Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 12. 09. 2011 – 16. 09. 2011
Oddział I – dzieci 3- letnie
Temat kompleksowy: Jesteśmy przedszkolakami.
Opracowała:
L. D.
2
Ø - zajęcia dydaktyczne;
ü - zabawy swobodne;
· - pozostałe.
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Cele ogólne według programu
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
-określanie swoich cech fizycznych
- określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć
- korzystanie ze swoich zmysłów
- współdecydowanie o wyborze zabawek, zabaw
- poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad
- podejmowanie prób wspólnych zabaw
- odpowiadanie na pytania
Obszar nr 2.
- ściąganie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni
- zakładanie ubrań, butów
- korzystanie z toalety
- spożywanie posiłków
Obszar nr 15.
- pełnienie ról społecznych np. w toku zabaw tematycznych
- spacerowanie w pobliżu przedszkola
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
- uważne słuchanie rozmówcy
- maszerowanie w rytm muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku
- ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenia szczęki dolnej i warg
- wyrażanie swoich myśli
- wypowiadanie się na temat obrazka, tekstu
- powtarzanie krótkich rymowanek
- wypowiadanie się prostymi zdaniami
Obszar nr 14.
- rytmiczne powtarzanie krótkich rymowanek
- posługiwanie się kredkami świecowymi
- wykonywanie prostych prac plastycznych
- nabywanie koordynacji ruchowej
- rozwijanie sprawności całego ciała
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
- uczestniczenie w zabawach rozwijających poznanie samego siebie
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
- nauka na pamięć krótkich piosenek
Obszar nr 13.
- wskazywanie wymienionych części ciała
- nazywanie danych części ciała
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
- słuchanie piosenek w wykonaniu n-la
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych
- reagowanie na zmiany tempa utworu
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce
Obszar nr 9.
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
- rysowanie
Obszar nr 10
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek)
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
- nazywanie wybranych części ciała
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
Obszar nr 6.
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach
- dbanie o higienę poprzez:
* samodzielne korzystanie z toalety
* mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu
1. poniedziałek: W przedszkolu.
· Śmieszne minki – zabawa logopedyczna. Ćwiczenia języka i szczęki dolnej. Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
· Lubimy książeczki – zabawy w kąciku książki. Oglądanie okładek, obrazków w książkach. Próby określania ich tematyki. Wyjaśnienie znaczenia dbałości o książki.
Ø Marsz dzieci – zabawy muzyczno – rytmiczne. Zapoznanie z melodią i słowami piosenki. Zabawa ruchowa przy piosence. Rytmiczne powtarzanie fragmentów refrenu. Kształtowanie wrażliwości muzycznej.
· Maskotka – zabawa integracyjna. Przekazywanie maskotki wybranemu dziecku z jednoczesnym wypowiadaniem jego imienia. Utrwalanie imion dzieci z grupy.
ü Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Odkładanie na właściwe miejsce zabawek po skończonej zabawie.
· Kolorowa układanka – zabawy z wykorzystaniem mozaiki geometrycznej. Wyszukiwanie i wskazywanie znanych dzieciom barw i kształtów klocków. Rozwijanie spostrzegawczości.
· Wesołe piłeczki – zabawa ruchowa z elem. skoku. Doskonalenie sprawności fizycznej.
· Spacerujemy – spacer w pobliżu przedszkola. Przestrzeganie ustalonych zasad podczas wyjścia z przedszkola.
· Znajdź parę – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Ćwiczenie szybkiej reakcji na umowny sygnał dźwiękowy.
2. wtorek: Wesołe przedszkolaki.
· W domu – zabawa tematyczna w kąciku. Wypowiedzi dzieci na temat wykonywanych czynności. Wchodzenie w różne role społeczne.
· Latające piórko – zabawy oddechowe. Dmuchanie w piórka. Usprawnianie narządów oddechowych. Wdrażanie do długiej fazy wydechu i krótkiego wdechu.
Ø Pluszak do pluszaka - zabawy matematyczne z wykorzystaniem maskotek. Wyszukiwanie zabawek wg podanego kryterium. Podejmowanie próby liczenia przedmiotów. Nabywanie umiejętności klasyfikowania. Rozwijanie myślenia.
· Kotek – zabawa w kole. Odgadywanie przez wybrane dziecko, kto naśladował kota. Utrwalanie imion dzieci z grupy.
ü Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Realizacja własnych pomysłów dzieci.
· Najbardziej lubię… – rozmowy z dziećmi w małych zespołach. Nabywanie swobody w określaniu własnych upodobań. Nabywanie kompetencji językowych.
· Podskocz – zabawa ruchowa z elem. skoku. Zapoznanie z różnymi rodzajami podskoków. Ćwiczenia mięśni nóg.
· Bawimy się –zabawy ruchowe na placu przedszkolnym. Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw na powietrzu.
· Marsz przedszkolaków - zabawa ruchowa przy piosence. Inscenizowanie ruchem treści piosenki. Rozwijanie sprawności psychoruchowej.
3. środa: To jestem ja.
· Jaki jestem? – zabawa gramatyczna. Podawanie określeń opisujących własną osobę. Bogacenie zasobu słownikowego dzieci.
· Budujemy – zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków. Nazywanie powstałych budowli. Sprzątanie klocków do pojemników po skończonej zabawie.
Ø Moja buzia – zabawa plastyczna. Doklejenie włosów z włóczki i dorysowanie elementów twarzy. Zachęcanie do doprowadzenia pracy do końca. nabywanie sprawności manualnych. Nazywanie i wskazywanie ust, oczu, nosa, uszu. Zorganizowanie wystawy prac dzieci.
· Tu paluszek – zabawa naśladowcza z rymowanką. Nabywanie orientacji w schemacie własnego ciała.
ü Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Zgodna zabawa w sali. Kształtowanie nawyku niewyrywania sobie zabawek.
· Marsz dzieci – utrwalenie piosenki. Wspólne śpiewanie piosenki z n-lką. Ćwiczenie pamięci.
· Idę do przedszkola – zabawa w formie opowieści ruchowej. naśladowanie ruchem opowiadania n-la. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
·...
flek