ruchu, jeŜeli są spełnione równocześnie następujące
warunki:
1) średnia prędkość samochodów cięŜarowych w ruchu swobodnym obniŜa się względem prędkości na poziomym odcinku o więcej
niŜ 20 km/h na długości nie mniejszej niŜ 500 m,
2) efektywność budowy dodatkowego pasa ruchu potwierdza analiza ekonomiczna.
2. Dodatkowy pas ruchu na wzniesieniu powinien mieć:
1) klin początkowy o długości nie mniejszej niŜ 100 m przy prędkości projektowej autostrady 120 km/h i nie mniejszej niŜ 75 m
przy prędkości projektowej 100 i 80 km/h,
2) szerokość 3,5 m, a przy prędkości projektowej 80 km/h dopuszcza się w szczególnie uzasadnionych przypadkach 3,0 m i
długość nie mniejszą niŜ długość wzniesienia, na którym są spełnione warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
3) klin końcowy o długości nie mniejszej niŜ 150 m przy prędkości projektowej autostrady 120 km/h i nie mniejszej niŜ 100 m przy
prędkości projektowej 100 i 80 km/h,
4) pochylenie poprzeczne i podłuŜne takie same jak zasadniczych pasów ruchu.
3. Dodatkowy pas ruchu na wzniesieniu powinien być wyznaczony na jezdni autostrady zgodnie z warunkami określonymi w
przepisach dotyczących znaków i sygnałów drogowych.
§ 11.
1. Szerokość jezdni autostrady wynika z przyjętej liczby i szerokości pasów ruchu i powinna być dostosowana do
przewidywanego natęŜenia ruchu.
2. Szerokość jezdni autostrady na drogowym obiekcie inŜynierskim, przed i za nim, powinna być taka sama.
§ 12.
1. Jezdnia autostrady powinna mieć jednostronne pochylenie poprzeczne, umoŜliwiające spływ wody.
2. Pochylenie poprzeczne jezdni powinno być nie mniejsze niŜ 2%, z zastrzeŜeniem ust. 4 oraz z zachowaniem warunków, o których
mowa w § 16 ust. 3.
3. Jezdnia autostrady na prostym odcinku w planie powinna mieć pochylenie poprzeczne od 2% do 2,5% i skierowane na zewnątrz
korony autostrady.
4. Zachowanie pochyleń poprzecznych, o których mowa w ust. 2 i 3, nie jest wymagane na tych odcinkach krzywych przejściowych i
na prostych przejściowych przed i za łukiem kołowym w planie, na których następuje zmiana pochylenia poprzecznego jezdni, o ile:
1) pochylenie podłuŜne osi jezdni autostrady jak i obu jej krawędzi jest większe od dodatkowego pochylenia podłuŜnego o nie
mniej niŜ 0,2%,
2) dodatkowe pochylenie podłuŜne zewnętrznej krawędzi jezdni wynosi co najmniej 0,3% na odcinku zmiany kierunku pochylenia
poprzecznego jezdni od 2% do +2%,
3) jest spełniony warunek, o którym mowa w § 13 ust. 3.
§ 13.
1. Zmianę pochylenia poprzecznego jezdni autostrady naleŜy wykonywać na krzywej przejściowej, prostej przejściowej, jeŜeli
krzywa przejściowa nie jest wymagana, lub na łuku kołowym o większym promieniu, jeŜeli jest to łuk koszowy.
2. Lokalizacja osi obrotu jezdni autostrady powinna być tak dobrana, aby był zapewniony sprawny odpływ wody oraz płynny przebieg
krawędzi jezdni, o którym mowa w § 20 pkt 1.
3. Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni autostrady powinna być tak wykonana, aby dodatkowe pochylenia podłuŜne obu krawędzi
jezdni wynosiły nie więcej niŜ 0,75%.
§ 14.
Oś jezdni autostrady w planie moŜe składać się z odcinków prostych lub krzywoliniowych.
§ 15.
JeŜeli pozwalają na to warunki miejscowe, długość odcinka prostego o wypukłych załomach niwelety nieograniczających
widoczności nie powinna przekraczać wartości określonych w poniŜszej tabeli:
Prędkość projektowa [km/h]
120
100
80
Największa długość odcinka prostego [m]
2.000
2.000
1.500
Najmniejsza długość odcinka prostego między
odcinkami krzywoliniowymi o zgodnym kierunku
zwrotu [m]
500
400
350
§ 16.
1. Odcinek krzywoliniowy moŜe zawierać łuk kołowy, kombinacje łuków kołowych i krzywych przejściowych, a takŜe inne
rodzaje krzywych.
2. Łuk kołowy powinien być zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby bezpieczeństwo pojazdu było zachowane przy ruchu z
hp://www.lex.com.pl/serwis/du/2002/0116.htm
prędkością projektową po nawierzchni zwilŜonej wodą.
3. Wymaganie, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za spełnione, jeśli wartości promienia łuku kołowego w planie oraz pochylenia
poprzecznego (przechyłki) są ustalone według poniŜszej tabeli:
Promień łuku kołowego w planie [m]
Prędkość
projektowa
przy przechyłce [%]*)
z pochyleniem jak
[km/h]
na odc. prostym
2 do 2,5
3
4
5
6
7
120
ł
4.000
ł
3.000
2.000
1.500
1.200
900
750
100
ł
3.000
ł
2.500
1.800
1.300
1.000
800
500600
80
ł
2.000
ł
1.800
1.400
1.000
800
600
300500
*) Przechyłkę dla promienia o wartości pośredniej naleŜy interpolować i zaokrąglać do 0,5%.
§ 17.
1. Dwa odcinki, które mają stałe i o róŜnej wartości krzywizny w planie, powinny być połączone krzywą przejściową, z
zastrzeŜeniem ust. 2. Krzywa przejściowa powinna być tak wykonana, aby:
1) przyrost przyspieszenia dośrodkowego działającego na pojazd poruszający się z prędkością projektową nie był większy niŜ 0,3
m/s
3
,
2) kąt zwrotu trasy na długości krzywej przejściowej wynosił od 3° do 30°, z zastrzeŜeniem ust. 3,
3) dodatkowe pochylenie podłuŜne zewnętrznej krawędzi jezdni na krzywej przejściowej spełniało warunki, o których mowa w §
12 ust. 4 pkt 2 oraz § 13 ust. 3.
2. W wyjątkowych przypadkach uzasadnionych warunkami miejscowymi lub względami uŜytkowymi moŜna nie stosować krzywej
przejściowej, jeŜeli promienie krzywizn odcinków, o których mowa w ust. 1, są większe od 3.000 m przy prędkości projektowej 120
lub 100 km/h i 1.500 m przy prędkości projektowej 80 km/h. Przy kącie zwrotu trasy mniejszym niŜ 9° długość odcinka
krzywoliniowego bez krzywych przejściowych nie powinna być mniejsza niŜ 300 m, 200 m i 150 m dla prędkości projektowej
odpowiednio 120, 100 i 80 km/h. Łuk kołowy bez krzywych przejściowych powinien mieć proste przejściowe o długościach nie
mniejszych niŜ wynika to z § 12 ust. 4 pkt 2 oraz § 13 ust. 3.
3. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie musi być spełniony przy kątach zwrotu trasy mniejszych niŜ 9°.
§ 18.
1. Niweleta jezdni autostrady moŜe składać się z odcinków o stałym pochyleniu, krzywych wypukłych i krzywych wklęsłych.
2. Pochylenie niwelety jezdni autostrady nie powinno być większe niŜ określone w poniŜszej tabeli:
Prędkość projektowa [km/h]
120
100
80
Pochylenie niwelety jezdni [%]
4
5
6
3. Pochylenie niwelety jezdni autostrady powinno wynosić nie mniej niŜ 0,3%, z zastrzeŜeniem § 12 ust. 4 pkt 1.
4. Dopuszcza się mniejsze pochylenie niwelety niŜ określone w ust. 3, jeŜeli autostrada przebiega po terenie bagiennym, zalesionym,
bardzo płaskim i o duŜej przepuszczalności gruntu, a takŜe na krzywej wypukłej lub wklęsłej, pod warunkiem naleŜytego
odwodnienia jezdni i korpusu autostrady.
§ 19.
1. Załom niwelety jezdni autostrady powinien być wyokrąglony krzywą wypukłą lub krzywą wklęsłą.
2. Promienie krzywych wypukłych i wklęsłych, z zastrzeŜeniem § 117, nie powinny być mniejsze niŜ określone w poniŜszej tabeli:
Prędkość projektowa [km/h]
120
100
80
Promień krzywej wypukłej [m]
12.000
7.000
3.500
Promień krzywej wklęsłej [m]
4.500
3.000
2.000
§ 20.
JeŜeli na to pozwalają warunki miejscowe, naleŜy zapewnić kompozycję przestrzenną elementów geometrycznych autostrady
w planie i w przekroju podłuŜnym, spełniającą w szczególności następujące wymagania:
1) jest zapewniona ciągłość pola widzenia jezdni oraz płynność jej krawędzi i brak wzrokowych złudzeń deformacji jezdni na
odległość nie mniejszą niŜ 300 m przy prędkości projektowej 120 km/h oraz nie mniejszą niŜ 250 m i 200 m przy prędkości
projektowej odpowiednio 100 km/h i 80 km/h,
2) nie stosuje się długich prostych w planie oraz elementów krzywoliniowych wymagających przechyłki większej niŜ 5%.
§ 21.
Zapewnienie wymagań związanych z estetyczną formą architektoniczną autostrady nie powinno ograniczać jej właściwości
uŜytkowych, a w szczególności obniŜać poziomu bezpieczeństwa ruchu.
Rozdział 4
Pasy dzielące
§ 22.
1. Pas dzielący jezdnie autostrady powinien mieć szerokość i konstrukcję nawierzchni odpowiednie do przeznaczenia oraz
wymagań bezpieczeństwa ruchu.
2. Pas dzielący powinien umoŜliwiać umieszczenie na nim bariery ochronnej.
3. Obiekty i urządzenia umieszczone w pasie dzielącym, stanowiące zagroŜenie bezpieczeństwa ruchu, a zwłaszcza podpory
obiektów mostowych, słupy oświetleniowe i znaków drogowych, powinny być osłonięte barierą ochronną.
4. Obiekty i urządzenia powinny być tak umieszczone w pasie dzielącym, aby były zapewnione wymagania widoczności, o których
mowa w § 117 i 118.
§ 23.
1. Pas dzielący jezdnie autostrady powinien mieć po obu stronach opaski, kaŜdą o szerokości 0,5 m.
2. Właściwości uŜytkowe opaski, a takŜe jej pochylenie poprzeczne i podłuŜne powinny być takie same jak pasa ruchu
przylegającego do niej.
3. Na opasce nie naleŜy umieszczać Ŝadnych urządzeń, a zwłaszcza kratek ściekowych.
§ 24.
1. Pas dzielący, z wyłączeniem opasek, o szerokości mniejszej niŜ 2,50 m powinien być utwardzony i mieć:
1) pochylenie poprzeczne o wartości takiej jak jezdnia, skierowane na zewnątrz korony autostrady, jeŜeli pochylenie poprzeczne
obu jezdni autostrady jest teŜ skierowane na zewnątrz (odcinek prosty lub krzywoliniowy bez przechyłki),
hp://www.lex.com.pl/serwis/du/2002/0116.htm
2) pochylenie poprzeczne, o wartości nie mniejszej niŜ 4%, skierowane do osi autostrady, jeŜeli pochylenie poprzeczne jednej z
jedni ma teŜ ten sam kierunek (odcinek z przechyłką).
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dopuszcza się spływ wody z utwardzonego pasa dzielącego przez jezdnię
autostrady, pod warunkiem Ŝe materiał utwardzający pas dzielący nie będzie zanieczyszczać jezdni, a spływ z powierzchni pasa
dzielącego będzie równomierny.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, naleŜy uwzględnić potrzebę umieszczenia na pasie dzielącym urządzeń
odwadniających.
4. Pas dzielący, z wyłączeniem opasek, o szerokości 2,50 m i większej powinien być pokryty obudową roślinną i mieć pochylenie
poprzeczne nie mniejsze niŜ 4% skierowane do osi autostrady.
§ 25.
1. Zmiany szerokości pasa dzielącego powinny być przeprowadzone płynnie z zastosowaniem parametrów określonych dla osi
jezdni, przy której się ten pas znajduje.
2. W pasie dzielącym jezdnie autostrady naleŜy wykonać przejazdy awaryjne zgodnie z wymaganiami, o których mowa w § 101.
§ 26.
Pas dzielący oddzielający jezdnię autostrady od jezdni zbierającorozprowadzającej powinien spełniać wymagania określone
dla pasa dzielącego jezdnie autostrady, z wyłączeniem wymagań, o których mowa w § 23.
Rozdział 5
Pobocza
§ 27.
1. Pobocze autostrady składa się z umieszczonego przy jezdni pasa awaryjnego postoju, zwanego dalej "pasem awaryjnym", i
gruntowego pobocza.
2. Szerokość pasa awaryjnego powinna wynosić 3,0 m dla prędkości projektowej 120 km/h, 2,5 m dla prędkości projektowej 100
km/h i 80 km/h, a gruntowego pobocza 1,25 m, z zastrzeŜeniem ust. 3 i 4.
3. Szerokość gruntowego pobocza, o której mowa w ust. 2, moŜe być większa, jeŜeli wynika to z warunków lokalizacji urządzeń
organizacji, bezpieczeństwa ruchu lub ochrony środowiska.
4. Przy przebudowie i remoncie autostrady dopuszcza się szerokość gruntowego pobocza nie mniejszą niŜ 0,75 m, jeŜeli szerokość
pasa awaryjnego spełnia wymagania, o których mowa w ust. 2, i nie jest wymagane stosowanie barier.
§ 28.
1. Pochylenie poprzeczne pasa awaryjnego oraz pochylenia podłuŜne pasa awaryjnego i gruntowego pobocza powinny być, co
do wartości i kierunku, takie same jak jezdni autostrady.
2. Pochylenie poprzeczne gruntowego pobocza powinno wynosić:
1) od 6% do 8% na odcinku prostym oraz na odcinku krzywoliniowym niewymagającym przechyłki,
2) od 2% do 3% więcej niŜ pasa awaryjnego na odcinku krzywoliniowym z przechyłką, jeŜeli jest to pobocze po wewnętrznej
stronie łuku,
3) od 3% do 4% w kierunku przeciwnym niŜ pas awaryjny na odcinku krzywoliniowym z przechyłką, jeŜeli jest to pobocze po
zewnętrznej stronie łuku.
§ 29.
1. Na pasie awaryjnym nie naleŜy lokalizować Ŝadnych obiektów ani urządzeń.
2. Na gruntowym poboczu moŜna lokalizować urządzenia odwadniające, organizacji i bezpieczeństwa ruchu oraz ochrony
środowiska, zgodnie z wymaganiami przepisów odrębnych dotyczących tych urządzeń.
3. Gruntowe pobocze moŜe być umocnione obudową roślinną.
Rozdział 6
Skarpy nasypów i wykopów
§ 30.
1. Skarpy nasypów autostrady powinny mieć, z zastrzeŜeniem ust. 3 i 4, pochylenie:
1) 1 : 3 przy wysokości skarpy nasypu do 2,0 m, z zastrzeŜeniem § 55 ust. 3,
2) 1 : 1,5 przy wysokości skarpy nasypu większej niŜ 2,0 m do 8,0 m.
2. Skarpy wykopów autostrady powinny mieć, z zastrzeŜeniem ust. 3 i 4, pochylenie:
1) 1 : 3 przy wysokości skarpy wykopu do 1,0 m, z zastrzeŜeniem § 55 ust. 3,
2) 1 : 2 przy wysokości skarpy wykopu większej niŜ 1,0 m do 2,0 m,
3) 1 : 1,5 przy wysokości skarpy wykopu większej niŜ 2,0 m do 8,0 m.
3. Pochylenie i konstrukcję urządzeń wzmacniających skarpy nasypów i wykopów autostrad naleŜy ustalać na podstawie obliczeń ich
stateczności zgodnie z Polską Normą, w szczególności wtedy, gdy:
1) skarpa nasypu lub wykopu ma wysokość większą niŜ 8,0 m,
2) skarpa nasypu lub wykopu ma wysokość większą niŜ 6,0 m, a zbocze ma pochylenie większe niŜ 1 : 3,
3) autostradowa budowla ziemna będzie budowana z materiału lub w gruncie wymagającym szczególnych procedur technicznych i
technologicznych,
4) nasyp będzie budowany na gruntach o małej nośności, w terenie osuwiskowym lub w terenie podlegającym wpływom
eksploatacji górniczej,
5) skarpa nasypu będzie naraŜona na działanie wód stojących lub płynących na terenie zalewowym.
4. Pochylenie skarpy nasypu lub wykopu moŜe być mniejsze niŜ określone w ust. 1 i 2, jeŜeli nie występuje Ŝaden z przypadków, o
których mowa w ust. 3, a za zmianą pochylenia przemawiają względy bezpieczeństwa ruchu, utrzymania, ekonomiczne lub
estetyczne.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, mogą być stosowane w szczególności zmienne pochylenia skarp zaleŜne od ich
wysokości, ławy oraz przypory skarp.
6. Skarpy nasypów i wykopów powinny być umocnione obudową roślinną, chyba Ŝe występuje jeden z przypadków, o których mowa
w ust. 3.
Rozdział 7
Zieleń w pasie drogowym
§ 31.
1. W pasie drogowym autostrady moŜe znajdować się zieleń, jeŜeli pełni ona funkcje ochronne lub stanowi element
ukształtowania krajobrazu.
2. Zieleń w pasie drogowym nie powinna zagraŜać bezpieczeństwu ruchu, ograniczać wymaganego pola widoczności i skrajni
autostrady oraz utrudniać utrzymania autostrady.
3. Wymiary i zagospodarowanie pasa zieleni izolacyjnej, ograniczającego wzajemnie negatywne oddziaływanie autostrady i
środowiska, naleŜy określać odpowiednio do wskazań wynikających z opracowań wymaganych przepisami odrębnymi dotyczącymi
hp://www.lex.com.pl/serwis/du/2002/0116.htm
ochrony środowiska.
§ 32.
1. Odległości drzew od urządzeń infrastruktury technicznej określa się na podstawie rozporządzenia, przepisów odrębnych
oraz Polskich Norm dotyczących tych urządzeń.
2. W przypadku drzew lub terenów wpisanych do rejestru zabytków lub obszarów objętych ochroną konserwatorską, ustalenie
odległości urządzeń inŜynieryjnych, drogowych i budowlanych od wymienionych drzew lub terenów wymaga uzgodnienia z
właściwym terenowo konserwatorem zabytków lub konserwatorem zieleni.
Rozdział 8
Skrajnia autostrady
§ 33.
1. Nad kaŜdą jezdnią autostrady, pasem awaryjnym i częścią gruntowego pobocza o szerokości 0,50 m oraz nad przylegającą
do jezdni częścią pasa dzielącego o szerokości 1,0 m powinna być zachowana wolna przestrzeń, zwana dalej "skrajnią autostrady",
o wysokości 4,70 m, z zastrzeŜeniem ust. 3, przeznaczona dla pojazdów samochodowych.
2. Wysokość skrajni, o której mowa w ust. 1, zawiera rezerwę 0,20 m przeznaczoną na zwiększenie grubości konstrukcji nawierzchni
autostrady.
3. Wysokość skrajni autostrady moŜe być zmniejszona do 4,50 m, jeŜeli autostrada jest przebudowywana lub remontowana,
natomiast obiekty nad autostradą nie są objęte tymi robotami.
4. Skrajnię autostrady określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 34.
Wymiary skrajni autostrady na drogowym obiekcie inŜynierskim określają przepisy dotyczące warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać drogowe obiekty inŜynierskie i ich usytuowanie.
Rozdział 9
Pas drogowy autostrady
§ 35.
1. Pas drogowy autostrady powinien być usytuowany pomiędzy liniami rozgraniczającymi, określonymi w decyzji o ustaleniu
lokalizacji autostrady.
2. Pomiędzy liniami rozgraniczającymi, o których mowa w ust. 1, moŜna w szczególności umieścić pasy drogowe innych dróg, które
są niezbędne do odtworzenia połączeń przerwanych w wyniku budowy lub eksploatacji autostrady.
§ 36.
1. W skład pasa drogowego autostrady wchodzą: jezdnie autostrady, pobocza, jezdnie zbierającorozprowadzające, pasy
dzielące jezdnie, skarpy nasypów i wykopów, węzły i przejazdy z przecinającymi ją drogami i innymi liniami komunikacyjnymi, wraz z
drogowymi obiektami inŜynierskimi, urządzeniami związanymi z obsługą, utrzymaniem i ochroną autostrady, urządzeniami
organizacji i bezpieczeństwa ruchu oraz ochrony środowiska, a takŜe pasami terenu, o których mowa w ust. 6, zapewniającymi
moŜliwość uŜytkowania autostrady zgodnie z jej przeznaczeniem.
2. Drogowymi obiektami inŜynierskimi, o których mowa w ust. 1, są budowle określone w przepisach dotyczących warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inŜynierskie i ich usytuowanie, a w szczególności: mosty, wiadukty,
estakady, konstrukcje oporowe, tunele, przepusty, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych oraz dla zwierząt dziko Ŝyjących.
3. Urządzeniami związanymi z obsługą, utrzymaniem i ochroną autostrady, o których mowa w ust. 1, są urządzenia odwadniające
oraz odprowadzające wodę, urządzenia obsługi podróŜnych, pojazdów i przesyłek miejsca obsługi podróŜnych, zwane dalej "MOP",
przeznaczone wyłącznie dla jej uŜytkowników, OUA, miejsca poboru opłat, zwane dalej "MPO", urządzenia łączności alarmowej i, w
zaleŜności od potrzeb, pasy technologiczne, urządzenia pomiaru ruchu, kontroli pojazdów oraz urządzenia oświetlenia.
4. Urządzeniami organizacji i bezpieczeństwa ruchu, o których mowa w ust. 1, są znaki i sygnały drogowe, urządzenia sterowania i
zarządzania ruchem, ogrodzenie pasa drogowego autostrady i, w zaleŜności od potrzeb, osłony przeciwolśnieniowe, energochłonne i
przeciwwietrzne oraz bariery ochronne.
5. Urządzeniami ochrony środowiska, o których mowa w ust. 1, są w szczególności: ekrany przeciwhałasowe, ekrany tłumiące
drgania w podłoŜu, urządzenia do oczyszczania wody odprowadzanej z pasa drogowego autostrady, pasy zieleni izolacyjnej.
6. Szerokość pasa drogowego autostrady jest sumą szerokości obiektów i urządzeń, o których mowa w ust. 15, z wyłączeniem
ogrodzenia pasa drogowego autostrady, powiększoną obustronnie o nie mniej niŜ 2,0 m.
Rozdział 10
Węzły
§ 37.
1. W celu określenia wymagań technicznych i uŜytkowych wprowadza się następujący podział węzłów na autostradach:
1) bezkolizyjny typu WA, na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry
wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu,
2) częściowo bezkolizyjny typu WB, na którym występuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na drodze krzyŜującej się z
autostradą; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyŜowanie lub zespół skrzyŜowań, jednak relacje o
dominujących natęŜeniach są prowadzone bezkolizyjnie.
2. Zakres stosowania węzłów, o których mowa w ust. 1, określa tabela:
Klasa drogi krzyŜującej
się z autostradą
Autostrada
Droga ekspresowa
Droga główna ruchu
przyspieszonego
Droga główna
Typ węzła
WA
WA
WA,WB
(WB),P
Oznaczenia w tabeli:
WA, WB węzeł,
P przejazd drogowy (róŜnopoziomowy),
(WB) rozwiązanie dopuszczalne wyjątkowo,
Klasa drogi określona w przepisach dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich
usytuowanie.
§ 38.
1. Węzeł powinien zawierać stację lub stacje poboru opłat, zwane dalej "SPO", chyba Ŝe sposób ustalania i pobierania opłat
za przejazd nie przewiduje pobierania opłat na wjazdach i wyjazdach.
2. Usytuowanie SPO w węźle powinno być dostosowane do układu węzła i nie powinno ograniczać jego właściwości uŜytkowych
określonych w rozporządzeniu i w przepisach odrębnych.
Plik z chomika:
MarvinTheMartian
Inne pliki z tego folderu:
D19990430_01.pdf
(2187 KB)
D19900095_samorz_gm.pdf
(247 KB)
D20000176_podatek_dochodowy.pdf
(817 KB)
D19990430_02.pdf
(2061 KB)
D20011779.pdf
(49 KB)
Inne foldery tego chomika:
@ AUDYT
@ POMPY CIEPŁA
@ PORADNIKI BUDOWLANE
@ ŚWIADECTWA ENERGETYCZNE
@ TERMOWIZJA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin