Księgowość i Płace z 4 kwietnia 2005 (nr 65).pdf
(
1340 KB
)
Pobierz
0404ZNEZ1001-1awp.pdf
GP DORADZA
Jakie prezenty są opodatkowane . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Czy konieczna jest roczna korekta . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Koszty na przełomie roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Jakie są skutki zmiany decyzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Czy decyduje wartość netto budowli . . . . . . . . . . . . .10
Jakie są skutki dopłaty do gruntów rolnych . . . . . . . .11
Gazeta Prawna
Księgowość i Płace
Nr 65 (1430)
PONIEDZIAŁEK
4 kwietnia 2005
TYGODNIK DLA KSIĘGOWYCH I FINANSISTÓW
TEMAT TYGODNIA
Podatnik prowadzący działalność gospodarczą z oczywistych
względów stara się maksymalnie zwiększyć koszty uzyskania
przychodów, bo w ten sposób zmniejsza się podstawa opodat-
kowania, a w efekcie kwota podatku. Niestety bardzo często
zdarza się tak, że podatnik przypisuje
określone wydatki do kosztów zbyt
wcześnie lub zbyt późno. A to skutku-
Jak rozliczyć
koszty w czasie
je poważnymi konsekwencjami.
str. 5-8
CZEKAMY NA OPINIE I PYTANIA CZYTELNIKÓW 530 49 69
☎
@
an
na.wojda@infor.pl
VAT
Jak rozliczać VAT przy
dostawie towarów
Aby prawidłowo rozliczyć VAT przy dostawie
towarów, podatnicy powinni m.in. ustalić, czy
w konkretnym przypadku doszło do przeniesie-
nia prawa do rozporządzania towarem jak wła-
ściciel.
str.
3
ARCHIWUM PODATNIKA
Liczą się wszystkie
przychody
Na powstanie obowiązku prowadzenia ksiąg ra-
chunkowych w danej jednostce będą miały
wpływ rozmiary osiąganych przez nią przycho-
dów ze wszystkich źródeł, zarówno opodatko-
wanych jak i zwolnionych z podatku.
str.
4
Co z tą ulgą?
O
d 1997 r. byłem posiadaczem
rachunku w kasie mieszkanio-
wej. W 2001 r. aneksem do umowy
o prowadzeniu rachunku wydłuży-
łem okres systematycznego oszczę-
dzania do końca 2003 r. Rozsze-
rzyłem też zakres przeznaczania
środków zgromadzonych na ra-
chunku, m.in. na nabycie lokalu
mieszkalnego. Jednocześnie sko-
rzystałem z możliwości odliczenia
po 1 stycznia 2002 r. 30 proc. zgro-
madzonych wkładów w tym roku.
W październiku 2002 r. aneksem
do umowy wycofałem z kasy
mieszkaniowej oszczędności.
dokończenie na str. 2
ARCHIWUM PODATNIKA
Małżonkowie decydują,
jak korzystać z ulgi
Ustawodawca pozostawił podatnikom wolność
wyboru co do sposobu wykorzystania ulgi. Pra-
widłowe więc dla potrzeb rozliczenia podatku
dochodowego od osób fizycznych jest wskaza-
nie przez samych zainteresowanych sposobu,
w jaki chcą skorzystać z tej ulgi.
str.
4
PROCEDURY
Uchylenie
lub zmiana decyzji
Decyzja ostateczna, na mocy której podatnik
nie nabył praw, może być uchylona lub zmie-
niona przez organ podatkowy, który ją wydał,
jeżeli przemawia za tym interes publiczny lub
ważny interes podatnika.
str.
9
REKLAMA
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 65 (1430) 4 KWIETNIA 2005
2
Komentarze – Terminy – Liczby
www.gazetaprawna.pl
Co z tą ulgą?
dokończenie ze str. 1
fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąga-
nych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 134, poz.
1509) prawo do skorzystania z odliczenia od po-
datku w latach 2002-2004 z tytułu zakupu mieszka-
nia przysługuje wyłącznie w razie ponoszenia dal-
szych wydatków (kontynuacji wydatków) na inwe-
stycję rozpoczętą w stanie prawnym obowiązują-
cym do końca 2001 r. W odpowiedzi US można
przeczytać również, że nabyte prawa do ulgi miesz-
kaniowej mają charakter przedmiotowy, tzn. wiążą
się z określoną inwestycją, a nie osobą. Dlatego też
nabycie praw do ulgi mieszkaniowej w związku
z systematycznym oszczędzaniem dotyczy tylko tej
inwestycji i nie przenosi się na inną inwestycję, np.
zakup mieszkania. Zatem wydatkowanie przez po-
datnika oszczędności zgromadzonych w banku
prowadzącym kasę mieszkaniową zgodnie z celami
systematycznego oszczędzania na tym rachunku
jest bez znaczenia dla prawa do korzystania z ulgi
mieszkaniowej na zakup mieszkania. W świetle
obowiązujących przepisów podatnikowi nie przy-
sługuje prawo do odliczenia od podatku wydatków
związanych z zakupem lokalu mieszkalnego w la-
tach 2002-2003.
Nieco o podatku
od czynności
cywilnoprawnych
dr
Janusz Fiszer
, partner w Kancelarii Prawnej White
& Case i adiunkt Uniwersytetu Warszawskiego
W
śród licznych i głośnych dyskusji na temat podat-
Kwotę wycofanych oszczędności (28 823,3 zł)
wraz z kredytem (43 180 zł) wydatkowałem
w latach 2002 i 2003 r. zgodnie z warunkami umo-
wy o kredyt i umowy o prowadzenie rachunku (ka-
sy mieszkaniowej) na nabycie na rynku pierwotnym
lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieru-
chomość. W zeznaniu za 2002 r. odliczyłem kwotę
faktycznie poniesionych wydatków w 2002 r. (47
286,6 zł). W 2003 r. wystawiono trzecią fakturę
(zgodnie z umową z 2002 r.) na kwotę 52 070 zł.
Uważam, że w stosunku do kwoty niewykorzysta-
nych środków pieniężnych w 2002 r. z udzielonego
kredytu (24 716,7 zł) wraz z wkładem własnym (27
353,3 zł) przysługiwało mi prawo do odliczenia
w zeznaniu za 2003 r. Czy to prawda? – pyta
Krzysztof M. z Konina.
Na takie pytanie czytelnika odpowiedział naczel-
nik Urzędu Skarbowego w Łowiczu, który wyjaśnił,
że zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy o po-
datku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U.
z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu
obowiązującym do 31 grudnia 2001 r. w związku
z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r.
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
ków dochodowych zupełnie niewidoczny pozostaje
podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Warto
przypomnieć, że jest to podatek, z którego wpływy trafia-
ją wyłącznie do budżetów jednostek samorządu teryto-
rialnego, a tym samym nie zasilają budżetu państwa. Obo-
wiązująca obecnie ustawa z dnia 9 września 2000 r.
o PCC była wielokrotnie nowelizowana, a ostatnia naj-
ważniejsza nowelizacja została dokonana w związku z ak-
cesją Polski do Unii Europejskiej. Głównym elementem
tej nowelizacji było radykalne podwyższenie stawek po-
datku od umowy spółki – z ok. 0,1 proc. do 0,5 proc. Tłu-
maczono to czasami koniecznością dostosowania do dy-
rektyw UE. Tymczasem odpowiednia dyrektywa nie na-
rzuca minimalnej wysokości stawki podatku od kapitału
(umowy) spółki, lecz jedynie jej maksymalną wysokość.
Nie istniała więc obiektywna, prawna konieczność takiej
zmiany.
W pozostałym zakresie stawki te – i tak już wysokie –
nie uległy zmianie i wynoszą np. 2 proc. od sprzedaży
nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania oraz
rzeczy ruchomych i 1 proc. od sprzedaży innych praw
majątkowych, w tym, np. papierów wartościowych, ak-
cji, udziałów w spółkach itp., 2 proc. od umowy pożycz-
ki. Uwagę zwraca fakt, że w każdym z omawianych przy-
kładów stawki te są relatywnie wysokie, niejednokrotnie
nawet wyższe niż spodzie-
wany dochód wynikający
z danej czynności cywilno-
prawnej, a często nawet
w absurdalny sposób zachę-
cające do dokonywania in-
nej czynności prawnej niż
zamierzona. Przykładowo,
oprocentowanie prywatnej
pożyczki wyrażonej we
frankach szwajcarskich –
z uwagi na niskie stopy pro-
centowe w Szwajcarii – nie powinno być wyższe niż 1,5-
2 proc. Tymczasem stawka PCC wynosi w przypadku
pożyczki 2 proc. Czy w tej sytuacji ktokolwiek racjonal-
nie myślący dokona tego rodzaju transakcji? Pytanie jest
raczej retoryczne.
Zajmując się w ostatnim czasie podatkowymi aspekta-
mi nowych instrumentów finansowych i bankowych (se-
kurytyzacja, usługa cash-poolingu w bankach itp.) do-
chodzę do przekonania, że i w zakresie PCC niezbędna
jest w Polsce radykalna reforma. Podatek ten, a ściślej je-
go konstrukcja i stawki, być może dobre, albo przynaj-
mniej znacznie mniej szkodliwe w poprzednim okresie,
czyli przed 1989 r. – zupełnie nie przystają do warunków
i wymagań nowoczesnego rynku kapitałowego i finanso-
wego, gdzie m.in. dokonuje się licznych transakcji, za to
cechujących się relatywnie niewielką stopą jednostkowe-
go zysku. Podatek ten bardzo skutecznie hamuje możli-
wości rozwoju rynku instrumentów finansowych i banko-
wych w Polsce i dlatego powinien zostać jak najszybciej
zreformowany. Niech za przykład posłuży Holandia,
gdzie 24 marca br. Ministerstwo Finansów – w ramach
uczynienia Holandii jeszcze bardziej atrakcyjną lokaliza-
cją dla inwestycji – ogłosiło zamiar likwidacji podatku od
kapitału (odpowiednik polskiego PCC pobieranego od
umowy spółki) z dniem 1 stycznia 2006 r. Czy polski fi-
skus nie mógłby podjąć analogicznych działań dla uczy-
nienia Polski (nieco) bardziej atrakcyjną lokalizacją dla
inwestycji?
EKSPERT WYJAŚNIA
Tomasz Beger
, doradca podatkowy Krzysztof Ziemski & Wspólnicy Spółka
Doradztwa Podatkowego S.A.
ustawy o podatku dochodowym od osób fi-
zycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąga-
nych przez osoby fizyczne przedłużyła okres korzy-
stania z odliczeń od podatku związanych z tzw. wy-
datkami mieszkaniowymi. W kategorii tych odli-
czeń mieściły się również odliczenia z tytułu syste-
matycznego oszczędzania w kasach mieszkanio-
wych pod warunkiem przeznaczenia tych środków
na ściśle określone cele. Warunkiem do skorzysta-
nia z takich odliczeń po roku 2001 było nabycie
prawa do nich w latach 1997-2001.
W przedstawionym stanie faktycznym podatnikowi
przysługiwało prawo do dokonywania w 2002 r.
i latach późniejszych odliczeń gromadzonych środ-
ków w ramach limitów określonych w ustawie o PIT
w brzmieniu obowiązującym w 2001 r. Podatnik
nabył bowiem wcześniej prawo do kontynuowania
odliczeń. Równocześnie należy jednak zauważyć, iż
wycofanie środków z kasy mieszkaniowej powodu-
je co do zasady konieczność doliczenia do podatku
wcześniej odliczonych kwot. Jedynym wyjątkiem
od tej reguły jest sytuacja, gdy wycofana kwota po
określonym w umowie o kredyt kontraktowy okre-
sie systematycznego oszczędzania została wydat-
kowana zgodnie z celami systematycznego oszczę-
dzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę
(art. 27a ust. 13 ustawy o PIT w brzmieniu obowią-
zującym w 2001 r.). Nic nie stoi jednak na przeszko-
dzie, by aneksem do umowy skrócić okres systema-
tycznego oszczędzania. Podatnik nie traci wówczas
nabytego prawa do ulgi, pod warunkiem że całko-
wity okres oszczędzania nie był krótszy niż 36 mie-
sięcy (wynika to z ustawy z dnia 26 października
1995 r. o niektórych formach popierania budownic-
twa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych
ustaw) oraz wydatkował środki zgodnie z celami
systematycznego oszczędzania.
Podatnik w zapytaniu wskazuje, iż wydatkował
kwotę zgromadzonych oszczędności w 2002 r. na
nabycie na rynku pierwotnym lokalu mieszkalne-
go stanowiącego odrębną nieruchomość. Takie
nabycie mogło stanowić cel systematycznego
oszczędzania i jeżeli faktycznie został on tak okre-
ślony, to podatnik nie traci uprawnień do dokona-
nych odliczeń.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż nabycie przed
2002 r. prawa do kontynuowania w latach kolej-
nych odliczeń z tytułu oszczędzania w kasie miesz-
kaniowej nie jest równoznaczne z nabyciem takie-
go prawa w odniesieniu do tzw. dużej ulgi budow-
lanej (związanej np. z zakupem nowo wybudowa-
nego budynku mieszkalnego). Ulga z tytułu oszczę-
dzania w kasie mieszkaniowej i ulga z tytułu zaku-
pu lokalu mieszkalnego są to dwa odrębne tytuły
uprawniające do ulgi, przysługujące po spełnieniu
określonych przepisami warunków. Zatem prawo
do odliczeń w ramach dużej ulgi budowlanej w la-
tach po 2001 r. przysługuje pod warunkiem naby-
cia go w latach 1997-2001. Należy równocześnie
pamiętać, że ewentualne odliczenia od podatku
z tego tytułu ulegają zmniejszeniu o wcześniej do-
konane odliczenia z tytułu oszczędzania w kasie
mieszkaniowej.
Podatek od czynności
cywilnoprawnych
nie przystaje do warunków
nowoczesnego rynku
finansowego.
Opracowała Ewa Matyszewska
TERMINARZ PODATNIKA I PŁATNIKA
5
KWIETNIA
2005
Termin dla składek
Stawką karty podatkowej jest kwotowa stawka mie-
sięczna. Wysokość tej stawki uzależniona jest od
trzech czynników: rodzaju wykonywanej działalno-
ści, ilości zatrudnionych pracowników oraz miejsco-
wości, w której prowadzona jest działalność (a
w szczególności – od liczby mieszkańców tej miej-
scowości). W przypadku działalności opodatkowanej
w formie karty podatkowej, podatnik uiszcza poda-
tek dochodowy stałym miesięcznym ryczałtem, usta-
lonym według obowiązujących stawek podanych
w tabeli w ustawie o podatkach zryczałtowanych.
Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty
podatkowej podatnicy płacą bez wezwania w termi-
nie do 7 dnia każdego miesiąca za miesiąc ubiegły,
a za grudzień – w terminie do 28 grudnia roku podat-
kowego.
– Wpłata składek na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne opłacana przez jednostki budżetowe, za-
kłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
tel. (0–22) 530 40 35, (0–22) 530 40 40, fax 530 40 39,
w Internecie: www.gazetaprawna.pl, e-mail: ksiegowosc@infor.pl
Księgowość i Płace
Redaktor prowadzący: Anna Wojda, tel. (0–22) 531 49 69
Sekretarz redakcji: Krystyna Kanecka, tel. (0–22) 530 40 44
7
KWIETNIA
2005
Termin dla kartowiczów
Biuro Reklamy: tel.: (0–22) 530 44 61, (0–22) 530 40 26–29, fax (0-22) 530 40 25;
Fotoskład: Jacek Obrusiewicz, tel. (0–22) 530 41 23;
Produkcja: Elżbieta Stamler, tel. (0–22) 530 42 24
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27, 03-230 Warszawa
– Wpłata podatku dochodowego od podatników
rozliczających się w formie karty podatkowej.
EM
U
stawa z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie
GAZETA PRAWNA NR 65 (1430) 4 KWIETNIA 2005
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
Transakcje
3
www.gazetaprawna.pl
INSTRUKCJA
EKSPERT WYJAŚNIA
Jak rozliczać VAT przy
dostawie towarów
Część przedsiębiorców ma problemy z prawidłowym stosowaniem prze-
pisów o VAT od wielu transakcji związanych z odpłatną dostawą towa-
rów. Aby prawidłowo dokonać rozliczeń, podatnicy powinni m.in. usta-
lić, czy w konkretnym przypadku doszło do przeniesienia prawa do roz-
porządzania towarem jak właściciel.
Jerzy Martini
, doradca podatkowy,
Baker & McKenzie Doradztwo
Podatkowe Sp. z o.o.
Jakie prezenty
są opodatkowane
W praktyce pojawia się wiele problemów
z rozliczaniem wydania prezentów małej
wartości. Na jakie uwarunkowania powinni
w takich przypadkach podatnicy zwracać
szczególną uwagę?
– Przepisy art. 7 ust. 4-6 ustawy o VAT definiujące
prezenty małej wartości określają dwa zasadnicze wa-
runki uznania nieodpłatnie wydanego towaru za
„prezent małej wartości”. Pierwszy warunek, wskaza-
ny w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, ograniczający war-
tość prezentów niepodlegających opodatkowaniu wy-
danych jednej osobie do 50 zł w skali roku, jest dla
przedsiębiorców dosyć kłopotliwy. Może się to bo-
wiem wiązać się z koniecznością ewidencjonowania
wydań, co jest uciążliwe z punktu widzenia admini-
stracyjnego, a czasami wręcz niemożliwe. Jak bo-
wiem wyobrazić sobie ewidencjonowanie towarów
(takich jak długopisy, gadżety) wydawanych przypad-
kowym osobom w akcjach marketingowych organizo-
wanych przez podatnika w miejscach publicznych,
takich jak np. supermarket, targi czy też rynek duże-
go miasta. Jest oczywiste, iż podatnik nie będzie
w stanie uzyskać od wszystkich „obdarowanych” da-
nych identyfikacyjnych pozwalających mu na zwery-
fikowanie, czy dana osoba nie otrzymała już przypad-
kiem od niego jakiegoś prezentu i czy łączna wartość
takich gadżetów wydanych tej osobie nie przekroczy-
ła 50 zł. Mając powyższe na uwadze należy stwier-
dzić, iż wymóg, aby łączna wartość przekazań nie
przekroczyła w ciągu roku 50 zł jest kontrowersyjny
i w praktyce bardzo trudny do zrealizowania.
W praktyce należy uznać, iż jeżeli prezenty o ma-
łej wartości wydawane są na zasadzie losowej, w sze-
roko prowadzonych akcjach marketingowych i nie
jest możliwe zidentyfikowanie konkretnego odbiorcy
(tj. nie są one wydawane dla stałych kontrahentów
podatnika), to nie należy wymagać od podatników
ewidencjonowania takich wydań.
Jeszcze bardziej problematyczny jest drugi waru-
nek nieopodatkowania wydawania towarów – war-
tość wszystkich prezentów o małej wartości nie mo-
że przekroczyć 0,125 proc. sprzedaży opodatkowanej
w poprzednim roku podatkowym. Po przekroczeniu
tego limitu, nieodpłatnie przekazywane towary pod-
legają opodatkowaniu, nawet jeśli pierwszy warunek
(wartość przekazań na rzecz jednego odbiorcy nie
przekracza kwoty 50 zł) byłby spełniony.
Na szczęście, te niesłychanie rygorystyczne przepi-
sy dotyczące prezentów małej wartości najprawdopo-
dobniej zostaną nieco zliberalizowane od 1 czerwca
2005 r. Zgodnie z proponowaną nowelizacją ustawy
prezentami małej wartości, bez żadnych dodatko-
wych ograniczeń, będą wszelkie towary, których cena
nabycia lub wytworzenia nie przekracza 5 zł. Nie bę-
dzie podlegało opodatkowaniu również bez żadnych
ograniczeń przekazywanie drukowanych materiałów
reklamowo-informacyjnych (bez względu na ich war-
tość). Natomiast przekazanie innych towarów na
rzecz jednej osoby nie podlega opodatkowaniu do
kwoty odpowiadającej zwolnieniu z PIT (obecnie jest
to 100 zł), pod warunkiem prowadzenia ewidencji.
Warto jednak zauważyć, że ze względu na istnienie
niezgodnego z VI Dyrektywą zakazu odliczania po-
datku naliczonego w przypadku gdy wydatek na na-
bycie towaru nie stanowi kosztu uzyskania przychodu
(art. 88 ust. 1 pkt 2) po przekroczeniu limitu
(0,25 proc. przychodów), podatnicy nie będą mogli
odliczać podatku przy nabyciu omówionych powyżej
towarów przekazywanych w ramach reklamy niepu-
blicznej lub reprezentacji. Wyłączenie z omawianego
zakazu odliczenia określone w art. 88 ust. 3 pkt 3 do-
tyczy bowiem wyłącznie przypadków nieodpłatnych
przekazań, jeśli zostały one opodatkowane.
Notował Krzysztof Tomaszewski
ETAP 1
prawa do dysponowania tym bu-
dynkiem jak właściciel, stanowi
czynność podlegającą opodatko-
waniu. Nie jest przy tym istotne,
czy sprzedaż została w tym mo-
mencie sformalizowana w formie
aktu notarialnego.
W sytuacji natomiast, gdy czyn-
ność taka nigdy nie znajdzie swo-
jego potwierdzenia w formie aktu
notarialnego z tego względu, że
strony odstąpiły od sprzedaży
i prawo do dysponowania budyn-
kiem na powrót przechodzi na
sprzedawcę, okoliczność taka po-
winna zostać udokumentowana
fakturą korygującą. Pewne wątpli-
wości budzić może sytuacja, gdy
strony dokonają sprzedaży nieru-
chomości, lecz nigdy nie dojdzie
do zawarcia aktu notarialnego.
Zdaniem ekspertów, w takiej sytu-
acji w dalszym ciągu należy mó-
wić o dostawie towarów w rozu-
mieniu art. 7 ustawy o VAT.
ETAP 4
Sprawdź, co jest
opodatkowane
Opodatkowaniu VAT podlega od-
płatna dostawa towarów. Pojęcie do-
stawy towarów zdefiniowano w art.
7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Dostawą jest więc przeniesienie pra-
wa do rozporządzania towarem jak
właściciel. Najważniejszym kryte-
rium w ustawie jest więc przeniesie-
nie faktycznego władztwa ekono-
micznego, a nie zawarcie umowy na
gruncie prawa cywilnego.
I tak na przykład w chwili obec-
nej nie ma już żadnych wątpliwości,
że w przypadku sprzedaży z za-
strzeżeniem prawa własności ma-
my do czynienia z dostawą towa-
rów, tj. czynnością, w stosunku do
której nabywcy przysługuje pełne
prawo do odliczenia podatku nali-
czonego wykazanego na fakturze
otrzymanej od dostawcy. Podobnie
wątpliwości nie ulega obecnie, że
czynnością opodatkowaną (dosta-
wą towarów) jest sprzedaż towarów
na próbę. W przypadku tym docho-
dzi bowiem do przeniesienia prawa
do dysponowania towarem jak wła-
ściciel przez podmiot dokonujący
zakupu na próbę. Należy zauważyć
także, że w przypadku tego rodzaju
transakcji u podmiotu dokonujące-
go dostawy obowiązek podatkowy
powstaje na zasadach analogicz-
nych, jak dla zwykłej dostawy.
W sytuacji natomiast, gdy nabywca,
korzystając ze swojego uprawnie-
nia, zwróci towar twierdząc, że to-
war ten nie spełnia określonych wy-
magań, sprzedawca powinien wy-
stawić fakturę korygującą – tak jak
w przypadku zwrotu towarów.
W obecnych przepisach o VAT,
ustawodawca ewidentnie rozdzielił
opodatkowanie VAT od cywilno-
prawnego przeniesienia własności
rzeczy. Opodatkowanie VAT zosta-
ło „przywiązane” do przeniesienia
ekonomicznego władztwa nad rze-
czą, nie zaś do formalnego, prawne-
go prawa do tej rzeczy – podkreśla-
ją eksperci z firmy Baker & McKen-
zie Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.
Sprawdź sprzedaż
komisową
Umowa komisowa utożsamiona
została z zawarciem dwóch odręb-
nych transakcji dostawy towarów –
pomiędzy komitentem i komisan-
tem oraz pomiędzy komisantem
i ostatecznym nabywcą. Każda
z tych transakcji podlega opodatko-
waniu na zasadach ogólnych.
W konsekwencji, czynnością podle-
gającą opodatkowaniu jest z jednej
strony wydanie towaru komisantowi
przez komitenta, z drugiej strony
odrębną czynnością podlegającą
opodatkowaniu jest wydanie (sprze-
daż) tych towarów przez komisanta
ostatecznemu nabywcy. Każda
z tych czynności powinna być po-
twierdzona fakturą VAT. Warto
przypomnieć, iż likwidacji uległy
faktury „VAT komis” wystawiane
pod rządami starej ustawy o VAT
przez komisanta oraz faktury „pro-
wizyjne”.
Nieco inaczej wygląda sytuacja,
gdy podmiotem oddającym towar
w komis jest osoba fizyczna niebę-
dąca podatnikiem VAT. Jeżeli jako
komitent występuje podmiot nie bę-
dący podatnikiem VAT, podmiot
ten nie wystawia komisantowi faktu-
ry VAT. W takiej sytuacji, zgodnie
z art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, pod-
stawą opodatkowania dla komisanta
może być jego marża.
ETAP 3
Sprecyzuj
umowę
Za dostawę towarów w rozu-
mieniu ustawy o VAT uważa się
także wydanie towarów na pod-
stawie umowy dzierżawy, najmu,
leasingu lub innej umowy o po-
dobnym charakterze w sytuacji,
gdy umowa przewiduje, że w na-
stępstwie zdarzeń przewidzianych
tą umową lub też z chwilą zapłaty
ostatniej raty prawo własności zo-
stanie przeniesione.
Zgodnie z art. 7 ust. 9 ustawy
zasada ta dotyczy przypadków,
w których odpisów amortyzacyj-
nych dokonuje korzystający.
Podobnie, w przypadku sprzeda-
ży na warunkach odroczonej
płatności, gdy umowa przewidu-
je, że w następstwie zdarzeń
przewidzianych tą umową lub
też z chwilą zapłaty ostatniej ra-
ty prawo własności zostanie
przeniesione, to wydanie towa-
rów w związku z tego rodzaju
umową należy uznać za dostawę
towarów już w momencie wyda-
nia towarów.
Samo wydanie towarów (zreali-
zowane w ramach sprzedaży z od-
roczonym terminem płatności)
stanowi bowiem czynność, która
podlega opodatkowaniu. Konklu-
zja powyższa jest oczywiście
prawdziwa tylko i wyłącznie
w przypadku, gdy ostatecznie wła-
sność powinna przejść na nabyw-
cę (dysponenta) towarów.
ETAP 5
Ustal, czy nastąpiło
przekazanie
Ustawa o VAT posługuje się
w art. 7 ust. 2, określeniem „przeka-
zanie”. Dodatkowo, przepisy stano-
wią, że przez dostawę należy rozu-
mieć przeniesienie prawa do „roz-
porządzania towarami jak właści-
ciel”. W związku z powyższym, jeśli
w wyniku przekazania określonych
towarów (np. pewnego elementu
wyposażenia sklepu) podmiot otrzy-
mujący je uzyska prawo do rozpo-
rządzenia nim „jak właściciel”, to
należy uznać, iż wydanie takie bę-
dzie stanowiło dostawę i w konse-
kwencji będzie podlegało opodatko-
waniu. Podkreślenia wymaga fakt, iż
dostawą nie musi zatem koniecznie
być przeniesienie własności w rozu-
mieniu prawa cywilnego. W konse-
kwencji, w skrajnych warunkach,
nawet nieodpłatne użyczenie np.
stojaków może podlegać opodatko-
waniu VAT.
Krzysztof Tomaszewski
ETAP 2
Ustal sytuację
nabywcy
Specjaliści zwracają również
uwagę, że samo „wydanie” budyn-
ku, tj. przeniesienie na nabywcę
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 65 (1430) 4 KWIETNIA 2005
4
Wyjaśnienia organów podatkowych
www.gazetaprawna.pl
EKSPERT WYJAŚNIA
Małżonkowie decydują,
jak korzystać z ulgi
Zbigniew Liptak
, doradca podatkowy
współpracujący z Baker & McKenzie
Doradztwo Podatkowe
Czy konieczna
jest roczna korekta
Czy przepisy dotyczące rocznej korekty rozli-
czenia podatku naliczonego mają zastosowa-
nie również w odniesieniu do podatników VAT
rozliczających się za okresy kwartalne?
TAK.
Pragnę zwrócić uwagę, że przepisy doty-
PYTANIE PODATNIKA
jątkiem małżonków, w stosunku
do których orzeczono separację.
Jeśli małżonkowie podlegają od-
rębnemu opodatkowaniu – odli-
czeń dokonuje się zgodnie z wnio-
skami zawartymi w zeznaniach
rocznych bądź od podatku każde-
go z małżonków, w proporcji
wskazanej we wniosku, bądź od
podatku jednego z małżonków.
Warto pamiętać, że w 2004 r.
kwota, o którą zmniejsza się po-
datek z tytułu omawianej ulgi,
nie może przekroczyć 30 proc.
wydatków, nie więcej jednak niż
11 340 zł. Odliczenie to dokony-
wane jest w ramach jednego limi-
tu z wydatkami określonymi
w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. b) -f)
ustawy, czyli ulgami mieszkanio-
wymi. Na rok 2004 limit ten wy-
nosi 35 910 zł.
W związku z tym, zdaniem or-
ganu podatkowego, jeśli wniosko-
dawcy spełniają warunki określo-
ne w art. 4 ust. 3 ustawy noweli-
zującej ustawę o podatku docho-
dowym od osób fizycznych, po-
winni wskazać we wniosku za-
wartym w zeznaniu sposób odli-
czenia wydatków poniesionych
na systematyczne gromadzenie
oszczędności w kasie mieszka-
niowej i złożyć jeden egzemplarz
PIT-D. Ustawodawca pozostawił
podatnikom wolność wyboru co
do sposobu wykorzystania ulgi.
Prawidłowe więc dla potrzeb roz-
liczenia podatku dochodowego
od osób fizycznych jest wskaza-
nie przez samych zainteresowa-
nych sposobu, w jaki chcą sko-
rzystać z tej ulgi.
W latach ubiegłych podatnicy korzystali z odpisów związanych
z oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej. W grudniu 2003 r. żo-
na odstąpiła od umowy współposiadania rachunku. Jedynym
posiadaczem pozostał mąż. Sam zakończył oszczędzanie
z końcem stycznia 2004 r. W listopadzie 2004 r. małżonkowie
podpisali intercyzę. Jak w tym przypadku prawidłowo rozliczyć
wydatki poniesione na powyższy cel?
czące rocznej korekty rozliczenia podat-
ku naliczonego są efektem sytuacji, gdy nie było moż-
liwe w ciągu roku kalendarzowego bezpośrednie alo-
kowanie części lub całości podatku naliczonego zwią-
zanego z istniejącymi u danego podatnika VAT trans-
akcjami opodatkowanymi VAT, jak i transakcjami
zwolnionymi z tego podatku. Przypomnijmy, że alo-
kacja bezpośrednia podatku naliczonego oznacza
przyporządkowanie tego podatku tylko i wyłącznie
do sprzedaży opodatkowanej VAT i w konsekwencji
jego całkowite odliczenie, bądź przyporządkowanie
tylko i wyłącznie do sprzedaży zwolnionej z VAT
niedającej w ogóle prawa do odliczenia. Przesłanka
powyższa jest oczywiście niezależna od tego, czy da-
ny podatnik rozlicza VAT na podstawie deklaracji
kwartalnych czy miesięcznych, stąd obowiązek takiej
korekty również u małych podatników.
Sposób postępowania z podatkiem naliczonym,
którego nie dało się bezpośrednio alokować, podają
regulacje zawarte w art. 90 i 91 ustawy o VAT, któ-
re stanowią, że taki podatek naliczony podlega odli-
czeniu jedynie w takiej części, która odpowiada
rocznemu udziałowi wszystkich transakcji dających
prawo do odliczenia podatku VAT w kwocie stano-
wiącej sumę tych transakcji oraz pozostałych trans-
akcji, które takiego prawa nie dają (jest to tzw.
współczynnik). Pierwszy z powołanych przepisów
umożliwia dokonywanie odliczania podatku nali-
czonego w ciągu danego roku kalendarzowego na
bazie danych o obrocie za poprzedni rok kalenda-
rzowy lub na bazie szacunkowej. Drugi z powoła-
nych przepisów reguluje kwestię właśnie korekty,
tzn. porównanie zakresu dokonywanego na bieżąco
odliczenia z zakresem odliczenia wynikającym
z uwzględnienia danych dotyczących zakończonego
właśnie roku kalendarzowego. Konsekwentnie, po-
datnicy VAT rozliczający się za okresy miesięczne
muszą taką korektę uwzględnić w rozliczeniu za sty-
czeń kolejnego roku kalendarzowego, a mali podat-
nicy rozliczający się za okresy kwartalne korektę ta-
ką uwzględniają w rozliczeniu za pierwszy kwartał
kolejnego roku kalendarzowego.
Pragnę podkreślić, iż dokonywanie powyższych
korekt jest jedną z najtrudniejszych kwestii wynika-
jących z przepisów o VAT. Warto w tym zakresie
wspomnieć chociażby o specyficznych zasadach do-
tyczących uwzględniania w tych korektach podatku
naliczonego związanego z zakupami i zbyciem środ-
ków trwałych, wyłączeniami dla transakcji spora-
dycznych, zasadach zaliczania efektu korekty do
przychodów lub kosztów dla celów podatku docho-
dowego na podstawie przepisu ustawy o PIT i CIT
wprowadzonego na mocy nowelizacji obowiązują-
cych od 1 stycznia 2005 r., czy wreszcie przepisy
przejściowe wynikające z faktu, że obecna ustawa
o VAT weszła w życie w trakcie, a nie od początku
poprzedniego roku. Dlatego wszędzie tam, gdzie
jest to możliwe, należy dążyć do dokonywania rozli-
czenia podatku naliczonego w drodze alokacji bez-
pośredniej. Ponadto, warto precyzyjnie ustalać kwo-
tę współczynnika, bo jeżeli przekracza on 98 proc.,
podatnik ma prawo do odliczenia całości podatku
naliczonego.
WYJAŚNIENIE URZĘDU
Wówczas przysługuje im prawo
do odliczenia od podatku dal-
szych kwot wpłaconych oszczęd-
ności na kontynuację systematycz-
nego gromadzenia oszczędności
wyłącznie na tym samym rachun-
ku oszczędnościowo-kredytowym
i w tym samym banku prowadzą-
cym kasę mieszkaniową, poniesio-
nych od 1 stycznia 2002 r. do
upływu określonego przed 1 stycz-
nia 2002 r. terminu systematycz-
nego gromadzenia oszczędności,
wynikającego z umowy o kredyt
kontraktowy.
Jak zauważono w postanowie-
niu, odliczenie z tytułu poniesio-
nych w 2004 r. wydatków na syste-
matyczne gromadzenie oszczęd-
ności w kasie mieszkaniowej jest
dokonywane na zasadach określo-
nych w ustawie o podatku docho-
dowym od osób fizycznych
w brzmieniu obowiązującym
przed 1 stycznia 2002 r. po speł-
nieniu następujących warunków:
◗
umowa o kredyt kontraktowy za-
warta została przed 1 stycznia
2002 r.,
W postanowieniu organ podat-
kowy nie zgodził się ze stanowi-
skiem podatników, że dokonana
w 2004 r. wpłata do kasy mieszka-
niowej powinna być rozliczona po
połowie. Jak zauważono w wiążą-
cej interpretacji prawa podatkowe-
go, ulga z tytułu oszczędzania
w kasach mieszkaniowych
z dniem 1 stycznia 2002 r. została
skreślona w ramach nowelizacji
dokonanej ustawą z dnia 21 listo-
pada 2001 r. o zmianie ustawy
o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawy o zryczał-
towanym podatku dochodowym
od niektórych przychodów osiąga-
nych przez osoby fizyczne (Dz.U.
nr 134, poz. 1509). Niemniej jed-
nak na mocy art. 4 ust. 3 ustawy
podatnicy mogą nadal z ulgi sko-
rzystać. Ulga przysługuje podatni-
kom, którzy:
◗
zawarli umowę o kredyt kontrak-
towy z bankiem prowadzącym
kasę mieszkaniową o systema-
tyczne gromadzenie oszczędno-
ści, według zasad określonych
w przepisach o niektórych for-
mach popierania budownictwa
mieszkaniowego i
◗
przed 1 stycznia 2002 r. nabyli
prawo do odliczenia od podatku
poniesionych wydatków na cel
określony w art. 27a ust. 1 pkt
2 ustawy w brzmieniu obowiązu-
jącym przed 1 stycznia 2002 r.
termin upływu okresu systema-
tycznego oszczędzania określony
został przed 1 stycznia 2002 r.
Zgodnie jednak ze starym
brzmieniem ustawy wysokość od-
liczeń od podatku z tytułu wydat-
ków poniesionych na systematycz-
nie gromadzone oszczędności
w kasie mieszkaniowej dotyczy
łącznie obojga małżonków, z wy-
Postanowienie Pierwszego Urzę-
du Skarbowego Łódź-Bałuty z 24
marca 2005 r., nr I USB
I-2/415-2/05
Aleksandra Tarka
Liczą się wszystkie przychody
PYTANIE PODATNIKA
wym od osób fizycznych, jak i do
źródeł, z których przychody są
zwolnione z tego opodatkowania,
bądź w ogóle opodatkowaniu nie
podlegają. W konsekwencji na
powstanie obowiązku prowadze-
nia ksiąg rachunkowych w danej
jednostce będą miały wpływ roz-
miary osiąganych przez tę jed-
nostkę przychodów ze wszystkich
źródeł, w tym także z działalno-
ści rolniczej.
Organ skarbowy uznał zatem,
że obowiązek prowadzenia ksiąg
rachunkowych powstał od 1 stycz-
nia 2005 r., bo suma przychodów
netto ze sprzedaży towarów, pro-
duktów i operacji finansowych
osiągniętych ze wszystkich źródeł
przekroczyła kwotę stanowiącą
równowartość 800 000 euro.
Czy osoba fizyczna, która w 2004 r. prowadziła podatkową
księgę przychodów i rozchodów i osiągnęła przychody
przekraczające kwotę 4,5 mln zł, z czego: 4,3 mln zł doty-
czy przychodów z działalności rolniczej, a 0,2 mln zł doty-
czy przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej
była zobowiązana od 1 stycznia 2005 r. zaprowadzić księ-
gi rachunkowe?
WYJAŚNIENIE URZĘDU
mających siedzibę lub miejsce za-
rządu na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej: osób fizycznych (...), je-
żeli ich przychody netto ze sprze-
daży towarów, produktów i opera-
cji finansowych za poprzedni rok
obrotowy wyniosły co najmniej
równowartość w walucie polskiej
800 000 euro. Przepis ten nie pre-
cyzuje, z jakiego źródła przychody
te mają pochodzić.
Wobec tego, w ocenie organu
podatkowego, wskazany przepis
odnosi się zarówno do przycho-
dów ze źródeł podlegających opo-
datkowaniu podatkiem dochodo-
W odpowiedzi na tak zadane
pytanie organ podatkowy przypo-
mniał, że jednostki zobowiązane
do prowadzenia ksiąg rachunko-
wych zostały enumeratywnie wy-
mienione w art. 2 ust. 1 ustawy
z dnia 29 września 1994 r. o ra-
chunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r.
nr 76, poz. 694 z późn. zm.),
a wśród nich m. in. osoby fizyczne
spełniające warunki określone
wskazanym przepisem. I tak prze-
pis ten stanowi, że przepisy usta-
wy o rachunkowości stosuje się do
Notowała Wiesława Moczydłowska
@
ZGŁOŚ SWÓJ PROBLEM: ksiegowosc@infor.pl
Pismo Urzędu Skarbowego
w Legnicy z 22 grudnia 2004 r.,
nr USPD. III-43/10/04
Bogdan Świąder
◗
Rozliczanie kosztów
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
5
JAK ROZLICZAĆ
KOSZTY W CZASIE
Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą,
wie, jak bardzo ważne jest odpowiednie udo-
kumentowanie ponoszonych wydatków.
W końcu do kosztów podatkowych można za-
liczyć tylko takie wydatki. Okazuje się jednak,
że równie ważne, a może nawet ważniejsze,
jest prawidłowe rozliczenie kosztów w czasie,
czyli przyporządkowanie konkretnych wydat-
ków do odpowiedniego roku podatkowego.
Niestety na tym tle często dochodzi do spo-
rów między podatnikami i organami podatko-
wymi. Sporów, które powstają głównie dlate-
go, że przepisy podatkowe wcale nie są takie
jednoznaczne i prosto skonstruowane.
Kiedy potrącać koszty
Potrącanie kosztów w innym momencie niż zostały poniesione
powinno mieć miejsce tylko w takich przypadkach, przy któ-
rych istnieje jednoznaczne, bezpośrednie powiązanie kosztów
z osiągnięciem przychodów. Jeżeli takiego powiązania nie
można precyzyjnie określić, koszty uzyskania przychodów po-
winny być potrącone w tym roku, w którym je poniesiono. Mo-
mentem decydującym o możliwości zaliczenia danego wydatku
do kosztów uzyskania przychodu staje się moment poniesienia
danego wydatku.
O
gólne definicje kosztów uzyskania przychodów oraz
cych podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że
stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w spo-
sób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących
się tylko do tego roku podatkowego.
Z przepisów tych wynika zatem, że koszty uzyskania przychodów
są potrącalne w tym roku podatkowym, którego dotyczyły. Mogą być
to jednak również koszty poniesione w danym roku i związane
z przychodami tego właśnie roku, a także koszty poniesione w latach
poprzednich, ale dotyczące przychodów danego roku. To samo doty-
czy ściśle określonych co do rodzaju i kwoty kosztów, które zostały
zarachowane, chociaż ich faktycznie nie poniesiono – jeżeli odnoszą
się do przychodów danego roku.
Zasadę dotyczącą potrącalności kosztów uzyskania przychodów
w roku, w którym zostały one poniesione, potwierdza także orzecznic-
two Naczelnego Sądu Administracyjnego, który m.in. w wyroku
z 14 września 1995 r. (SA/P 798/95, niepublikowany) i z 4 sierpnia
1999 r. (III SA 7803/98, niepublikowany) stwierdził, że momentem de-
cydującym o możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów uzy-
skania przychodów jest moment dokonania owego wydatku, a nie mo-
ment osiągnięcia przychodu. Organ podatkowy ocenia celowość ponie-
sionych kosztów w innych warunkach aniżeli ponoszący te koszty po-
datnik. Czyni to ex post na podstawie ksiąg podatkowych, które reje-
strują zdarzenia gospodarcze i operacje finansowe. Na podstawie zapi-
sów tych ksiąg ustala, czy poniesione przez podatnika koszty rzeczywi-
ście przyczyniły się do osiągnięcia przychodu. Nieuzyskanie przycho-
dów z planowanego źródła nie oznacza jeszcze, iż wydatki z tym zwią-
zane nie mogą być wliczone do kosztów działalności.
Innego zdania był jednak NSA w wyroku z 11 kwietnia 1996 r.
(Sa/Sz 1924/95, niepublikowany) gdzie stwierdził, że niedopuszczal-
ne jest potrącenie w danym roku podatkowym wydatków stanowią-
cych koszty uzyskania przychodów mających wystąpić dopiero w na-
stępnym roku podatkowym lub w okresach dalszych.
Jeszcze inaczej stwierdził NSA w wyroku z 22 września 1997 r. (I
SA/Ka 354/96, niepublikowany). W tym przypadku sąd był zdania,
że koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku po-
datkowym, którego dotyczą. Jeśli zaś chodzi o koszty poniesione
w latach poprzedzających rok podatkowy, to są one potrącalne, jeśli
dotyczą przychodów tego roku podatkowego. Nie jest natomiast
możliwe ich potrącenie w roku, w którym je poniesiono, jeśli rok ten
nie jest jednocześnie rokiem „którego dotyczą”.
zasady ich rozliczania znajdują się w obu ustawach
podatkowych, tj. w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz
w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku docho-
dowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr
54, poz. 654 z późn. zm.). Z art. 22 ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych (odpowiednio art. 15 ustawy o podatku dochodo-
wym od osób prawnych) wynika wyraźnie, że kosztami uzyskania przy-
chodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu
osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23
(odpowiednio w art. 16). Oznacza to, że kosztami są wszelkie wydat-
ki, które nie znalazły się na liście negatywnej wydatków nieuznawa-
nych za koszty uzyskania przychodów. Już te regulacje często są przy-
czyną sporów na linii podatnik – organ podatkowy. Niestety to nie je-
dyne powody do niepokoju. Również w zakresie rozliczania kosztów
w czasie istnieją liczne niejasności, czego wyrazem jest także bogate
w tym zakresie i niejednolite orzecznictwo sądowe.
Pierwotnym czynnikiem pozwalającym uznać wydatek za koszt uzy-
skania przychodu jest jego powiązanie z przychodem. Wprawdzie usta-
wodawca, definiując koszty uzyskania przychodów, nie określił rozpięto-
ści czasowej pomiędzy poniesionymi wydatkami a osiągniętym przycho-
dem, lecz użyty w przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych zwrot „w celu osiągnięcia przychodów” należy
rozumieć w ten sposób, iż decydujący jest moment osiągnięcia przycho-
du dla przypisania wydatkowi podatkowego kosztu. A zatem dla potrzeb
podatkowych ważne jest to, że koszt podatkowy musi być poniesiony i to
w określonym celu. Przy czym wykładnia językowa użytego sformułowa-
nia „koszty poniesione” wskazuje na czas dokonany, co oznacza, iż cho-
dzi tu o taki stan, w którym nastąpiło obciążenie kosztem nie tylko
w sensie ewidencyjnym, ale w znaczeniu realnym, a więc w faktycznym
poniesieniu wydatku. Koszt jest więc związany z wydatkiem.
Jak rozliczają koszty osoby fizyczne
Zasady dotyczące potrącania kosztów w czasie przez osoby fizycz-
ne regulują ust. 4-6 art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych. Wynika z nich, że koszty uzyskania przychodów są potrą-
calne tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
Od zasady tej przewidziane zostały jednak wyjątki. Okazuje się, że
u podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty
uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko
w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także
koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatko-
wy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co
do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, cho-
ciaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów da-
nego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możli-
we; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały po-
niesione. Ta sama zasada ma zastosowanie do podatników prowadzą-
PRZYKŁAD
Pan Jan zamontował własne materiały w budynku klientki pod
koniec 2004 r. Niestety nie zakończył robót przed końcem ro-
ku. Nie wystawił też żadnej faktury i nie uzyskał w tym roku
przychodu. Faktury obejmujące wartość materiałów i roboci-
znę pan Jan wystawił dopiero na początku lutego 2005 r. po
zakończeniu prac. Przychód z tytułu wykonania tych robót sta-
nowi zatem w całości przychód 2005 r. Również wszelkie wy-
datki poniesione w celu osiągnięcia tego przychodu powinny
stanowić koszt uzyskania przychodu w 2005 r., mimo że
część wydatków została poniesiona w 2004 r.
Jak wynika z art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych u podatników prowadzących księgi rachunkowe za koszt
uzyskania przychodu uważa się m.in. określone co do rodzaju i kwo-
CZEKAMY NA OPINIE I PYTANIA CZYTELNIKÓW
☎
530 49 69
@
anna.wojda@infor.pl
GAZETA PRAWNA NR 65 (1430) 4 KWIETNIA 2005
Plik z chomika:
monia87zdw
Inne pliki z tego folderu:
Tygodnik Prawa Gospodarczego z 16 września 08 (nr 181).pdf
(766 KB)
Tygodnik Prawa Administracyjnego z 2 maja 07 (nr 85).pdf
(2636 KB)
Tygodnik Podatkowy z 31 marca 08 (nr 63).pdf
(1754 KB)
Praca i Ubezpieczenia z 16 marca 2006 (nr 54).pdf
(340 KB)
Praca i Podatki z 20 maja 2004 (nr 98).pdf
(335 KB)
Inne foldery tego chomika:
absolutnie wszystko o HR
ANGIELSKI
ANGIELSKI Metoda Callana
biznes plan
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin