ESTRADA I STUDIO - 2007-04.pdf

(18817 KB) Pobierz
untitled
54446316.015.png
DO WYGRANIA ZESTAW MONITORÓW AKTYWNYCH APS AEON
MAGAZYN MUZYKÓW I REALIZATORÓW kwiecień 04/2007 (127) 14,70 zł (w tym 0% VAT)
AGRANIACH
KLUBO
KLUBOW YCH
YCH
Sidechaining i francuski house
AVANTONE
PLASTIC
TEC HNO LOGI A
Pro Tools na wynos
System nagłośnieniowy
Opery Wrocławskiej
TES TY
Alesis Fusion 8HD Avantone Mix Cubes
Rane TTM57SL CME Matrix K FW/USB
Fostex CR500 Yellow Tools Independence
NI Battery 3 Shure PG24/PG58
SSL Alpha Channel UDG Producer Bag
Allen & Heath GL4800 LAB.Gruppen FP6000Q
http://www.eis.com.pl
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Nakład: 12.000 egz.
EFEKTY
W W N AGRANIACH
Auratone XXI wieku
WY WIA D
http://www.eis.com.pl
54446316.016.png 54446316.017.png 54446316.018.png 54446316.001.png 54446316.002.png 54446316.003.png 54446316.004.png 54446316.005.png 54446316.006.png 54446316.007.png 54446316.008.png
54446316.009.png
OD REDAKCJI
Ten poci¹g pêdzi, a my
nie mo¿emy nim ca³y czas
jechaæ, bo w rezultacie nigdzie
nie dojedziemy
Kiedy w połowie lat osiemdziesiątych minionego stulecia wytwórnie płytowe, począt-
kowo nieśmiało, a potem już znacznie odważniej, zaczęły wydawać muzykę na płytach
kompaktowych, główne hasło jakie towarzyszyło promocji nowego nośnika brzmiało
(cytuję z pamięci): „nowy standard reprezentuje sobą najwyższą możliwą do uzyskania
jakość dźwięku”. Ja to rozumiem. Odtwarzacze CD kosztowały wtedy tyle co dobre
auto, technologia wytwarzania krążków też nie należała do najtańszych, a jakoś to
w końcu trzeba było rozruszać. Zresztą myślę, że to nie jakość dźwięku zdecydowała
o tym, że CD stał się standardem. Większe znaczenie dla wielu użytkowników miał
fakt, że można było szybko zmienić utwór bez przewijania taśmy czy trafiania igłą
w odpowiednie miejsce. Poza tym sam nośnik był znacznie bardziej wytrzymały me-
chanicznie. W końcu nic tam się nie tarło przy odczycie, jak miało to miejsce w przy-
padku taśm czy płyt winylowych.
O tym, że jakość pierwszych płyt CD oraz odtwarzających je urządzeń (przypomnę,
iż według promotorów standardu „reprezentowały one najwyższą możliwą do uzyska-
nia jakość dźwięku”) jest – delikatnie mówiąc – taka sobie, bardzo szybko przekonali
się posiadacze wysokiej klasy gramofonów i sprzętu audio. Porównanie dobrze wytło-
czonej płyty winylowej odtworzonej na wysokiej klasy aparaturze, z jej odpowiedni-
kiem na CD wypadało wtedy dla tego ostatniego raczej średnio. Zdecydowana więk-
szość populacji posiadała jednak w domach słabe gramofony, a to co słyszeli z płyt
cyfrowych w sklepach ze sprzętem audio, gdzie na dodatek można było sobie zmienić
utwory przy pomocy pilota i nie ruszając się z kanapy, pobudzało wyobraźnię. Miliony dolarów wpompowane
w promocję zaczęły przynosić efekty. Początek lat 90. minionego wieku to prawdziwa rewolucja w każdym
domu (zachodnim, bo u nas stało się to nieco później). W piwnicach kończyły gramofony i magnetofony, a ich
miejsce zaczęły zajmować coraz lepiej brzmiące odtwarzacze CD, odtwarzające coraz lepsze płyty CD. I znów
trzeba przypomnieć hasło, że „nowy standard reprezentuje sobą najwyższą możliwą do uzyskania jakość
dźwięku”. Wtedy nikt się nad tym nie zastanawiał, bo było powszechnie przyjęte, że cyfrowe płyty to najwyż-
sza jakość dźwięku i kropka. Ale teraz, kiedy podobnych rewolucji technologicznych mamy za sobą szczęśli-
wie już kilka i każda niosła z sobą „najwyższą możliwą do uzyskania jakość dźwięku”, musi paść to pytanie.
Czy aby w tym zdaniu o najwyższej jakości nie brakuje jednego słowa?
Otóż brakuje. Brakuje słowa „dziś”, które należałoby wstawić zaraz po słowie „możliwa”. Wtedy wszystko
byłoby OK. Ale w reklamie słowa takie jak „dziś” czy „teraz” używane są tylko wtedy, gdy namawia się nas
do kupna. Bo musimy dany towar kupić dziś, teraz, natychmiast, w tej chwili, jak najszybciej. Gdy jednak
mówi się o nowym standardzie albo o nowej jakości, to słowo „dziś” sprawia, że klient zaczyna myśleć: „Czyli
co? Jutro będzie jeszcze lepiej?”. I to myślenie jest niebezpieczne dla każdego sprzedawcy.
Piszę o tym dlatego, żeby udowodnić sobie, a może i Wam, że pogoń za nowościami na dobrą sprawę jest
bez sensu. Owa przytaczana tutaj kilkakrotnie „najwyższa możliwa do uzyskania jakość dźwięku” zawsze zo-
stanie przyćmiona przez „jeszcze wyższą jakość”, a tamta z kolei przez „najwyższą z najwyższych”, choć
wszystkie prędzej czy później ulegną „jakości absolutnej”, która w końcu stanie się niczym przy „najlepszej
wśród absolutnych”. I tak bez końca. Ten pociąg pędzi, a my nie możemy nim cały czas jechać, bo w rezultacie
nigdzie nie dojedziemy. Kiedyś trzeba podjąć odważną decyzję i wysiąść, gdy skład zwolni bieg. I nie liczmy na
to, że ów pociąg się zatrzyma, a my będziemy mieli komfort wyjścia na wygodny peron. Technologia rwie do
przodu jak oszalała i każdy nasz zakup za jakiś czas będzie przestarzały, a wszyscy wokół będą mieli coś lep-
szego niż my mamy.
I to jest klucz do popularności technologii analogowej, po którą sięgają wszyscy ci, którzy mają już dosyć
cyfrowej gonitwy. W technologii analogowej chyba wszystko już zostało wymyślone, znane są jej ograniczenia
i możliwości, a jej użytkownik nie musi z lękiem oglądać kolejnych wydań miesięczników takich jak Estrada
i Studio , żeby dowiedzieć się, iż znów wyszło coś nowego, co ma jeszcze większe możliwości i jeszcze lepsze
brzmienie. Technologia analogowa to spokój i stabilizacja.
No tak, tylko gdzie byłaby współczesna muzyka, gdyby nie komputery, wirtualne instrumenty i cały ten
cyfrowy zgiełk...?
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Estrada i Studio • kwiecieñ 2007
3
54446316.010.png 54446316.011.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
RELACJE
82. Efekt pompowania
w nagraniach klubowych,
czyli sidechaining i francuski house
W artykule omawiamy pewne tricki produkcyjne
w kontekœcie muzyki klubowej. Mowa przede
wszystkim o kompresji wzglêdem stopy, która opie-
ra siê na u¿yciu kompresora z funkcj¹ sidechain
96. Cyfrowa opera
W 1997 roku rozpoczêto kapitalny remont budynku
Opery we Wroc³awiu. W koñcowej fazie modernizacja
dotyczy³a równie¿ systemu elektroakustycznego. Sy-
stem oddany do u¿ytku w marcu ubieg³ego roku, jest
najnowoczeœniejszym systemem elektroakustycznym
zainstalowanym w Polsce, a mo¿e nawet w Europie
106. Pro Tools na wynos
SprawdŸmy czy cele, takie jak wydajnoœæ i wygoda
obs³ugi, kompatybilnoœæ ze œwiatowym standar-
dem, mobilnoœæ, elastycznoœæ i spore mo¿liwoœci
rozbudowy mo¿na zrealizowaæ w oparciu o pro-
gram Pro Tools M-Powered, interfejs M-Audio Fire-
Wire 1814 i laptop Apple MacBook
ROZMOWY
76. Plastic
Duet Plastic to Agnieszka Burcan i Pawe³ Radziszew-
ski. S¹ producentami nie tylko swojej p³yty, ale tak¿e
nagrañ innych wykonawców, w tym polskiego hitu
eksportowego BLOG27. Nominowani do Fryderyków
2006 w kategorii Album Roku Muzyka Klubowa
110. Ableton Live na ¿ywo
Funkcja Clip Envelopes
Tzw. automatyka dostêpna w sekwencerach au-
dio/MIDI to jedno z sekretnych narzêdzi maj¹cych
du¿y wp³yw na ostateczny kszta³t miksów. Oczywi-
œcie mo¿na siê bez tego obyæ, ale ka¿dy przyzna, ¿e
automatyka jest bardzo wygodnym dodatkiem przy
pracy realizatora
STAŁE RUBRYKI
TESTY
26. SSL Alpha Channel
przedwzmacniacz mikrofonowo-liniowy
3. Od redakcji
28. Alesis Fusion 8HD
cyfrowa stacja robocza
6. Spis zawartoœci CD
112. Programy do odnawiania
nagrañ dŸwiêkowych
W artykule zamieszczamy zestawienie narzêdzi
programowych s³u¿¹cych do odnawiania dŸwiêku
i usuwania zak³óceñ
36. Avantone Mix Cubes
alternatywne monitory studyjne
10. Mieszanka
22. Pytania i odpowiedzi
40. CME Matrix K FW/USB
interfejsy audio
120. Do wygrania: aktywne monitory
studyjne APS Aeon
116. „Komputerowe studio muzyczne
w domu”
Nowa ksi¹¿ka dla realizatorów dŸwiêku
44. LAB.Gruppen FP6000Q
czterokana³owy wzmacniacz mocy
123. Rynek EiS
48. Shure PG24/PG58
bezprzewodowy system wokalowy
133. Zaprenumeruj EiS
MUZYKA
114. Tego teraz s³uchamy
136. W nastêpnym numerze
52. Rane TTM57SL
scratch-system dla did¿eja
138. Felieton
118. Przyœlij nam swoje demo
56. Allen & Heath GL4800
analogowy mikser audio
60. Fostex CR500
nagrywarka/odtwarzacz CD
56
62. Yellow Tools Independence
sampler/instrument wirtualny
70. UDG Producer Bag
torba dla did¿eja-producenta
72. Native Instruments Battery 3
sampler perkusyjny i kolekcja próbek
28
4
54446316.012.png 54446316.013.png 54446316.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin