Księgowość i Płace z 4 kwietnia 2005 (nr 65).pdf

(1340 KB) Pobierz
0404ZNEZ1001-1awp.pdf
GP DORADZA
Jakie prezenty są opodatkowane . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Czy konieczna jest roczna korekta . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Koszty na przełomie roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Jakie są skutki zmiany decyzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Czy decyduje wartość netto budowli . . . . . . . . . . . . .10
Jakie są skutki dopłaty do gruntów rolnych . . . . . . . .11
Gazeta Prawna
Księgowość i Płace
Nr 65 (1430) PONIEDZIAŁEK 4 kwietnia 2005
TYGODNIK DLA KSIĘGOWYCH I FINANSISTÓW
TEMAT TYGODNIA
Podatnik prowadzący działalność gospodarczą z oczywistych
względów stara się maksymalnie zwiększyć koszty uzyskania
przychodów, bo w ten sposób zmniejsza się podstawa opodat-
kowania, a w efekcie kwota podatku. Niestety bardzo często
zdarza się tak, że podatnik przypisuje
określone wydatki do kosztów zbyt
wcześnie lub zbyt późno. A to skutku-
Jak rozliczyć
koszty w czasie
je poważnymi konsekwencjami. str. 5-8
CZEKAMY NA OPINIE I PYTANIA CZYTELNIKÓW 530 49 69
@
an na.wojda@infor.pl
VAT
Jak rozliczać VAT przy
dostawie towarów
Aby prawidłowo rozliczyć VAT przy dostawie
towarów, podatnicy powinni m.in. ustalić, czy
w konkretnym przypadku doszło do przeniesie-
nia prawa do rozporządzania towarem jak wła-
ściciel.
str.
3
ARCHIWUM PODATNIKA
Liczą się wszystkie
przychody
Na powstanie obowiązku prowadzenia ksiąg ra-
chunkowych w danej jednostce będą miały
wpływ rozmiary osiąganych przez nią przycho-
dów ze wszystkich źródeł, zarówno opodatko-
wanych jak i zwolnionych z podatku.
str.
4
Co z tą ulgą?
O d 1997 r. byłem posiadaczem
rachunku w kasie mieszkanio-
wej. W 2001 r. aneksem do umowy
o prowadzeniu rachunku wydłuży-
łem okres systematycznego oszczę-
dzania do końca 2003 r. Rozsze-
rzyłem też zakres przeznaczania
środków zgromadzonych na ra-
chunku, m.in. na nabycie lokalu
mieszkalnego. Jednocześnie sko-
rzystałem z możliwości odliczenia
po 1 stycznia 2002 r. 30 proc. zgro-
madzonych wkładów w tym roku.
W październiku 2002 r. aneksem
do umowy wycofałem z kasy
mieszkaniowej oszczędności.
dokończenie na str. 2
ARCHIWUM PODATNIKA
Małżonkowie decydują,
jak korzystać z ulgi
Ustawodawca pozostawił podatnikom wolność
wyboru co do sposobu wykorzystania ulgi. Pra-
widłowe więc dla potrzeb rozliczenia podatku
dochodowego od osób fizycznych jest wskaza-
nie przez samych zainteresowanych sposobu,
w jaki chcą skorzystać z tej ulgi.
str.
4
PROCEDURY
Uchylenie
lub zmiana decyzji
Decyzja ostateczna, na mocy której podatnik
nie nabył praw, może być uchylona lub zmie-
niona przez organ podatkowy, który ją wydał,
jeżeli przemawia za tym interes publiczny lub
ważny interes podatnika.
str.
9
REKLAMA
49735067.051.png 49735067.054.png 49735067.055.png 49735067.056.png 49735067.001.png 49735067.002.png 49735067.003.png 49735067.004.png 49735067.005.png 49735067.006.png 49735067.007.png 49735067.008.png 49735067.009.png 49735067.010.png 49735067.011.png 49735067.012.png 49735067.013.png 49735067.014.png 49735067.015.png 49735067.016.png 49735067.017.png 49735067.018.png 49735067.019.png 49735067.020.png 49735067.021.png 49735067.022.png 49735067.023.png 49735067.024.png 49735067.025.png 49735067.026.png 49735067.027.png 49735067.028.png 49735067.029.png 49735067.030.png 49735067.031.png 49735067.032.png 49735067.033.png 49735067.034.png 49735067.035.png 49735067.036.png 49735067.037.png
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 65 (1430) 4 KWIETNIA 2005
2
Komentarze – Terminy – Liczby
www.gazetaprawna.pl
Co z tą ulgą?
dokończenie ze str. 1
fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąga-
nych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 134, poz.
1509) prawo do skorzystania z odliczenia od po-
datku w latach 2002-2004 z tytułu zakupu mieszka-
nia przysługuje wyłącznie w razie ponoszenia dal-
szych wydatków (kontynuacji wydatków) na inwe-
stycję rozpoczętą w stanie prawnym obowiązują-
cym do końca 2001 r. W odpowiedzi US można
przeczytać również, że nabyte prawa do ulgi miesz-
kaniowej mają charakter przedmiotowy, tzn. wiążą
się z określoną inwestycją, a nie osobą. Dlatego też
nabycie praw do ulgi mieszkaniowej w związku
z systematycznym oszczędzaniem dotyczy tylko tej
inwestycji i nie przenosi się na inną inwestycję, np.
zakup mieszkania. Zatem wydatkowanie przez po-
datnika oszczędności zgromadzonych w banku
prowadzącym kasę mieszkaniową zgodnie z celami
systematycznego oszczędzania na tym rachunku
jest bez znaczenia dla prawa do korzystania z ulgi
mieszkaniowej na zakup mieszkania. W świetle
obowiązujących przepisów podatnikowi nie przy-
sługuje prawo do odliczenia od podatku wydatków
związanych z zakupem lokalu mieszkalnego w la-
tach 2002-2003.
Nieco o podatku
od czynności
cywilnoprawnych
dr Janusz Fiszer , partner w Kancelarii Prawnej White
& Case i adiunkt Uniwersytetu Warszawskiego
W śród licznych i głośnych dyskusji na temat podat-
Kwotę wycofanych oszczędności (28 823,3 zł)
wraz z kredytem (43 180 zł) wydatkowałem
w latach 2002 i 2003 r. zgodnie z warunkami umo-
wy o kredyt i umowy o prowadzenie rachunku (ka-
sy mieszkaniowej) na nabycie na rynku pierwotnym
lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieru-
chomość. W zeznaniu za 2002 r. odliczyłem kwotę
faktycznie poniesionych wydatków w 2002 r. (47
286,6 zł). W 2003 r. wystawiono trzecią fakturę
(zgodnie z umową z 2002 r.) na kwotę 52 070 zł.
Uważam, że w stosunku do kwoty niewykorzysta-
nych środków pieniężnych w 2002 r. z udzielonego
kredytu (24 716,7 zł) wraz z wkładem własnym (27
353,3 zł) przysługiwało mi prawo do odliczenia
w zeznaniu za 2003 r. Czy to prawda? – pyta
Krzysztof M. z Konina.
Na takie pytanie czytelnika odpowiedział naczel-
nik Urzędu Skarbowego w Łowiczu, który wyjaśnił,
że zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy o po-
datku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U.
z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu
obowiązującym do 31 grudnia 2001 r. w związku
z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r.
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
ków dochodowych zupełnie niewidoczny pozostaje
podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Warto
przypomnieć, że jest to podatek, z którego wpływy trafia-
ją wyłącznie do budżetów jednostek samorządu teryto-
rialnego, a tym samym nie zasilają budżetu państwa. Obo-
wiązująca obecnie ustawa z dnia 9 września 2000 r.
o PCC była wielokrotnie nowelizowana, a ostatnia naj-
ważniejsza nowelizacja została dokonana w związku z ak-
cesją Polski do Unii Europejskiej. Głównym elementem
tej nowelizacji było radykalne podwyższenie stawek po-
datku od umowy spółki – z ok. 0,1 proc. do 0,5 proc. Tłu-
maczono to czasami koniecznością dostosowania do dy-
rektyw UE. Tymczasem odpowiednia dyrektywa nie na-
rzuca minimalnej wysokości stawki podatku od kapitału
(umowy) spółki, lecz jedynie jej maksymalną wysokość.
Nie istniała więc obiektywna, prawna konieczność takiej
zmiany.
W pozostałym zakresie stawki te – i tak już wysokie –
nie uległy zmianie i wynoszą np. 2 proc. od sprzedaży
nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania oraz
rzeczy ruchomych i 1 proc. od sprzedaży innych praw
majątkowych, w tym, np. papierów wartościowych, ak-
cji, udziałów w spółkach itp., 2 proc. od umowy pożycz-
ki. Uwagę zwraca fakt, że w każdym z omawianych przy-
kładów stawki te są relatywnie wysokie, niejednokrotnie
nawet wyższe niż spodzie-
wany dochód wynikający
z danej czynności cywilno-
prawnej, a często nawet
w absurdalny sposób zachę-
cające do dokonywania in-
nej czynności prawnej niż
zamierzona. Przykładowo,
oprocentowanie prywatnej
pożyczki wyrażonej we
frankach szwajcarskich –
z uwagi na niskie stopy pro-
centowe w Szwajcarii – nie powinno być wyższe niż 1,5-
2 proc. Tymczasem stawka PCC wynosi w przypadku
pożyczki 2 proc. Czy w tej sytuacji ktokolwiek racjonal-
nie myślący dokona tego rodzaju transakcji? Pytanie jest
raczej retoryczne.
Zajmując się w ostatnim czasie podatkowymi aspekta-
mi nowych instrumentów finansowych i bankowych (se-
kurytyzacja, usługa cash-poolingu w bankach itp.) do-
chodzę do przekonania, że i w zakresie PCC niezbędna
jest w Polsce radykalna reforma. Podatek ten, a ściślej je-
go konstrukcja i stawki, być może dobre, albo przynaj-
mniej znacznie mniej szkodliwe w poprzednim okresie,
czyli przed 1989 r. – zupełnie nie przystają do warunków
i wymagań nowoczesnego rynku kapitałowego i finanso-
wego, gdzie m.in. dokonuje się licznych transakcji, za to
cechujących się relatywnie niewielką stopą jednostkowe-
go zysku. Podatek ten bardzo skutecznie hamuje możli-
wości rozwoju rynku instrumentów finansowych i banko-
wych w Polsce i dlatego powinien zostać jak najszybciej
zreformowany. Niech za przykład posłuży Holandia,
gdzie 24 marca br. Ministerstwo Finansów – w ramach
uczynienia Holandii jeszcze bardziej atrakcyjną lokaliza-
cją dla inwestycji – ogłosiło zamiar likwidacji podatku od
kapitału (odpowiednik polskiego PCC pobieranego od
umowy spółki) z dniem 1 stycznia 2006 r. Czy polski fi-
skus nie mógłby podjąć analogicznych działań dla uczy-
nienia Polski (nieco) bardziej atrakcyjną lokalizacją dla
inwestycji?
EKSPERT WYJAŚNIA
Tomasz Beger , doradca podatkowy Krzysztof Ziemski & Wspólnicy Spółka
Doradztwa Podatkowego S.A.
ustawy o podatku dochodowym od osób fi-
zycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąga-
nych przez osoby fizyczne przedłużyła okres korzy-
stania z odliczeń od podatku związanych z tzw. wy-
datkami mieszkaniowymi. W kategorii tych odli-
czeń mieściły się również odliczenia z tytułu syste-
matycznego oszczędzania w kasach mieszkanio-
wych pod warunkiem przeznaczenia tych środków
na ściśle określone cele. Warunkiem do skorzysta-
nia z takich odliczeń po roku 2001 było nabycie
prawa do nich w latach 1997-2001.
W przedstawionym stanie faktycznym podatnikowi
przysługiwało prawo do dokonywania w 2002 r.
i latach późniejszych odliczeń gromadzonych środ-
ków w ramach limitów określonych w ustawie o PIT
w brzmieniu obowiązującym w 2001 r. Podatnik
nabył bowiem wcześniej prawo do kontynuowania
odliczeń. Równocześnie należy jednak zauważyć, iż
wycofanie środków z kasy mieszkaniowej powodu-
je co do zasady konieczność doliczenia do podatku
wcześniej odliczonych kwot. Jedynym wyjątkiem
od tej reguły jest sytuacja, gdy wycofana kwota po
określonym w umowie o kredyt kontraktowy okre-
sie systematycznego oszczędzania została wydat-
kowana zgodnie z celami systematycznego oszczę-
dzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę
(art. 27a ust. 13 ustawy o PIT w brzmieniu obowią-
zującym w 2001 r.). Nic nie stoi jednak na przeszko-
dzie, by aneksem do umowy skrócić okres systema-
tycznego oszczędzania. Podatnik nie traci wówczas
nabytego prawa do ulgi, pod warunkiem że całko-
wity okres oszczędzania nie był krótszy niż 36 mie-
sięcy (wynika to z ustawy z dnia 26 października
1995 r. o niektórych formach popierania budownic-
twa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych
ustaw) oraz wydatkował środki zgodnie z celami
systematycznego oszczędzania.
Podatnik w zapytaniu wskazuje, iż wydatkował
kwotę zgromadzonych oszczędności w 2002 r. na
nabycie na rynku pierwotnym lokalu mieszkalne-
go stanowiącego odrębną nieruchomość. Takie
nabycie mogło stanowić cel systematycznego
oszczędzania i jeżeli faktycznie został on tak okre-
ślony, to podatnik nie traci uprawnień do dokona-
nych odliczeń.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż nabycie przed
2002 r. prawa do kontynuowania w latach kolej-
nych odliczeń z tytułu oszczędzania w kasie miesz-
kaniowej nie jest równoznaczne z nabyciem takie-
go prawa w odniesieniu do tzw. dużej ulgi budow-
lanej (związanej np. z zakupem nowo wybudowa-
nego budynku mieszkalnego). Ulga z tytułu oszczę-
dzania w kasie mieszkaniowej i ulga z tytułu zaku-
pu lokalu mieszkalnego są to dwa odrębne tytuły
uprawniające do ulgi, przysługujące po spełnieniu
określonych przepisami warunków. Zatem prawo
do odliczeń w ramach dużej ulgi budowlanej w la-
tach po 2001 r. przysługuje pod warunkiem naby-
cia go w latach 1997-2001. Należy równocześnie
pamiętać, że ewentualne odliczenia od podatku
z tego tytułu ulegają zmniejszeniu o wcześniej do-
konane odliczenia z tytułu oszczędzania w kasie
mieszkaniowej.
Podatek od czynności
cywilnoprawnych
nie przystaje do warunków
nowoczesnego rynku
finansowego.
Opracowała Ewa Matyszewska
TERMINARZ PODATNIKA I PŁATNIKA
5
KWIETNIA
2005
Termin dla składek
Stawką karty podatkowej jest kwotowa stawka mie-
sięczna. Wysokość tej stawki uzależniona jest od
trzech czynników: rodzaju wykonywanej działalno-
ści, ilości zatrudnionych pracowników oraz miejsco-
wości, w której prowadzona jest działalność (a
w szczególności – od liczby mieszkańców tej miej-
scowości). W przypadku działalności opodatkowanej
w formie karty podatkowej, podatnik uiszcza poda-
tek dochodowy stałym miesięcznym ryczałtem, usta-
lonym według obowiązujących stawek podanych
w tabeli w ustawie o podatkach zryczałtowanych.
Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty
podatkowej podatnicy płacą bez wezwania w termi-
nie do 7 dnia każdego miesiąca za miesiąc ubiegły,
a za grudzień – w terminie do 28 grudnia roku podat-
kowego.
– Wpłata składek na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne opłacana przez jednostki budżetowe, za-
kłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze.
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
tel. (0–22) 530 40 35, (0–22) 530 40 40, fax 530 40 39,
w Internecie: www.gazetaprawna.pl, e-mail: ksiegowosc@infor.pl
Księgowość i Płace
Redaktor prowadzący: Anna Wojda, tel. (0–22) 531 49 69
Sekretarz redakcji: Krystyna Kanecka, tel. (0–22) 530 40 44
7
KWIETNIA
2005
Termin dla kartowiczów
Biuro Reklamy: tel.: (0–22) 530 44 61, (0–22) 530 40 26–29, fax (0-22) 530 40 25;
Fotoskład: Jacek Obrusiewicz, tel. (0–22) 530 41 23;
Produkcja: Elżbieta Stamler, tel. (0–22) 530 42 24
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27, 03-230 Warszawa
– Wpłata podatku dochodowego od podatników
rozliczających się w formie karty podatkowej.
EM
U stawa z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie
49735067.038.png 49735067.039.png 49735067.040.png 49735067.041.png 49735067.042.png 49735067.043.png
GAZETA PRAWNA NR 65 (1430) 4 KWIETNIA 2005
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
Transakcje
3
www.gazetaprawna.pl
INSTRUKCJA
EKSPERT WYJAŚNIA
Jak rozliczać VAT przy
dostawie towarów
Część przedsiębiorców ma problemy z prawidłowym stosowaniem prze-
pisów o VAT od wielu transakcji związanych z odpłatną dostawą towa-
rów. Aby prawidłowo dokonać rozliczeń, podatnicy powinni m.in. usta-
lić, czy w konkretnym przypadku doszło do przeniesienia prawa do roz-
porządzania towarem jak właściciel.
Jerzy Martini , doradca podatkowy,
Baker & McKenzie Doradztwo
Podatkowe Sp. z o.o.
Jakie prezenty
są opodatkowane
W praktyce pojawia się wiele problemów
z rozliczaniem wydania prezentów małej
wartości. Na jakie uwarunkowania powinni
w takich przypadkach podatnicy zwracać
szczególną uwagę?
– Przepisy art. 7 ust. 4-6 ustawy o VAT definiujące
prezenty małej wartości określają dwa zasadnicze wa-
runki uznania nieodpłatnie wydanego towaru za
„prezent małej wartości”. Pierwszy warunek, wskaza-
ny w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, ograniczający war-
tość prezentów niepodlegających opodatkowaniu wy-
danych jednej osobie do 50 zł w skali roku, jest dla
przedsiębiorców dosyć kłopotliwy. Może się to bo-
wiem wiązać się z koniecznością ewidencjonowania
wydań, co jest uciążliwe z punktu widzenia admini-
stracyjnego, a czasami wręcz niemożliwe. Jak bo-
wiem wyobrazić sobie ewidencjonowanie towarów
(takich jak długopisy, gadżety) wydawanych przypad-
kowym osobom w akcjach marketingowych organizo-
wanych przez podatnika w miejscach publicznych,
takich jak np. supermarket, targi czy też rynek duże-
go miasta. Jest oczywiste, iż podatnik nie będzie
w stanie uzyskać od wszystkich „obdarowanych” da-
nych identyfikacyjnych pozwalających mu na zwery-
fikowanie, czy dana osoba nie otrzymała już przypad-
kiem od niego jakiegoś prezentu i czy łączna wartość
takich gadżetów wydanych tej osobie nie przekroczy-
ła 50 zł. Mając powyższe na uwadze należy stwier-
dzić, iż wymóg, aby łączna wartość przekazań nie
przekroczyła w ciągu roku 50 zł jest kontrowersyjny
i w praktyce bardzo trudny do zrealizowania.
W praktyce należy uznać, iż jeżeli prezenty o ma-
łej wartości wydawane są na zasadzie losowej, w sze-
roko prowadzonych akcjach marketingowych i nie
jest możliwe zidentyfikowanie konkretnego odbiorcy
(tj. nie są one wydawane dla stałych kontrahentów
podatnika), to nie należy wymagać od podatników
ewidencjonowania takich wydań.
Jeszcze bardziej problematyczny jest drugi waru-
nek nieopodatkowania wydawania towarów – war-
tość wszystkich prezentów o małej wartości nie mo-
że przekroczyć 0,125 proc. sprzedaży opodatkowanej
w poprzednim roku podatkowym. Po przekroczeniu
tego limitu, nieodpłatnie przekazywane towary pod-
legają opodatkowaniu, nawet jeśli pierwszy warunek
(wartość przekazań na rzecz jednego odbiorcy nie
przekracza kwoty 50 zł) byłby spełniony.
Na szczęście, te niesłychanie rygorystyczne przepi-
sy dotyczące prezentów małej wartości najprawdopo-
dobniej zostaną nieco zliberalizowane od 1 czerwca
2005 r. Zgodnie z proponowaną nowelizacją ustawy
prezentami małej wartości, bez żadnych dodatko-
wych ograniczeń, będą wszelkie towary, których cena
nabycia lub wytworzenia nie przekracza 5 zł. Nie bę-
dzie podlegało opodatkowaniu również bez żadnych
ograniczeń przekazywanie drukowanych materiałów
reklamowo-informacyjnych (bez względu na ich war-
tość). Natomiast przekazanie innych towarów na
rzecz jednej osoby nie podlega opodatkowaniu do
kwoty odpowiadającej zwolnieniu z PIT (obecnie jest
to 100 zł), pod warunkiem prowadzenia ewidencji.
Warto jednak zauważyć, że ze względu na istnienie
niezgodnego z VI Dyrektywą zakazu odliczania po-
datku naliczonego w przypadku gdy wydatek na na-
bycie towaru nie stanowi kosztu uzyskania przychodu
(art. 88 ust. 1 pkt 2) po przekroczeniu limitu
(0,25 proc. przychodów), podatnicy nie będą mogli
odliczać podatku przy nabyciu omówionych powyżej
towarów przekazywanych w ramach reklamy niepu-
blicznej lub reprezentacji. Wyłączenie z omawianego
zakazu odliczenia określone w art. 88 ust. 3 pkt 3 do-
tyczy bowiem wyłącznie przypadków nieodpłatnych
przekazań, jeśli zostały one opodatkowane.
Notował Krzysztof Tomaszewski
ETAP 1
prawa do dysponowania tym bu-
dynkiem jak właściciel, stanowi
czynność podlegającą opodatko-
waniu. Nie jest przy tym istotne,
czy sprzedaż została w tym mo-
mencie sformalizowana w formie
aktu notarialnego.
W sytuacji natomiast, gdy czyn-
ność taka nigdy nie znajdzie swo-
jego potwierdzenia w formie aktu
notarialnego z tego względu, że
strony odstąpiły od sprzedaży
i prawo do dysponowania budyn-
kiem na powrót przechodzi na
sprzedawcę, okoliczność taka po-
winna zostać udokumentowana
fakturą korygującą. Pewne wątpli-
wości budzić może sytuacja, gdy
strony dokonają sprzedaży nieru-
chomości, lecz nigdy nie dojdzie
do zawarcia aktu notarialnego.
Zdaniem ekspertów, w takiej sytu-
acji w dalszym ciągu należy mó-
wić o dostawie towarów w rozu-
mieniu art. 7 ustawy o VAT.
ETAP 4
Sprawdź, co jest
opodatkowane
Opodatkowaniu VAT podlega od-
płatna dostawa towarów. Pojęcie do-
stawy towarów zdefiniowano w art.
7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Dostawą jest więc przeniesienie pra-
wa do rozporządzania towarem jak
właściciel. Najważniejszym kryte-
rium w ustawie jest więc przeniesie-
nie faktycznego władztwa ekono-
micznego, a nie zawarcie umowy na
gruncie prawa cywilnego.
I tak na przykład w chwili obec-
nej nie ma już żadnych wątpliwości,
że w przypadku sprzedaży z za-
strzeżeniem prawa własności ma-
my do czynienia z dostawą towa-
rów, tj. czynnością, w stosunku do
której nabywcy przysługuje pełne
prawo do odliczenia podatku nali-
czonego wykazanego na fakturze
otrzymanej od dostawcy. Podobnie
wątpliwości nie ulega obecnie, że
czynnością opodatkowaną (dosta-
wą towarów) jest sprzedaż towarów
na próbę. W przypadku tym docho-
dzi bowiem do przeniesienia prawa
do dysponowania towarem jak wła-
ściciel przez podmiot dokonujący
zakupu na próbę. Należy zauważyć
także, że w przypadku tego rodzaju
transakcji u podmiotu dokonujące-
go dostawy obowiązek podatkowy
powstaje na zasadach analogicz-
nych, jak dla zwykłej dostawy.
W sytuacji natomiast, gdy nabywca,
korzystając ze swojego uprawnie-
nia, zwróci towar twierdząc, że to-
war ten nie spełnia określonych wy-
magań, sprzedawca powinien wy-
stawić fakturę korygującą – tak jak
w przypadku zwrotu towarów.
W obecnych przepisach o VAT,
ustawodawca ewidentnie rozdzielił
opodatkowanie VAT od cywilno-
prawnego przeniesienia własności
rzeczy. Opodatkowanie VAT zosta-
ło „przywiązane” do przeniesienia
ekonomicznego władztwa nad rze-
czą, nie zaś do formalnego, prawne-
go prawa do tej rzeczy – podkreśla-
ją eksperci z firmy Baker & McKen-
zie Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.
Sprawdź sprzedaż
komisową
Umowa komisowa utożsamiona
została z zawarciem dwóch odręb-
nych transakcji dostawy towarów –
pomiędzy komitentem i komisan-
tem oraz pomiędzy komisantem
i ostatecznym nabywcą. Każda
z tych transakcji podlega opodatko-
waniu na zasadach ogólnych.
W konsekwencji, czynnością podle-
gającą opodatkowaniu jest z jednej
strony wydanie towaru komisantowi
przez komitenta, z drugiej strony
odrębną czynnością podlegającą
opodatkowaniu jest wydanie (sprze-
daż) tych towarów przez komisanta
ostatecznemu nabywcy. Każda
z tych czynności powinna być po-
twierdzona fakturą VAT. Warto
przypomnieć, iż likwidacji uległy
faktury „VAT komis” wystawiane
pod rządami starej ustawy o VAT
przez komisanta oraz faktury „pro-
wizyjne”.
Nieco inaczej wygląda sytuacja,
gdy podmiotem oddającym towar
w komis jest osoba fizyczna niebę-
dąca podatnikiem VAT. Jeżeli jako
komitent występuje podmiot nie bę-
dący podatnikiem VAT, podmiot
ten nie wystawia komisantowi faktu-
ry VAT. W takiej sytuacji, zgodnie
z art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, pod-
stawą opodatkowania dla komisanta
może być jego marża.
ETAP 3
Sprecyzuj
umowę
Za dostawę towarów w rozu-
mieniu ustawy o VAT uważa się
także wydanie towarów na pod-
stawie umowy dzierżawy, najmu,
leasingu lub innej umowy o po-
dobnym charakterze w sytuacji,
gdy umowa przewiduje, że w na-
stępstwie zdarzeń przewidzianych
tą umową lub też z chwilą zapłaty
ostatniej raty prawo własności zo-
stanie przeniesione.
Zgodnie z art. 7 ust. 9 ustawy
zasada ta dotyczy przypadków,
w których odpisów amortyzacyj-
nych dokonuje korzystający.
Podobnie, w przypadku sprzeda-
ży na warunkach odroczonej
płatności, gdy umowa przewidu-
je, że w następstwie zdarzeń
przewidzianych tą umową lub
też z chwilą zapłaty ostatniej ra-
ty prawo własności zostanie
przeniesione, to wydanie towa-
rów w związku z tego rodzaju
umową należy uznać za dostawę
towarów już w momencie wyda-
nia towarów.
Samo wydanie towarów (zreali-
zowane w ramach sprzedaży z od-
roczonym terminem płatności)
stanowi bowiem czynność, która
podlega opodatkowaniu. Konklu-
zja powyższa jest oczywiście
prawdziwa tylko i wyłącznie
w przypadku, gdy ostatecznie wła-
sność powinna przejść na nabyw-
cę (dysponenta) towarów.
ETAP 5
Ustal, czy nastąpiło
przekazanie
Ustawa o VAT posługuje się
w art. 7 ust. 2, określeniem „przeka-
zanie”. Dodatkowo, przepisy stano-
wią, że przez dostawę należy rozu-
mieć przeniesienie prawa do „roz-
porządzania towarami jak właści-
ciel”. W związku z powyższym, jeśli
w wyniku przekazania określonych
towarów (np. pewnego elementu
wyposażenia sklepu) podmiot otrzy-
mujący je uzyska prawo do rozpo-
rządzenia nim „jak właściciel”, to
należy uznać, iż wydanie takie bę-
dzie stanowiło dostawę i w konse-
kwencji będzie podlegało opodatko-
waniu. Podkreślenia wymaga fakt, iż
dostawą nie musi zatem koniecznie
być przeniesienie własności w rozu-
mieniu prawa cywilnego. W konse-
kwencji, w skrajnych warunkach,
nawet nieodpłatne użyczenie np.
stojaków może podlegać opodatko-
waniu VAT. Krzysztof Tomaszewski
ETAP 2
Ustal sytuację
nabywcy
Specjaliści zwracają również
uwagę, że samo „wydanie” budyn-
ku, tj. przeniesienie na nabywcę
49735067.044.png 49735067.045.png 49735067.046.png 49735067.047.png
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 65 (1430) 4 KWIETNIA 2005
4
Wyjaśnienia organów podatkowych
www.gazetaprawna.pl
EKSPERT WYJAŚNIA
Małżonkowie decydują,
jak korzystać z ulgi
Zbigniew Liptak , doradca podatkowy
współpracujący z Baker & McKenzie
Doradztwo Podatkowe
Czy konieczna
jest roczna korekta
Czy przepisy dotyczące rocznej korekty rozli-
czenia podatku naliczonego mają zastosowa-
nie również w odniesieniu do podatników VAT
rozliczających się za okresy kwartalne?
TAK. Pragnę zwrócić uwagę, że przepisy doty-
PYTANIE PODATNIKA
jątkiem małżonków, w stosunku
do których orzeczono separację.
Jeśli małżonkowie podlegają od-
rębnemu opodatkowaniu – odli-
czeń dokonuje się zgodnie z wnio-
skami zawartymi w zeznaniach
rocznych bądź od podatku każde-
go z małżonków, w proporcji
wskazanej we wniosku, bądź od
podatku jednego z małżonków.
Warto pamiętać, że w 2004 r.
kwota, o którą zmniejsza się po-
datek z tytułu omawianej ulgi,
nie może przekroczyć 30 proc.
wydatków, nie więcej jednak niż
11 340 zł. Odliczenie to dokony-
wane jest w ramach jednego limi-
tu z wydatkami określonymi
w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. b) -f)
ustawy, czyli ulgami mieszkanio-
wymi. Na rok 2004 limit ten wy-
nosi 35 910 zł.
W związku z tym, zdaniem or-
ganu podatkowego, jeśli wniosko-
dawcy spełniają warunki określo-
ne w art. 4 ust. 3 ustawy noweli-
zującej ustawę o podatku docho-
dowym od osób fizycznych, po-
winni wskazać we wniosku za-
wartym w zeznaniu sposób odli-
czenia wydatków poniesionych
na systematyczne gromadzenie
oszczędności w kasie mieszka-
niowej i złożyć jeden egzemplarz
PIT-D. Ustawodawca pozostawił
podatnikom wolność wyboru co
do sposobu wykorzystania ulgi.
Prawidłowe więc dla potrzeb roz-
liczenia podatku dochodowego
od osób fizycznych jest wskaza-
nie przez samych zainteresowa-
nych sposobu, w jaki chcą sko-
rzystać z tej ulgi.
W latach ubiegłych podatnicy korzystali z odpisów związanych
z oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej. W grudniu 2003 r. żo-
na odstąpiła od umowy współposiadania rachunku. Jedynym
posiadaczem pozostał mąż. Sam zakończył oszczędzanie
z końcem stycznia 2004 r. W listopadzie 2004 r. małżonkowie
podpisali intercyzę. Jak w tym przypadku prawidłowo rozliczyć
wydatki poniesione na powyższy cel?
czące rocznej korekty rozliczenia podat-
ku naliczonego są efektem sytuacji, gdy nie było moż-
liwe w ciągu roku kalendarzowego bezpośrednie alo-
kowanie części lub całości podatku naliczonego zwią-
zanego z istniejącymi u danego podatnika VAT trans-
akcjami opodatkowanymi VAT, jak i transakcjami
zwolnionymi z tego podatku. Przypomnijmy, że alo-
kacja bezpośrednia podatku naliczonego oznacza
przyporządkowanie tego podatku tylko i wyłącznie
do sprzedaży opodatkowanej VAT i w konsekwencji
jego całkowite odliczenie, bądź przyporządkowanie
tylko i wyłącznie do sprzedaży zwolnionej z VAT
niedającej w ogóle prawa do odliczenia. Przesłanka
powyższa jest oczywiście niezależna od tego, czy da-
ny podatnik rozlicza VAT na podstawie deklaracji
kwartalnych czy miesięcznych, stąd obowiązek takiej
korekty również u małych podatników.
Sposób postępowania z podatkiem naliczonym,
którego nie dało się bezpośrednio alokować, podają
regulacje zawarte w art. 90 i 91 ustawy o VAT, któ-
re stanowią, że taki podatek naliczony podlega odli-
czeniu jedynie w takiej części, która odpowiada
rocznemu udziałowi wszystkich transakcji dających
prawo do odliczenia podatku VAT w kwocie stano-
wiącej sumę tych transakcji oraz pozostałych trans-
akcji, które takiego prawa nie dają (jest to tzw.
współczynnik). Pierwszy z powołanych przepisów
umożliwia dokonywanie odliczania podatku nali-
czonego w ciągu danego roku kalendarzowego na
bazie danych o obrocie za poprzedni rok kalenda-
rzowy lub na bazie szacunkowej. Drugi z powoła-
nych przepisów reguluje kwestię właśnie korekty,
tzn. porównanie zakresu dokonywanego na bieżąco
odliczenia z zakresem odliczenia wynikającym
z uwzględnienia danych dotyczących zakończonego
właśnie roku kalendarzowego. Konsekwentnie, po-
datnicy VAT rozliczający się za okresy miesięczne
muszą taką korektę uwzględnić w rozliczeniu za sty-
czeń kolejnego roku kalendarzowego, a mali podat-
nicy rozliczający się za okresy kwartalne korektę ta-
ką uwzględniają w rozliczeniu za pierwszy kwartał
kolejnego roku kalendarzowego.
Pragnę podkreślić, iż dokonywanie powyższych
korekt jest jedną z najtrudniejszych kwestii wynika-
jących z przepisów o VAT. Warto w tym zakresie
wspomnieć chociażby o specyficznych zasadach do-
tyczących uwzględniania w tych korektach podatku
naliczonego związanego z zakupami i zbyciem środ-
ków trwałych, wyłączeniami dla transakcji spora-
dycznych, zasadach zaliczania efektu korekty do
przychodów lub kosztów dla celów podatku docho-
dowego na podstawie przepisu ustawy o PIT i CIT
wprowadzonego na mocy nowelizacji obowiązują-
cych od 1 stycznia 2005 r., czy wreszcie przepisy
przejściowe wynikające z faktu, że obecna ustawa
o VAT weszła w życie w trakcie, a nie od początku
poprzedniego roku. Dlatego wszędzie tam, gdzie
jest to możliwe, należy dążyć do dokonywania rozli-
czenia podatku naliczonego w drodze alokacji bez-
pośredniej. Ponadto, warto precyzyjnie ustalać kwo-
tę współczynnika, bo jeżeli przekracza on 98 proc.,
podatnik ma prawo do odliczenia całości podatku
naliczonego.
WYJAŚNIENIE URZĘDU
Wówczas przysługuje im prawo
do odliczenia od podatku dal-
szych kwot wpłaconych oszczęd-
ności na kontynuację systematycz-
nego gromadzenia oszczędności
wyłącznie na tym samym rachun-
ku oszczędnościowo-kredytowym
i w tym samym banku prowadzą-
cym kasę mieszkaniową, poniesio-
nych od 1 stycznia 2002 r. do
upływu określonego przed 1 stycz-
nia 2002 r. terminu systematycz-
nego gromadzenia oszczędności,
wynikającego z umowy o kredyt
kontraktowy.
Jak zauważono w postanowie-
niu, odliczenie z tytułu poniesio-
nych w 2004 r. wydatków na syste-
matyczne gromadzenie oszczęd-
ności w kasie mieszkaniowej jest
dokonywane na zasadach określo-
nych w ustawie o podatku docho-
dowym od osób fizycznych
w brzmieniu obowiązującym
przed 1 stycznia 2002 r. po speł-
nieniu następujących warunków:
umowa o kredyt kontraktowy za-
warta została przed 1 stycznia
2002 r.,
W postanowieniu organ podat-
kowy nie zgodził się ze stanowi-
skiem podatników, że dokonana
w 2004 r. wpłata do kasy mieszka-
niowej powinna być rozliczona po
połowie. Jak zauważono w wiążą-
cej interpretacji prawa podatkowe-
go, ulga z tytułu oszczędzania
w kasach mieszkaniowych
z dniem 1 stycznia 2002 r. została
skreślona w ramach nowelizacji
dokonanej ustawą z dnia 21 listo-
pada 2001 r. o zmianie ustawy
o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawy o zryczał-
towanym podatku dochodowym
od niektórych przychodów osiąga-
nych przez osoby fizyczne (Dz.U.
nr 134, poz. 1509). Niemniej jed-
nak na mocy art. 4 ust. 3 ustawy
podatnicy mogą nadal z ulgi sko-
rzystać. Ulga przysługuje podatni-
kom, którzy:
zawarli umowę o kredyt kontrak-
towy z bankiem prowadzącym
kasę mieszkaniową o systema-
tyczne gromadzenie oszczędno-
ści, według zasad określonych
w przepisach o niektórych for-
mach popierania budownictwa
mieszkaniowego i
przed 1 stycznia 2002 r. nabyli
prawo do odliczenia od podatku
poniesionych wydatków na cel
określony w art. 27a ust. 1 pkt
2 ustawy w brzmieniu obowiązu-
jącym przed 1 stycznia 2002 r.
termin upływu okresu systema-
tycznego oszczędzania określony
został przed 1 stycznia 2002 r.
Zgodnie jednak ze starym
brzmieniem ustawy wysokość od-
liczeń od podatku z tytułu wydat-
ków poniesionych na systematycz-
nie gromadzone oszczędności
w kasie mieszkaniowej dotyczy
łącznie obojga małżonków, z wy-
Postanowienie Pierwszego Urzę-
du Skarbowego Łódź-Bałuty z 24
marca 2005 r., nr I USB
I-2/415-2/05
Aleksandra Tarka
Liczą się wszystkie przychody
PYTANIE PODATNIKA
wym od osób fizycznych, jak i do
źródeł, z których przychody są
zwolnione z tego opodatkowania,
bądź w ogóle opodatkowaniu nie
podlegają. W konsekwencji na
powstanie obowiązku prowadze-
nia ksiąg rachunkowych w danej
jednostce będą miały wpływ roz-
miary osiąganych przez tę jed-
nostkę przychodów ze wszystkich
źródeł, w tym także z działalno-
ści rolniczej.
Organ skarbowy uznał zatem,
że obowiązek prowadzenia ksiąg
rachunkowych powstał od 1 stycz-
nia 2005 r., bo suma przychodów
netto ze sprzedaży towarów, pro-
duktów i operacji finansowych
osiągniętych ze wszystkich źródeł
przekroczyła kwotę stanowiącą
równowartość 800 000 euro.
Czy osoba fizyczna, która w 2004 r. prowadziła podatkową
księgę przychodów i rozchodów i osiągnęła przychody
przekraczające kwotę 4,5 mln zł, z czego: 4,3 mln zł doty-
czy przychodów z działalności rolniczej, a 0,2 mln zł doty-
czy przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej
była zobowiązana od 1 stycznia 2005 r. zaprowadzić księ-
gi rachunkowe?
WYJAŚNIENIE URZĘDU
mających siedzibę lub miejsce za-
rządu na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej: osób fizycznych (...), je-
żeli ich przychody netto ze sprze-
daży towarów, produktów i opera-
cji finansowych za poprzedni rok
obrotowy wyniosły co najmniej
równowartość w walucie polskiej
800 000 euro. Przepis ten nie pre-
cyzuje, z jakiego źródła przychody
te mają pochodzić.
Wobec tego, w ocenie organu
podatkowego, wskazany przepis
odnosi się zarówno do przycho-
dów ze źródeł podlegających opo-
datkowaniu podatkiem dochodo-
W odpowiedzi na tak zadane
pytanie organ podatkowy przypo-
mniał, że jednostki zobowiązane
do prowadzenia ksiąg rachunko-
wych zostały enumeratywnie wy-
mienione w art. 2 ust. 1 ustawy
z dnia 29 września 1994 r. o ra-
chunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r.
nr 76, poz. 694 z późn. zm.),
a wśród nich m. in. osoby fizyczne
spełniające warunki określone
wskazanym przepisem. I tak prze-
pis ten stanowi, że przepisy usta-
wy o rachunkowości stosuje się do
Notowała Wiesława Moczydłowska
@
ZGŁOŚ SWÓJ PROBLEM: ksiegowosc@infor.pl
Pismo Urzędu Skarbowego
w Legnicy z 22 grudnia 2004 r.,
nr USPD. III-43/10/04
Bogdan Świąder
49735067.048.png 49735067.049.png 49735067.050.png
Rozliczanie kosztów
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
5
JAK ROZLICZAĆ
KOSZTY W CZASIE
Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą,
wie, jak bardzo ważne jest odpowiednie udo-
kumentowanie ponoszonych wydatków.
W końcu do kosztów podatkowych można za-
liczyć tylko takie wydatki. Okazuje się jednak,
że równie ważne, a może nawet ważniejsze,
jest prawidłowe rozliczenie kosztów w czasie,
czyli przyporządkowanie konkretnych wydat-
ków do odpowiedniego roku podatkowego.
Niestety na tym tle często dochodzi do spo-
rów między podatnikami i organami podatko-
wymi. Sporów, które powstają głównie dlate-
go, że przepisy podatkowe wcale nie są takie
jednoznaczne i prosto skonstruowane.
Kiedy potrącać koszty
Potrącanie kosztów w innym momencie niż zostały poniesione
powinno mieć miejsce tylko w takich przypadkach, przy któ-
rych istnieje jednoznaczne, bezpośrednie powiązanie kosztów
z osiągnięciem przychodów. Jeżeli takiego powiązania nie
można precyzyjnie określić, koszty uzyskania przychodów po-
winny być potrącone w tym roku, w którym je poniesiono. Mo-
mentem decydującym o możliwości zaliczenia danego wydatku
do kosztów uzyskania przychodu staje się moment poniesienia
danego wydatku.
O gólne definicje kosztów uzyskania przychodów oraz
cych podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że
stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w spo-
sób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących
się tylko do tego roku podatkowego.
Z przepisów tych wynika zatem, że koszty uzyskania przychodów
są potrącalne w tym roku podatkowym, którego dotyczyły. Mogą być
to jednak również koszty poniesione w danym roku i związane
z przychodami tego właśnie roku, a także koszty poniesione w latach
poprzednich, ale dotyczące przychodów danego roku. To samo doty-
czy ściśle określonych co do rodzaju i kwoty kosztów, które zostały
zarachowane, chociaż ich faktycznie nie poniesiono – jeżeli odnoszą
się do przychodów danego roku.
Zasadę dotyczącą potrącalności kosztów uzyskania przychodów
w roku, w którym zostały one poniesione, potwierdza także orzecznic-
two Naczelnego Sądu Administracyjnego, który m.in. w wyroku
z 14 września 1995 r. (SA/P 798/95, niepublikowany) i z 4 sierpnia
1999 r. (III SA 7803/98, niepublikowany) stwierdził, że momentem de-
cydującym o możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów uzy-
skania przychodów jest moment dokonania owego wydatku, a nie mo-
ment osiągnięcia przychodu. Organ podatkowy ocenia celowość ponie-
sionych kosztów w innych warunkach aniżeli ponoszący te koszty po-
datnik. Czyni to ex post na podstawie ksiąg podatkowych, które reje-
strują zdarzenia gospodarcze i operacje finansowe. Na podstawie zapi-
sów tych ksiąg ustala, czy poniesione przez podatnika koszty rzeczywi-
ście przyczyniły się do osiągnięcia przychodu. Nieuzyskanie przycho-
dów z planowanego źródła nie oznacza jeszcze, iż wydatki z tym zwią-
zane nie mogą być wliczone do kosztów działalności.
Innego zdania był jednak NSA w wyroku z 11 kwietnia 1996 r.
(Sa/Sz 1924/95, niepublikowany) gdzie stwierdził, że niedopuszczal-
ne jest potrącenie w danym roku podatkowym wydatków stanowią-
cych koszty uzyskania przychodów mających wystąpić dopiero w na-
stępnym roku podatkowym lub w okresach dalszych.
Jeszcze inaczej stwierdził NSA w wyroku z 22 września 1997 r. (I
SA/Ka 354/96, niepublikowany). W tym przypadku sąd był zdania,
że koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku po-
datkowym, którego dotyczą. Jeśli zaś chodzi o koszty poniesione
w latach poprzedzających rok podatkowy, to są one potrącalne, jeśli
dotyczą przychodów tego roku podatkowego. Nie jest natomiast
możliwe ich potrącenie w roku, w którym je poniesiono, jeśli rok ten
nie jest jednocześnie rokiem „którego dotyczą”.
zasady ich rozliczania znajdują się w obu ustawach
podatkowych, tj. w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz
w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku docho-
dowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr
54, poz. 654 z późn. zm.). Z art. 22 ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych (odpowiednio art. 15 ustawy o podatku dochodo-
wym od osób prawnych) wynika wyraźnie, że kosztami uzyskania przy-
chodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu
osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23
(odpowiednio w art. 16). Oznacza to, że kosztami są wszelkie wydat-
ki, które nie znalazły się na liście negatywnej wydatków nieuznawa-
nych za koszty uzyskania przychodów. Już te regulacje często są przy-
czyną sporów na linii podatnik – organ podatkowy. Niestety to nie je-
dyne powody do niepokoju. Również w zakresie rozliczania kosztów
w czasie istnieją liczne niejasności, czego wyrazem jest także bogate
w tym zakresie i niejednolite orzecznictwo sądowe.
Pierwotnym czynnikiem pozwalającym uznać wydatek za koszt uzy-
skania przychodu jest jego powiązanie z przychodem. Wprawdzie usta-
wodawca, definiując koszty uzyskania przychodów, nie określił rozpięto-
ści czasowej pomiędzy poniesionymi wydatkami a osiągniętym przycho-
dem, lecz użyty w przepisie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych zwrot „w celu osiągnięcia przychodów” należy
rozumieć w ten sposób, iż decydujący jest moment osiągnięcia przycho-
du dla przypisania wydatkowi podatkowego kosztu. A zatem dla potrzeb
podatkowych ważne jest to, że koszt podatkowy musi być poniesiony i to
w określonym celu. Przy czym wykładnia językowa użytego sformułowa-
nia „koszty poniesione” wskazuje na czas dokonany, co oznacza, iż cho-
dzi tu o taki stan, w którym nastąpiło obciążenie kosztem nie tylko
w sensie ewidencyjnym, ale w znaczeniu realnym, a więc w faktycznym
poniesieniu wydatku. Koszt jest więc związany z wydatkiem.
Jak rozliczają koszty osoby fizyczne
Zasady dotyczące potrącania kosztów w czasie przez osoby fizycz-
ne regulują ust. 4-6 art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych. Wynika z nich, że koszty uzyskania przychodów są potrą-
calne tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
Od zasady tej przewidziane zostały jednak wyjątki. Okazuje się, że
u podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty
uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko
w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także
koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatko-
wy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co
do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, cho-
ciaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów da-
nego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możli-
we; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały po-
niesione. Ta sama zasada ma zastosowanie do podatników prowadzą-
PRZYKŁAD
Pan Jan zamontował własne materiały w budynku klientki pod
koniec 2004 r. Niestety nie zakończył robót przed końcem ro-
ku. Nie wystawił też żadnej faktury i nie uzyskał w tym roku
przychodu. Faktury obejmujące wartość materiałów i roboci-
znę pan Jan wystawił dopiero na początku lutego 2005 r. po
zakończeniu prac. Przychód z tytułu wykonania tych robót sta-
nowi zatem w całości przychód 2005 r. Również wszelkie wy-
datki poniesione w celu osiągnięcia tego przychodu powinny
stanowić koszt uzyskania przychodu w 2005 r., mimo że
część wydatków została poniesiona w 2004 r.
Jak wynika z art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych u podatników prowadzących księgi rachunkowe za koszt
uzyskania przychodu uważa się m.in. określone co do rodzaju i kwo-
CZEKAMY NA OPINIE I PYTANIA CZYTELNIKÓW
530 49 69
@
anna.wojda@infor.pl
GAZETA PRAWNA NR 65 (1430) 4 KWIETNIA 2005
49735067.052.png 49735067.053.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin